Beantwoorden
Kenn
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

Hallo, ik heb hulp nodig 😄 

 

Ik wou een 2de internet abonnement nemen van telenet maar hebben mij verteld dat dit niet kan op hetzelfde adres (hebben al een abbonement bij telenet) 

De reden dat ik dit wou is voor een appart wifi netwerk voor mij alleen omdat we hier met veel mensen zijn die wifi gebruiken en de wifi niet sterk genoeg is voor wat ik doe 

Nu zeiden ze mij om een externe router te kopen zo dat ik een appart netwerk kan maken? Hoe moet ik dit doen en wat heb ik juist nodig? En heb ik dan een los staande wifi signaal want zoals ik zei is de wifi die ik nu heb niet goed genoeg voor mijn apparaten nog aan toe te voegen 

 

Dankuwel

 

Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: 2de wifi verbinding

 

 

0 Likes
23 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

@Kenn Je moet hiervoor geen 2de modem of abonnement nemen. Hetgeen je moet hebben is de E-router van Telenet en een eigen wifi Mesh systeem.(router)

Met de e-router kan je uw eigen router blijven gebruiken en zo ook je eigen wifi beheren en opzetten.

Je neemt een router/wifi Mesh systeem en zet dan het wifi gasten netwerk op . Het gastennetwerk heeft geen toegang tot je eigen netwerk dus ideaal.

Je kan een mesh systeem meestal uitbreiden naargelang er connectie nodig is.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kenn
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

Maar dan splits ik toch gewoon 1 wifi netwerk (300mbps) op in 2wifi kanalen? 

 

Zoals ik zei heb ik zelf zeker 300mbps nodig voor mij alleen 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

Dan moet je toch gewoon een zwaarder abonnement nemen (One Up of Giga Internet) ...

Met de raadgeving van vorige poster(s), zoals een eigen router gebruiken, met een apart WiFi ga je nooit garanderen dat je 300 mbps voor jou alleen hebt ...

 

@kristofDW  schreef:

Het gastennetwerk heeft geen toegang tot je eigen netwerk dus ideaal.


Zijn probleem is niet dat jhj een eigen netwerk wilt, of dat anderen geen toegang mogen hebben.

Hij wil gewoon een gereserveerde bandbreedte voor hem alleen ...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

Het is toch raar dat mensen blijven WiFi verwarren met Internet en meer bepaald met hun abonnement bij een provider.

@Kenn  Wil je meer bandbreedte dan kan dit bij Telenet tot max. 1 Gbps momenteel. Heeft totaal niets met een of meerdere Wifinetwerken in huis te maken.

Vraagsteller zou inderdaad een 2e abonnement kunnen nemen als hij daar goede redenen kan voor aanhalen. bvb op zijn bedrijfsnaam ofzo.

Maar zelfs als je het zwaarste abonnement neemt en je maakt 2 of 3 Wifinetwerken zal je de verbinding moeten blijven delen en als er daar op die ander WiFinetwerken zware videostreamers zitten dan lopen die terug met een deel van je bandbreedte weg.

Je kan natuurlijk ook zoals @kristofDW zegt, de e-router nemen en via bridging een eigen router installeren en bij de betere versies kan instellen welke aangesloten IPadressen met voorkeur behandeld worden qua bandbreedte gebruik.

Maar begin eerst met een zwaarder abonnement en kijk hoever je komt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Turdus_Maximus
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Star Wars Day Tien op tien! Jij bent af! Handje vol!

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

Twee particuliere abonnementen/pakketten op 1 adres is één van de gekste ideeën die ik al hoorde en hoewel ik niet bij Telenet werk betwijfel ik idd. of dit hoegenaamd mogelijk is bij particuliere klanten, voor een bedrijf -kan best dat je je bedrijfspraktijk op je thuisadres hebt- kan het maar dan snap ik niet waarom je dit zou verkiezen boven het simpelweg overstappen naar een pakket met meer bandbreedte. Business-pakketten zijn ook niet goedkoop.

 

Als je met te veel mensen op de WiFi zit waardoor er mensen last van ondervinden zijn er i.m.h.o maar twee effectieve oplossingen: stap over op een ander internet-pakket met hogere bandbreedte, dit zal duurder zijn maar het prijsverschil zal kleiner zijn dan 2 ,naast elkaar lopende afzonderlijke pakketten...

...of zorg dat diegene die de meeste bandbreedte nodig heeft, z'n toestel met UTP kabel kan aansluiten, dat laatste hoeft met wat geluk zelfs niks te kosten.

 

Een extra router/AP kopen zal je probleem niet oplossen: je gooit gewoon een extra apparaat in je netwerk, dit doet niks aan je snelheid en het internetverkeer via die -en alle andere- router(s)/AP's binnen het netwerk zal eveneens belast zijn wanneer er terug veel mensen tegelijk bandbreedte opeisen. Maakt ook niet uit of je die router instelt als AP, je kan dan wel je eigen WiFi kanaal opzetten waar jij alleen met jouw toestel op connecteert, je bandbreedte zal nog steeds onderhevig zijn aan wat er van bandbreedte over blijft voor jouw toestel vanaf de hoofdmodem.

 

Een 'externe' router -dus om de standaardrouter van Telenet te vervangen- kan idd. ook snelheidswinst opleveren maar zal eveneens gebottlenecked worden door de maximumbandbreedte van het pakket waarvoor je betaalt, dus het heeft geen nut om een nieuwe, snelle en dure externe router aan te schaffen... ...maar verder niks aan je bandbreedte te doen die binnenkomt.

 

Wat je eventueel kan proberen is via de configuratiepagina van je router (kan via de mijn-Telenet pagina) je huidige WiFi signaal op een minder belast kanaal* zetten, dat kan helpen maar in mijn ondervinding is shelheidswinst hiermee vrij gering, niet gegarandeerd en vaak tijdelijk, bovendien werkt dat op router-niveau dus je kan wel een 'leeg' kanaal vinden waar niemand van je buren op zitten te surfen, als er (te)veel mensen binnen hetzelfde huishouden surfen via WiFi op dat minder belaste kanaal, wordt dat kanaal gewoon terug even hard belast als ervoor.

 

*er bestaan handige android/ios apps om de kanalen van WiFi netwerken binnen je bereik op te sporen en zo te zien welke kanalen de drukste zijn, en welke kanalen de minst drukke zijn, bvb WiFi Analyzer.

 

kort:

- als het mogelijk is en je hebt in je huis nog een UTP aansluiting over, gebruik vaste kabel en je probleem is opgelost.

- als vaste kabel niet mogelijk is, je toestel heeft geen ethernetpoort, of je woont in een ouder huis zonder vaste aansluitingen, zal je naar een 'sneller' plan moeten overstappen. Dit zal een meerkost zijn maar heeft het meeste kans op slagen, je oorspronkelijke idee -2 afzonderlijke abonnementen op 1 adres- zou trouwens een grotere meerkost betekenen.

 

Wat betreft de 'minstens 300Mbps nodig voor mij alleen' quote lijkt me sterk dat dat écht nodig is maar goed, ik hoef jouw rekening niet te maken natuurlijk, maar besef dat zelfs met de 'snelste' pakketten, de bandbreedte (downloadsnelheid etc.) slechts theoretische maximumwaarden zijn die zelden worden behaald.

0 Likes

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?


@Turdus_Maximus  schreef:

 

Een extra router/AP kopen zal je probleem niet oplossen


Laat het woordje "extra" weg en je hebt effectief wel de oplossing.

Het probleem is dat de Wifi van de topicstarter te zwak is. Dat komt wellicht omdat de Wifi-zender die Telenet bij het abonnement gratis meelevert niet op de juiste plaats staat en de gebruikte Wifi-technologie niet de meest recente is.

Upgraden naar Wifi 6 kan het probleem oplossen, daarvoor vervang je de huidige Telenet-modem best door een CV8560E zonder Wifi. Trek je UTP-kabels naar de plaats waar je Wifi het meest gebruikt en sluit je daar een professioneel Wifi 6-toegangspunt bekabeld aan zoals de TP-Link EAP670.
Toestellen met een netwerkpoort sluit je steeds rechtstreeks bekabeld aan.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

Om je een goed advies te kunnen geven, moet je eerst meer informatie geven.

Uit je beschrijving begrijp ik dat de traagheid van je wifi verbinding jouw probleem is. Je denkt zelf al aan een oplossing die niet al te realistisch is (geen twee abonnementen op hetzelfde adres).

Zorg er eerst voor dat je een netwerkkabel hebt tot op de plaats waar je wifi wenst. Dit in de veronderstelling dat je niet voortdurend zit rond te wandelen en je vrij vlug buiten het bereid van je wifi komt. Of je dan een Wifi router plaatst, of een Access point of een mesh maakt technisch niets uit (het prijskaartje wel). Je kiest iets dat de Wifi 6 norm volgt. Ondersteunt jouw toestel of toestellen Wifi 6? Ja, dan kan je van de volle Wifi 6 snelheid genieten. Neen, doe al de kosten niet en ga over op een netwerkkabelverbinding en gebruik Wifi zo weinig mogelijk.

Kenn
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

Oke dus, ik lees om een sterker abonnement te nemen maar heb al het sterkste wat telenet aanbied (300mbps met intenet boost tot 1gbps) oneup was exact het zelfde zeiden ze maar dan met gsm abonnement 

 

Er zijn 25 toestellen verbonden op internet waaronder heel veel gsms (ik zelf moet ook 15-20 gsms extra zien aan te sluiten) 

0 Likes
MartijnS
Freshman Veelweter
Berichten: 213
De magic number! Even demarreren... Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

Dus je wilt tot 50 toestellen verbinden via wifi? Misschien is het dan beter om te kijken naar een zakelijke hotspot oplossing ipv een residentieel product.

0 Likes
Kenn
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

oke dus laat me het anders zeggen:

 

het probleem is dat ik een spel speel en als ik uitlog freezed mijn spel (reageerd niet meer) 

zowel op pc als op gsms heb ik dit probleem, zelfs als er niets actief internet gebruikt (in de nacht als alles uitstaat)

zelfs als er dus 1 gsm verbonden is op het internet heb ik dit probleem.

 

ik heb het dan ergens anders getest (ander adres) die persoon heeft proximus 100mbps internet en enkel de tv was geconnect en daar werkt

het wel zonder problemen, zelfs met 10 gsms tegelijk werkte het zoal het zou moeten.

 

ik heb dus eigelijk geen enkel idee aan wat het zou kunnen liggen, we hebben zoals ik eerder zei all internet abonnement van telenet + inernet boost 

dus tot 1gbps

 

geen wifi gebruiken maar kabel is geen optie aangezien we over gsms praten, ik heb een ethernet kabel liggen tot op de kamer en daar staat een telenet acces point, maar het maakt niet uit of ik de gsm aan de acces point leg of aan de modum het probleem is het zelfde 

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

@Kenn Plaats een goede router en vertrouw niet op de telenet router. Ik heb het ooit ook geprobeerd toen mijn router defect was. Vanaf 24 connecties deed de telenetrouter vreemde dingen.

Koop u een deftig mesh systeem met wifi6 zoals velop.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?


@Kenn  schreef:

 

ik heb dus eigelijk geen enkel idee aan wat het zou kunnen liggen,


De apparatuur die Telenet standaard levert is geschikt voor een doorsnee-gezin. Niet om 50 toestellen te voorzien van Wifi.
Dus koop je eigen (semi)-professioneel gerief.

Stappenplan:

  • Eigen router aanschaffen, bijvoorbeeld de TP-Link ER605
  • Eigen Wifi 6-toegangspunt aanschaffen, bijvoorbeeld de TP-Link EAP670
  • Huidige Telenet-modem wisselen voor de CV8560E zonder Wifi

Je configureert de Telenet CV8560E dan in bridge-mode voor gebruik met je eigen router. (MAC-adres van je eigen router in "Mijn Telenet" bij Bridging/MAC pass-through instellen)

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

Ik ben gedeeltelijk akkoord met de vorige posters, dat de toestellen van Telenet (of andere ISP's) minderwaardig zijn dan de meer geavanceerde toestellen van andere merken. Maar daar staat wel een prijskaartje tegenover 🤔

Over de nieuwe Telenet WiFi6 modem, in samenwerking met de 360 pods, is er hier nog niet veel ervaring. Wat we wel weten is dat de modem zelf een ander merk (Sagecom) is dan de vroegere Telenet modems, hetzelfde merk trouwens als de Proximus Internet Box (en het router gedeelte waarschijnlijk zeer gelijkaardig).

Ik zou de topic starter aanraden om toch eens te proberen met de nieuwe Telenet modem, in samenwerking met een of meerdere 360 pods. Hij kan dat volledig gratis testen (gedurende 3 maanden?). Indien niet goed kan hij nog altijd beslissen om te investeren in beter materiaal, en alles terug te sturen naar TN 🤗.

Gezien hij reeds een UTP kabel heeft tussen de modem en de kamer, kan hij daar alvast één van de 360 pods bedraad aansluiten. En dan nog één of meerdere pods om het bereik - indien nodig - te verhogen. Dat zal al een serieuze verbetering zijn (WiFi6), op voorwaarde natuurlijk dat zijn UTP kabel goed is en gigabit snelheden aan kan.

Kenn
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Hoe kan ik gebruik maken van een externe router?

Ken er allemaal niet veel van, heb overal wifi nodig niet alleen op de kamer uiteraard 

0 Likes