Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

Ik heb sinds enkele maanden een nieuwe modem van Telenet en GigaBoost geactiveerd. 

Verder 4 WiFi powerlines (nieuw Telenet) en mijn snelheid varieert tussen de 120-200Mbps. Theoretisch zou ik 1000Mbps kunnen halen maar zelfs met kabel recht aan modem geraak ik hoogstens op de helft. 

Volgens Telenet is dit niet  abnormaal en moet ik het hiermee doen. 

Ik lees hier toch commentaren van 600 tot 800Mbps download. Iets wat mij langs geen kanten lukt ?

 

Wat zijn jullie ervaringen met Gigaboost en WiFi powerlines ?

snelheden via WiFi connectie naar pc en of smartphones. 

 

Titel gewijzigd door Ellen (mod) | Vorige titel: Snelheid Gigaboost ? Via WiFi powerlines

Tags (1)
0 Likes
17 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

@Ex-Netweter 

 

Het zijn opgegeven maximale snelheden, geen gegarandeerde.

 

Veel hangt af van uw specifieke situatie. Hoeveel andere Telenet klanten wonen in uw omgeving die aan de dezelfde MUX hangen bvb, op welke uren van de dag test je, wat is de kwaliteit van uw dropkabel, om er maar enkele te noemen ...

 

Heb je Telenet klanten in uw onmiddellijke geburen? Vraag eens naar hun cijfers ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

Ik weet dat het theoretische 'maximale' snelheden zijn maar er is een groot verschil tussen 100 en 600 tot 800Mbps.

 

Zonet even opnieuw getest met iPhone in de garage bij de modem gaan staan en daar ging ik plots tot 500Mbps.

Met diezelfde iPhone bij een wifi-powerline in de living - 15meter verder - geraak ik niet meer boven de 100...

 

Volgens mij zijn die wifi-powerlines van Telenet (of andere idem) waardeloos...

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5845
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

@Ex-Netweter 

Het kan ook zijn dat je electriciteitsnet zelf een probleem is. Je dient al een goede bekabeling te hebben om het ook goed en correct te laten werken. Daarnaast ook erg belangrijk dat er geen andere apparaten zijn die voor storingen kunnen zorgen die aan je net aangesloten zijn. 

 

Het zijn van die kleine dingen die voor problemen kunnen zorgen.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

@Ex-NetweterWifi en Powerline zijn 2 mindere alternatieven voor rechtstreeks met de kabel. De 2 gecombineerd kunnen ook de negatieve invloed versterken.

Een PC rechtstreeks met minimaal een cat5e kabel zou minstens 800 Mbps moeten halen. Toch zeker in de daluren. In de piekuren +- 500-600 Mbps.

Dat zijn snelheden die ik hier haal. Via Wifi haal ik dit ook niet. Ipad haalt bij mij wel hogere snelheden dan een Androis smartphone. Een oudere Ipad haalt ook niet de snelheid van een meer recentere.

Enige goede test om te izen of ze leveren waarvoor je betaalt is rechtstreeks met een PC of laptop, met de kabel op de modem. Afstand speelt geen rol zolang het minder dan 100 meter is.

Als je dan niet +- 800 Mbps haalt bij meerdere test dan moet je zeker aandringen. Ho een lijste bij met de gemeten snelheden en op welk uur en dag.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1602
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines


@Ex-Netweter  schreef:

Ik heb sinds enkele maanden een nieuwe modem van Telenet en GigaBoost geactiveerd. 
Verder 4 WiFi powerlines (nieuw Telenet) en mijn snelheid varieert tussen de 120-200Mbps. Theoretisch zou ik 1000Mbps kunnen halen maar zelfs met kabel recht aan modem geraak ik hoogstens op de helft. 


  • Welke modem?
  • Wat bedoel je met 4 WiFi Powerlines?
  • Welk electriciteitsnet heb je (éénfasig, 3 fasig) ??

Tenzij je een gigantisch groot huis hebt, zijn 5 WiFi AP's (4 Powerlines + de WiFi van de modem) wellicht een beetje overkill - die elkaar ook kunnen storen ...

 

Ik zou systematsich te werk gaan:

  1. Zet alle Powerlines uit, en meet jouw internet snelheid met een bedraad toestel aan de modem. Met een gigabit abonnement, en de nieuwste modem (CV8560E of CH8568LG) moet je nu rond de 940Mbit/s krijgen (indien niet te druk op het netwerk), maar toch minimum 800Mbit/s. Indien niet: Telenet laten komen.
  2. Gebruik nu één stel Powerlines:
    1. de "kleine" Powerline (PG-9073LG-TN of PG-9083LG-TN) verbinden met de modem.
    2. zorg ervoor dat de Powerline direct in het stopcontact zit, dus niet via een stekkerblok. De modem of een stekkerblok mag je wel in het stopcontact op de Powerline aansluiten.
    3. de WiFi Powerline (PG-9072LG-TN of PG-9082LG-TN) op de plaats waar je beter WiFi bereik wilt hebben (Living) - ook rechstreeks in het stopcontact.
    4. Test uw internet snelheid met een bedraad toestel, aangesloten op de LAN uitgang van de WiFi Powerline. Hiermee test je het Powerline gedeelte. Bij een goed elektriciteitsnet moet je hier ook hoge snelheden halen.
    5. Test nu uw internet snelheid via WiFi (en zorg ervoor dat je wel degelijk verbonden bent met de WiFi Powerline - anders krijg je natuurlijk lage snelheid als je nog op de WiFi van de modem (garage) zit.
  3. Afhankelijk van het resultaat van de vorige test, kan je nu één voor één de andere WiFi Powerlines aansluiten, en telkens dezelfde testen herhalen ....

Als je niet systematisch te werk gaat, zal je nooit de oorzaak vinden 🤔.

Ex-Netweter
 

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

Vandaag komt de Telenet technieker.

Laat hem het maar uitzoeken, ben benieuwd !

0 Likes
SergeVG
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

Ik heb vandaag bezoek gehad van een Telenet technieker om de snelheid en vooral stabiliteit van mijn internet te checken en mogelijk te verbeteren.

 

Bij test aan de modem haalde hij een snelheid van 985Mbps met de kabel uiteraard.

Probleem is dat ik 5 Powerlines met wifi van Telenet in huis heb en deze werken prima maar regelmatig wordt de verbinding van de kids hun playstation verbroken.

Dus zijn idee was om 'iets' aan de instellingen van de powerlines te wijzigen waardoor de snelheid 'iets' lager zou worden maar normaliter een pak stabieler.

Wat hij dus juist gedaan heeft weet ik niet, spijtig genoeg niet goed genoeg opgelet.

 

Echter toen hij vertrokken was, internet is stabiel, had ik mijn eerste online meeting en kreeg ik van de andere kant te horen dat de connectie heel slecht was.

Even een speedtest doen en wat bleek, 45Mbps, terwijl dit voordien tussen de 175-200Mbps op dezelfde plaats, via wifi uiteraard.

 

Telenet klantendienst gebeld want volgens de technieker kon dit gemakkelijk terug vanop afstand door hen geregeld worden en op de oude instellingen gezet worden.

Echter kan niemand mij daar helpen want technieker heeft dat niet duidelijk in zijn verslag gezet etc etc etc...

 

Nu komt mijn vraag; weet iemand wat de standaardinstellingen zijn wanneer je de powerlines gewoon installeert zonder die wijzigingen dus?

Via mijn telenet kan je een aantal instellingen zelf wijzigen maar je moet natuurlijk weten waar en hoe?

Het enige wat ik online kan vinden gaat over hoe deze te installeren maar dat wil ik dus bij voorkeur vermijden!

Ik weet dat uiterste oplossing is om alle powerlines los te koppelen en installatie terug van begin uit te voeren maar gezien de aanpassingen voor de technieker 2min werk was, zou ik het liever via de instellingen doen.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1602
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

Waarschijnlijk heeft hij de Wifi 5Ghz band uitgeschakeld, zodat je beperkt wordt de 2.4Ghz band, wat een stuk trager is?

0 Likes
SergeVG
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

Dat dacht ik ook maar heb via mijntelenet standaardinstellingen van alle powerlines teruggezet en het is nog erger geworden heb ik de indruk?!Schermafbeelding 2022-04-01 om 18.46.07.png

0 Likes
SergeVG
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

En leek me ook niet te zijn; staat zo te zien toch op 2.4 en 5 ?Schermafbeelding 2022-04-01 om 18.48.30.png

0 Likes
SergeVG
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

Niemand kan me hiermee helpen?

Ik heb zonet alle powerlines gereset en opnieuw geïnstalleerd.

Alles werkt maar snelheid blijft beneden alle peil....

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

@SergeVG 

 

Ik heb uw beide afbeeldingen afgekeurd omdat uw publiek IP adres en het MAC adres van uw router zichtbaar waren. Maskeer die privé gegevens en stuur de afbeeldingen opnieuw door, dan kunnen ze gepubliceerd worden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
SergeVG
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

zie bewerkte afbeeldingenafb1.pngafb2.png.

 

alvast bedankt.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1602
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines

Kan je eens exact zeggen welke Powerlines je hebt?

Ik veronderstel:

  • één stuk PG-9073LG-TN of PG-9083LG-TN (gewone Powerline aangesloten op de modem)
  • 5 stuks PG-9072LG-TN of PG-9082LG-TN (de WiFi Powerlines)

Hoe heb je deze gereset? via het "factory reset" knopje (paperclip), of 12 seconden op Security gedrukt?

 

Heb je deze dan één voor één terug met elkaar gekoppeld? Procedure is:

  1. eerst max. 5 seconden op de security (sync) knop drukken op de gewone Powerline tot lichtjes knipperen.
  2. daarna op de WiFi Powerline op de security (sync) knop drukken tot lichtjes knipperen. Ne enkele seconden zijn beide gekoppeld (lampje blijft groen).

Dan deze 2 stappen 4 keer herhalen voor iedere WiFi Powerline...

 

Last but not least:

Heb je de raadgevingen (i.v.m. systematisch fout zoeken) gevolgd op jouw vorige post:

Re: Snelheid Giga speedboost via Wifi-powerlines - De Netweters

 

Het ziet ernaar uit dat je probleem nog niet opgelost is ...

0 Likes