Beantwoorden
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Even voorstellen. Gezin met 3 kinderen. Tweeverdieners met dagjob. Fiber 200 in combo-pack.

 

  • In de weekends 2x a 3x YouTube streamen op de tablet voor de kids. 1x casten op TV (vrt nu, VTM go) voor de mama. Papa leest al eens een boek.
  • In de werkweek nauwelijks/ geen Stadia of YouTube verbruik. Wel 2 thuiswerk dagen over VPN (merci werkgever!). 
  • OneDrive, hoewel ik me daar niet veel verbruik kan van voorstellen voor onze privé bestanden / foto's.

 

In de krokusvakantie (één week) hebben de zoon en ik een paar dagen goed gegamed. En onze eerste ooit waarschuwingsmail ivm Fair Use Policy is binnen. Eerste klacht ooit bij Telenet ook.

 

Ik snap en ben voorstander van Fair Use als die technisch noodzakelijk is. Maar dat mag gerust eens uitgelegd worden, waarom is dat noodzakelijk? Bvb. in vergelijking met Nederland, waar het dan blijkbaar zonder kan (zie hier en hier)? Zou het kunnen dat het lokale netwerk na de grote netwerf dat perfect aankan maar dat Telenet weigert zelf méér te betalen aan hun bandbreedte-provider (Tier1 / Tier2)? Dat er dus helemaal geen technische noodzakelijkheid is, maar dat het een puur economisch gegeven betreft?

 

Fair Use is er om de "gewone" gebruiker te beschermen tegen de abnormale "grootverbruikers" (piraten!). De gewoonten van die gewone gebruiker veranderen echter, zeker als men naar de jongere generaties kijkt. Alles is streaming, of dat nu muziek, series, films of gaming is. Streaming kun je niet inplannen onafhankelijk van je consumptie, zoals je dat met one-off downloads kunt doen. 

 

Gelukkig is er de grote netwerf geweest om aan de gewijzigde klantenbehoeften tegemoet te komen. Iedereen werd even zoet gehouden ivm de storingen en overlast want het zou allemaal beter worden.  "Bedoeling is de snelheid van het internet gevoelig op te drijven naar 1 GB per seconde. De prijs voor de klanten blijft volgens het bedrijf gelijk." - HLN, 2017 <--> Giga Speedboost @ 15 EUR / maand extra

Ook bij elke prijsverhoging is het standaard antwoord overigens dat Telenet dient te blijven investeren in het netwerk om klaar te blijven voor de toekomst.

 

Alleen... Iemand is vergeten de Fair Use Policy van 750 GB / maand mee te draaien met die toekomst. Graag asap aanpassen. De Paasvakantie komt eraan. Die duurt twee weken. We willen graag gamen.

 

The future is now.

 

220 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Gelukkig is de smalband nog te doen (10 mbs) en is dit geen 1 mbs. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties



@JayVee heeft al meermaals aangegeven zich niet comfortabel te voelen bij het nemen van een business product als particulier zijnde.  Het heeft geen zin om mensen tot vervelens toe blijven proberen te overtuigen.


Niemand probeert hem te overtuigen.

Als een business abonnement niet aan zijn behoeftes voldoet (prijs, volume, snelheid), dan heeft hij natuurlijk het recht om daar geen gebruik van te maken.

 

Maar als Telenet zelf bevestigt (bij monde van @Suzy) dat je als residentiële klant probleemloos kan overschakelen - zowel telefonisch als via de winkel)  - naar een business abonnement (met uitzondering van KLIK), wat is dan het probleem?

 

Soit, inderdaad zijn beslissing ...

 

0 Likes
johan1983be
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

de discussie gaat hier waarschijnlijk op herhaling komen maar het lijkt me voor Telenet toch vrij simpel. Stop met misleidende reclame. Het lijkt voor de huidige meerderheid onbeperkt en supersnel internet van Telenet. Voor een ander deel is het of onbeperkt of supersnel.

 

Telenet heeft de infrastructuur om alles aan te bieden en zo goed als overal dezelfde kwaliteit te kunnen bieden. Dit kan jammer genoeg proximus niet. Zolangs Proximus achter blijft kan Telenet blijven profiteren van het aanbieden van dure formules, met zelfs beperking. De discussie is niet of Telenet goed of slecht is, maar het aanbieden van zaken naar waarde en niet hun monopoly uitbuiten. (want waarom zouden ze 3TB aanbieden voor 57 euro als Proximus Fiber slechts beperkt beschikbaar is).

 

Men kan dan mss de (duurdere dan proximus) business formule nemen, maar in principe is dit voor business klanten, want anders zou het gewoon via particulier beschikbaar staan ;-).

 

Voor Telenet is het simpel, en samengevat al hier op het forum:

- Meegaan met de tijd zoals zelf aangegeven, want waarom business klanten wel en particulier niet?; (naar business gaan, wat ze aanhalen heeft ook een meerprijs)

- Speedboost uitbreiden;

- De medewerkers van Telenet een degelijk antwoord  laten bieden waarom ze dit niet van plan zijn ipv enkel maar "nog niet in de planning".

 

 

Voor mij persoonlijk kom ik er deze maand en vorige maand goed vanaf, maar ik hou bij hoeveel we verbruiken. De optie om over te stappen, ook al ben ik verder tevreden van Telenet, naar Proximus fiber zou ik met alle plezier ten harte nemen, maar jammer genoeg is het hier niet beschikbaar

JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Ex-Netweter  schreef:


@JayVee heeft al meermaals aangegeven zich niet comfortabel te voelen bij het nemen van een business product als particulier zijnde.  Het heeft geen zin om mensen tot vervelens toe blijven proberen te overtuigen.


Niemand probeert hem te overtuigen.

Als een business abonnement niet aan zijn behoeftes voldoet (prijs, volume, snelheid), dan heeft hij natuurlijk het recht om daar geen gebruik van te maken.

 

Maar als Telenet zelf bevestigt (bij monde van @Suzy) dat je als residentiële klant probleemloos kan overschakelen - zowel telefonisch als via de winkel)  - naar een business abonnement (met uitzondering van KLIK), wat is dan het probleem?

 

Soit, inderdaad zijn beslissing ...

 


Ik ben nu zelf aan het werk en kan nu de Telenet packs en opties even niet uit looien, maar ik word hier door sommige mensen herhaaldelijk op dezelfde manier verkeerd begrepen. Als Telenet bepaalde abonnementen "business" noemt maar toch aan particulieren wil verkopen, dan is eea slechts marketing. Geen issue mee. Dan neem ik die abonnementen mee in overweging.

 

Niet zo voor de abonnementen waarvan Telenet bij monde van Suzy zegt dat ze echt enkel voor business zijn en een btw nummer nodig is. Die toch proberen forceren is dus niet correct.

 

Alleen weet ik nu even niet of er business abonnementen zonder FUP in de eerste categorie vallen, of ze allemaal in de tweede categorie zitten. Een eerder antwoord van iemand hier doet vermoeden dat ze allemaal in de tweede categorie zitten en dat er dus géén oplossing is!

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Particulieren kunnen ALLEMAAL een business abonement nemen bij Telenet.

Einde verhaal  . Ook hoe Telenet het verwoord.Maakt niets uit.

 

0 Likes
johan1983be
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@JayVee  schreef:


Ik ben nu zelf aan het werk en kan nu de Telenet packs en opties even niet uit looien, maar ik word hier door sommige mensen herhaaldelijk op dezelfde manier verkeerd begrepen. Als Telenet bepaalde abonnementen "business" noemt maar toch aan particulieren wil verkopen, dan is eea slechts marketing. Geen issue mee. Dan neem ik die abonnementen mee in overweging.

 

Niet zo voor de abonnementen waarvan Telenet bij monde van Suzy zegt dat ze echt enkel voor business zijn en een btw nummer nodig is. Die toch proberen forceren is dus niet correct.

 

Alleen weet ik nu even niet of er business abonnementen zonder FUP in de eerste categorie vallen, of ze allemaal in de tweede categorie zitten. Een eerder antwoord van iemand hier doet vermoeden dat ze allemaal in de tweede categorie zitten en dat er dus géén oplossing is!


https://www2.telenet.be/nl/business/producten-diensten/internet/business-fibernet/ hier staat de fibernet voor 52 Euro (62,92 Euro incl btw). Er staat bij onbeperkt internet en dit zonder sterretje.

 

Bij de privé fiber staat "onbeperkt*" het sterretje verwijst dan naar bij intensief gebruik enzo....

 

Op zich is dit 8,92 (zonder promoties) meer dan de particulieren versie met FUB, maar dit komt ook neer op 107 euro per jaar extra.

Als je erover nadenkt, als ze slim zijn zouden ze de fup gewoon moeten laten wegvallen bij speedboost (als toch zou blijken dat het merendeel geen hinder heeft van de fup). Dan is het voor hun een win situatie, want dat kost 15 Euro per maand extra. En wij, de klant, hebben dan en snelheid en geen fup. 

 

En het past volledig in het verleden, vroeger was de speedboost 400 Mbps, en nu is het 300 Mbps voor iedereen. Want laat er geen twijfel over bestaan. In de digitale toekomst zal er plots een boom van datagebruik zijn door oa:

- Streaming: Yugo, Disney+ (4k), Netflix (HD of 4K), DGP Media/Telenet Streamingdienst,....

- De constante (naar mijn mening niet zo een gezonde) behoefte van mensen om met elkaar in verbinding te staan (videobellen bv.)

- Game streaming, welke meer verbruikt dan videostreaming gezien met dit niet kan comprimeren zoals video. (Stadia, Geforce Now, Xbox en PS (de stream varianten welke er ook aankomen)

-...

 

En dan zal Telenet ongetwijfeld moeten volgen met hun Fub.

 

Volgens mij verhogen ze de Fup voorlopig niet omdat ze dat aan een prijsverhoging willen koppelen en dat krijgen ze waarschijnlijk niet verkocht. Ik heb eerder al eens de vergelijking gemaakt met Ziggo in Nederland, Ziggo en Telenet hangen aan elkaar door het moederbedrijf:

 

Enkel internet, onbeperkt zonder fup:

- 250 Mbps / 25 Mbps: 56,95 Euro      

- 500 Mbps / 40 Mpbs: 64,50 Euro

 

Internet + Tv, onbeperkt zonder fup:

- 250 Mbps / 25 Mbps: 66 Euro + 80+ zenders Mediabox XL Ziggo Sport Overal tv met Ziggo GO Uitgebreid terugkijken Opnemen & live-tv pauzeren Movies & Series

 

- 500 Mbps / 40 Mpbs: 86,50 Euro + 125+ zenders Mediabox Next (4K) Ziggo Sport Overal tv met Ziggo GO Uitgebreid terugkijken Opnemen & live-tv pauzeren Movies & Series XL Kijkprofielen & Voice Control

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@JayVee  schreef:


Ik ben nu zelf aan het werk en kan nu de Telenet packs en opties even niet uit looien, maar ik word hier door sommige mensen herhaaldelijk op dezelfde manier verkeerd begrepen. Als Telenet bepaalde abonnementen "business" noemt maar toch aan particulieren wil verkopen, dan is eea slechts marketing. Geen issue mee. Dan neem ik die abonnementen mee in overweging.

 

Niet zo voor de abonnementen waarvan Telenet bij monde van Suzy zegt dat ze echt enkel voor business zijn en een btw nummer nodig is. Die toch proberen forceren is dus niet correct.

 

Alleen weet ik nu even niet of er business abonnementen zonder FUP in de eerste categorie vallen, of ze allemaal in de tweede categorie zitten. Een eerder antwoord van iemand hier doet vermoeden dat ze allemaal in de tweede categorie zitten en dat er dus géén oplossing is!


Business Fibernet heeft geen FUP en kan je als particulier zonder BTW nummer aanschaffen.

Wil je een KLIK (bundel met Business Fibernet, Telefonie, en dan afhankelijk van de versie ook digi TV en mobiel,   vergelijkbaar voor Wigo voor consumers) dan heb je een BTW nummer nodig, dus niet beschikbaar voor particulieren. Dixit @Suzy 

 

En ja @robatoras jij zou dan voor Klik naar een Telenet Center gaan, en dit toch proberen te forceren.
Je goed recht, maar @JayVee wil dit niet.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Steven-E  schreef:


Business Fibernet heeft geen FUP en kan je als particulier zonder BTW nummer aanschaffen.

Wil je een KLIK (bundel met Business Fibernet, Telefonie, en dan afhankelijk van de versie ook digi TV en mobiel,   vergelijkbaar voor Wigo voor consumers) dan heb je een BTW nummer nodig, dus niet beschikbaar voor particulieren. Dixit @Suzy 

 

En ja @robatoras jij zou dan voor Klik naar een Telenet Center gaan, en dit toch proberen te forceren.
Je goed recht, maar @JayVee wil dit niet.


Bedankt voor die mooie samenvatting! 

Ik stel het voor mezelf nog even scherp:

 

  • Internet zonder FUP is als particulier te krijgen bij Telenet, zij het dan dat het als een business dienst gelabeled wordt. 52 EUR + btw + kabelabonnement voor 300Mbps.
    Te vergelijken met FTTH wat iets trager is op 220Mbps (begrijpe wie begrijpe kan), echter wel gepositioneerd wordt als product voor de particulier, in de praktijk FUP-loos is en een toch niet te onderschatten prijsverschil vertoont (bijna 25 EUR/maand!). 

 

  • Een pack TV, tel & internet zonder FUP is als particulier bij Telenet dan weer niet te krijgen (zonder gefoefel).
    In het FTTH alternatief wel (maar prijs schiet meteen weer de hoogte in ook).

 

Bedankt aan alle constructieve antwoorders in de thread! Ik ben blij toch tenminste enkele opties achter de hand te hebben.

 

 

Nu wacht ik nog even af hoe mijn klacht bij Telenet zich verder afwikkelt. Aangezien ik vandaag niks hoorde zal er waarschijnlijk morgen contact genomen worden (in het automatisch antwoord stond binnen de 2 werkdagen).

Ik blijf er - misschien naïef? - vanuit gaan dat de FUP niet bedoeld is om "gewoon" gebruik te beperken én dat Telenet zich aan z'n beloftes (netwerf, prijsverhogingen) en reputatie (strafste, beste) zal houden om een service te leveren die mee evolueert met het klantengedrag (streaming, cloud gaming). 

 

En dat liefst vóór de Paasvakantie er is 😇

johan1983be
Professional Weetjesweter
Berichten: 33
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Tien op tien!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

Ik zag je dikwijls schrijven dat je ook het kabelabonnement erbij moet nemen. Dit is enkel het geval als je tv erbij neemt. Dat wat men vroeger de kabel noemde heet nu gewoon Tv. Men kan perfect internet nemen zonder kabelabonnement. 

 

 

Wij hebben hier gewoon internet van Telenet en tv van Tv Vlaanderen. 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@JayVee  schreef: Ik blijf er - misschien naïef? - vanuit gaan dat de FUP niet bedoeld is om "gewoon" gebruik te beperken én dat Telenet zich aan z'n beloftes (netwerf, prijsverhogingen) en reputatie (strafste, beste) zal houden om een service te leveren die mee evolueert met het klantengedrag (streaming, cloud gaming). 

Daar zeg je zoiets: "mee evoluren".

 

Hier een interessante pagina die het datavolume van eindgebruikers in kaart brengt op een tijdslijn.

De FUP van 750GB dateert van 2016.  Toen was het internetvolume 100 exabytes/maand.

In 2020 is dit nu opgelopen tot meer dan 200 en in 2022 zal dit tot boven de 300 zijn opgelopen.
Het volume vandaag is dus meer dan verdubbeld tov 2017. De FUP van 750GB bij Telenet is sinds 2016 gelijk gebleven...

 

Screenshot 2020-03-02 at 20.50.41.png


 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@johan1983be  schreef:

Ik zag je dikwijls schrijven dat je ook het kabelabonnement erbij moet nemen. Dit is enkel het geval als je tv erbij neemt. Dat wat men vroeger de kabel noemde heet nu gewoon Tv. Men kan perfect internet nemen zonder kabelabonnement. 


Aha! Bedankt Johan. Ik had hierover eerder in de thread expliciet een vraag gesteld maar uit de antwoorden iets anders begrepen. 

Dit brengt het Telenet business abonnement, hoewel nog steeds duurder, wel terug in dezelfde prijsklasse van FTTH.

0 Likes
JayVee
Professional Meerweter
Berichten: 119
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@Steven-E  schreef:

Hier een interessante pagina die het datavolume van eindgebruikers in kaart brengt op een tijdslijn.

De FUP van 750GB dateert van 2016.  Toen was het internetvolume 100 exabytes/maand.

In 2020 is dit nu opgelopen tot meer dan 200 en in 2022 zal dit tot boven de 300 zijn opgelopen.
Het volume vandaag is dus meer dan verdubbeld tov 2017. De FUP van 750GB bij Telenet is sinds 2016 gelijk gebleven...


Kijk dát is er nu eens *boenk* op 👍

 

(Beetje jaloers, ik gebruikte eerder ook een gelijkaardig argument maar jouw grafiek & data zijn veel duidelijker dan wat ik had gevonden 😀 )

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@m-jan20  schreef:

Gelukkig is de smalband nog te doen (10 mbs) en is dit geen 1 mbs. 


Helaas is dat (1 Mbps) wél het geval als je op smallband zit met bijvoorbeeld Basic Internet. Het is wel het goedkoopste internetabo, maar die 150 GiB is een lachertje. Een van de meeste recente updates van Modern Warfare was 50 GiB, onmiddellijk een derde van mijn limiet eraan.

 

Een duurder abo is geen optie. Het verschil (€) is te hoog en als je maar alleen bent...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties

@sb TADAAM eens bekijken dan. Onbeperkt (zonder *) surfen voor €40/maand (inclusief TV). 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Residentiële FUP limiet verhogen & Business opties


@m-jan20  schreef:

@sb TADAAM eens bekijken dan. Onbeperkt (zonder *) surfen voor €40/maand (inclusief TV). 


Neem dat onbeperkt maar met een korreltje zout. Er is ook een FUP (de algemene voorwaarden bij puntje 5.4)

 

"Om alle TADAAM klanten een zo optimaal mogelijke internetervaring te geven zonder onnodig te moeten ingrijpen met volumebeperkingen, opteren we voor een “Fair use policy” die enkel en alleen zal worden toegepast van zodra we merken dat de ervaring van bepaalde TADAAM klanten negatief wordt beïnvloed door het surfgebruik van andere TADAAMers. Concreet betekent dit dat van zodra je internetverbruik meer dan 300GB bedraagt in de lopende periode dan kan het zijn dat we je snelheid terugbrengen naar 5Mbps, hetgeen nog ruimschoots voldoende is om op een kwalitatieve wijze TV te kijken met TADAAM. Desalniettemin zullen we dus enkel ingrijpen indien we merken dat andere TADAAM-klanten hinder ondervinden bij het gebruiken van hun dienst. Je volume blijft onbeperkt."


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.