Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Even voorstellen. Gezin met 3 kinderen. Tweeverdieners met dagjob. Fiber 200 in combo-pack.

 

  • In de weekends 2x a 3x YouTube streamen op de tablet voor de kids. 1x casten op TV (vrt nu, VTM go) voor de mama. Papa leest al eens een boek.
  • In de werkweek nauwelijks/ geen Stadia of YouTube verbruik. Wel 2 thuiswerk dagen over VPN (merci werkgever!). 
  • OneDrive, hoewel ik me daar niet veel verbruik kan van voorstellen voor onze privé bestanden / foto's.

 

In de krokusvakantie (één week) hebben de zoon en ik een paar dagen goed gegamed. En onze eerste ooit waarschuwingsmail ivm Fair Use Policy is binnen. Eerste klacht ooit bij Telenet ook.

 

Ik snap en ben voorstander van Fair Use als die technisch noodzakelijk is. Maar dat mag gerust eens uitgelegd worden, waarom is dat noodzakelijk? Bvb. in vergelijking met Nederland, waar het dan blijkbaar zonder kan (zie hier en hier)? Zou het kunnen dat het lokale netwerk na de grote netwerf dat perfect aankan maar dat Telenet weigert zelf méér te betalen aan hun bandbreedte-provider (Tier1 / Tier2)? Dat er dus helemaal geen technische noodzakelijkheid is, maar dat het een puur economisch gegeven betreft?

 

Fair Use is er om de "gewone" gebruiker te beschermen tegen de abnormale "grootverbruikers" (piraten!). De gewoonten van die gewone gebruiker veranderen echter, zeker als men naar de jongere generaties kijkt. Alles is streaming, of dat nu muziek, series, films of gaming is. Streaming kun je niet inplannen onafhankelijk van je consumptie, zoals je dat met one-off downloads kunt doen. 

 

Gelukkig is er de grote netwerf geweest om aan de gewijzigde klantenbehoeften tegemoet te komen. Iedereen werd even zoet gehouden ivm de storingen en overlast want het zou allemaal beter worden.  "Bedoeling is de snelheid van het internet gevoelig op te drijven naar 1 GB per seconde. De prijs voor de klanten blijft volgens het bedrijf gelijk." - HLN, 2017 <--> Giga Speedboost @ 15 EUR / maand extra

Ook bij elke prijsverhoging is het standaard antwoord overigens dat Telenet dient te blijven investeren in het netwerk om klaar te blijven voor de toekomst.

 

Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.

 

The future is now.

 

220 reacties
johan1983be
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

Met 750GB in de piek zal de overgrote meerderheid wel mee toekomen,

Ik zelf heb 1Gbps en zijn met 2 verbruikers dagelijks.En kijken ook HDtv met 2 tv's

Kom in de piek nooit aan 500GB.Voor 12 uur onbeperkt veel meer.

Ik zit op dag 24 en mijn verbruik is in de piek nu 222GB

 


Op zich kunnen we ook bij jou vaststellen dat je niet toekomt met 750 GB. Ik denk als eens gelezen te hebben in je vorige discussies dat je in de daluren de TB's erdoor haalt en dus eigenlijk in totaliteit ver boven deze 750 GB komt.

 

De daluren van Telenet zijn een lachertje. De meeste mensen zijn door de dag niet thuis, werken niet met downloadmanagers (Stadia, live TV, Streamingdiensten etc). Als ze die Fup weghalen dan gaan de voormiddagdownloaders hun activiteiten waarschijnlijk ook meer spreiden en is er in de voormiddag meer verbruik voor de bedrijven over 😉

 

Maar ook ik snap het hele gedoe niet van Telenet. Ik weet dat @Suzy niet veel kan zeggen en dat dit wel zal doorgegeven worden, maar er komt weinig echte feedback terug van hogerhand. Ze beloven te evolueren, ze doen het niet 1GPS snelheid is leuk, zeker voor grote gezinnen en fervente downloaders, maar Stadia en netflix gaan echt niet super sneller inladen. Wat ben je met de evolutie van snelheid als je er maar beperkt gebruik mag van maken, en dan nog tegen een meerprijs. 

Telenet haalt bij speedboost aan dat je er Stadia mee kan spelen, maar vergeet erbij te zetten "voor even, tenzij je in de voormiddag speelt"

De prijzen verhogen, en via Netweters luisteren ze naar de klanten, echter iets doen met die prijsstijging en het verhaal van de klanten, das weer iets anders.

 

Ik, en bij uitbreiding vele anderen, zouden wel is willen weten waarom dat Telenet na zoveel topics en "gezeur" ( 😉 ) erover de Fup niet afschaft, net zoals Ziggo en vele andere providers. Je kan als provider veel beloven en teren op je monopoly maar op een dag ontploft dit in het gezicht (al duurt het nog wel even voor fluvius zijn glasvezel zal uitrollen (https://glasvezel.fluvius.be/)

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Die 1Gbps heb je niet nodig om te surfen.Ook niet om you-tube Netflix of HDTV te kijken.

Die gebruik ik om automatis back-ups te verwerken,tussen  24 en 12 uur  onbeperkt.

Waarom zou ik dat in de piek uren doen🙄

750GB gedeelt door 185GB = 4 uurtjes in de piek.

Er zijn 3.989.522 Belgen aan het werk,op een totaal van 11.431.406 inwoners op 1 januari 2020.

Hoeveel kinderen weet ik niet. En die zullen na schooltijd ook niet iedere avond uren achter hun pc of TV zitten.Die zitten meer met hun gsm  te chatten of spelen.

Hoeveel mensen werken in ploegen die voormiddag thuis zijn.En later moeten beginnen.

Zodoende de meerderheid is overdag thuis of kan thuis zijn.

 

 

 

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Bedrijven passen zich aan aan hun klanten, niet omgekeerd. 

 

En de mensen die thuis zijn of kunnen thuis zijn... Zijn dat diezelfde die de dure abonnementen kunnen betalen? Of is dat eerder die werkende mensen?

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

JayVee

Bedrijven passen zich aan aan hun klanten, niet omgekeerd. 

 

Maak ze dat in Mechelen maar eens wijs.

En over kunnen betalen,maakt mij niet uit wie het wel of niet kan.

Het zou wel eens kunnen,dat ze de prijzen gaan verhogen tegen de zomer en het volume optrekken.

En de upload van 40 naar 50Mbps voor de boosters.

Telenet kennende🙄

 

 

0 Likes
johan1983be
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@robatoras  schreef:

Die 1Gbps heb je niet nodig om te surfen.Ook niet om you-tube Netflix of HDTV te kijken.

Die gebruik ik om automatis back-ups te verwerken,tussen  24 en 12 uur  onbeperkt.

Waarom zou ik dat in de piek uren doen🙄

750GB gedeelt door 185GB = 4 uurtjes in de piek.

Er zijn 3.989.522 Belgen aan het werk,op een totaal van 11.431.406 inwoners op 1 januari 2020.

Hoeveel kinderen weet ik niet. En die zullen na schooltijd ook niet iedere avond uren achter hun pc of TV zitten.Die zitten meer met hun gsm  te chatten of spelen.

Hoeveel mensen werken in ploegen die voormiddag thuis zijn.En later moeten beginnen.

Zodoende de meerderheid is overdag thuis of kan thuis zijn.

 

 

 


hoe jij het zegt zou de piekuren dus tussen 08:00 uur en 16:30 uur zijn gezien het gros van de mensen dan toch thuis is.....

 

Ik heb het niet over de werkende mens of niet. Ik wil niet tegen schenen stampen. maar vind het wel kort door de bocht om gewoon op basis van twee cijfers af te gaan dat de meeste mensen thuis zijn en dan een conclusie te trekken.

Om te beginnen waren er in 2016 6.477.805 inwoners in Vlaanderen. 21,6 procent was tussen de 0 en de 19 jaar. 58,9 procent tussen de 0 en 64 jaar. 19,5 was 65+

1.374.039 mensen zaten in 2016 in een onderwijsinstelling.

2.745.968 mensen waren in 2016 aan het werk.

224.779 mensen waren in 2016 niet werkende werkzoekende.

(bron)

 

Van al die mensen die thuis zijn, is het nog mogelijk dat er een deel door de dag (in de voormiddag) ander zaken moeten doen dan timen wanneer ze op internet kunnen. 

 

Ik bedoelde trouwens ook niet dat jij tijdens de piekuren je back-ups moet maken. Mijn punt was dat ook jij veel dataverbruik hebt, maar dat jij in de positie bent waarop je 1. de kennis hebt om alles goed in te plannen met de juiste software 2. andere middelen hebt om alles te verwezenlijken 3. je je activiteiten kunt inplannen in de voormiddag.

 

Iedere persoon en huishouden is anders en elke nood is anders. 

Of je een gezin bent met 1 kind of 4 kinderen, Getrouwd of alleenstaand. Alles hangt af wat de leden van dit gezin doen en wanneer ze dit doen.

Als een gezin met twee ouders en twee tieners na het werk van een dagdienst thuiskomen, huiswerk maken het nieuws kijken en een boek lezen om dan te gaan slapen, gaan ze zeker toekomen. 

 

Als dat gezin met twee ouders en twee tieners thuiskomen van het werk, Pa net een vroege gehad en al zitten Netflixen in 4K, moeder net thuisgekomen van een dagdienst en de tieners hebben net afgesproken om via Stadia te gamen en s'avonds wilt pa nog wat gamen (de kinderen hebben het dan van geen vreemden), dan lijkt het me een andere situatie.

 

Los daarvan moet je geen rekenwonder zijn om in te zien dat er tussen 07:00 uur en 12:00 uur (5 uur) minder internetdata nodig is dan tussen 12:00 uur en 22:00 uur (10 uur). Daarbij vermoedend dat het gros van de mensen pas na het avondeten gaan gebruik maken van hun internet. Maar dat is dan waarschijnlijk waarom ze het (internet)piekuren noemen.

m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@robatoras wij hebben dus de zelfde FUP, met het verschil dat we met 6 zijn hier ipv 2. Makkelijk om andermans vragen dan "zeuren" te noemen natuurlijk...


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Mensen, ik stop er hier mee.

Geen zin meer om keer op keer dezelfde replieken van @robatoras te moeten lezen.

Ik denk dat ons punt gemaakt is en dat de boodschap is over gekomen.

😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Steven-E  schreef:

en dat de boodschap is over gekomen.

😉


Op de community hier, ja. Naar de community moderator, ja. Naar de decision makers...? We zullen zien. Heel binnenkort dan, bedoel ik, niet in een of andere wazige toekomst. Want ik heb nú een probleem en een bijhorende klacht (waarvoor ik nog steeds op het eerste contact wacht). Ik verwacht dat die opgelost wordt en vind niet dat ik daar te veel mee vraag.

 

Ik kom hier niet zeuren om te zeuren. De thread heeft al veel waardevolle informatie opgeleverd. Die zal helpen om mijn probleem voor mij persoonlijk op te lossen in het onwaarschijnlijke geval dat Telenet ons laat zitten. Dus bedankt daarvoor!

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

3 werkdagen ver, nog geen contact gehoord of gezien...

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@JayVee  schreef:

3 werkdagen ver, nog geen contact gehoord of gezien...


Via Messenger & Whatsapp reageren ze meestal binnen het uur. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee  schreef:

3 werkdagen ver, nog geen contact gehoord of gezien...

 

Dat is niet nieuw

 

Ik via WhatsApp binnen de 2 a 3 uurtjes,en vriendelijk.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Deze pagina ivm Business Fibernet stelt "Business Fibernet: Telenet biedt fiber tot de node aan - lokaal distributienetwerk in kabel. Telenet-netwerkbeheer is van toepassing. Meer info, zie telenet.be/internetgebruik."

 

Op de pagina waarnaar verwezen wordt, vind ik niet dat Business Fibernet van de FUP zou uitgezonderd worden. M.a.w. Business Fibernet is ook FUP gebonden...? 

 

Daarmee lijkt Telenet dan geen opties voor particulieren meer te bieden. Met lede ogen zie ik mijn telemeter aan na in het weekend enkele uurtjes Stadia met de zoon te hebben gespeeld.

 

Btw nog steeds geen antwoord op mijn klacht ontvangen, ondertussen dan maar een tweede geregistreerd. De service, waar ik in deze thread nog over berichtte als zijnde stukken beter dan die van de concurrentie, lijkt niet meer wat die geweest is. Binnen de 2 werkdagen antwoord... Right. 

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Business Fiberbet S 150/15Mbps  heeft 200GB data volume Fup.

Business Fibernet 300/30Mbps en Business Fibernet1000/50Mbps is NIET fup gebonden.

En heeft ONBEPERKT volume.Maar we gaan weer Off topic,je bent niet voor business.

En dat je een antwoord ga ontvangen ????mischien en met veel geluk al is het  lang wachten geblazen.

Ik binnen de 2 uurtjes via WhatsApp.

 

 

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee inderdaad eens via Whatsapp & Messenger proberen, altijd binnen de 2 uur antwoord. Voorlopig (in afwachting verhoging FUP) zou ik Stadia in de daluren gebruiken (00:00 - 12:00). Of wanneer een internetsnelheid van 10 mb/s geen probleem is, kan je gerust over de FUP limiet gaan. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@m-jan20  schreef:

@JayVee inderdaad eens via Whatsapp & Messenger proberen, altijd binnen de 2 uur antwoord. 


Ik apprecieer dat je oplossingsgericht meedenkt. Neem volgende dus aub niet persoonlijk.

 

Niet alleen zou ik mijn uren internet gebruik moeten aanpassen naar onrealistische tijdstippen, nu zou ik ook nog eens het klantendienst kanaal moeten gebruiken dat Telenet het beste uitkomt. 

 

Beloftes van Telenet, of dat nu is om diensten mee te laten evolueren, Stadia te ondersteunen (boost!), of binnen de twee werkdagen te antwoorden op een klacht, worden hier aan de lopende band gebroken. 

 

Klantgericht?

0 Likes