Beantwoorden
t605128
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm! All I want for X-mas is YOU

Telemeter rekent geen verbruik aan

mijn telemeter rekent al een paar dagen geen verbruik aan.telenet.JPG

nog iemand met het zelfde...

 

Titel gewijzigd door Kevin (mod) I Vorige titel: telemeter

0 Likes
116 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5301
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telemeter rekent geen verbruik aan

@sb 

Als je one hebt heb je normaal de extra beschikbare download limiet van 3000GB, dus moest je dat hebben kan je in de daluren nog genoeg downloaden.

althans is het me zo verteld geweest.

Don’t shoot me if it’s not correct 😛


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telemeter rekent geen verbruik aan

@Master-Magic 

Ik heb Basic Internet, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel deze uitleg:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-zijn-de-piek-en-daluren-bij-een-abonnement-met-onbeper...

Die staat zowel in tegenwoordige als ik verleden tijd en dat is verwarrend. Mijn vraag is of de corona regeling nog geldt: verbruik ik de helft (dus tijdens de daluren 1/4e).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5301
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telemeter rekent geen verbruik aan

@sb die regeling telt nog, heb nog altijd vanaf 17 uur piekuren met m'n abbo.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5864
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telemeter rekent geen verbruik aan

@sb @Master-Magic 

Heb het idee een beetje dat het blijvend gaat zijn deze uren. Waarschijnlijk is het aangetoond dat het netwerk dit wel aan kan deze dal en piek uren. 

Maar hier kan ik ook verkeerd in zijn hoor het valt enkel op dat die uren nooit aangepast zijn en dat het nog steeds van kracht is. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 499
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telemeter rekent geen verbruik aan


@patrick37  schreef:

Waarschijnlijk is het aangetoond dat het netwerk dit wel aan kan deze dal en piek uren. 


Ik lees dergelijke opmerkingen wel vaker en jammer genoeg toont dit aan dat Telenet en andere kabeloperatoren samen met hun lobbywerk uitstekend werk leveren. Veel mensen denken nog steeds dat het netwerk dergelijke drukte niet zou aankunnen. Maar dat is zeker en vast niet de reden waarom Telenet die datacap nog steeds handhaaft. Geld is de drijfveer om die Telemeter in stand te houden.

In 2013 gaf de toenmalige topman van de FCC, de Amerikaanse commissie dat de regels voor communicatie uitvaardigt toe dat de datacap alleen maar bestaat om meer winst uit zulke abonnementen te kunnen halen (bron). We zijn bijna 10 jaar verder en in ons klein landje zijn de netwerken alleen maar verder uitgebreid. En ja...uiteraard neemt het dataverbruik van sommige ook verder toe...maar toch.

Het is dankzij het BIPT dat onze operatoren eindelijk wat moeten toegeven in die datacap. Want wat onbeperkt was voor hen was voor de gebruikers absoluut niet onbeperkt. Ik las bijna doemscenario's wanneer het mobiel verbruik per maand werd opgetrokken tot 300GB/maand. Het netwerk zou hieronder bezwijken enzovoort. Maar opnieuw toont dit aan dat het lobbywerk die zich focust op dergelijke datacaps bijzonder goed werken.

Telenet heeft zelf tot op de allerlaatste dag gewacht om die verplichte verhoging van de datalimiet in werking te zetten. Geen enkele toegeving of wat dan ook. Klantvriendelijk noem ik dat niet. Het is enkel en alleen maar maximale winst uit een dergelijke oud systeem halen. Op zich niets mis mee, Telenet is geen VZW of zo en er moet nu eenmaal winst worden gemaakt. Maar laten we gewoon eerlijk blijven, die Telemeter bestaat er niet voor het netwerk maar voor de winstmaximalisatie.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5864
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telemeter rekent geen verbruik aan

@BillyX 

Als EDPNET onbeperkt kan geven kan Telenet dit ook. Als het enkel te doen is voor de centen dan zou EDPNET er ook niks aan hebben en kunnen ze ook beter een datacap geven met een telemeter voor het verbruik. Lijkt mij anders een rare beredenering namelijk. 

EDPNET gebruikt de proximus lijn maar geeft onbeperkt internet. Proximus daarin tegen gebuikt wel een datacap met een telemeter ( tenminste vroeger was er een telemeter nu geen idee ). Dan zou proximus dus ook all the way kunnen gaan. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Telemeter rekent geen verbruik aan

Wat ik mij dan afvraag, zijn er nog zoveel mensen die niet overgeschakeld zijn naar one? Mij lijkt dit toch de goedkoopste formule.

Voor data kan ik de telemeter nog begrijpen, maar het is me nog niet gelukt om meer dan 90 gig te verbruiken in een maand, zelfs met veel tv kijken via de app op mijn ipad en de zware updates voor mijn ipad.

Op mijn vast internet ben ik wel al boven de 2T gekomen,

0 Likes
Ex-Netweter
 

Telemeter rekent geen verbruik aan


@patrick37  schreef:

@BillyX 

Als EDPNET onbeperkt kan geven kan Telenet dit ook.


Neen, daarvoor moet Telenet haar netwerk weer upgraden. Nu zit je met 200 man op een Telenet-node. Als een groot deel van die 200 man "zich niet inhoudt" (door datalimiet braafjes na te leven bij Easy Internet bijvoorbeeld) dan is er bandbreedte te weinig. Want Telenet verkoopt meer bandbreedte dan er bandbreedte beschikbaar is op de node. Vandaar netwerkbeheer en vertraagde snelheden tijdens de avonduren op drukke nodes.

Dat bandbreedteprobleem zie je ook telkens in de productaanpassingen. Telenet schrapt analoge tv en radio om bandbreedte vrij te maken om daarna 1 Gbps ONE(up) te lanceren. Binnen enkele jaren schrapping Digicorder/DVB-C om bandbreedte vrij te maken om dan pakweg 2 Gbps ONE(ultra) te lanceren of zoiets.

Bij EDPnet speelt dat probleem niet, daar heb je een individueel koperpaar dat alleen maar gelimiteerd is door de maximumsnelheid van de VDSL2-technologie. Maar er speelt geen bandbreedteprobleem zoals op de gedeelde coaxkabel van Telenet, omdat die individuele VDSL-lijn rechtstreeks is aangesloten op glasvezel met quasi onbeperkte bandbreedte.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Telemeter rekent geen verbruik aan

@patrick37 

Het is al sinds jaar en dag geweten dat telenet zoveel mogelijk mensen op 1lijntje rammen, en dat ze zich altijd al hebben ingehouden. Als concurrentie liet verstaan dat ze hoger zoude gaan in snelheden en dergelijke, guess what? Ineens had je meer data en iets sneller verbinding. Of kwam er nieuw abbootje uit.

Telenet heeft jaren down en up zeer vertraagd aangepast. Weet nog toen ze zeiden met hun 12 of 20 Mbps upload, dat ze daar nog niet gingen verhogen daar er geen grote vraag naar was. Terwijl ik al jaren hoorde en las dat mensen dit wel wilden.

Bij proximus heb je 3tb bij lijntje van 100Mbps up/50 Mbps down. Maar in werkelijkheid krijg je nog geen 40 Mbps up

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Telemeter rekent geen verbruik aan

@Ex-Netweter Sorry maar dat is het oude verkoopspraatje van Belgacom. Door een tp kan er veel minder data dan door een coax en coax is minder onderhevig aan interferenties.

Als telenet in een node problemen zou hebben dan kunnen ze die opsplitsen en het probleem is opgelost. Bij Tp ben je afhankelijk van de beschikbare technologie hoeveel erdoor kan. Wekelijks zie ik problemen verschijnen in de facebookgroepen van mijn gemeente over geen tv/internet bij proximus omdat alles veel onderheviger is.

Ik vind wel dat telenet enkel onderscheid zou mogen maken in hun abonnementen op basis van snelheid en niet qua volume.

Ik kom nog uit de tijd dat de limiet op 300mega lag. Toen werd het 10 gig en moesten we downloaden is de daluren dus er is wel al veel verbeterd. Bij One kijk ik gewoon niet meer naar da meterke.

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5864
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telemeter rekent geen verbruik aan

@DeLLiAnO 

Dat klopt wel stilletjes past Telenet alles aan als de andere ook een aanpassing doen dat is waar. Maar goed het zou naar mijn idee anno 2022 wel geheel onbeperkt mogen dat is eigenlijk het hele verhaal. Kom ruim toe dat zeg ik zeker niet maar er zullen er bij zijn waar ook 3 TB gewoon te weinig kan zijn. En ja dat er bandbreedte nodig is weet ik en bepaalde andere aanpassingen weet ik ook. 

@Ex-Netweter er zijn geen 200 man op een node zijn er wel wat minder. Vergeet niet dat ik zelf voor Telenet gewerkt heb en dat ik dergelijke werkingen ken die Telenet hanteert en hoe het in elkaar zit. Dus betreft het netwerk van Telenet ja dat ken ik zeker. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5864
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telemeter rekent geen verbruik aan

@Ex-Netweter 

Hoe het bij Proximus werkt weet ik trouwens ook heb daar ook gewerkt. Die werking ken ik goed genoeg. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Telemeter rekent geen verbruik aan


@Christof75  schreef:

@Ex-Netweter Sorry maar dat is het oude verkoopspraatje van Belgacom. Door een tp kan er veel minder data dan door een coax en coax is minder onderhevig aan interferenties.

Ik verkoop niets. En Belgacom bestaat al lang niet meer.
Die interferenties zijn ook opgelost met VDSL Vectoring-technologie dat ondertussen overal is uitgerold.


Ik zie Telenet producten schrappen met het argument, "we moeten bandbreedte vrijmaken, we moeten extra rijstroken voor internet vrijmaken".
Als je dan kijkt naar de opbouw van het Telenet-netwerk, klopt dat argument ook. 200 man op dezelfde coaxkabel en alle bandbreedte van die kabel moet gedeeld worden.
Met netwerkbeheer en piekuren om de "bandbreedte eerlijk te verdelen". En dagelijks op je Telemeterke zitten kijken en je toch maar inhouden om niet te veel te verbruiken.
Tja, dan is die 30% Vlamingen die kiest voor een iets tragere, maar goedkopere en veel stabielere VDSL-lijn nog zo stom niet.

BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 499
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Telemeter rekent geen verbruik aan

@Ex-Netweter Het klopt inderdaad dat Telenet meer bandbreedte verkoopt dan er bandbreedte is. En maar goed ook! Niet iedereen is op hetzelfde moment het netwerk tot aan zijn limieten aan het belasten. Een goede netwerkopvolging is een must maar dat gebeurt ook wel. We mogen blij zijn dat Telenet hun netwerk op deze manier optimaal hanteert. Anders wordt prijs gegarandeerd nog hoger...en dan heb je daar weer een reden om voor te klagen.

Als je zegt dat die andere lijnen van de concurrentie trager en misschien goedkoper zijn dan heb je een punt. Maar om te beweren dat deze stabieler zijn, dan heb ik toch weer wat vraagtekens.

Het verkooppraatje van een individueel koperpaar begint echt wel wat 'afgezaagd' te worden. Ja theoretisch heb je gelijk. Maar voor de grootste meerderheid boeit dit helemaal niet. Zij krijgen waarvoor ze betalen en de dag van vandaag is dat grotendeels beter dan bij de concurrentie. Het meeste geklaag valt te herleiden naar het interne WiFi netwerk. 

Dat Telenet zaken schrapt zoals in DVB-C om bandbreedte vrij te maken is ook een logische stap. We gaan nu eenmaal langzaam over naar IPTV. Waarom? Omdat de consument dit wenst. Iedereen wenst graag zijn tv aan te sluiten via WiFi of de UTP kabel maar niet meer met die coax kabel. Bijzonder onhandig voor die extra tv in de keuken, slaapkamer enzovoort. We kunnen toch moeilijk een oude of minder gebruikte technologie in stand blijven houden. We kunnen deze beter gebruiken in een moderner signaal.


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1613
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Telemeter rekent geen verbruik aan


@patrick37  schreef:

er zijn geen 200 man op een node zijn er wel wat minder. Vergeet niet dat ik zelf voor Telenet gewerkt heb en dat ik dergelijke werkingen ken die Telenet hanteert en hoe het in elkaar zit. Dus betreft het netwerk van Telenet ja dat ken ik zeker. 


Geen idee hoe lang het geleden is dat je nog bij Telenet werkte?

Maar in die tijd waren er gemiddeld 1400 huizen aangesloten op één node. Dan begon het "node splitting project" in 2010 ...

In 2016 waren er gemiddeld 480 "homes" aangesloten per node (dat staat letterlijk in het Telenet jaarverslag).

Ik vind niet direct recentere cijfers terug, maar het is onmogelijk dat het aantal intussen verminderd is van 480 naar "minder dan 200" (zoals jij beweert), want dan zouden er op 5 jaar tijd 10.000 nodes moeten bijgekomen zijn, toch??

Ik vind zelfs de "200 huizen per node" die @Ex-Netweter  vermeldt al aan de lage kant ...

Het is ook moeilijk appels met appels te vergelijken. Wordt er gesproken van "aangesloten huizen" per node, of wordt er gesproken van effectieve breedbandklanten per node? Dat is natuurlijk niet hetzelfde (gezien niet ieder huis dat aangesloten is op de coax ook een internet abonnement bij Telenet heeft) ...

@patrick37 als je ergens gepubliceerde cijfers vindt, mag je die gerust met ons delen ...