Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

Hello,
Voor de gevorderde Netweters met kennis over de configuratie van een Wi-Fi adapter of netwerkkaart.
Zie bijlage
Wat betekent: Unknown adapter LAN-verbinding

Valt er verder nog iets op te merken op de printscan gemaakt door ipconfig in Opdrachtprompt?


Deze printscan is gemaakt op mijn laptop msi cr61 i-3 4100M cpu die geen Wi-Fi verbinding kan maken met de nieuwe Telenet modem Eurodocsis 3.1 F@ST3896LG-TN .

Alle netwerk data ontbreekt.
De tweede printscan is gemaakt met een goede WiFi verbinding op de Lenovo laptop en verbonden met dezelfde nieuwe Eurodocsis 3.1 F@ST3896LG-TN.

Alle vereiste netwerk data is aanwezig.

gil  cmd  ipconfig  geen wifi verbinding  27 nov  2023.png

gil   cmd  ipconfig msi cr 61 i-3 4100M 28 nov 2023.png

Hierboven laptop msi cr61 Wi-Fi adapter met een ongekende adapter LAN-verbinding

Wat is de juiste oorzaak van het verschil tussen beide printscans?(Voor gevorderde IT kenners)
grtz,
gigi

 

17 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

geef eens dit netsh commando in admin mode, dan krijg allerlei info over de WiFi van je PC. zie hieronder.

Janneke_Dust_0-1701163446480.png

 


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1133
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Geen Wi-Fi verbinding op laptop


@gigi  schreef:

Deze printscan is gemaakt op mijn laptop msi cr61 i-3 4100M cpu die geen Wi-Fi verbinding kan maken met de nieuwe Telenet modem Eurodocsis 3.1 F@ST3896LG-TN .

Alle netwerk data ontbreekt.
De tweede printscan is gemaakt met een goede WiFi verbinding op de Lenovo laptop en verbonden met dezelfde nieuwe Eurodocsis 3.1 F@ST3896LG-TN.

Alle vereiste netwerk data is aanwezig.


Het is normaal dat ipconfig niets kan tonen als je niet verbonden bent met het netwerk, vandaar dat er staat "Media disconnected"; er is geen connectie. Pas NA dat er een verbinding gemaakt is worden die instellingen beschikbaar.

Het is trouwens printscreen of schermafbeelding, niet printscan 😉

"Unknown adapter" kan verschillende oorzaken hebben, dat kunnen we op basis van uw schermafbeeldingen niet beantwoorden.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1615
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

Kijk ook eens naar "Netwerkverbindingen" in Windows

Daar zie je alle Netwerk adapaters, en of ze "ingeschakeld" zijn.

Als de WiFi Aadpter ingeschakeld is, zie je "Niet Verbonden" in plaats van "Uitgeschakeld"

Als deze uitgeschakeld is kan die terug inschakelen met een dubbelklik op de betreffende Adapter

 

 

 

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1681
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

@gigi ik vermoed dat je uw netwerk instellingen aangepast hebt want ik zie staat dat je DNS suffix op LAN staat. 

Zet je ip settings (dhcp) en dns op automatische en probeer nog eens.
Zorg er ook voor dat je 2.4Ghz signaal aanstaat op je nieuwe router want uw laptop kan geen 5Ghz aan.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

mogen we ook de eigenschappen van je WiFi driver kennen, die kan je opvragen met het commando:

netsh wlan show drivers


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

Mogelijks is de driver van de wlan kaart van je laptop niet compatible met WiFi6 en "ziet" die dan de SSID niet, en kan niet connecteren.

Lijkt me al een ouder toestel, met een 11n wifi kaart.

Check eens naar de driver en kijk of je online een driver update vindt.  Kan ook zijn dat je bij de wifi chipvendor moet zoeken, ipv bij laptop vendor.  Bvb kaart is een Realtek kaart, check dan bij Realtek zelf.

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

Thanks voor uw antwoord.

Hello,
ik vermoed dat je uw netwerk instellingen aangepast hebt want ik zie staat dat je DNS suffix op LAN staat.
Zet je ip settings (dhcp) en dns op automatische en probeer nog eens.
Zorg er ook voor dat je 2.4Ghz signaal aanstaat op je nieuwe router want uw laptop kan geen 5Ghz aan.

Waarom kan mijn laptop geen 5 GHz aan?


Bij IPv4 Wi-Fi staat 192.168.0.135 aangeduid.
Ik kan niet in mijn router met de https://192.168.0.135 zodat ik dus ook geen wijzigingen kan aanbrengen zoals LAN in de instellingen van de router, die samen hoort met de nieuwe Telenet modem.


De ip settings(dhcp) en dns staan op automatisch.(zie bijlage)
Op de Lenovo laptop waar de Wi-Fi goed werkt staat :
Connection -specifiek DNS Suffix : telenet.be
Op de msi cr61 laptop waar de Wi-Fi niet werkt staat:
Connection -specifiek DNS Suffix :LAN
Moet LAN worden vervangen door telenet.be?


Er staat ook een pagina met: Netwerk opnieuw instellen
Hiermee worden alle netwerkadapters verwijderd en vervolgens opnieuw geïnstalleerd ,ook oorspronkelijke instellingen van andere netwerkonderdelen hersteld.
Nu opnieuw instellen
Uw pc wordt opnieuw opgestart
Wat betekent dit allemaal?


Betreft dit alleen de netwerkadapter die in mijn msi cr 61 laptop is ingebouwd of wordt de netwerkadapter die in mijn andere Lenovo laptop steekt ook opnieuw ingesteld?


Trouwens de netwerkadapter in mijn msi cr 61 is niet dezelfde als in mijn Lenovo laptop,
maar een Realtek RTL8723AE LAN Wireless 802.11n PCI-E NIC. En deze heeft een ander stuurprogramma 2013.12.331.2016 dan de driver 2023.70.109.2018 van de Wi-Fi adapter Realtek RTL 8723BE LAN Wireless 802.11n PCI-E NIC in de Lenovo laptop.


Is het misschien omdat de release datum van de Wi-Fi adapter in de Lenovo laptop release 2018 dus twee jaar jonger is dan de release datum 2016 van de Wi-Fi adapter in de msi cr 61 laptop dat deze wel een goede Wi-Fi verbinding heeft?
Want de netwerkadapter in mijn laptop Lenovo is Realtek RTL 8723BE LAN Wireless 802.11n PCI-NIC en deze werkt wel goed met de Wi-Fi verbinding van de nieuwe Telenet modem.
Dus de netwerkadapter van deze Lgil  DHCP automatisch 29 nov 2023.pnggil  Netwerk opnieuw instellen 29 nov 2023.pngenovo laptop werkt goed met de nieuwe Telenet modem en ik wil niet dat deze door deze opnieuw instelling van alle netwerkadapters die met de Telenet modem zijn verbonden niet meer goed zou functioneren.


Dus is deze verwijdering en herstellen alleen voor de laptop bedoeld waarop deze "Netwerkadapter opnieuw instellen" wordt getoond of geldt het ook voor de andere netwerkadapter in mijn Lenovo laptop.
Als ik in het zoekveld van Google https://192.168.0.135 intyp die als mijn IP adres staat aangeduid bij IPv4 komt de melding "Geweigerd" (zie printscan in bijlage)
Wat betekent dit?
grtz,
gigi

 

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

Thank you.

Sorry maar ik kan niet kijken of wijzigingen aanbrengen in mijn Telenet router met de IPv4 https://192.168.0.135 

Als ik dit in Google typ komt er " Geweigerd geen toegang". Wat betekent Netwerkadapter opnieuw instellen ?

grtz,

gigi

gil  Netwerk opnieuw instellen 29 nov 2023.png

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1133
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Geen Wi-Fi verbinding op laptop


@gigi  schreef:


Waarom kan mijn laptop geen 5 GHz aan?

 


Je Wi-Fi adapter is een Realtek RTL 8723BE LAN Wireless 802.11n PCI-E NIC. Volgens Realtek zelf kan deze enkekl 2,4 GHz, geen 5Ghz: zie RTL8723BE - REALTEK 


@gigi  schreef:

Wat betekent Netwerkadapter opnieuw instellen ?



Zoals de infotekest zegt. Windows zal alle gekende netwerkadapters verwijderen en (na heropstart) opnieuw installeren volgens de standaard waarden. 

Microsoft schrijft op hun website:

Het opnieuw instellen van het netwerk zou de laatste stap moeten zijn die u probeert. U kunt deze mogelijkheid gebruiken als u geen verbinding kunt maken met behulp van de vorige stappen.

Dit kan helpen bij het oplossen van verbindingsproblemen die u mogelijk hebt na het upgraden van Windows 10 naar Windows 11. Het kan ook helpen om het probleem op te lossen waarbij u verbinding kunt maken met internet, maar geen verbinding kunt maken met gedeelde netwerkstations. Netwerk opnieuw instellen verwijdert alle geïnstalleerde netwerkadapters met de bijbehorende instellingen. Nadat de pc opnieuw is opgestart, worden alle netwerkadapters opnieuw geïnstalleerd en alle instellingen teruggezet op de standaardwaarden.

Oplossen van problemen met de Wi-Fi-verbinding in Windows - Microsoft Ondersteuning 


 


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

Je wil blijkbaar ons niet laten zien wat je WiFi ondersteunt. Daarom heb ik een USB WiFi dongle  in mijn laptop geplaats en daar zie je dat de interne WiFi WPA3 ondersteunt en de dongle maar tot WPA2.

hieronder het resultaat van het netsh commando:

PS C:\WINDOWS\system32> netsh wlan show drivers

Interface name: Wi-Fi 2

Driver : Sitecom WiFi USB-adapter AC1200
Vendor : Realtek Semiconductor Corp.
Provider : Microsoft
Date : 29/07/2019
Version : 1030.38.712.2019
INF file : netrtwlanu.inf
Type : Native Wi-Fi Driver
Radio types supported : 802.11n 802.11g 802.11b 802.11ac 802.11n 802.11a
FIPS 140-2 mode supported : Yes
802.11w Management Frame Protection supported : Yes
Hosted network supported : No
Authentication and cipher supported in infrastructure mode:
Open None
WPA2-Personal CCMP
Open WEP-40bit
Open WEP-104bit
Open WEP
WPA-Enterprise TKIP
WPA-Personal TKIP
WPA2-Enterprise TKIP
WPA2-Personal TKIP
WPA-Enterprise CCMP
WPA-Personal CCMP
WPA2-Enterprise CCMP
Vendor defined TKIP
Vendor defined CCMP
Vendor defined Vendor defined
Vendor defined Vendor defined
WPA2-Enterprise Vendor defined
WPA2-Enterprise Vendor defined
Vendor defined Vendor defined
Vendor defined Vendor defined
Number of supported bands : 2
2.4 GHz [ 0 MHz - 0 MHz]
5 GHz [ 0 MHz - 0 MHz]

Interface name: Wi-Fi

Driver : Realtek RTL8822CE 802.11ac PCIe Adapter
Vendor : Realtek Semiconductor Corp.
Provider : Realtek Semiconductor Corp.
Date : 31/01/2023
Version : 2024.10.228.1
INF file : oem112.inf
Type : Native Wi-Fi Driver
Radio types supported : 802.11n 802.11g 802.11b 802.11ac 802.11n 802.11a
FIPS 140-2 mode supported : Yes
802.11w Management Frame Protection supported : Yes
Hosted network supported : No
Authentication and cipher supported in infrastructure mode:
Open None
WPA2-Personal CCMP
Open WEP-40bit
Open WEP-104bit
Open WEP
WPA-Enterprise TKIP
WPA-Personal TKIP
WPA2-Enterprise TKIP
WPA2-Personal TKIP
WPA-Enterprise CCMP
WPA-Personal CCMP
WPA2-Enterprise CCMP
WPA3-Personal CCMP
Vendor defined TKIP
Vendor defined CCMP
Vendor defined Vendor defined
Vendor defined Vendor defined
WPA2-Enterprise Vendor defined
WPA2-Enterprise Vendor defined
Vendor defined Vendor defined
Vendor defined Vendor defined
Number of supported bands : 2
2.4 GHz [ 0 MHz - 0 MHz]
5 GHz [ 0 MHz - 0 MHz]
Wireless Display Supported: Yes (Graphics Driver: Yes, Wi-Fi Driver: Yes)


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

Thanks for your help.

Dit is gemaakt met de netsh commando netsh wlan show drivers

gil  opdrachtprompt netsh wlan show drivers  29  nov  2023.png

 

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

Vriendelijk dank voor uw hulp.

Ik leer steeds wat meer en meer over de werking van wi-fi netwerk adapters.

Het is echt niet simpel als je een leek bent op dit gebied.

Ik heb nu een printscreen gemaakt van de Hardware -en verbindingseigenschappen weergeven op de msi cr61 laptop die geen wi-fi verbinding kan maken met de nieuwe  telenet  modem.

Het zijn 3 afzonderlijke afbeeldingen. De eerste afbeelding betreft Wi-Fi, de tweede en derde afbeelding betreft de LAN verbinding *9 en LAN verbinding * 11

Wat me niet duidelijk is dat de LAN *9 en LAN * 11 op de msi cr 61 laptop i-5 4200M cpu staat aangeduid die geen wifi verbinding heeft en op de msi cr61 laptop i-3 4100M cpu en op de Lenovo laptop staat er LAN-verbinding *1 en LAN-verbinding*2 aangeduid,terwijl de msi cr61 laptop i-3 4100M geen wi-fi verbinding kan maken en de Lenovo laptop met eveneens de LAN-verbinding*1 en LAN-verbinding 2*WEL wifi verbinding heeft. Begrijpe wie begrijpe kan!

grtz,

gigi

gil vraag aan netweters hoe LAN verwijderen van mijn wifi adapter gilbert msi cr 61 i3 4100M 30  NOV  2023.pnggil   cmd ipconfig netwerk adapter wifi geen verbnding 27 nov  2023.png

 

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

Thanks.

Ik heb uitgeschakeld en ingeschakeld. Er staat nu "Niet verbonden".

Waarom komt de naam van mijn SSID telenet-........ niet in de netwerklijst voor de beschikbare netwerken voor?

gil voor de netweters waar is mijn SSID  30 NOV  2023.pnggrtz,

gigi

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Geen Wi-Fi verbinding op laptop

Thank you for your interest.

Mogelijks is de driver van de wlan kaart van je laptop niet compatible met WiFi6 en "ziet" die dan de SSID niet, en kan niet connecteren.

Lijkt me al een ouder toestel, met een 11n wifi kaart.

Dit is goed mogelijk.

Mijn Lenovo laptop met een wlan kaart realtec rtl 8723 BE release 2018 maakt wel een goede wi-fi verbinding met de nieuwe Telenet modem.

De release van de wlan kaart realtec rtl 8723AE in 2016 in de msi cr61 laptop (gekocht 2014)maakt geen wi-fi verbinding met deze modem.

De drivers van beide wi-fi wlan kaarten kunnen verschillen in de uitvoering en geschiktheid voor de wi-fi verbinding met deze nieuwe Telenet modem?

Maar waarom wi-fi 6 ax of wi-fi 6e vernoemen, als deze modem in staat is om achterwaarts compatible te zijn met 802.11n?

Ik weet niet of alleen de driver verantwoordelijk is voor geen wi-fi verbinding met mijn 2 msi cr61 laptops. Het niet verschijnen van de naam SSID telenet-....... in de beschikbare netwerklijst kan ook een ander oorzaak hebben.

Waarom komen de andere 10 netwerken met een SSID telenet..... wel in de wifi netwerklijst voor en waarom niet mijn SSID telenet.... Want dit betekent gewoon dat de signalen die de Telenet Provider uitzendt wel normaal werken voor deze SSID's en alleen voor mijn SSID telenet..... NIET!!!

Of zou Telenet het aantal toestellen dat gebruik maakt rangschikken en toelaten volgens het Telenet abonnement dat je hebt? In mijn geval is dit 3 Samsung Galaxy tablets, 2 laptops en 1 computer?  Ik heb een Whop abonnement, er staat ook soms Wivo 150 downloadsnelheid 150 Mbps  en uploadsnelheid 15 Mbps. 200 GB limiet gebruik per maand.

grtz,

gigigil voor de netweters waar is mijn SSID  30 NOV  2023.png