Beantwoorden
Tom_nr475
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Star Wars Day Handje vol! Goed gevonden! Primeur!

HP Netwerk printer niet bereikbaar via access point

Mijn HP Envy 5000 netwerk printer werkt perfect. Alleen is hij niet bereikbaar als mijn windows PC met het thuisnetwerk verbonden is via één van mijn twee access points. Als de PC dichterbij de printer komt (en dan ook via de hoofdrouter op het netwerk zit), werkt het perfect. 

Heeft iemand dit ook voorgehad ? Is dit een probleem met de HP Smart app ? Of is dit een telenet access point probleem ?

Access points : AP7465CE-TN

Modem : DOCSIS 3.1

Printer : HP Envy 5000 met instantInk

0 Likes
8 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

HP Netwerk printer niet bereikbaar via access point

@Tom_nr475 

Ik heb net eens een test gedaan met mijn foon gekoppeld aan mijn Telenet AP en dat werkte feilloos. Ik heb wel een Envy 7000, maar dat zal toch het verschil niet maken hoop ik ...

EDIT: misschien een beetje verduidelijken: met AP bedoelde ik eigenlijk het WiFi gedeelte van mijn Telenet WiFi Powerline, dus eigenlijk nog storingsgevoeliger dan een echt via ethernet bekabeld AP. En mijn modem is een eMTA docis 3.0 met eigen router.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

HP Netwerk printer niet bereikbaar via access point


@Tom_nr475  schreef:

Alleen is hij niet bereikbaar als mijn windows PC met het thuisnetwerk verbonden is via één van mijn twee access points. Als de PC dichterbij de printer komt (en dan ook via de hoofdrouter op het netwerk zit), werkt het perfect.  ?


Als je kan printen wanneer de PC dichter bij de printer komt, dan wordt er een directe verbiniding gebruikt tussen PC en printer en gaat dit niet via jouw thuisnetwerk ("WiFiDirect"). De reden kan zijn:

  1. Printer is niet verbonden met jouw draadloos netwerk: brandt het blauwe lichtje? zie je het IP adres van de printer in jouw router on der Verbonden toestellen?
  2. Printer is niet goed geïnstalleerd op de PC (via thuisnetwerk).

Misschien heb je de HP Envy 5000 twee keer in de lijst staan van de printers? Een keer via WiFi direct, en een keer via het thuisnetwerk?

Gebruik dan gewoon de andere printer (en stel deze als default in).

Indien niet: installeer een nieuwe printer (Printer en scanners toevoegen > druk op "De printer staat niet in de lijst" (zelfs als hij er wel in staat) > Kies "voeg een printer toe met behulp van een IP adres > Type apparaat "TCP/IP apparaat" en vul hier het IP adres van je printer (192.168.0.xxx)

Nu kan je deze printer installeren (de driver staat reeds op de PC). Eventueel de "overtollige" printers verwijderen uit je lijst van printers.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

HP Netwerk printer niet bereikbaar via access point

@Tom_nr475 Heb je via uw acces points toegang tot uw lokaal netwerk ? 

Meestal heb je dergelijke dingen voor als uw wifi gescheiden is van uw lokaal netwerk. Dit gebeurd meestal bij Guest wifi.

Kijk ook even dat uw ip in dezelfde range ligt. Normaal zou dit moeten met een standaard acces point maar dit is soms niet het geval.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

HP Netwerk printer niet bereikbaar via access point

@flip1953 

Dat van die WiFi Direct is een goeie tip. Ik vroeg mij al af waarom mijn Envy 7000 twee keer in de lijst staat, maar wel met een licht verschillende benaming. En inderdaad, één van de twee werkt niet vanuit de PC in mijn bureau. 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

HP Netwerk printer niet bereikbaar via access point


@StefaanH  schreef:

@flip1953 

Dat van die WiFi Direct is een goeie tip. Ik vroeg mij al af waarom mijn Envy 7000 twee keer in de lijst staat, maar wel met een licht verschillende benaming. En inderdaad, één van de twee werkt niet vanuit de PC in mijn bureau. 


Hopelijk lost dit ook het probleem van @Tom_nr475  op, maar jammer genoeg horen we niet meer van hem.

Het zou fijn zijn, als wij mensen proberen te helpen, ze ook feedback zouden geven wanneer de oplossing werkt, anders steken we hier onze tijd en moeite in voor niets 🤔

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

HP Netwerk printer niet bereikbaar via access point

Dat noemt men belangloos helpen.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

HP Netwerk printer niet bereikbaar via access point


@janne_man  schreef:

Dat noemt men belangloos helpen.


OK, maar ik kan @flip1953 wel bijtreden in die zin dat we dan weten dat het probleem ook effectief verholpen werd waardoor we anderen kunnen "garanderen" dat dit een correcte oplossing is.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Tom_nr475
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Star Wars Day Handje vol! Goed gevonden! Primeur!

HP Netwerk printer niet bereikbaar via access point

@StefaanH , @janne_man Mijn excuses om niet direct te reageren, was een tijdje offline en heb niet altijd de windows pc met de problemen bij de hand. Alvast bedankt voor jullie input.

Ik heb ondertussen de printer uit de instellingen verwijderd. Het stond nochtans niet op "direct" (via bluetooth) maar maakte wel gebruik van WSD, nu ben ik niet zeker of het hier iets mee te maken zou hebben want WSD is eigenlijk wel TCP/IP. 

Ik heb de printer deze keer geïnstalleerd met de HP smart app, geen idee of dit een verschil maakt tov het installeren via de printer instellingen van windows. 

Het print nu vanaf ieder hoekje van het huis. Nu hopen dat het zo blijft. 

Dus de oplossing :

1. Verwijder printer uit windows

2. Herstart printer

3. Installeer HP smart app (indien nog niet gedaan)

4. Zorg ervoor dat inlogt op de HP smart app en je printer online heb staan 

5. Gebruik de HP smart app (print document) om je printer toe te voegen bij je windows printers.

5 bis. Indien de HP smart app de printer niet kan installeren, moet je dit via de standaard 'add printer' wizard van windows doen. Kies geen printer met 'Direct' in de naam.

6. Herstart windows pc (Het blijft microsoft)

7. Open altijd de HP smart app en check of je printer online is, voor je begint met afprinten.

 

Bedankt voor jullie input.

Tom.