24751
netweters
|
152350
antwoorden
|
20691
vragen
|
Even voorstellen. Gezin met 3 kinderen. Tweeverdieners met dagjob. Fiber 200 in combo-pack.
In de krokusvakantie (één week) hebben de zoon en ik een paar dagen goed gegamed. En onze eerste ooit waarschuwingsmail ivm Fair Use Policy is binnen. Eerste klacht ooit bij Telenet ook.
Ik snap en ben voorstander van Fair Use als die technisch noodzakelijk is. Maar dat mag gerust eens uitgelegd worden, waarom is dat noodzakelijk? Bvb. in vergelijking met Nederland, waar het dan blijkbaar zonder kan (zie hier en hier)? Zou het kunnen dat het lokale netwerk na de grote netwerf dat perfect aankan maar dat Telenet weigert zelf méér te betalen aan hun bandbreedte-provider (Tier1 / Tier2)? Dat er dus helemaal geen technische noodzakelijkheid is, maar dat het een puur economisch gegeven betreft?
Fair Use is er om de "gewone" gebruiker te beschermen tegen de abnormale "grootverbruikers" (piraten!). De gewoonten van die gewone gebruiker veranderen echter, zeker als men naar de jongere generaties kijkt. Alles is streaming, of dat nu muziek, series, films of gaming is. Streaming kun je niet inplannen onafhankelijk van je consumptie, zoals je dat met one-off downloads kunt doen.
Gelukkig is er de grote netwerf geweest om aan de gewijzigde klantenbehoeften tegemoet te komen. Iedereen werd even zoet gehouden ivm de storingen en overlast want het zou allemaal beter worden. "Bedoeling is de snelheid van het internet gevoelig op te drijven naar 1 GB per seconde. De prijs voor de klanten blijft volgens het bedrijf gelijk." - HLN, 2017 <--> Giga Speedboost @ 15 EUR / maand extra
Ook bij elke prijsverhoging is het standaard antwoord overigens dat Telenet dient te blijven investeren in het netwerk om klaar te blijven voor de toekomst.
Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.
The future is now.
Opgelost! Ga naar oplossing.
@JayVee dan neem je inderdaad best even met Telenet Business zélf contact op (hebben aparte Klantenservice):
@m-jan20 schreef:@JayVee dan neem je inderdaad best even met Telenet Business zélf contact op (hebben aparte Klantenservice):
- Bellen: 0800 66 066
- Mail (waar overigens ook BTW nummer vereist is.....)
- Telenet Business Facebook pagina
Ik probeer. Bij bellen dien ik te kiezen: zelfstandige of bedrijf < 20 werknemers, of bedrijf > 20 werknemers. Uiteraard geen van beide...
@JayVee schreef:
@m-jan20 schreef:@JayVee dan neem je inderdaad best even met Telenet Business zélf contact op (hebben aparte Klantenservice):
- Bellen: 0800 66 066
- Mail (waar overigens ook BTW nummer vereist is.....)
- Telenet Business Facebook pagina
Ik probeer. Bij bellen dien ik te kiezen: zelfstandige of bedrijf < 20 werknemers, of bedrijf > 20 werknemers. Uiteraard geen van beide...
Kies zelfstandige, in de zin van “ik kan mijn plan trekken” 😉
ps: telemeter in de app bij klik 30 geeft zelfde waarde aan voor piek en dal, en dal gaat nu (namiddag) nog mee omhoog.
Dus ik denk dat ik dal en piek effectief mag negeren (beperking van de app).
Suzy zegt:
ik heb goed nieuws. Voor alle All-Internet, WIGO (home) en YUGO-klanten blijft de FUP nog altijd wat hij is, maar de snelheid in de piekuren op smallband werd wel verhoogd van 10 Mbps naar 20 Mbps. 😉
Dus FUP is niet van toepassing tijdens de daluren en we kunnen in die uren echt zonder limiet verder?
Tijdens de piekuren kunnen we dan verder aan 20Mbps, maar de upload snelheid is nog onbekend.
Klopt dit?
Enkel Corona of blijvende maatregel?
Heb echt problemen met die 750GB, zelfs los van het meer thuis zijn...
upload gaat van 1 naar 2Mbps
Ik hoop dat iedereen een beetje zijn verstand gaat gebruiken want die FUP discussie begint zo een beetje op de graai en hamstercultuur in de winkels te trekken.
Gebruik aub zo weinig mogelijk die dataverslindende toepassingen. Zodat iedereen verder kan surfen, werken enz.
Er zijn initiatieven en begin dan aub niet te zagen van ik betaal er wel voor. Ik en andere kleinere gebruikers trouwens ook maar we gaan net evengoed de gevolgen dragen van dat ongebreideld graaien in de datapot.
Enkele intitiatieven:
Hou de discussie voor later en zorg er met zijn allen voor dat we niet in de problemen geraken door dat ongebreideld gebruik
@igvfer schreef:Ik hoop dat iedereen een beetje zijn verstand gaat gebruiken want die FUP discussie begint zo een beetje op de graai en hamstercultuur in de winkels te trekken.
Gebruik aub zo weinig mogelijk die dataverslindende toepassingen. Zodat iedereen verder kan surfen, werken enz.
Er zijn initiatieven en begin dan aub niet te zagen van ik betaal er wel voor. Ik en andere kleinere gebruikers trouwens ook maar we gaan net evengoed de gevolgen dragen van dat ongebreideld graaien in de datapot.
Enkele intitiatieven:
Hou de discussie voor later en zorg er met zijn allen voor dat we niet in de problemen geraken door dat ongebreideld gebruik
Ik neem aanstoot aan het "ongebreideld". Het is niet de eerste keer dat "nieuw normaal" gebruik zo gelabeled wordt. Ik zou evenwel kunnen zeggen, ga eens mee met de tijd.
Plus, je probeert hier met wat emotionele argumenten de hele discussie lam te leggen en alle reeds gebrachte rationele argumenten te omzeilen. Persoonlijk vind ik dat nogal gemakkelijk. En het draagt niks bij tot een oplossing.
Ik probeer de rest van de maand te kunnen thuiswerken terwijl mijn vrouw van thuis les geeft zodat haar laatstejaars hun diploma kunnen halen én kans maken door het ingangsexamen geneeskunde te geraken. Er wordt niet gecast, geyoutubed en al zeker niet gegamed. Verantwoordelijk genoeg? En toch zie ik ons richting 750GB gaan.
De leerlingen met hun gratis WiFree zullen er vet mee zijn als hun leerkracht niet meer op het net geraakt.
En ondertussen verlegt het "piekverbruik" zich ook naar de voormiddag: thuiswerkers, kids die thuis zitten te streamen en gamen in de voormiddag ipv 's avonds, robatoras en consoorten die hun talloze GB backups nemen erbovenop... Maar in de voormiddag is er geen probleem hoor. 🤔
@janne_man je hebt een post van mij als oplossing gemarkeerd, terwijl die geen oplossing is. Waarschijnlijk een vergissing? Kun je dit even ongedaan maken aub? Kwestie van het voor iedereen duidelijk te houden 😊
Oei, daar ben ik me niet bewust van.
EDIT: effe overgeschakeld van tablet naar pc en denkt de bewuste valse oplossing gevonden te hebben en terug gezet als niet opgelost.
@Jacoda in de daluren heb je geen beperking, dan ben je met een onbeperkt internet effectief onbeperkt en heb je dus volle snelheid, zoals @m-jan20 correct bevestigde. Of dit blijvend is, daar heb ik geen zicht op.
@JayVee de download is van 10 Mbps naar 20 Mbps gegaan en de upload is van 1 Mbps naar 2 Mbps gegaan. Daar had ik duidelijker moeten zijn, sorry! 😉
En jullie vragen in verband met de FUP die staat op deze pagina van de Telenet Business klantenservice, heb ik nagevraagd. Zodra ik hier duidelijkheid heb, zal ik dit delen in deze thread. Ik kom er de komende dagen dus zeker op terug.
Moet het nog duidelijker over dat Fup gedoe,dat er niet is bij business 300/30Mbps
ik heb de link met nog meer bewijzen van business gebruikers,voor Suzy indien gewenst.
Bericht door .................... » 23 Sep 2019, 20:38
Business Fibernet 300 plus (aa…..)
Uw extra opties
Fixed IPv4
Downloadsnelheid: tot 300 Mbps**
Uploadsnelheid: tot 30 Mbps**
Onbeperkt surfen
10 mailboxen
5 GB per mailbox
Abonnement: Business Fibernet 300 plus
Ongelimiteerd internetgebruik
Net contact gehad met de klantendienst van business, na de voorbije weken meermaals met de klachtendienst contact te hebben gehad. Meermaals beloofd dat men ging terugbellen ten laatste op datum x maar geen enkele maal gebeurd, steeds later zelf moeten terugbellen.
Klik Buro is als particulier blijkbaar wel te krijgen. FUP wel degelijk van toepassing maar staat op 5 TB. Piek/dal niet van toepassing dus voor mensen met geplande grote gebruiken (updates, game downloads etc.) waarschijnlijk helemaal niet interessant ivm de whoppa formule.
Voor mensen die vooral streamen dan weer wel.
Gezien de (nog maar eens) meerprijs is dit voor mij niet het verhoopte antwoord.
Ik blijf erbij dat reclame maken met Stadia, Netflix op meerdere schermen etc. maar dat niet effectief toelaten (minder dan 1u / maand in de piek tot FUP) op z'n minst misleidende reclame is. En dat Telenet in het verleden heeft beloofd om mee te evolueren met de klanten maar hier toch serieuze steken laat vallen. Ook de in mijn ogen in het verleden opgebouwde hoge reputatie van de klantendienst heeft serieus ingeboet. Eerste contact was vrij positief maar beloftes worden niet nagekomen, 4 a 5 keer verhaal opnieuw moeten doen tov nieuwe mensen aan de lijn, etc. Bah.
Om effectief gebruik te kunnen maken van Stadia (ja tijdens piek) komt men op net geen 100 EUR. Ik kijk uit naar de FTTH aansluiting, zal beiden in parallel proberen qua stabiliteit en, in mindere mate, snelheid en dan mijn keuze maken op basis daarvan.
Gegeven de meerprijzen en het feit dat ik de vaste lijn toch niet gebruik, zal ik om de kosten te drukken, cord cutter worden.
Dikke Leugens van de klantendienst dat de fup op 5TB staat bij business
Hopelijk lezen ze hier mee.
Bewijzen met link graag.Suzy bewijs jij het 'n keer,jij zit toch in Mechelen.
Op een fora zag ik iemand die al over de 12TB zat en die had geen fup - Dal of Piekuren onder 'mijn Telenet'.En nog steeds aan volle snelheid.
Zal het eens opzoekken.
@robatoras welke bewijzen kunnen er zijn? De website stelt expliciet nog 750 GB voorop cfr. de reeds eerder vermelde links. Klantendienst zegt mondeling 5 TB. Op m'n telemeter staat nu ook onbeperkt, maar waar dat in de praktijk toe zou leiden als ik boven de 5TB ga kan ik daar niet aan zien...
Enkel een officiële reactie van Telenet kan helderheid brengen, maar die blijft uit.
Business 300/30Mbps en 1000/50Mbps is ONBEPERKT
Aan die link heb ik mazzel.Is niet bedoeld voor de 2 boven formules.
Ik wil die 5TB volume zien staan onder voorwaarden van de 2 boven formules.
Geen Piek en Dal uren onder 'Mijn Telenet'
Business Fibernet S 150/15Mbps heeft een volume van 200GB
Smalband daarna of blokken bij kopen
Ook de enigste business formule met een volume grens.