24748
netweters
|
152273
antwoorden
|
20687
vragen
|
Hallo,
Ik heb al een aantal jaar een Mesh netwerk. De Linksys MR8300 router hangt aan de CV8560E modem in bridging mode en het Mac Addresss van de Linksys Router is via Mijn Telenet ingegeven. Alle individuele Velop pods hangen via ethernet aan een vast aansluitpunt in de verschillende ruimtes.
Sinds kort hebben mijn Linksys router en de (5) velops een rode LED (constant, niet knipperend). Dit betekent 'geen internet' terwijl alles prima werkt. Ik haal de wifi snelheden die ik verwacht en kan vlot surfen. De webpagina van de router geeft aan dat er internet verbinding is en ik kan de verbonden toestellen zien.
De app geeft echter aan dat er geen internet is. Zowel via remote admin buitenshuis als via admin op het eigen netwerk.
Heeft er iemand een idee hoe Linksys bepaalt of er internet is ? Is er een soort 'call home' waarbij de router een bepaalde pagina benadert om te weten of er verbinding is ? Als deze pagina 'down' is zou er dan kunnen afgeleid worden dat er geen internet is. Anderzijds, zou het ook kunnen dat die 'call home' over een bepaalde poort gebeurt. Heeft er iemand weet van een recente wijziging in de poorten die door telenet geblokkeerd worden ?
Kortom, iemand een idee dat dit vreemde gedrag kan verklaren.
Dank bij voorbaat voor jullie reactie.
Linkse uitzetten, modem/router Telenet uitzetten. Een minuutje wachten. Modem/router Telenet aanzetten. Duurt even tot die terug bedrijfsklaar is. Linkse aanzetten en duimen dat het nu werkt.
misschien via toegang ntp server (poort 123) ? dns (53) ? dat hij zijn juiste tijd verloren is oid
als ze via de https://linksyssmartwifi.com/ bereikbaar zijn en de lokale wifi is online, lijkt het geen probleem
bij mij als ze rood stonden werden alle locale clients gedisconnect van de wifi,
een van de redenen waarom mijn router nu een pfsense minipc is met multi wan
ik gebruik ze wel niet in combo met een linksys router, ze staan als wired backhaul mesh met de pfsense als router
rood kwamen ze enkel bij het switchen tussen wans denk ik me te herinneren of geen wan beschikbaar
al lang geen wifi problemen hier met die set, veel (tasmota) clients en stabiel
maar zoals ik zei deze set doet enkel het mesh gedeelte, ook al kan elk torentje de router zijn, staan ze hier als clients ingesteld
in uw geval kan je eens opteren om een torentje de router te maken, en de aparte mr8300
router niet gebruiken, in geval een reset/reboot het niet oplost.
wat hier ook al verbindingsproblemen oploste is het ethernet poortje onderin, bij een pod welke hapert, versteken naar het andere poortje ( wel enkel in client modus); als ze allen rood staan en nog aan een linksysrouter aangesloten zijn is dit wel geen oplossing waarschijnlijk
Sorry ik had erbij moeten vermelden dat ik dat al uitgeprobeerd heb.
Ondertussen is alles 'overnight' weer groen geworden maar daar heb ik helemaal niks uit geleerd 😞
Ik hou alvast je antwoord bij de hand om een volgende keer uit te testen.
ik heb eens vanop de smartwifi online een aanpassing gedaan en ondertussen maakte de pod deze verbindingen
( als ik me niet miskeken heb)
met dns en met AWS van amazon
dat geeft wel nog niet aan welke uitgaande verbinding / poort hij zelf periodiek gebruikt voor de online check
192LOCAL | tcp | 192.168.0.50:36828 -> XX.XX.XX.XXX:443 | FIN_WAIT_2:FIN_WAIT_2 | 14 / 13 | 2 KiB / 6 KiB | |
192LOCAL | udp | 192.168.0.50:57856 -> 1.1.1.1:53 | SINGLE:MULTIPLE | 1 / 1 | 65 B / 163 B | |
192LOCAL | tcp | 192.168.0.50:47345 -> XX.X.XX.XXX:443 |
Inhoud gewijzigd door DeMMi (mod) | Reden: IP-adressen zichtbaar
Vergis ik me of gebruik jij 1.1.1.1 als DNS i.p.v. die van Telenet ? Misschien moet ik de volgende keer de DNS van de router eens op 1.1.1.1 en 8.8.8.8 zetten. Zou dat een verschil kunnen uitmaken ?
@Suzy -inderdaad 2 aws adressen, deze mogen eruitgehaald worden, daar deze niet letterlijk zullen nodig zijn om het probleem op te lossen
@topicstarter -ja de dns in de pfsense staat op cloudflare, dus de wifi pods krijgen deze dns door van de dhcp en gebruiken deze dus ook voor alles.
voor mijn computers en andere apparaten gebruik ik tls prive dns server van cloudflare, is wat trager maar ik kan dan zelf wel alle bezochte namen zien zo
in de firewall ziet dit er zo uit
Enter IP addresses to be used by the system for DNS resolution. These are also used for the DHCP service, DNS Forwarder and DNS Resolver when it has DNS Query Forwarding enabled. - 1.1.1.1
Hostname
Enter the DNS Server Hostname for TLS Verification in the DNS Resolver (optional).
'prive dns code ' . cloudflare-gateway.com
ik weet niet juist hoe het werkt om eerlijk te zijn, dacht ik dat het cloudflare-gateway.com een ander adres was dan 1.1.1.1 maar da's niet wat het logje zegt inderdaad en in het dns-dashboard komen de sites er toch wel op dacht ik
let wel de verbindingen van eerder kwamen uit de firewall log, niet uit de dns logs
@thomasdb ik heb in mijn routerconfiguratie de DNS servers op auto staan, dus niet die van Google of Cloudfare. Ik kan beide manueel toevoegen. Ik vroeg me gewoon hardop af of een rode led op een Velop Pod (=geen internet) kan gerelateerd worden aan de DNS server die iemand gebruikt. In het bijzonder : als de 'call home' server in de DNS tabel van de DNS server, in casu die van Telenet, niet voorkomt of (tijdelijk) geblokkeerd werd kan dat dan een oorzaak zijn voor de verkeerde conclusie die iemand o.b.v. de rode led ("geen internet") trekt ?
In principe heeft dat geen uitstaans. Mogelijk zit je wel met twee verschillende LAN's.
Kan je eens een schema maken van je toestellen en hoe ze verbonden zijn (ook van de pod's). Mogelijk zit de ene pod op een LAN en de andere op een andere LAN.
ik weet niet hoe de online test werkt van de velop , heb er vroeger wat op gezocht maar heb er toen niets concreets van gevonden
misschien is de server voor de online test een ip adres, zonder dat hij dns gebruikt voor zijn online test, dan maakt het niet uit welke dns er lokaal in gebruik is
misschien legt de velop zelf periodiek een uitgaande verbinding naar linksys hiervoor, of test hij gewoon de bereikbaarheid van de gateway van zijn internetverbinding
het verkeer van die pods naar online, is in mijn firewall logs maar enkele kilobytes na veel dagen
is me wat een mysterie hoe het web portaal instellingen kan aanpassen, aangezien in mijn firewall slechts verbinding toont Nadat ik iets aanpas in het web portaal
nu heb ik er ook nog niet een halfuur naar gekeken om te kijken of dit verbinden soms ook spontaan gebeurt of niet
misschien is het niet zichtbaar in de pfsense log ,een soort p2p? geen idee of dit kan, ik monitor enkel udp en tcp
maar voor zover ik dacht kan dat aanpassen via het online portaal niet met de led's op rood en bij u wel
nog meer mysterie dus
misschien dat ik het later nogeens probeer te vinden online maar voorlopig werkt het ok hier
sorry ik dus niet echt kan bijdragen , maar om te antwoorden op uw vraag,
inderdaad als de dns een naam niet resolvd en de velop deze nodig heeft voor de online test, kan de dns wisselen het verhelpen wel ja
Hartelijk dank voor je grondige uitleg en onderzoek. Heel leerrijk. Als ik iets meer te weten kom zal ik dat hier zeker delen. Voorlopig hou ik het bij mysterie 🙂
CV8560E modem ---> Linksys MR8300
LAN Linksys MR8300--->unmanaged NETGEAR 12 port switch--->RJ45 Ethernet wall sockets--->VELOP 1-5
LAN :
MR8300 192.168.1.1 / Subnet Mask 255.255.255.0
DHCP Server Start IP 192.168.1.10. I p address range 192.168.1.10-192.168.1.254
DNS settings AUTO
VELOPS 1- 5 zitten op RJ45 ethernet stopcontacten in elke kamer en krijgen uit de DHCP pool
192.168.1.235
192.168.1.220
192.168.1.239
192.168.1.32
192.168.1.71