Beantwoorden
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Een vorige onbeantwoorde vraag, of in ieder geval zonder oplossing gaf het probleem van het ontbreken van een 2.4ghz keuze bij de 360pods aan.

Dit was reeds op 22-05-2022

Ik heb verschillende toestellen in en om mijn zaak die enkel via 2.4 werken, maar nu dus niet meer.

Is dit met het nieuwe model modem wel mogelijk?

Anders is dit meer een downgrade ipv upgrade...

Ik hoor graag welke oplossing er mogelijk is

0 Likes
38 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Geen 2.4ghz op 360 pods


@Dislikebutton  schreef:

 Ik ga dinsdag de optie zoals eerder aangegeven om via een medewerker tijdelijk 1 pod op 2.4 te zetten testen. 


Je hebt het nog niet helemaal begrepen, of mijn uitleg (en die van @Suzy ) nog niet goed gelezen 🤔

Een medewerker zal niet tijdelijk 1 pod op 2.4 zetten, maar moet de GSM waarmee je het smart-home apparaat wilt instellen, (tijdelijk) op 2.4 GHz zetten.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Geen 2.4ghz op 360 pods


@flip1953  schreef:

@Dislikebutton  schreef:

 Ik ga dinsdag de optie zoals eerder aangegeven om via een medewerker tijdelijk 1 pod op 2.4 te zetten testen. 


Je hebt het nog niet helemaal begrepen, of mijn uitleg (en die van @Suzy ) nog niet goed gelezen 🤔

Een medewerker zal niet tijdelijk 1 pod op 2.4 zetten, maar de GSM waarmee je het smart-home apparaat wilt instellen (tijdelijk) op 2.4 GHz zetten.


Ok, vergeef me mijn zucht, die was misschien wat overdreven 😉
Maar ik snap nog altijd niet wat Telenet te doen heeft met een issue tussen de GSM en de airco.  Beiden zijn niet van Telenet.
Het enige wat @Dislikebutton  imho moet doen is de setting voor automatisch connecteren (ik vermoed dat Android dit heeft) op de bekende thuiswerken uitzetten, zodat de GSM niet ongevraagd switcht van de tijdelijke Airco SSID naar een Telenet SSID (2.4 of 5Ghz). Zodat tijdens het onboarden van de airco de GSM lang genoeg verbonden blijft met de airco SSID.

En als de GSM de SSID van de airco niet ziet, wat zou een wijziging van Telenet hieraan kunnen veranderen?

Nu ik ben er altijd van uitgegaan dat het probleem zich voordeed tijdens het onboarden van het IOT device.
Waar je je GSM tijdelijk connecteert met de airco SSID om de initiële configuratie te voltooien.  Daar heeft Telenet niets mee te maken.
Als nadien zowel de GSM als de airco op dezelfde SSID moeten zitten en bovendien op dezelfde 2.4Ghz band, dan is dat een ander verhaal, en daar kan Telenet wel een rol spelen.
In dit laatste geval zijn we naast elkaar aan het spreken en moeten we alligneren.
PS: maar bij mijn Daikin airco hoeft dat dus niet. Airco zit op 2.4Ghz, mijn GSM op 5Ghz en zelfs op een andere SSID (wel in hetzelfde subnet).

Deze tread laat ook veel ruimte voor verwarring. Tijd om duidelijkheid te scheppen 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

@Steven-E 

Er is inderdaad verwarring 😅 maar geloof

mij ik kan zelf niks aanpassen. Kijk-

Screenshot_20230505-092748.png

 als je dan naar de andere toestellen kijkt zie je de Chromecast op 2.4 en een tablet op 5

Screenshot_20230505-093031-403.png

Screenshot_20230505-093049-664.png

 dus de automatische selectie werkt maar ik heb in mijn gsm die keuze niet

Screenshot_20230505-092856.png

 dus tenzij ik mijn gsm handmatig op 2.4 kan zetten voor de initiële verbinding kan ik dus mijn app niet connecteren met mijn toestel. 

Waarom Telenet die keuze wel voor mij op mijn toestel kan maken weet ik niet ,maar het schijnt te gaan...

Tenzij de gsm nu 'toevallig' met 2.4 verbinding maakt kan ik niet verder.

Daarom had ik vroeger een appart 2.4 netwerk om handmatig te selecteren. 

Geloof me, alle instellingen zijn geblokkeerd door het Plum/pod systeem dus ik kan zelf geen aanpassingen doen.  

Maar ik appreciëer het meedenken en dat ik ook andere zaken bij leer. 

Er is momenteel ook geen functie voor mijn gsm te vinden die switchen tussen de band toelaat, dat zou te makkelijk zijn geweest 😅

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Geen 2.4ghz op 360 pods


@Steven-E  schreef:
Ok, vergeef me mijn zucht, die was misschien wat overdreven 

Je zucht vergeef ik, maar ik vergeef je niet dat je nu al (zoals ik voorspeld had) voor de derde keer hetzelfde verhaal vertelt, omdat dit wel werkt met jouw Daikin Airco, maar je niet wilt aannemen dat dit voor sommige Smart-Home/IoT apparaten niet werkt, en hiervoor speciaal de 'IoT Onboarding Mode" werd voorzien door Plume (de leverancier van de 360 pods).

Het is dus niet altijd zo gemakkelijk als jij probeert uit te leggen 🤔

 


@Steven-E  schreef:
Als nadien zowel de GSM als de airco op dezelfde SSID moeten zitten en bovendien op dezelfde 2.4Ghz band, dan is dat een ander verhaal, en daar kan Telenet wel een rol spelen.
In dit laatste geval zijn we naast elkaar aan het spreken en moeten we alligneren

Neen, het "onboarden" neemt mesh terug over, en kan de GSM natuurlijk terug op de andere band.

Ik probeer het uit te leggen, maar je wilt ons niet geloven en je houdt halsstarrig vast aan jouw visie 😊


@Steven-E  schreef:

Deze tread laat ook veel ruimte voor verwarring. Tijd om duidelijkheid te scheppen 😉

De verwarring ben jij aan het scheppen. Lees nog eens aandachtig de bijdragen van @Suzy en ook het hele verhaal van Plume

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Geen 2.4ghz op 360 pods


@Dislikebutton  schreef:

Tenzij de gsm nu 'toevallig' met 2.4 verbinding maakt kan ik niet verder.

Daarom had ik vroeger een apart 2.4 netwerk om handmatig te selecteren. 


Ik heb je de oplossing al gegeven:

  • Sluit tijdelijk een gewoon AP aan op jouw modem.
  • schakel de 5Ghz uit van dit AP.
  • geef dat AP hetzelfde SSID/paswoord/versleuteling als jouw mesh netwerk.
  • zorg ervoor dat jouw GSM verbindt met dit AP (ga ernaast staan)

Op die manier forceer je de GSM op 2.4, en moet je niet wachten tot jouw gsm "toevallig" met 2.4 verbinding maakt ...


@Dislikebutton  schreef:

Waarom Telenet die keuze wel voor mij op mijn toestel kan maken weet ik niet ,maar het schijnt te gaan...😅


Dat is een eigenschap van de pods: die kunnen voor ieder draadloos toestel beslissen op welk netwerk die verbinden. Zo kunnen ze een toestel van een 5GHz netwerk eruit gooien en op 2.4Ghz zetten. Normaal gebeurt dit automatisch, maar het kan ook manueel.

Spijtig dat de klant dat niet zelf kan doen via "Mijn Telenet" (hoewel dit voorzien is in de software van Plume), en dus de Helpdesk nodig heeft.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Geen 2.4ghz op 360 pods


@flip1953  schreef:

@Steven-E  schreef:
Ok, vergeef me mijn zucht, die was misschien wat overdreven 

Je zucht vergeef ik, maar ik vergeef je niet dat je nu al (zoals ik voorspeld had) voor de derde keer hetzelfde verhaal vertelt, omdat dit wel werkt met jouw Daikin Airco, maar je niet wilt aannemen dat dit voor sommige Smart-Home/IoT apparaten niet werkt, en hiervoor speciaal de 'IoT Onboarding Mode" werd voorzien door Plume (de leverancier van de 360 pods).

Het is dus niet altijd zo gemakkelijk als jij probeert uit te leggen 🤔

 


@Steven-E  schreef:
Als nadien zowel de GSM als de airco op dezelfde SSID moeten zitten en bovendien op dezelfde 2.4Ghz band, dan is dat een ander verhaal, en daar kan Telenet wel een rol spelen.
In dit laatste geval zijn we naast elkaar aan het spreken en moeten we alligneren

Neen, het "onboarden" neemt mesh terug over, en kan de GSM natuurlijk terug op de andere band.

Ik probeer het uit te leggen, maar je wilt ons niet geloven en je houdt halsstarrig vast aan jouw visie 😊


@Steven-E  schreef:

Deze tread laat ook veel ruimte voor verwarring. Tijd om duidelijkheid te scheppen 😉

De verwarring ben jij aan het scheppen. Lees nog eens aandachtig de bijdragen van @Suzy en ook het hele verhaal van Plume




@flip1953 ik wil je wel geloven. Ik probeer net de verwarring weg te nemen door 2 gevallen te schetsen (voor en na onboarding) en te alligneren als we het over iets anders hebben.
Ik geef mijn situatie gewoon als voorbeeld, om aan te tonen dat het niet altijd dezelfde situatie hoeft te zijn.

Ik stel voor dat je probeert niet in oude gewoontes te hervallen en ego's achterwege te laten. Het hoeft hier geen kwestie te zijn van gelijk te hebben of te krijgen, wel van @Dislikebutton te helpen. Dat laatste doe je ook, en dat wil ik ook doen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7389
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Eerst en vooral wil ik jullie beide bedanken voor jullie dagelijkse aanwezigheid en activiteit op De Netweters, @Steven-E @flip1953. Jullie streven er steeds naar zoveel mogelijk leden te helpen met jullie kennis en expertise. Heel vaak zeggen jullie hetzelfde of wijzen de neuzen in dezelfde richting. In dit onderwerp is het merkbaar dat jullie anders naar de situatie kijken, maar volgens mij hebben jullie beiden gelijk en hangt het af van het device en de situatie.

Zelf heb we in het moderatieteam niet altijd dezelfde expertise als jullie over specifieke technische onderwerpen. We zijn dan afhankelijk van de informatie die we krijgen van onze collega's intern, de technische collega's die werken aan een bepaald product (bijvoorbeeld de collega's die bezig zijn met 360° Wifi). Zij hebben ons over dit onderwerp verteld dat het kan zijn dat klanten tijdens het installeren van hun IoT device tegen het 2.4 GHz probleem kunnen aanlopen. Hiervoor kan de technische klantendienst dan de werkwijze hierboven  toepassen (een device tijdelijk op het 2.4 GHz netwerk toewijzen, bv. de smartphone waar je de installatie mee wil vervolledigen). Eens de installatie is voltooid, zou het volgens hen ook niet mogen uitmaken of je op het 2.4 GHz of 5 GHz netwerk zit en zou je geen problemen mogen ervaren omwille van de mesh-technologie. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Geen 2.4ghz op 360 pods


@Suzy  schreef:

Heel vaak zeggen jullie hetzelfde of wijzen de neuzen in dezelfde richting. In dit onderwerp is het merkbaar dat jullie anders naar de situatie kijken, maar volgens mij hebben jullie beiden gelijk en hangt het af van het device en de situatie.


We are in violent agreement 😁

0 Likes
Dislikebutton
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Star Wars Day Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen 2.4ghz op 360 pods

Update...of niet...

Na nieuwe batterijen in 1 van de Nest rookmelders te hebben geplaatst ,deze werken op 2.4.... voel je hem al aankomen. Heeft dit toeste 'toevallig' l verbinding gemaakt met 2.4 , maar alle overige zijn nu hun verbinding kwijt en kunnen ondanks resetten niet terug op hun netwerk. Plume geeft aan dat na de update van HUN app de Nest producten compatibel zijn en ik geloof dat.... hier is voor mij de spreekwoordelijke druppel gevallen. De nest (zo noemen wij hier rotzooi)en dan heb ik het niet over NEST ,gaat integraal retour en ze bieden mij dan maar een terug naar oude/lees wel met alle compatible toestellen oplossing aan. 

Als de luxe van online domotica ten koste gaat van sneller internet dan kan ik net zo goed bij een langzamere concurrent aankloppen.

Conclusie: de pods zijn het omschakelen (op dit moment) niet waard, en aangezien ik niet via de Plume app kan of mag? Werken en de Telenet app dit (koppelen met 2.4)  niet ondersteund (lees vorige berichten over het koppelen van2.4) 

Het feit dat Plume deze problemen kent, er een oplossing voor biedt en dat Telenet desondanks dit systeem  aanbied met de gekende problemen maar zonder de ondersteuning.

Gaat de oplossing van dit probleem dus overschakelen naar het OUDE systeem worden.

 

Bedankt aan alle deelnemers hier . 

0 Likes