Beantwoorden
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet acces point - verbindingsproblemen

Hoi,

 

Momenteel heb ik een Telenet modem CV8560E (modem staat op plaats waar Wifi uitzenden nutteloos is) met daarachter 2 witte acces points (AP7465CE-TN) van Telenet. 1 Acces point is in bruikleen van Telenet, een ander acces point was aangekocht. En dan heb ik ook nog een derde acces point in de kast liggen (tweedehands acces point in reserve)

 

Echter kan ik soms erg rare fenomenen waarnemen met deze acces points:

- Vastlopen acces points (Wifi netwerk is uitgezonden maar niet verbindbaar)

- Acces points blijven bij een herstart eeuwig knipperen (zenden wel Wifi uit en je kan ermee op het internet surfen), maar het lichtje blijft knipperen (nog een reboot later stopt het lichtje met knipperen)

- Acces points die spontaan rebooten (dan heb je nog geluk want dan valt het gewoon even uit, bij probleem 1 blijft je netwerk uit tot je manueel reboot)

 

Vanmiddag bijvoorbeeld opeens geen Wifi meer in onze woonkamer, acces point (dat in dezelfde plaats staat) zend keurig de Wifi naam uit maar op eender welk apparaat krijg je de melding dat je niet kan verbinden, en ja ik heb er een aantal getest (iPhone, Surface tablet, laptop, Tv, diverse Android toestellen etc). Aan het acces point zelf merk je niks het witte balkje blijft keurig opgelicht: echter wanneer je op de WPS toets drukt merk je dat dit totaal geen invloed meer heeft (de groene lichtjes gaan niet oplichten, software vastgelopen?). Even een herstart en alles werkt weer prima (ook WPS). 

Meestal gebeurd het enkel met het acces point in de woonkamer, soms ook alleen met het andere acces point (zeer zeldzaam).

 

Ik heb al diverse dingen geprobeerd, alles herstarten (modem, ap's, ...), totale reset van de ap's (reset button 10 sec indrukken tot alle lichtjes knipperen), enz... Gelukkig blijft het grootste deel van mijn toestellen werken want de twee acces points overlappen een gedeelte, en die toestellen springen dan over naar het andere acces point...

 

Op den duur zelfs het acces point in de woonkamer ingewisseld voor mijn reserve acces point dat ik in de kast had liggen (ook van Telenet maar een tweedehandsje), weer hetzelfde fenomeen (dus aan de acces points zelf ligt het dan toch niet?), ik vind het ook erg zonde dat je gewoon geen toegang hebt tot je toestellen om te kijken wat er precies gebeurd...

 

Ik ga dit alles nu eens goed in de gaten houden, heb zonet de twee (actieve) acces points tegelijk gereset, en ben terug in afwachting...

 

Heeft iemand van jullie al iets gelijkaardigs tegengekomen?

Het blijven knipperen was dit geen software update? Bij mijn weten is er geen enkele manier om te checken welke software er op staat.

Waarschijnlijk ben ik nog vergeten om bepaalde dingen te vermelden maargoed we zien wel :).

 

Alvast bedankt

 

Titel gewijzigd door Nick (Mod) | Vorige titel: Telenet acces points: Rare fenomenen

Tags (2)
0 Likes
16 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet acces point - verbindingsproblemen


@JonasRT  schreef:

Momenteel heb ik een Telenet modem CV8560E (modem staat op plaats waar Wifi uitzenden nutteloos is) met daarachter 2 witte acces points (AP7465CE-TN) van Telenet. 1 

 

Echter kan ik soms erg rare fenomenen waarnemen met deze acces points ...


Die Access Points van Telenet zijn inderdaad rare beestjes 🤗.

  • als je ze aansluit op een eigen router (met een ander netwerk dan 192.168.0.1), dan krijgen ze netjes een eigen intern IPv4 adres van je eigen router.
  • als je die nergens op aansluit, dan zie je dat ze een vast IP adres hebben (hard coded via de de Telenet firmware?). Dat zie je als je een PC erop aansluit en een IP scan doet (PC eerst vast zetten op een 192.168.0.1/24 adres).

Geen idee hoe deze zich gedragen als je ze aansluit op de Telenet HGW met een LAN subnet 192.168.0.1?

Krijg je dan geen IP conflicten, als ze beide hetzelfde hard-coded IP adres hebben???

 

Wat je eens zou kunnen proberen:

In "Mijn Telenet" > Modem details jouw CV8560E instellen op een ander subnet, bijvoorbeeld 192.168.2.1. Instellingen bewaren, modem rebooten (mag een "soft reboot" zijn via "Mijn Telenet), en de AP's resetten.

 

Dan halfuurtje wachten tot alles gestabiliseerd is, en kijken of het probleem opgelost is?

 

Dit truukje (niet zeker of het helpt) is natuurlijk moeilijker als je in je netwerk toestellen hebt met een vast IPv4 adres. Maar misschien eens het proberen waard?

 

PS- zie je alle AP's in "Mijn Telenet" met een groen bolletje?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet acces point - verbindingsproblemen

@JonasRT  Mijn eerste reactie is: Ga in de interface van uw AP's. Zorg ervoor dat DHCP uitgeschakeld is (indien aanwezig), geef elk AP een IP adres in de range van uw Telenet modem/router. Vermoedelijk is dit 192.168.0.0.

Bijvoorbeeld: nummer 1 geef je 192.168.0.5, nummer 2 192.168.0.6. Beiden met subnetmask 255.255.255.0 en default Gateway 192.168.0.1. Zo blijf je netjes uit de DHCP range van de Telenet HGW. Wifi stel je in zoals je wenst. In "mijn Telenet" kan je aangeven dat de AP's SSID e.d. moeten overnemen. Die van Telenet zal dat doet die van uw eigen niet, die ga je manueel moeten aanpassen. Als ze elkaar voor een stuk overlappen qua bereik is het wenselijk om de 2.4 Ghz kanalen buiten elkaars bereik te plaatsen. Bijvoorbeeld de ene op kanaal 1 de andere op kanaal 6. Telkens 5 kanalen uit elkaar. Kan ook 2 en 7 zijn of 3 en 8. Heb je 3AP's dan kan het 1,6,11 of 2, 7, 12 of 3, 8, 13 zijn.

Wifipaswoorden uit meer dan 8 tekens met hoofd- kleine letters, leestekens en cijfers. Er zijn tegenwoordig nogal wat toestellen die dat blijkbaar verwachten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet acces point - verbindingsproblemen

Hallo,

 

Even voor de duidelijkheid de setup hoe hij nu bij  mij staat heeft al een jaar perfect gewerkt en sinds 2 weken geleden begonnen de problemen, op een zondag was er een acces point beginnen te knipperen Telenet gecontacteert "ja meneer dat is normaal er is een storing", In de avond de ap's herstart en alles werkte terug normaal. Maar sindsdien kan ik stellen dat (bijna) elke 24h het acces point wel eens vastloopt, of spontaan herstart... Ik ga nu eens navragen om na te kijken of mijn acces points in orde zijn volgens hen en of de software versie OK is...

 

Bedankt voor jullie reactie's:

 @flip1953 :

Ik heb het eens nagekeken en de acces points krijgen een IP in de range van de Telenet HGW (oa: 192.168.0.139 en 192.168.0.221).

En ja ik zit best wel met wat toestellen met een fixed IP oa: fotokopie apparaat, printers, omvormers zonnepanelen.

 

 

@igvfer Alle 3 de acces points zijn van Telenet (ik gebruik er maar 2 van) zelf dus jammer genoeg geen interface om op in te loggen :(, ik kan enkel in de magere instellingen van Mijntelenet. Maar de kanalen staan daar op automatisch: AP1: 2,4Ghz = Kanaal 11, 5Ghz= Kanaal 40; AP2: 2,4Ghz = Kanaal 6, 5Ghz = kanaal 56

Schermafbeelding van Lightshot (prnt.sc)

 

 

Alvast bedankt

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Telenet acces point - verbindingsproblemen


@JonasRT  schreef:

@flip1953 :

Ik heb het eens nagekeken en de acces points krijgen een IP in de range van de Telenet HGW (oa: 192.168.0.139 en 192.168.0.221).


Bedankt voor de feedback.

Er is dus inderdaad geen sprake van een IP conflict, en mijn voorgestelde oplossing is dus inderdaad niet relevant 😞...

0 Likes
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet acces point - verbindingsproblemen

Hallo,


bij toeval werd ik vannacht wakker en merkte ik dat de WiFi het niet meer deed.

 

Ik heb bijgevolg het acces point in de woonkamer herstart omdat er niet meer mee te verbinden was.

Echter na 15 min merkte ik dat het acces point nog steeds stond te knipperen. 

dus eens beneden gaan kijken naar de modem en acces point 2: acces point 2 stond ook te knipperen (zonder deze maar ook aangeraakt te hebben), Daarna de modem een gereset met de toets en intussen werkt alles weer prima…


En nu terug slapen 

 

met vriendelijke groet 

 

0 Likes
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet acces point - verbindingsproblemen

Hallo,

 

Deze ochtend stond het accespoint nog steeds te knipperen…

de WiFi werkt wel perfect, dusja voorlopig blijf ik van alles af…

 

met vriendelijke groeten 

JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet acces point - verbindingsproblemen

Hoi,

 

Mijn vorig berichtje was misschien iets te optimistisch het acces point stopte in de voormiddag met knipperen en werkte de hele dag - redelijk -.

In de avond begon de miserie pas die acces points begonnen als gek te herstarten en iedere keer de wifi op en af :@. Heb alles nog eens herstart en ik begin het stilaan beu te worden. 

 

Opmerkelijk er zijn meer mensen die hier last van hebben:

Re: Telenet Access Points vallen uit - De Netweters

 

@Suzy Zijn er bij Telenet klachten over deze acces points bekend? Het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat 3 acces points tegelijkertijd defect zouden raken...

De klantendienst laat steeds weten: "Je Access Points zien er in orde uit, Jonas."

 

Hopelijk raakt dit nu eens opgelost want het is intussen bezig van 22/08 (toen was er een storing bij Telenet), en sindsdien doen mijn acces points gek? Het is wel zeer raar dat dit precies begon nadat die storing er van Telenet geweest is...

 

Alvast bedankt

 

0 Likes
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet acces point - verbindingsproblemen

Hoi,

 

vandaag een ernstige dag gehad, de acces points (beide) liepen maar liefst 6x vast, wanneer je poogt een verbinding te maken krijg je: Geen verbinding mogelijk, even op de WPS drukken en je merkt het het acces point zit muurvast. Je herstart de acces points alles werkt een uurtje (en de ap’s reageren weer op de wps toets).

 

als dit niet opgelost geraakt ga ik gewoon het hele boeltje buitengooien en zelf terug ‘baas’ worden over mijn netwerk. Dat die toestellen nog niet eens een interface hebben (los van MijnTelenet) om op in te loggen is eigenlijk ondermaats.

 

De laatste dagen als noodoplossing heb ik een wifi netwerk gemaakt met een zeer oude belkin router (ingesteld als AP, dit ding lag al jaren in de kast moet van 2005 zijn), wanneer de Telenet ap’s weer eens gek doen switch ik daarop. Wel een trage snelheid maar betrouwbaarder dan de acces points van Telenet (deze is nog geen enkele x uitgevallen). Ik ga alles nog eens uitleggen aan de klantendienst en we zien wel…

 

 

Die Belkin kan niet blijven want dit is te oud (encryptie is nog gewoon wpa), en de snelheid is ondermaats…

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet acces point - verbindingsproblemen

@JonasRT  

Investeer eventueel in een Mesh wifi systeem heb ik thuis ook gedaan. Ik heb de TP-Link deco genomen en zeer tevreden hiervan. Je kan die instellen als AP of die laten functioneren als router dat je zelf de baas kan. Met de wifi haal ik 700 Mbps download ( heb de One Up ) en bekabeld is ook 930 tot 940 download. Deze heeft een eigen app om alles te beheren en een web interface als dat moet maar hier gaat het via de app en dat werkt perfect. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet acces point - verbindingsproblemen

Hallo,

 

@patrick37 Ik ga het zeker eens bekijken maar de oplossing moet zeker ‘seamless roaming’ ondersteunen. Misschien is het ook niet nodig en kan ik mijn acces points nog een tijdje houden. Als dit zou kunnen ga ik dit ook nog een poosje doen want die ap’s zijn nu ook weer niet zo oud…

 

Uiteindelijk komt er toch nieuws Telenet erkent het probleem 😀:

Goedemorgen, Jonas! De reden dat je deze problemen ervaart, is dat er veel problemen op het buitennetwerk zijn in jouw straat. Ik heb gezien in het dossier van de aansluitingskast dat meerdere klanten van jouw straat hier reeds melding van gemaakt hebben . Er is veel verstoring op de snelheid en upstream, dwz dat er ruis is op de kabels. Hiervoor hebben ze op 24/09/2021 een netwerk technieker ingepland, dus na dit weekend gaat alles in de straat gecontroleerd worden waar het probleem zich voordoet . Je netwerk thuis kan je beheren en nakijken via ' mijn telenet ' . Echter kan je niet, zoals wij, de modem uitlezen en de errorvorming zien.”


Nog eens geïnformeerd:

”Het spijt me, Jonas. Er heeft vandaag opnieuw interventie van een technicus plaats gevonden. Het probleem is echter nog niet opgelost. Mijn excuses voor de hinder.”

 

ik blijf in afwachting en wil graag iedereen bedanken hier voor de gegeven suggesties, ik hou jullie op de hoogte.

 

met vriendelijke groet

jonas

 

JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet acces point - verbindingsproblemen

Hoi,

sinds gisteren bericht gekregen dat het opgelost zou zijn.

Wel geen precieze oorzaak te horen gekregen maargoed.

Hey Jonas, de oorzaak zou inderdaad gevonden zijn, aangezien het dossier afgesloten kon worden met de melding dat het probleem opgelost is. Hou me zeker op de hoogte indien je nog onderbrekingen ervaart.

Sindsdien ook geen problemen meer gehad dus hopelijk is het opgelost, dan kunnen mijn acces points blijven, ik heb hiermee een perfecte dekking over de gehele woning van kelder tot zolder.

 

met vriendelijke groeten 

Jonas

0 Likes
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet acces point - verbindingsproblemen

Hallo

 

jammer genoeg blijft het fenomeen verdergaan, acces points lopen vast op onbepaalde tijdstippen. Op andere momenten beginnen die AP’s te herstarten…

 

het is wel minder vaak het geval maar blijft verschrikkelijk irritant.

 

Jonas

0 Likes
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet acces point - verbindingsproblemen

Het blijft verdergaan, acces points die spontaan rebooten tot zelfs vastlopen, de enige die altijd werkt is de WiFi Powerline in onze garage (ook van Telenet). 

Ik heb al van alles gepoogd tot zelfs een factory reset van de acces points… De acces points eens uitgewisseld met mijn reserve ap (van Telenet), 3 acces points die opeens defect zijn lijkt me zeer onwaarschijnlijk… 

 

De kabels zijn 100% zeker OK.

 

echter merkte ik onlangs wel iets op. Ons camera systeem heeft een vast op 192.168.0.99 vanop het tweede acces point is dit soms niet bereikbaar (soms weer wel) je kan altijd wel op het internet (bv Google) maar niet op dat ip 192.168.0.99… En ja ik ben zeker dat ik geen aparte netwerken heb want de acces points zijn allemaal van Telenet en ik heb nergens nog een eigen router (ik heb enkel nog 2 unmanaged switches) 

 

verder niets meer…

Iemand nog een idee?

mvg

0 Likes
JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet acces point - verbindingsproblemen

Hey,


Vandaag de oplossing gevonden voor de onbereikbaarheid van het camera systeem:

bepaalde utp kabels (poort 1,2,3) zaten in de modem en andere kabels zaten in een switch die achter de modem zat (poort 4 op modem). 

Nu lijkt het alsof de poorten op de modem soms van elkaar geïsoleerd raken…

Apparaat op poort 1 kon geen verbinding maken met een apparaat achter de switch (poort 4 modem).

Vandaag alles achter de switch gestoken en alles werkt stukken beter, zelfs de laadtijd van het beeld van het camerasysteem op de laptop is een pak sneller. En nu kan ik altijd verbinding maken vanop WiFi met het camerasysteem…

 

Geen idee hoe dit komt, ik dacht altijd dat de 4 poorten op de modem als een interne switch waren… 

Onze digicorder dat vroeger rechtstreeks op de modem, en de Digibox achter de switch. Soms kreeg ik de melding dat de opnames niet beschikbaar waren of wou de opname niet laden… Nu dat alles op de switch zit opeens alles weg, alles opgelost…  ook gaat vooruitspoelen veel vloeiender dan vroeger… 

 

Het betreft dus een unmanaged switch zonder instellingen dus er kan niets verkeerd ingesteld staan. 
Nu nog afwachten wat het rebooten van de acces points zegt, hopelijk is dit probleem ook eens opgelost…

 

M.v.g.

Jonas