24748
netweters
|
152280
antwoorden
|
20688
vragen
|
Ik ben recent verhuist en haal momenteel amper 100mbs downloadsnelheid. In mijn vorige woonst had ik een witte modem Docsis 3.1 en ging mijn downloadsnelheid tot 900mbs een heel verschil te vergelijken met nu. Wij hebben nu een zwarte modem Docsis 3.1 Wifi6 gekregen wat in principe geen verschil kan uitmaken. Wat kan het probleem hier zijn?
Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: Downloadsnelheid max 100mbs OneUp
Is wel redelijk weinig info denk ik.
Wat/hoe meet je ?
wireless ? wired ? extra APs/plume ertussen ?
Heb je al bij klantendienst gechecked of er bij verhuis niet per ongeluk verkeerd profiel werd enabled, en je dus op een basis internet of iets bent terecht gekomen (zou dan nog meer dan 100Mbps moete zijn)
enz
De nieuwe modem is een Docsis 3.1, en als je een 1Gbps profile hebt, zal je bij een speedtest ook in de buurt moeten komen, na aftrek protocl overhead ergens rond de 950Mbps lijkt me. Zeker eerst op ethernet proberen met toestel ZONDER VPN, ZONDER virusscanner actief en liefst ook met Windows DEFENDEr (indien windows natuurlijk) uitgeschakeld.
De laatste zwarte 3896 modem is een WiFi6 modem, dus qua wireless sterker dan elk vorig model
Dit is wired via een PS5. Als ik dan de speedtest via pc doet dan kom ik ook maar aan een downloadsnelheid van 80mbps (wifi).
Ik heb nog niet gechecked via de klantendienst dus er kan misschien een foutje gemaakt zijn door de verhuis? Ik zal de klantendienst eens proberen bellen en daar info omtrent vragen.
Ik woon nu wel in een nieuwbouw woning maar een downloadsnelheid van nog geen 100mbps is zeer weinig. Ik werk ook nog eens met een netgear router om de wifi te versterken op meerdere verdiepingen, wat nu ook geen nut heeft qua snelheid.
Alvast al bedankt voor uw antwoord.
Als je wil weten welke snelheden je haalt altijd met een kabel rechtstreeks van uit de modem naar de pc een speedtest doen.
Op de PS5 krijg je altijd een lage download ( ik heb dat ook ) en via wifi is niet betrouwbaar. Via wifi zijn er een heleboel factoren waardoor je geen betrouwbare test krijgt.
Dus je moet echt met de kabel aan de modem en aan de pc een speedtest doen dan weet je of je jou snelheden haalt.
In mijn vorige woonst had ik met een rechtstreekse kabel 800-900mbps via een PS5 en ook via mijn pc. Als ik dit nu doe via PS5 heb ik een snelheid van 89Mbps en via pc 91Mbps, ik denk dat er hier iets niet klopt. Dit is rechtstreeks van de modem naar mijn pc.
Via de PS5 is niet betrouwbaar ( aangezien er daar geen juiste testen op uitgevoerd worden ). Zelf merk ik dit ook en heb een download van 9 Mbps ? Terwijl ik met de speedtest tussen Iamc en de modem met kabel meer dan 1 Gbps heb. ( heb een hogere download omdat ik fiber heb , 2,2 Gbps ).
Via wifi ja haal ik met gemak 1 Gbps dat is geen probleem maar goed dat is niet aan orde.
Je zegt net zelf ook dat je via pc en modem hebt gemeten via wifi. Maar welke storende factoren zitten er om je heen ? Zitten je buren ook op hetzelfde kanaal ? Als eens je kanalen aangepast om te zien of je betere snelheden haalt ? Wat haal je bekabeld aan pc en modem aan snelheden ?
Als je via netwerkkabel minder dan 100 Mbps haalt, kijk je best de snelheid van je netwerkverbinding eens na in je besturingssysteem. (Windows > Instellingen > Netwerk en internet > Eigenschappen (openbaar netwerk) > Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden))
Daar moet 1/1 Gbps staan of hoger. Als daar maar 100 Mbps staat, zit er mogelijks een adertje los in je netwerkkabel.
Dag @Jeffreyb92
Al enkele goede tips van onze members hier!
Ik zou voor de zekerheid ook even contact opnemen met de klantendienst van Telenet. We merken spijtig genoeg klanten op waarbij het internetprofiel niet juist staat, en de snelheid onterecht wordt gelimiteerd.
Via de kabel rechtstreeks naar mijn pc heb ik maar een downloadsnelheid van 90mbps.
Ik heb maar 1 buur en heb ook al verschillende kanalen geprobeerd wat geen verbetering geeft. De wifi werkt ook heel traag, ik moest bv. gisteren iets downloaden voor het werk wat een groot bestand was en heb 1 uur moeten wachten voor dit gedownload was.
Ik heb iemand van de klantendienst aan de lijn gehad en er komt volgende week een technicus omdat er blijkbaar toch iets fout is aan de modem of buiten bij de kabels. Hopelijk gaat dit zo opgelost worden.
Begin eens bij het eenvoudigste: welk type etnernet kabel gebruik je vanaf de HGW? Is dat minstens een cat5e? Zoniet zit daar je bottleneck.
Kijk goed naar de "e" als het een cat5 is. De cat5 zonder die "e" haalt max 100 Mb/s
Ik hoor dat je verhuist bent kan zijn dat de telenet node overbelast is
maar dat is niet voor de hele dag
De modem 1 uurtje uittrekken uit stroom al geprobeerd en rustig laten opstarten
best dat er iemand langs komt