Beantwoorden
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

Telenet Wifree op Android 9.0

Hallo forum,

Ik heb afscheid genomen van mijn Windows Phone en een Android 9.0 toestel aangeschaft. Ik kan helaas op mijn 2e verblijf niet meer verbinden met Telenet Wifree. Voorheen met mijn WindowsPhone lukte dit zonder problemen, nl. inloggen met email en paswoord. Nu komt er onmiddellijk een vraag voor een wachtwoord zoals zoals hier afgebeeld.

Er is blijkbaar sprake van een "netwerksleutel" ... waar vind ik die ?

Alvast dank.

 

Tags (1)
0 Likes
29 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Telenet Wifree op Android 9.0

@eltee 

 

Wat heb je nodig?

Heb je een Telenet-internetabonnement, dan krijg je gratis toegang tot Wi-Free. Verder heb je enkel een toestel nodig dat Wifi ondersteunt. Dan kun je online met zowel je laptop, tablet als je smartphone. Wil je je aanmelden met je laptop of desktop? Van zodra je een Telenet-hotspot of -homespot hebt gevonden, kan je je gewoon aanmelden. Je geeft je Telenet e-mailadres of gebruikersnaam en je wachtwoord in. En hop, je bent vertrokken. Liever surfen via je smartphone? Gebruik dan de Telenet Mobile app, log je in en volg de stappen voor gratis Wi-free.

 

Misschien is dit een herhaling van wat al geschreven is, maar heb het geplukt van de telenet website. Het lijkt mij toch duidelijk dat het kan gebruikt worden, zowel wifree als mobile app.

 

https://www2.telenet.be/nl/ontdek/wi-free/?CMP=sbr_%2Bwifree%20%2Btelenet_b%7c1t1&s_kwcid=AL!6361!3!...

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

Telenet Wifree op Android 9.0

Beste allen,

 

Dank voor al jullie antwoorden, die ik erg waardeer.

 

Ik vat even samen voor alle duidelijkheid.

 

Ik heb Wigo Home S (voorheen Whop), d.w.z. internet, kabelabonnement, digitale TV, een vast nummer (zonder toestel) en dus geen mobiel abonnement. De modem staat op mijn thuisadres. Ik heb een volledig bekabelde woonst. Privaat wifi-signaal staat uit, ik creëer nl. een lokaal wifi netwerk middels een Access Point op één van de toegangspunten van mijn bekabeld netwerk omdat de modem in een kamer staat die een slechte dekking geeft. Publiek wifi-signaal staat aan, EAP staat aan. M.i. zijn alle voorwaarden vervuld voor Telenet Wifree. Deze situatie heb ik al minstens 5 jaren.

 

In mijn tweede verblijf heb ik enkel een kabelabonnement. Wij kijken digitaal TV middels een TV met een CI+ kaartje. Surfen met mijn laptop en tevens met mijn vroegere Windows Phone ging  probleemloos met Telenet Wifree. Deze situatie heb ik ook al minstens 5 jaren.

 

Vorige week werd mijn oude Windows Phone vervangen door een Nokia 9 met Androïd 9.0 en krijg ik Telenet Wifree niet meer aan de praat. Verbinden met mijn thuis-wifi netwerk en andere private wifi-netwerken bij familie, vrienden en openbare instellingen gaat probleemloos.

 

Mijn telefoon toont mij alle beschikbare netwerken, waaronder 2x (!) Telenet Wifree.

 

Het eerste Telenet Wifree vraagt enkel om een wachtwoord, dat de netwerksleutel blijkt te moeten zijn zoals reeds uitgelegd. Dat werkt echter niet.

 

Het tweede Telenet Wifree vraagt om andere instellingen die ik uitgetest heb en als volgt heb ingesteld:

 

EAP methode: PEAP
Phase 2-verificatie: MSCHAPV2
CA-certificaat: niet valideren
Identiteit: mijn e-mail adres Telenet
Anonieme identiteit: leeg gelaten
Wachtwoord: mijn Telenet wachtwoord
Proxy: geen

 

Deze instellingen werken, maar zonder certificaat, dus geen privé verbinding en daarom wens ik deze niet te gebruiken.

 

Ik heb ook eens de Mobile-app geïnstalleerd, maar met de 2e verbinding werden mij ook een 7-tal ongekende netwerken opgesolferd, wat ik ook niet wens. Ik heb deze Mobile-app dan ook terug weggedaan.

 

Slotvraag: ik zou dus graag verbinding maken met de eerste en dus beveiligde Telenet Wifree. Heeft iemand nog goeie tips ?

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Telenet Wifree op Android 9.0

@eltee, wat er hier tot nu toe gezegd is klopt. De post van @louishufk vat het verhaal het duidelijkst samen.

 

Je kan als Telenet klant zonder mobiel abonnement van Telenet perfect WiFree gebruiken. En de makkelijkste manier om het werkende te krijgen op je smartphone is door de Telenet Mobile app te installeren. Daar moet je inloggen > WiFi beheren en verbinden inschakelen > toestaan om het 'Telenet Mobile' profiel te installeren.

 

Vervolgens zal de app bepalen met welk netwerk je toestel best verbinding maakt, thuis is dat je thuis netwerk en elders is dat een Telenet WiFree verbinding. 

 

Mobile app (wifi beheren).PNG

Je kan ook handmatig met WiFree verbinding maken, maar dan moet je zeker zijn van de instellingen die je moet aanduiden/invullen voor jouw specifieke toestel. Op sommige toestellen zijn die instellingen allemaal automatisch in orde, op andere moet je al eens iets wijzigen. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

Telenet Wifree op Android 9.0

@Suzy 

Dank voor uw reactie. Ik ga zeker de Mobile-app. uittesten.

Nog 2 vraagjes:

Mag ik ervan uitgaan dat al die netwerken even betrouwbaar zijn als Telenet Wifree ?

En wat is dan in godsnaam die netwerksleutel, voor het geval ik Telenet Wifree handmatig wil instellen ?

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Telenet Wifree op Android 9.0

@eltee 

Die netwerksleutel heb je nodig om op je, met die sleutel beveiligd privé netwerk, aan te melden.

Groeten 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

Telenet Wifree op Android 9.0

Beste Louis,

 

U had hoger al aangegeven waar die sleutel te vinden is - mijn telenet/je thuisnetwerk/modem details/beveiliging - maar dat werkt helaas niet.

Ik gebruik echter een eigen wifi-netwerk via een access point ( prive wifi-signaal staat uit ). Kan dat de reden zijn ?

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Telenet Wifree op Android 9.0

@eltee 

Als je via een ander toegangspunt verbinding wilt maken moet je wel de daarbij horende code gebruiken. Waar je die vindt kan ik je niet zeggen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Telenet Wifree op Android 9.0

@eltee, over welke andere netwerken gaat het precies?

 

Ik heb mijn toestel (iOS) zelf nog nooit met een niet-Telenet netwerk weten verbinden door de Mobile app. Hij wisselt (beheert) mijn netwerk gewoon vlotter: schakelt over op thuis netwerk wanneer ik thuis ben en verbindt met WiFree wanneer ik er in de buurt van ben. 

 

En je spreekt over een netwerksleutel, bedoel je dan een identiteit? Maak anders eens een screenshot van je scherm zodra hij om alle gegevens vraagt (manueel instellen).


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Telenet Wifree op Android 9.0

@Suzy 

Dat klopt maar wij hebben een Telenet simkaart.

@eltee 

Je hebt je eigen WiFi netwerk zeg je. Dat is toch versleuteld met een wachtwoord geleverd bij dat netwerk of door Uw eigen zorgen aangemaakt? Hoe kan je anders verbinden met je WiFi? En ook Android is beter beveiligd dan Windows Phone. Daar zal misschien ook het probleem liggen.

Heb je uw smartphone al eens gereset? Misschien ziet hij Uw eigen netwerk niet?

Een hint misschien: mijn login voor de mobiele app is dezelfde als voor “mijn Telenet”. Heb je dat al geprobeerd?

Never trust in Dust
0 Likes
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

Telenet Wifree op Android 9.0

@Suzy 

 

Met andere netwerken bedoel ik private wifi-netwerken bij familie, vrienden, openbare gebouwen, enz. Ik weet niet of dit al dan niet Telenet-netwerken zijn. Maar hiermee connecteren gaat vlot.

 

Het scherm dat ik krijg als ik met Telenet Wifree wil verbinden, wordt hier exact afgebeeld:

https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/mobile-configurator#/device/nokia/9...

Deze informatie gaat dus eigenlijk precies over mijn situatie, nl. Nokia 9 met Android 9. In stap 7 wordt er gesproken over die beruchte netwerksleutel.

 

Zoals LouisHufk stelt, zou die sleutel verschillend zijn voor elk toegangspunt. Dit lijkt mij onlogisch omdat er moet geconnecteerd worden met Telenet Wifree op elke locatie waar deze ter beschikking is.

 

Ik zie dus 2x de Telenet Wifree in mijn netwerkenlijst. Kan het zijn dat de ene Telenet Wifree voorbehouden is voor de Mobile-app en dat deze netwerksleutel ingebouwd zit in de Mobile-app ? En dat m.a.w. men als gewone gebruiker dus uberhaupt niet manueel kan connecteren met deze Telenet Wifree... En dat Telenet dus verplicht om ofwel de 2e versie, maar niet-privé verbinding, te gebruiken zonder certificaat - zie screenshot, ofwel sowieso verplicht om met de Mobile-app. te werken ?

 

Screenshot_20190527-161541.png

0 Likes
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

Telenet Wifree op Android 9.0

@Domi1963 

 

Dank voor het meedenken.

Ik heb inderdaad thuis een eigen wifi-netwerk met een paswoord uiteraard. Het kan toch niet dat deze beruchte netwerksleutel mijn privaat paswoord is ? want Telenet weet in principe zelfs niet dat ik thuis een privaat wifi-netwerk heb via een Access-Point..

Maar ik ben momenteel in mijn tweede verblijf ( aan de kust ) en uiteraard ziet mijn toestel mijn thuisnetwerk niet en dus wil ik connecteren met Telenet Wifree. De mobile-app is een optie als het niet anders meer kan, maar ik hou het liever zelf in de hand en dus wil ik manueel connecteren.

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5239
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet Wifree op Android 9.0

@eltee 

 

Heb je EAP ingesteld?

 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-telenet-wi-free/

Activeer EAP via Mijn Telenet > Algemeen > Mijn aanmeldgegevens  


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
eltee
Freshman Meerweter
Berichten: 68
De vlam zit erin. My smart Valentine Goed bezig! Dag van de Chocolade

Telenet Wifree op Android 9.0

@sb 

 

EAP staat al ongeveer 5 jaar actief ingesteld, net als andere opties in het onderdeel mijn aanmeldgegevens.

Met mijn vorig toestel maak ik overigens al ongeveer 5 jaar gebruik van Telenet Wifree, zonder EAP zou dat niet gelukt zijn...

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Telenet Wifree op Android 9.0

@eltee aanmelden op WiFree moet je met jouw Telenet login en bijhorend wachtwoord. Eigenlijk dezelfde gegevens als je gebruikt op Mijn Telenet. Dit kan een PID (persoonlijke login) zijn, een internet login (bv. ae12345), een Telenet login (één die je zelf hebt aangemaakt) en normaal ook een Telenet e-mailadres. Al ben ik van dat laatste niet 100% zeker.

 

Ik log bijvoorbeeld steeds in met mijn internet login op alles. Vind ik persoonlijk het makkelijkst. Maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk. Bij "identiteit" in het scherm waar je vastloopt, moet je dus jouw login invullen en vervolgens bij wachtwoord het daarbij horende wachtwoord. 

 

WiFree heeft niets te maken met het wachtwoord van je privé WiFi verbinding thuis.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Telenet Wifree op Android 9.0

Heb ik hier boven ook al vermeld dat dezelfde login moet gebruikt worden voor mijn Telenet en apps etc...
Never trust in Dust
0 Likes