Beantwoorden
karen82
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

5GHz-signaal uitschakelen om rookmelders te installeren

Ik heb net nieuwe rookmelders gekocht, de installatie kan blijkbaar enkel door te verbinden met het 2,4gh signaal. Hiervoor moet het 5 gh kanaal tijdelijk worden uitgeschakeld.

Aangezien ik een nieuwe modem heb ( en 360 pods ) zou dit niet kunnen, voor zover ik heb kunnen terugvinden .

Onder modem - geavanceerde instellingen kan dit in elk geval niet.

Is er dan geen enkele optie om dit toch tijdelijk uit te schakelen voor de installatie?

Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: Wifi kanaal 5gh uitschakelen om rookmelders te installe

6 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Volgens mij kan dat wél, maar dan moet je even bellen daar de helpdesk (technische dienst): 015 666 666. Zij schakelen 5 GHz tijdelijk uit dan.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

De 5 GHz band start ook duidelijk veel trager op als de 2,4 GHz band als ge de modem herstart. Mogelijk kan je dit ook gebruiken om snel te verbinden met de 2,4 GHz band.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Dragon_Racing
Freshman Meerweter
Topicwurm! Goed bezig! It's your ninth party! Wereld gedichtendag

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je de 5ghz bij de nieuwe modem zou moeten uitschakelen om 2.4ghz only toestellen te installeren 🤔

Ik heb de nieuwe modem.

En veel only 2.4ghz toestellen.  Leds, kattenbak, smart stekkers en irobot stofzuiger en irobot dweil

En gewoon te installeren 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

@Dragon_Racing  schreef:

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je de 5ghz bij de nieuwe modem zou moeten uitschakelen om 2.4ghz only toestellen te installeren 🤔

Ik heb de nieuwe modem.

En veel only 2.4ghz toestellen.  Leds, kattenbak, smart stekkers en irobot stofzuiger en irobot dweil

En gewoon te installeren 

Een en dezelfde netwerknaam die zowel 2.4 als 5 GHz voorziet. Sommige 2.4 GHz toestellen hebben daar moeite mee en dan is het handig om 5 GHz even uit schakelen. Zelf werk ik met een eigen router met verschillende netwerknamen.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Dat is de schuld van de 2,4 GHz toestellen waarbij nagelaten werd een harmonische filter te gebruiken (dat inbouwen zou de kostprijs iets doen stijgen).

Als er iets uitgezonden wordt op de 2,4 GHz en er is geen (goede) harmonische filter, dan is er ook een zwakker signaal op de dubbele frequentie en dan zit je in de 5 GHz band. Modem, pods, AP's, .. vangen dit 5 GHz signaal op en proberen te handshaken (toestellen die tegen elkaar zeggen dat ze verbonden zijn) en dat lukt niet want uw toestel kan dat 5 GHz signaal niet aan. Er is ook niet een duidelijk lijn te trekken want het kan toevallig lukken dat bij 10 dezelfde camera's het bij één niet werkt of enkel bij één werkt.

Mijn persoonlijke vaststelling is dat het BIPT hier geen controle op doet. De fabrikant of invoerder heeft in enig EU land een toestel aangeboden ter keuring en op basis van dat goedgekeurd toestel worden alle verkocht exemplaren met met dat keuringsnummer verkocht. Je laat het BIPT komen en ze stellen gewoon vast dat er inderdaad een harmonische uitgezonden wordt en dat het toestel een correcte keuring gekregen heeft. Daarmee is voor ht BIPT alles in orde.

Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

@sb  schreef:

Volgens mij kan dat wél, maar dan moet je even bellen daar de helpdesk (technische dienst): 015 666 666. Zij schakelen 5 GHz tijdelijk uit dan.

@sb je kan hier inderdaad contact voor opnemen met de technische klantendienst. Zij gaan je 5 GHz frequentie niet uitschakelen, maar het toestel waarop je de installatie moet uitvoeren/voltooien tijdelijk 'steeren' naar 2.4 GHz. Dit duurt ongeveer 15 à 30 minuten, dus snel je installatie afronden is na je contact wel belangrijk. Eventueel kan je je ook verder van de modem af bewegen, waardoor de 2.4 GHz frequentie het normaal zal overnemen en je zo je installatie alsnog kan uitvoeren, zonder dat je per se contact moet opnemen hiervoor. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager