Beantwoorden
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Verbindingsverlies 5Ghz (CH8568LG)

Wij hebben vorige maand onze oude modem CH7465LG-TN omgeruild voor een CH8568LG. Helaas is er een probleem dat zeer vervelend is. De WIFI-verbinding op de 5Ghz frequentie valt geregeld weg (1 - 2 keer per dag). De 2.4Ghz frequentie blijft ongestoord actief. In ons huis maken wij gebruik van enkele wifi versterkers die dan handmatig opnieuw een netwerk moeten selecteren omdat deze verbinding wegvalt. Wel moet ik erbij vermelden dat het 5Ghz frequentie op elk apparaat uitvalt en niet alleen op de apparaten die verbonden zijn via onze versterkers. 

 

In ons netwerk zijn er geen andere veranderingen opgetreden na het verwisselen van de modem. De versterkers hebben wij ondertussen al 2 jaar. Wij hebben wel bij het instellen van de modem de 2.4Ghz en de 5Ghz een apart SSID gegeven omdat deze vaak de verkeerde frequentie gaf aan onze apparaten (voornamelijk 2.4Ghz, ook dichtbij de modem). De modem kiest op dit ogenblik de kanalen zelf, zowel voor 2.4Ghz als voor 5Ghz. Wij merken wel op dat bij het verlies van het 5Ghz-signaal, het kanaal veranderd. Het blijft wel raar dat heel het 5Ghz-netwerk uitvalt bij het wisselen van de kanalen.

 

Hebben jullie enige suggesties of opmerkingen over dit probleem? Want ik zie dit nergens anders op het forum verschijnen. Ik ken nog anderen die ook dit probleem hebben. 

Tags (1)
0 Likes
6 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2254
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Verbindingsverlies 5Ghz (CH8568LG)

Is er soms een weerradar in uw buurt?


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5847
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbindingsverlies 5Ghz (CH8568LG)

@KnuffelBeestje 

Je hebt de wifi kanalen dus gesplitst dus dat is al goed. Je zegt zelf al als de connectie weg valt dat er een ander kanaal gezocht wordt. In dat geval zou ik toch een vast kanaal zelf toewijzen en zien of dat kanaal 'geschikt' is om te gebruiken. Moest dat niet zo zijn kan je altijd nog een ander kanaal proberen. 

 

Het probleem dat het weg valt kan goed zijn dat de kanalen die er gebruikt worden 'te druk' zijn waardoor er eigenlijk geen uitval is maar dat je frequentie op zoek gaat naar een geschikt kanaal. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbindingsverlies 5Ghz (CH8568LG)


@Janneke_Dust  schreef:

Is er soms een weerradar in uw buurt?


Dat was ook mijn eerste gedacht bij het lezen van dit topic...

 

EDIT: dit is de reden waarom: DFS, Dynamic Frequency Selection; standaard bij draadloze netwerken waarbij de frequency wordt aangepast als een (voornamelijk weer) radar wordt gedetecteerd (om radar niet in de weg te zitten); 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KnuffelBeestje
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Dag van de Chocolade Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-)

Verbindingsverlies 5Ghz (CH8568LG)

Dus lijkt het een goed idee om een vast wifikanaal te kiezen die niet in de weg kan zitten van een weerradar? En die vrij is zonder al te veel storing uiteraard. Voor zover ik weet is er geen weerradar in de buurt.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbindingsverlies 5Ghz (CH8568LG)

@KnuffelBeestje 

 

Dat zal alleszins geen slecht idee zijn. Zo kun je enkele zaken alvast uitsluiten. En met een beetje geluk is het probleem opgelost.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Verbindingsverlies 5Ghz (CH8568LG)

Er moet geen (vaste) weerradar in je buurt zijn.

  • er vliegen ook af en toe een weerballonnen voorbij, die dan tijdelijk als " bevoorrechte gebruiker" de kanalen 52-100 voorbehouden krijgt.
  • ook tijdens normaal gebruik zal de modem zoeken naar "bevoorrechte gebruikers". Tijdens deze controle (die 10 minuten kan duren, de "DFS wachttijd") zullen de WiFi clients op kanalen 36 tot 48 omgeschakeld.
  • De modem (AP) kan de WiFi apparaten vantevoren informeren over de kanaalwissel, zodat de WiFi verbindingen doorgaans niet onderbroken worden (Zero Wait DFS).

Jouw probleem is volgens mij de WiFi repeaters. Deze ondersteunen waarschijnlijk geen "Zero Wait DFS", zodat de verbinding tussen de modem en de repeaters onderbroken wordt.

 

In jouw geval zou het wellicht raadzaam zijn om jouw 5GHz WiFi netwerk op kanaal 36 tot 48 te zetten (daar gebeurt geen DFS controle).

 

Een aparte SSID voor 2.4 GHz en 5 Ghz is in het geval van repeaters ook niet altijd de beste oplossing. Met één SSID zou de verbinding waarschijnlijk automatisch overgaan naar 2.4 Ghz bij het (tijdelijk) wegvallen van het 5GHz signaal?