Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Even voorstellen. Gezin met 3 kinderen. Tweeverdieners met dagjob. Fiber 200 in combo-pack.

 

  • In de weekends 2x a 3x YouTube streamen op de tablet voor de kids. 1x casten op TV (vrt nu, VTM go) voor de mama. Papa leest al eens een boek.
  • In de werkweek nauwelijks/ geen Stadia of YouTube verbruik. Wel 2 thuiswerk dagen over VPN (merci werkgever!). 
  • OneDrive, hoewel ik me daar niet veel verbruik kan van voorstellen voor onze privé bestanden / foto's.

 

In de krokusvakantie (één week) hebben de zoon en ik een paar dagen goed gegamed. En onze eerste ooit waarschuwingsmail ivm Fair Use Policy is binnen. Eerste klacht ooit bij Telenet ook.

 

Ik snap en ben voorstander van Fair Use als die technisch noodzakelijk is. Maar dat mag gerust eens uitgelegd worden, waarom is dat noodzakelijk? Bvb. in vergelijking met Nederland, waar het dan blijkbaar zonder kan (zie hier en hier)? Zou het kunnen dat het lokale netwerk na de grote netwerf dat perfect aankan maar dat Telenet weigert zelf méér te betalen aan hun bandbreedte-provider (Tier1 / Tier2)? Dat er dus helemaal geen technische noodzakelijkheid is, maar dat het een puur economisch gegeven betreft?

 

Fair Use is er om de "gewone" gebruiker te beschermen tegen de abnormale "grootverbruikers" (piraten!). De gewoonten van die gewone gebruiker veranderen echter, zeker als men naar de jongere generaties kijkt. Alles is streaming, of dat nu muziek, series, films of gaming is. Streaming kun je niet inplannen onafhankelijk van je consumptie, zoals je dat met one-off downloads kunt doen. 

 

Gelukkig is er de grote netwerf geweest om aan de gewijzigde klantenbehoeften tegemoet te komen. Iedereen werd even zoet gehouden ivm de storingen en overlast want het zou allemaal beter worden.  "Bedoeling is de snelheid van het internet gevoelig op te drijven naar 1 GB per seconde. De prijs voor de klanten blijft volgens het bedrijf gelijk." - HLN, 2017 <--> Giga Speedboost @ 15 EUR / maand extra

Ook bij elke prijsverhoging is het standaard antwoord overigens dat Telenet dient te blijven investeren in het netwerk om klaar te blijven voor de toekomst.

 

Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.

 

The future is now.

 

220 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee dan neem je inderdaad best even met Telenet Business zélf contact op (hebben aparte Klantenservice): 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@m-jan20  schreef:

@JayVee dan neem je inderdaad best even met Telenet Business zélf contact op (hebben aparte Klantenservice): 


Ik probeer. Bij bellen dien ik te kiezen: zelfstandige of bedrijf < 20 werknemers, of bedrijf > 20 werknemers. Uiteraard geen van beide...

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

 


@JayVee  schreef:

@m-jan20  schreef:

@JayVee dan neem je inderdaad best even met Telenet Business zélf contact op (hebben aparte Klantenservice): 


Ik probeer. Bij bellen dien ik te kiezen: zelfstandige of bedrijf < 20 werknemers, of bedrijf > 20 werknemers. Uiteraard geen van beide...


Kies zelfstandige, in de zin van “ik kan mijn plan trekken” 😉

 

ps: telemeter in de app bij klik 30 geeft zelfde waarde aan voor piek en dal, en dal gaat nu (namiddag) nog mee omhoog.

Dus ik denk dat ik dal en piek effectief mag negeren (beperking van de app).

0069C9DC-7827-4C20-B45B-AD8EEA08BD12.png

 

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Jacoda
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Suzy zegt:

ik heb goed nieuws. Voor alle All-Internet, WIGO (home) en YUGO-klanten blijft de FUP nog altijd wat hij is, maar de snelheid in de piekuren op smallband werd wel verhoogd van 10 Mbps naar 20 Mbps. 😉

 

Dus FUP is niet van toepassing tijdens de daluren en we kunnen in die uren echt zonder limiet verder?

Tijdens de piekuren kunnen we dan verder aan 20Mbps, maar de upload snelheid is nog onbekend.

Klopt dit?

 

Enkel Corona of blijvende maatregel?

Heb echt problemen met die 750GB, zelfs los van het meer thuis zijn...

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

upload gaat van 1 naar 2Mbps

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Ik hoop dat iedereen een beetje zijn verstand gaat gebruiken want die FUP discussie begint zo een beetje op de graai en hamstercultuur in de winkels te trekken.

Gebruik aub zo weinig mogelijk die dataverslindende toepassingen. Zodat iedereen verder kan surfen, werken enz.

Er zijn initiatieven en begin dan aub niet te zagen van ik betaal er wel voor. Ik en andere kleinere gebruikers trouwens ook maar we gaan net evengoed de gevolgen dragen van dat ongebreideld graaien in de datapot.

Enkele intitiatieven:

https://techpulse.be/nieuws/275610/telenet-zet-publieke-hotspots-open-voor-leerlingen-zonder-interne... 

 

https://techpulse.be/nieuws/275553/netflix-beeldkwaliteit-teruggeschroefd/?utm_source=newsletter&utm... 

 

Hou de discussie voor later en zorg er met zijn allen voor dat we niet in de problemen geraken door dat ongebreideld gebruik

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@igvfer  schreef:

Ik hoop dat iedereen een beetje zijn verstand gaat gebruiken want die FUP discussie begint zo een beetje op de graai en hamstercultuur in de winkels te trekken.

Gebruik aub zo weinig mogelijk die dataverslindende toepassingen. Zodat iedereen verder kan surfen, werken enz.

Er zijn initiatieven en begin dan aub niet te zagen van ik betaal er wel voor. Ik en andere kleinere gebruikers trouwens ook maar we gaan net evengoed de gevolgen dragen van dat ongebreideld graaien in de datapot.

Enkele intitiatieven:

https://techpulse.be/nieuws/275610/telenet-zet-publieke-hotspots-open-voor-leerlingen-zonder-interne... 

 

https://techpulse.be/nieuws/275553/netflix-beeldkwaliteit-teruggeschroefd/?utm_source=newsletter&utm... 

 

Hou de discussie voor later en zorg er met zijn allen voor dat we niet in de problemen geraken door dat ongebreideld gebruik

 


Ik neem aanstoot aan het "ongebreideld". Het is niet de eerste keer dat "nieuw normaal" gebruik zo gelabeled wordt. Ik zou evenwel kunnen zeggen, ga eens mee met de tijd.

Plus, je probeert hier met wat emotionele argumenten de hele discussie lam te leggen en alle reeds gebrachte rationele argumenten te omzeilen. Persoonlijk vind ik dat nogal gemakkelijk. En het draagt niks bij tot een oplossing.

 

Ik probeer de rest van de maand te kunnen thuiswerken terwijl mijn vrouw van thuis les geeft zodat haar laatstejaars hun diploma kunnen halen én kans maken door het ingangsexamen geneeskunde te geraken. Er wordt niet gecast, geyoutubed en al zeker niet gegamed. Verantwoordelijk genoeg? En toch zie ik ons richting 750GB gaan.

De leerlingen met hun gratis WiFree zullen er vet mee zijn als hun leerkracht niet meer op het net geraakt.

 

En ondertussen verlegt het "piekverbruik" zich ook naar de voormiddag: thuiswerkers, kids die thuis zitten te streamen en gamen in de voormiddag ipv 's avonds, robatoras en consoorten die hun talloze GB backups nemen erbovenop... Maar in de voormiddag is er geen probleem hoor. 🤔

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@janne_man je hebt een post van mij als oplossing gemarkeerd, terwijl die geen oplossing is. Waarschijnlijk een vergissing? Kun je dit even ongedaan maken aub? Kwestie van het voor iedereen duidelijk te houden 😊

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@JayVee 

Oei, daar ben ik me niet bewust van. 

 

EDIT: effe overgeschakeld van tablet naar pc en denkt de bewuste valse oplossing gevonden te hebben en terug gezet als niet opgelost. 

Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@Jacoda in de daluren heb je geen beperking, dan ben je met een onbeperkt internet effectief onbeperkt en heb je dus volle snelheid, zoals @m-jan20 correct bevestigde. Of dit blijvend is, daar heb ik geen zicht op.

 

@JayVee de download is van 10 Mbps naar 20 Mbps gegaan en de upload is van 1 Mbps naar 2 Mbps gegaan. Daar had ik duidelijker moeten zijn, sorry! 😉

 

En jullie vragen in verband met de FUP die staat op deze pagina van de Telenet Business klantenservice, heb ik nagevraagd. Zodra ik hier duidelijkheid heb, zal ik dit delen in deze thread. Ik kom er de komende dagen dus zeker op terug. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Moet het nog duidelijker over dat Fup gedoe,dat er niet is bij business 300/30Mbps

ik heb de link met nog meer bewijzen van business gebruikers,voor Suzy indien gewenst.

 

 

Bericht door .................... » 23 Sep 2019, 20:38

Net even gekeken in Mijn Telenet en zie het volgende staan... nergens melding van volumes of beperkingen.

Business Fibernet 300 plus (aa…..)
Uw extra opties
Fixed IPv4

Downloadsnelheid: tot 300 Mbps**
Uploadsnelheid: tot 30 Mbps**
Onbeperkt surfen
10 mailboxen
5 GB per mailbox


Ook de Telemeter geeft geen max.volume (noch 3TB, noch 750GB) of enige limiet... het enige wat je ziet is je verbruikte volume per dag en het totale, plus de volgende tekst;

Abonnement: Business Fibernet 300 plus
Ongelimiteerd internetgebruik
0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Net contact gehad met de klantendienst van business, na de voorbije weken meermaals met de klachtendienst contact te hebben gehad. Meermaals beloofd dat men ging terugbellen ten laatste op datum x maar geen enkele maal gebeurd, steeds later zelf moeten terugbellen.

 

 

Klik Buro is als particulier blijkbaar wel te krijgen. FUP wel degelijk van toepassing maar staat op 5 TB. Piek/dal niet van toepassing dus voor mensen met geplande grote gebruiken (updates, game downloads etc.) waarschijnlijk helemaal niet interessant ivm de whoppa formule.

Voor mensen die vooral streamen dan weer wel.

 

Gezien de (nog maar eens) meerprijs is dit voor mij niet het verhoopte antwoord. 

Ik blijf erbij dat reclame maken met Stadia, Netflix op meerdere schermen etc. maar dat niet effectief toelaten (minder dan 1u / maand in de piek tot FUP) op z'n minst misleidende reclame is. En dat Telenet in het verleden heeft beloofd om mee te evolueren met de klanten maar hier toch serieuze steken laat vallen.  Ook de in  mijn ogen in het verleden opgebouwde hoge reputatie van de klantendienst heeft serieus ingeboet. Eerste contact was vrij positief maar beloftes worden niet nagekomen, 4 a 5 keer verhaal opnieuw moeten doen tov nieuwe mensen aan de lijn, etc. Bah.

 

Om effectief gebruik te kunnen maken van Stadia (ja tijdens piek) komt men op net geen 100 EUR. Ik kijk uit naar de FTTH aansluiting, zal beiden in parallel proberen qua stabiliteit en, in mindere mate, snelheid en dan mijn keuze maken op basis daarvan. 

 

Gegeven de meerprijzen en het feit dat ik de vaste lijn toch niet gebruik, zal ik om de kosten te drukken, cord cutter worden.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Dikke Leugens van de klantendienst dat de fup op 5TB staat bij business

Hopelijk lezen ze hier mee.

Bewijzen met link graag.Suzy bewijs jij het 'n keer,jij zit toch in Mechelen.

Op een fora zag ik iemand die al over de 12TB zat en die had geen fup - Dal of Piekuren onder 'mijn Telenet'.En nog steeds aan volle snelheid.

Zal het eens opzoekken.

 

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@robatoras welke bewijzen kunnen er zijn? De website stelt expliciet nog 750 GB voorop cfr. de reeds eerder vermelde links. Klantendienst zegt mondeling 5 TB. Op m'n telemeter staat nu ook onbeperkt, maar waar dat in de praktijk toe zou leiden als ik boven de 5TB ga kan ik daar niet aan zien...

 

Enkel een officiële reactie van Telenet kan helderheid brengen, maar die blijft uit.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Business 300/30Mbps en 1000/50Mbps is ONBEPERKT

Aan die link heb ik mazzel.Is niet bedoeld voor de 2 boven formules.

Ik wil die 5TB volume zien staan onder voorwaarden van de 2 boven formules.

Geen Piek en Dal uren onder 'Mijn Telenet'

 

Business Fibernet S  150/15Mbps  heeft een volume van 200GB

Smalband daarna of blokken bij kopen

Ook de enigste business formule met een volume grens.

 

0 Likes