Beantwoorden
kb93
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

beste,

na wat ring apparaten te hebben geïnstalleerd merk ik dat onze wifi in huis niet optimaal is en daarom zoek ik de beste oplossing,

 

wij willen wifi over 2 verdiepen en hebben in elke kamer in huis een utp stopcontact waarvan alle kabels uitkomen aan de modem 

 

momenteel hebben we van telenet een router en nog eens 2 powerlines maar toch merken we dat dit niet ideaal werkt 

 

wat kunnen we het beste doen zodat we overal top wifi hebben zodat de smart home toestellen en de laptops enzo werken zonder onderbrekingen ofzo

 

access points installeren of een mesh/multiroom router kopen ? 

 

alvast bedankt  

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: WiFi bereik uitbreiden

0 Likes
21 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

@kb93 Ik zou eerder opteren om een mesh systeem te gebruiken en de connectie op te zetten met kabels (omdat ze dan toch voorhanden zijn). Met een mesh systeem moet je signaal niet schakelen tussen de access points en kan je overal perfect internet hebben.

Ikzelf heb een Netgear orbi pro en ben daar zeer tevreden over. 

Als je al wil investeren in de toekomst omdat je dan blijkbaar veel aparaten hebt, kies dan voor WIFI6 ipv WIFI5. De WIFI6 standaard is optimaler om connectie te hebben met meerdere aparaten.

Dat is door MU-MIMO technologie.

Veel succes met je zoektocht 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kb93
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

bedankt, 

ik ga het bekijken veel raden mij de tp-link deco p9 aan maar er zeggen ook veel dat deze voor de privacy niet ideaal is, het ideale zou zijn moest ik in de utp poortjes op elke kamer een antennetje kunnen inpluggen wat dus overal wifi uitzend maar deze oplossing vind ik niet terug, 

bedankt voor de reactie 

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

Als je elk AP met een kabel kunt aansluiten, dan heb je geen mesh systeem nodig.

Mesh=1 AP bekabeld, de andere AP's zijn via wifi met elkaar verbonden.

Mesh is een hype, maar niet altijd de beste keuze.

 

Wat je wilt is roaming - dat gebruikers ongemerkt van het ene AP naar het andere AP switchen afhankelijk van signaal-sterkte. Dat kunnen de meeste systemen.

Dit systeem heeft mijn voorkeur. Met mesh heb je namelijk het nadeel dat de centrale unit, de router zich ook effectief als IP router in het netwerk gedraagt met NAT. Iets wat in je home-netwerk, achter de telenet-router volledig overbodig is, en vaak lastig is wanneer je gebruik wilt maken van port-forwarding.

 

Ik gebruik zelf Ubiquiti AP's (4 totaal) die ook alle bekabeld zijn en samen een super sterke dekking bieden door het hele huis (zolder - kelder) en de tuin.

Bij Ubiquiti kun je kiezen voor een centrale management oplossing (unifi-controller), gratis software die je op dedicated ubiquiti hw kunt gebruiken, maar ook op standaard PC's of bijvoorbeeld een Raspberry Pi.

 

Het is nog aan te bevelen te kiezen voor POE (Power Over Ethernet) AP's. Dan kun je op de verschillende lokaties in huis de AP's mbt van een STP kabel in de rj45 aansluiting aansluiten, en that's it. Geen noodzaak om overal ook nog stroom-adapters te plaatsen.

De stroom moet je dan vanuit de centrale plaats voorzien, bijvoorbeeld vanuit een POE-switch.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

@Arnie Mesh is niet altijd via wifi met elkaar verbonden hoor, je hebt er (net zoals netgear orbi)de mogelijkheid om de backhaul te verbinden met kabel.

Dit heeft als voordeel dat de snelheid hetzelfde blijft en de plaats niet zoveel uitmaakt, hetgeen met wifi wel is. Met gewone AP's heb je een kleine onderbreking, die je bijna niet waarneemt (buffering), sommige toestellen kunnen hier niet zo goed mee om. Daarvoor is er Mesh ontwikkelt.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

Hier is een interessante discussie over het verschil mesh & roaming, lees vooral de uitleg van Tha Render_2:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1988970

Voor snelle roaming heb je geen mesh nodig.

In mijn Unifi setup gebruik ik geen mesh (deze AP's kunnen het wel), maar wel snelle roaming.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

@kb93  Als je UTP aansluiting hebt kan je daar een AP (Acces Point) op aansluiten. Het is alleen de zaak om die dan allemaal op hetzelfde SSID en paswoord te zetten. Om kabels te beperken kan je eventueel bij je router een POE switch plaatsen en daar je UTP's aansluiten van de kamers waar je een AP wil aansluiten. Je neemt dan AP's die via POE kunnen gevoed worden dan heb je maar 1 (UTP) kabeltje.

Er zijn hier grote voorstanders van een mesh systeem maar dat heeft maar nut als je ze met elkaar verbindt via Wifi. Als je bekabeld aansluit kan je net zo goed AP's gebruiken die Mimo ondersteunen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

We brengen denk ik nu verschillende begrippen door elkaar.

 

Mesh = AP's communiceren onderling om samen een wifi-netwerk overeind te houden. Meestal zijn de AP's via wifi met elkaar verbonden, met één centrale unit die met kabel verbonden is. Eventueel kunnen de andere AP's ook bekabeld worden.

 

Roaming = De mogelijkheid voor een wifi-client om van het ene AP naar het andere te switchen op basis van signaal sterkte. Dit is een beslissing van de client, maar er zijn protocollen die hier kunnen helpen: 802.11k, 802.11r en 802.11v

 

MIMO = Een techniek tussen AP en client om hogere snelheden te kunnen behalen. Als het ware een verbreding van de weg. Meer rijstroken is meer radio-signalen, vandaar ook meestal zichtbaar meer antennes.

 

POE of 802.3af = Power Over Ethernet - de mogelijk om een AP (of ander apparaat) te voeden via de ethernet kabel

 

En dan is er nog MU-MIMO, de Multi-User variant van MIMO.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

@Arnie  Correcte omschrijving van de begrippen. Mesh wordt op de markt gezet als het zaligmakend systeem maar staat of valt met de correcte plaatsing. En zoals je zegt het overschakelen van het ene Wifi punt naar het andere is grotendeels client gebonden en dat zal verschillen van toestel tot toestel. En MIMO verhoogt de snelheid op zich niet maar wel de bandbreedte. Want snelheid en bandbreedte worden nogal dikwijls door elkaar gebruikt naargelang het publicitair beter uitkomt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

@kb93 

Ik zou me eerst afvragen hoeveel wifi toegangspunten ik zou moeten hebben. De Wifi pwl dekt allicht meer dan één kamer op een voldoende wijze. Ik zou me afvragen in welke lokalen ik een utp verbinding wil. In die ruimten waar ik geen utp verbinding wil zou ik mogelijk kiezen om een pwl te gebruiken. Ik zou een elke pwl verbinden met de utp aansluiting. Als ik in een kamer toch een utp aansluiting wil dan zou ik kiezen tussen een ap en een pwl van Devolo uit de Magic 2 reeks (deze hebben 2 utp aansluitingen).

In deze opstelling, waar de pwl's niet met elkaar moeten communiceren, mag je om het even wat combineren.

Na deze overweging zou ik de prijs hiervan vergelijken met de andere voorgestelde oplossingen, de prijs samen met de subjectieve elementen zoals schooheid , in de weg staan, graag hebben, ... zullen dan meespelen in mijn beslissing.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

Een mesh wifi waar je componenten met elkaar via WIFI verbonden zijn, dat zou ik zeker niet doen.

Dan zijn gewone AP's die bedraad verbonden zijn, en waar je overal dezelfde SSID('s) op configureert superieur beter.  Ik heb zo 3 Airport Extreme's draaien en roaming gebeurt zonder enige hickup.

 

Een wired mesh is eigenlijk niet meer dan dat, maar je hebt dan ook een centraal beheer zodat alle AP's een uniform geconfigureerd worden.

 

Je Ring toestellen ondersteunen vermoedelijk enkel de 2,4GHZ band (tenzij de nieuwste generatie zoals de Video Doorbell versie 3). In de 2,4 Ghz band is het spectrum beperkt, en heb je slechts 3 overlappende kanalen: 1, 6 en 11.

https://www.metageek.com/training/resources/why-channels-1-6-11.html

 

Stel je hebt 3 AP's: dan configureer je het 2,4Ghz kanaal op elke AP best met statisch, zodat ze elkaar niet storen.  Ook AP's van de buren zitten op één van deze kanalen, en daar hou je dus best ook rekening mee.  Op de 5Ghz band is het spectrum veel groter, en daar kan je de kanaalselectie gerust op automatisch laten staan.

 

Een Mesh systeem kan denk ik wel deze kanaalselectie ook op de 2,4Ghz band automatisch inregelen, omdat de 3 AP's met elkaar communiceren.

 

Voordeel van 2,4Ghz: groter bereik dan 5Ghz.

Nadeel: kleiner spectrum en lagere snelheden. Maar ideaal voor een video deurbel dus.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

@kb93 

 

Ik zou vooral rekening houden met de basisregel: de beste verbinding is nog steeds via UTP. Dan volgt de powerline en tenslotte de WiFi.

 

In uw geval, vermits je een UTP aansluiting hebt in elke kamer, is de beste oplossing zonder twijfel om hier en daar een AP te plaatsen, aangesloten op de UTP fiche in die kamer.

 

Hoeveel AP's je nodig hebt en waar die te plaatsen, dat zal een zaak van uitproberen zijn.

 

Al de rest wat hier gezegd is, dat is detail (daarom niet onbelangrijk, begrijp me niet verkeerd). Wat hier nu staat is de kern van de zaak.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?


@StefaanH  schreef:

@kb93 

 

Ik zou vooral rekening houden met de basisregel: de beste verbinding is nog steeds via UTP. Dan volgt de powerline en tenslotte de WiFi.

 

In uw geval, vermits je een UTP aansluiting hebt in elke kamer, is de beste oplossing zonder twijfel om hier en daar een AP te plaatsen, aangesloten op de UTP fiche in die kamer.

 

Hoeveel AP's je nodig hebt en waar die te plaatsen, dat zal een zaak van uitproberen zijn.

 

Al de rest wat hier gezegd is, dat is detail (daarom niet onbelangrijk, begrijp me niet verkeerd). Wat hier nu staat is de kern van de zaak.


Indien meerdere AP's is mijn info allesbehalve een detail.
Meerdere AP's kunnen elkaar storen. Indien verkeerd geconfigureerd is het soms zelfs beter om met 1 AP te werken dan met meerdere. Dus neem dit aub ter harte. Hier wordt dikwijls veel te snel over gegaan. 

 

Nog eens over die 2.4Ghz: een deurbel staat dikwijls verder weg van je AP, aangezien de 2.4Ghz band een groter bereik heeft, gebruik je hiervoor best dus die band ipv de 5ghz band. En dan is een doordachte kanaalkeuze dus echt wel belangrijk.  Hier goed over nadenken loont.

Gebruik de 2.4ghz band voor iot devices (en eventueel smartphones) die niet veel bandbreedte nodig hebben, maar wel een stabiele verbinding. En maak een aparte ssid voor de 5ghz band voor je laptops en pc’s.

 

 

 

Bovendien is een powerline verbinding lang niet altijd sneller of stabieler dan een WIFI verbinding. Powerline is ook gevoelig voor storingen op het electriciteitsnet.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

@Steven-E 

 

Ik had gehoopt van die reactie te vermijden door er uitdrukkelijk bij te zetten dat die details niet onbelangrijk zijn. Dat betekent dus dat ze inderdaad wel belangrijk zijn.

 

Het enige dat ik wilde aangeven was dat in dit geval de essentie is: ga voor verbinding via UTP en gebruik dan één of meerdere AP's. Punt. Dus geen powerlines of repeaters. In deze gegeven situatie. No more, no less.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe WiFi optimaal uitbreiden voor smart home devices?

@StefaanH  Ik had het ook zo begrepen hoor. Zorgen dat de basis in orde is en dan pas kijken naar de rest.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.