|
26.685
netweters
|
165.798
antwoorden
|
|
22.254
vragen
|
Beste netweters,
sinds gisteren overgeschakeld naar de Telenet Turbo internetformule.
Heb gezien dat mijn modem werd opgestart, dus ik vermoed dat ik al op het nieuwe profiel sta.
Heb zonet even een test gedaan, rechtstreeks aan de modem met een UTP kabel CAT6.
Upload snelheid lijkt ok te zijn, maar de downloadsnelheid blijft rond de 980 Mbps steken.
Ìk had hiervoor een 1Gbps profiel.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn van de lage snelheid?
Ik bezit de laatste generatie modem. (F@ST3896LG-TN).
Screenshot van mijn laatste snelheidstest bijgevoegd.

Opgelost! Ga naar oplossing.
Dat Wyre niet overal tegelijk aan de slag kan, is voor mij geen argument. Telenet is al twee jaar op de hoogte van de problemen in onze straat. Dat er intussen nog steeds geen structurele oplossing is, vind ik dan ook onaanvaardbaar.
Ik heb zelfs ooit een Telenet-technieker bij mij thuis over de vloer gehad. Na amper vijf minuten was hij alweer buiten, met de opmerking: “Wat moet ik hier komen doen? Het probleem ligt in de straat.” maar dat had ik servicedesk ook al aangegeven.
Bij ons in straat waren ook problemen tot ze de straat hebben vernieuwd daar je moet geluk mee hebben
2 jaar daarvoor hebben ze alles vervangen stroom , gas , water en coax zelf nieuwe verlichtingspalen
Dat was wel afzien dan dat daarna dat
Nu zie ik in buurt werken maar minder ingrijpend maar blijven werken en geven storingen op netwerk
Dat zijn zaken dat veel terug ziet komen als er iets open ligt geeft storing
Een groot probleem is mensen vinden dat dit werk willen doen anders was alles al lang opgelost
Dat hebben ze hier zo’n 10 jaar geleden ook gedaan: een volledig nieuwe straat, nieuw voetpad, nieuwe elektriciteit en nieuwe verlichting. Alle elektriciteitsleidingen die toen nog via palen naar de huizen liepen, zijn ondergronds gebracht en elk huis is opnieuw aangesloten.
Maar de oude coaxkabel, nog uit de tijd van de bomma, hebben ze gewoon laten liggen. Nochtans was dat hét moment geweest om ineens fiber mee in de grond te leggen.
Goede techniekers vinden is volgens mij trouwens geen probleem. Het bedrijf waar ik voor werkte heeft jarenlang aansluitingen voor Telenet gedaan. Dat is uiteindelijk gestopt omdat we, denk ik, te duur waren, maar onze aansluitingen waren wel perfect.
Ik spreek ook uit eigen ervaring: zo’n 20 jaar geleden kwam een onderaannemer mijn aansluiting doen. Die stond duidelijk onder tijdsdruk en moest minstens 7 aansluitingen per dag uitvoeren. De NIU hing scheef en mijn tv werkte maar half. Diezelfde dag is er nog een eigen Telenet-technieker langsgekomen die alles opnieuw in orde heeft moeten zetten. Daarna werkte het wel perfect.
We hebben trouwens ook nog aansluitingen gedaan voor Integan, voor de iets oudere ‘Netweters’ hier. Mijn ouders zaten vroeger bij Integan en toen tv nog via coax ging, hadden ze voor elke tv nog steeds een aparte aansluiting die rechtstreeks op het bakje buiten zat.
Ondertussen heeft Telenet me wel laten weten dat eerst de hoofdnode aangepakt moet worden om de upload te kunnen verhogen. Het profiel van 100 Mbps upload kan momenteel dus nog niet. Wel professioneel dat ze hierover blijven terugkoppelen en me op de hoogte houden.
Dus nog even afwachten… of ze mogen ineens fiber tot aan mijn huis trekken. Geen probleem hoor 😉
@Sjekke 10 jaar geleden was er nog geen nood voor fiber to the home, daar was zelf geen sprake van, het is de laatste 3 a 4 jaar dat ze ermee gestart zijn, eerst Proximus en doordat het bij Proximus fiberklaar zo snel ging moest Telenet ook op den duur volgen.
en wie het niet nodig heeft kan gerust verder met het internet via kabel.
Dat is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. België heeft de FTTH-trein duidelijk gemist.
In Zweden kon mijn familie al rond 2000–2001 over FTTH beschikken. In Frankrijk is de grootschalige FTTH-uitrol al meer dan 10 jaar bezig. Vandaag zit Frankrijk boven 90% FTTH-dekking, Spanje en Portugal zelfs rond 95% tot bijna 100%. België zit volgens de recentste FTTH Council-cijfers daarentegen op slechts 41,8% FTTH-dekking.
Ik ben het er absoluut mee eens dat coax vandaag nog altijd een goede technologie is. Met 2,5 Gbit/s download kan je nog jaren vooruit. Maar persoonlijk zou ik zonder probleem mijn huidige 2.500/50 Mbit/s inruilen voor een symmetrische 1 Gbit/s of 2 Gbit/s, kan met DOCSIS 4.0
En daar zit volgens mij net het verschil: het gaat niet alleen om hoeveel download je vandaag haalt. Upload, latency, capaciteit en toekomstbestendigheid worden steeds belangrijker. Cloudopslag, videobellen, camera's, back-ups, AI-toepassingen, Homework en steeds meer apparaten sturen allemaal data de andere richting uit.
Vroeger waren snelle pc's ook “niet nodig”. Tot ze gemeengoed werden. 😉 Vandaag zit er in een smartwatch meer rekenkracht dan in een pc van twintig jaar geleden.
Dus ja: coax is vandaag nog steeds goed. Maar FTTH is de toekomst. En België had daar gewoon veel vroeger aan moeten beginnen.
2024, 2 jaar geleden dus : https://tweakers.net/nieuws/197010/telenet-test-docsis-40-en-wil-dit-vanaf-2024-uitrollen-in-zijn-ne...