Beantwoorden
Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Sinds enkele dagen werkte de Telenet Safespot op mijn Mac Mini M2 Pro niet meer omdat mijn licentie (nog maar eens) zou verlopen zijn.

Omdat dit debacle maar bleef duren, besliste ik vandaag om de software nog maar eens te verwijderen en opnieuw te installeren. Na het verwijderen van Safespot, werd de Mac opnieuw opgestart. Bij de installatie van Telenet Safespot loopt het elke keer mis tijdens het koppelen. Steeds opnieuw krijg ik volgende melding: "De code is niet correct. Probeer het opnieuw."

Iemand een tip om Safespot Security alsnog geïnstalleerd te krijgen op mijn Mac Mini?

OS: MacOs Ventura 13.3.1 (a)

Scherm­afbeelding 2023-05-09 om 14.27.58.png

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Problemen met Telenet Safespot

46 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@Luvan 

Dit probleem heb ik ook al opgemerkt al een tijdje hoor. 

Heb de nodigde stappen overlopen maar verwijderd heb ik dit niet aangezien ik niet wist of deze terug zou werken. 

@Moderator of @Suzy is dit terug een gekend probleem voor de Apple toestellen ? Want als ik test op de Windows pc is dit probleem er niet dus het ligt enkel bij de Apple toestellen. Zie ook onderstaande afbeelding wat er al geruime tijd opstaat. 

Scherm­afbeelding 2023-05-09 om 18.41.18.png

Scherm­afbeelding 2023-05-09 om 18.41.41.png

Ook staat volledige schijftoegang aan en bij het uitschakelen ervan en terug inschakelen heeft dit geen enkele invloed hierop. 

patrick37_0-1683650609550.png

 

patrick37_1-1683650668896.png

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@patrick37 

 

Dat ik dit probleem momenteel (nog) niet op mijn MacBook Pro (Intel chip) ervaar, maakt het nog vreemder. Ik kreeg de melding van de verlopen licentie enkel op de Mac Mini M2. Allebei zijn ze voorzien van de allerlaatste versie van MacOs (Ventura 13.3.1 (a)). 

Het valt me wel op dat er regelmatig "foutmeldingen" voorkomen bij Telenet Safespot. Het is niet de eerste keer dat deze beveiligingssoftware opnieuw moet geïnstalleerd worden. Alleen valt het vandaag volledig tegen, aangezien de code voor de koppeling niet aanvaard wordt.

De helpdesk heeft me ook niet verder kunnen helpen, maar volgende week dinsdag zou een technieker telefonisch contact opnemen om de stappen te overlopen en te kijken waardoor het probleem ontstaat.

Afwachten dus.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@Luvan 

Mijn MacBook met intel chip is verouderd dus die heb ik niet meer in gebruik maar op mijn MacBook Pro met M1 chip als de Imac met M1 chip ervaar ik dit probleem al wel enkele tijd. 

Op de Ipad werkt safespot perfect geen probleem te zien. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@patrick37 

 

Als ik het zo bekijk, is het huidig probleem met Safespot mogelijks te herleiden naar de Apple chipset (ARM M1 en M2). 

Bij de helpdesk dacht men dat het nieuwste model van de modem er voor iets tussen zat.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5803
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@Luvan 

Het is denk ik idd iets met de M1 en M2 chips. 

Maar goed aan de andere kant twijfel ik daar ook wel aan want in het verleden is er nog eens zo een probleem geweest en met een update vanuit Safespot was het opgelost. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@patrick37 

 

Het klopt wat je schrijft en naar mijn aanvoelen zal het probleem inderdaad niet de M1 of M2 chipset zijn, maar zal het eerder iets te maken hebben met de softwareversie (MacOs ARM M1) specifiek voor deze Apple chipsets.

dannyro
Professional Meerweter
Berichten: 126
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Met mijn Mac mini M2 pro heb ik verschillende problemen gehad mbt een bug in OSX. Na lang zoeken (toestel bijna teruggestuurd) ben ik er uit gekomen. Ik post even een afbeelding van de instellingen die de problemen hebben verholpen. AVB/EAV modus ook uitgeschakeld. Mac terug opstarten en de modus terug ingeschakeld. (anders werkt airplay niet meer)

Het heeft waarschijnlijk niets met safespot te maken, maar eens testen kan geen kwaad hé 🙂

Netweters.jpgAVB_EAV-modus.jpg

Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

is safespot wel nodig op een mac?

dannyro
Professional Meerweter
Berichten: 126
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Ik gebruik dat niet. Maar mijn post ging over algemene osx problemen specifiek voor de M2 Pro. Ik had normale download en upload snelheden, maar een ping van > 5000. Valt niet mee te werken. Maar het is opgelost nu. misschien na een update wordt dit opgelost, maar tot hiertoe nog niet.

Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@dannyro 

 

Bedankt om even mee te willen denken.

Alleen heb ik niet echt problemen met mijn Mac Mini M2 Pro, maar wel met de beveiliging van Telenet. In eerste instantie werkte deze na een tijdje niet meer omdat mijn licentie zogezegd vervallen was. Heb dat om onduidelijke reden eveneens al verschillende keren voorgehad op mijn MacBook Pro (Intel). Uiteindelijk kon dit op de MacBook telkens opgelost worden door het verwijderen van de software en opnieuw installeren van Safespot. 

Echter wanneer ik Safespot opnieuw op mijn M2 Pro installeer, weigert die steevast de koppelingscode te aanvaarden. Ik krijg dan telkens de melding dat de code niet correct is. 

Voor de zekerheid heb ik uw suggestie toch eens uitgeprobeerd, maar zoals ik al verwachtte bleef ik dezelfde melding krijgen.

 

@Christof75 

Blijkbaar is daar toch geen eensgezindheid over. Volgens de één zit er voldoende beveiliging in macOs zelf, andere bronnen raden toch een bijkomende beveiliging aan. Heb in het verleden toch zelf al kunnen vaststellen dat Safespot een twijfelachtig bestand - waar macOs niet op reageerde - in quarantaine plaatste. Misschien was dit ook niet onmiddellijk een kwaadaardig bestand, hoewel de bestandsnaam toch het tegendeel deed vermoeden.
Ik neem liever geen risico en probeer het safe te houden.

dannyro
Professional Meerweter
Berichten: 126
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Ik heb in het verleden Safespot ook eens willen installeren , toen nog op de iMac van 2014. Dat ging toen ook niet, en heb het gewoon zo gelaten. Nu, ik werk al 15 jaar met Mac's, en een betalende licentie van Bitdefender. Nooit geen problemen gehad. Bitdefender verwijderd wel veel mails met phishing. Dat kan ik ook controleren. Met Safespot zal zoals U zegt zal er wel een probleem zijn door de herkenning van OSX. Mvg

ps de Mac mini M2 pro is wel een deftige machine hé 🙂

Ex-Netweter
 

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Safespot is herverpakte software met Telenet-logo. Maar eigenlijk is dit Bitdefender.
Voor betere ondersteuning en snellere updates, koop je dus beter de beveiligingssoftware bij Bitdefender zelf: https://www.bitdefender.be/

Of deze software écht noodzakelijk is, is iets persoonlijks. Voor onvoorzichtige of onwetende mensen die hun persoonsgegevens onvoldoende beveiligen en hun data nooit backuppen en argeloos, zonder enige informatica-opleiding, alle berichten die ze via internet binnenkrijgen openklikken, is beveilingssoftware zeker een aanrader.

Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

Uiteindelijk is het probleem met de installatie van Telenet Safespot opgelost.

Tijdens de telefonische interventie van de Telenet technieker - die zijn best deed om mij verder te helpen maar eigenlijk gewoon enkele vaste procedures aan het overlopen was - viel mij plotseling op dat een "installatieprogramma" geen volledige schijftoegang had. In overleg met de technieker heb ik de volledige schijftoegang ingeschakeld en opnieuw de Safespot-installatie opgestart. Nu werd de code die moet ingegeven worden bij de installatie wel aanvaard. Hoewel de installatie wel gelukt was, bleef Safespot aangeven dat mijn Mac niet veilig was omdat BDLDeamon en Endpointsecurity geen toegang hadden tot mijn schijf. Nochtans stonden beiden met volledige schijftoegang en toegang tot bestanden en mappen in de systeeminstellingen. 

Ondertussen werd de telefonische interventie automatisch afgebroken omwille van het einde van het tijdslot.

Heb dan maar de Mac opnieuw opgestart, de toegang tot de schijf en bestanden en mappen geweigerd, opnieuw opgestart en de toegang terug ingeschakeld. Vanaf dan werkte Safespot terug zoals het hoort.

@Ex-Netweter 

Mijn vorige beveiligingsoftware was dus Bitdefender, maar door problemen met dit pakket (overmatig batterijverbruik van mijn MacBook Pro en heel erg heet worden) die maar niet opgelost geraakten (ook niet door tussenkomst van de helpdesk van Bitdefender), besloot ik uiteindelijk op het aanbod van Telenet Safespot in te gaan. Wat ik toen nog niet wist is dat deze beveiliging een bijgewerkte versie is van Bitdefender...

Luvan
Freshman Meerweter
Berichten: 58
WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen!

Licentie Safespot "verlopen" op Mac Mini M2 Pro

@patrick37 

 

Bij het opstarten van de MacBook Pro deze avond weeral een Safespot waarvan de licentie verlopen is. 😡

Wat is er toch aan de hand met deze beveiligingsoftware? Krijg het gevoel de laatste tijd meer bezig te zijn met het oplossen van problemen met Telenet Safespot dan ik gebruik kan maken van mijn Apple toestellen. Nochtans werkt alle overige software probleemloos op mijn Mac-toestellen.

Er mag bij Bitdefender en/of Telenet (afhankelijk wie de software beheert) dringend naar een oplossing gezocht worden voor dit veel voorkomend probleem.

 

Scherm­afbeelding 2023-05-17 om 23.23.25.png

 

Scherm­afbeelding 2023-05-17 om 23.41.36.png

 

Scherm­afbeelding 2023-05-17 om 23.45.02.png