Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Hello,

Nu online verschillende computer leveranciers laptops  en mini-pc's aanbieden op hun websites, die beschikken over WIFI 6 ax, wil ik graag weten of het zin heeft om zo een laptop met wifi 6 ax aan te schaffen. Want blijkbaar wordt de Telenet modem nog altijd niet ondersteund met wifi 6 of wifi 6e ax .

Graag uw antwoord hierover.

Dank bij voorbaat.

Mvg,

gigi

gigi

0 Likes
39 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

@gigi 

De meeste van onze toestellen zijn met Wifi 6 , gebruiken Apple. 

Telenet bied dit inderdaad niet aan dat klopt , misschien bij de uitrol van de Docsis 4 maar kan ook eerder zijn geen idee eerlijk gezegd kan er niet naar gissen. 

Maar om er toch gebruik van te maken heb ik zelf al lange tijd mijn eigen wifi , Mesh wifi met wifi 6 ondersteuning. Dus dat kan eventueel wel een oplossing voor je zijn om zelf te investeren in een router of Mesh wifi die wifi 6 ondersteund. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

De Telenet HGW's bieden nog geen wifi6. Telenet heeft wel eerder dit jaar al een piloot-project gestart met een beperkte uitrol van nieuwe Access-Points (APs), of ook wel boosters genoem; de 360 pods. Die zijn wel wifi6.

Hier is meer informatie, maar ik weet niet of ze al weer te bestellen zijn:

https://www2.telenet.be/allesover360wifi#/wifiboosters

Als je naar 360 zoek op dit forum vindt je ook het één en ander.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

@Arnie 

Idd de 360 pods , heb ik nog getest maar op de doos stond wel wifi 5 en geen wifi 6 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

In dat geval mijn excuses. Ik dacht gelezen te hebben dat ze wifi6 zijn. Ik heb ze zelf niet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

@gigi 

Ik zou die beslissing laten afhangen van uw verversingsperiode. Ik bedoel hiermee hoelang gebruik je een bepaald toestel. Zeg je na enkel jaren ik wil nu een nieuw toestel of vervang je het als het kapot is of dat er te veel niet meer normaal fucntioneerdt (door de externe evoluties). In het eerste geval (korte termijn vervangen) zou ik niet kijken of het Wifi 5 of 6 is, in het tweede geval zou mijn voorkeur naar Wifi 6 gaan.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?


@gigi  schreef:

Nu online verschillende computer leveranciers laptops  en mini-pc's aanbieden op hun websites, die beschikken over WIFI 6 ax, wil ik graag weten of het zin heeft om zo een laptop met wifi 6 ax aan te schaffen.


Het domste wat je kan doen is je aankopen laten afhangen van je internetprovider.

Koop in alle vrijheid een degelijk en correct geprijsd toestel.

De Wifi zal werken, weliswaar tegen de snelheid die je huidige Wifi-toegangspunt ondersteunt.

Als dat niet snel genoeg is, dan kan je steeds een nieuw Wifi 6-toegangspunt aankopen en de trage Wifi van de Telenet-modem volledig uitschakelen.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Is docsis3.1 al uitgerold ?  We hebben wel de modem al.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Thanks.

Zoals zoveel andere laptop gebruikers weet ik niet wanneer mijn toestel gekocht in 2014 zal stuk gaan.

Dus moet men steeds voorbereid zijn voor het geval dit gebeurt.

Men schrijft ook dat wifi 6 ax reeds voorbij gestreefd is en men wifi 6e ax moet nemen .

Ook wifi 7 is op komst. 

Maar zonder ondersteuning van Telenet van deze nieuwe en snellere frequentie signalen, die meerdere ontvangers simultaan kunnen doorzenden, is het gewoon afwachten wanneer Telenet zijn medewerking zal verlenen.

grtz,

gigi

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

@gigi 

Je kan steeds, zoals @Ex-Netweter reeds aangaf, steeds een eigen WIFi AP aankopen en dat gebruiken ipv de ingebouwde WiFi. Zo ben je steeds meteen mee met de nieuwste technologie zonder op Telenet te hoeven wachten.

Bijkomend voordeel, zo je wil, is dat je dan uw WiFi helemaal zelf kan beheren, zonder via "Mijn Telenet" te moeten gaan. Vergeet dan wel niet om de Telenet WiFi in de settings uit te zetten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Houd ook rekening met de snelheid van je internetabonnement. Ik heb een theoretische snelheid van 150 Mbps donw en 15 Mbps up. Met de Wifi van de modem-router (HGW) van Telenet haal ik met wifi een snelheid van meer dan 140 Mbps down en meer dan 14 Mbps up. Zelfs met de toekomstige Wifi die nog niet ontwikkeld is kan ik met het huidige abonnement een hogere snelheid halen. 

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken waar het evenwicht licht tussen de gewenste snelhed en de gewenste prijs van het abonnement.

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Vriendelijk dank.

Volgens hetgeen ik hier uit begrijp, betekent dit wanneer je een laptop koopt waar reeds een wifi 6 of 6e ax is ingebouwd, en je koopt ook een Wifi 6 -toegangspunt,(niet zo goedkoop)dan werkt de wifi 6 prima in de woning.

Natuurlijk wordt er meer stroom verbruikt met de aanschaf van repeaters en routers die wifi 6 ax en wifi 6e ax ondersteunen. 

TL-Repeater wifi 6(€150) en TL-repeater wifi 6e (€331)  

Dus als Telenet hun modems zullen voorzien van een Wifi 6e  ax ondersteuning, zal het goedkoper uitkomen.

grtz,

 

gigi

 

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Thank you .

Telenet is ook een winkel met producten aan verschillende verkoopprijzen. Dat is ook zo bij andere verkoopcentra.

Maar wat veranderd er precies met Wifi 6 ax?

Alleen een snellere doorvoer van de data(snellere downloadtijd en snellere oplaadtijd).

Hoe zit het met het bereik van Telenet  in slaapkamers en boven verdiepingen? 

Brengt Wifi 6e ax daar verbetering in? 

Zodat er geen toegangspunten meer nodig zijn.

Of is Wifi 6e ook afhankelijk van de basis- en kloksnelheid van de  processor, om de snelheid van data te ontvangen en te verzenden?

grtz,

gigi

 

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

Bedankt voor uw antwoord.

Dit is juist maar lijkt me meer aangewezen voor professionals op dit gebied.

En zo goedkoop is dit ook weer niet als gewoon home gebruiker van Telenet.

Voor zelfstandigen en ondernemingen lijkt me dit meer van toepassing,

grtz,

gigi 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wanneer zal Telenet wifi 6 e ondersteunen ?

@gigi 

Als je met je webbrowser zoekt naat met "Wifi 5 vs Wifi 6" vind je heel wat die je de verschillen geeft tussen beide, in feite wat Wifi 6 meer heeft dan Wifi 5. Een voorbeeld hiervan vind je hier.

Met Wifi 5 beschik je over twee ferquentiebanden: 2,4 GHz en 5 GHz. 

Met Wifi 6 heb je nog een derde band: 6 Ghz.

(Ghz staat voor gigahertz)

Je moet ook weten dat hie hoger de frequentie, hoe sneller de verbinding kan maar hoe korter de bruikbare afstand tussen de communicerende toestellen wordt.

Het vermogen van alle Wifi toestellen iz zeer beperkt. Als je nu met de 2,4 GHz al met moeite verbinding hebt in bepaalde ruimtes, zal dat met de 5 GHz nog slechter zijn en met de de 6 GHz het slechtst. Dat probleem wordt opgelost door de Mesh systemen (verschillende wifi toegangspunten die ook onderling met elkaar communiceren en waardoor je in heef de bediende ruimte geen problemen hebt).

Heb je meerdere iot-toestellen (inthernet of things, toestellen die min of meer regelmatig contact maken met de internetverbinding , maar zeer weinig data verbruiken), dan kan je hier op de Netweters ook al terugvinden dag je die toestellen best verbindt op de 2,4 GHz en dat je de 5 GHz gebruikt voor laptop, gsm, tablet,..  De grootverbruikers dus.

Persoonlijk zie ik vandaag nog niet het nut in van Wifi 6 voor de modale gebruiker. Ik kan me wel voorstellen dat voor een groter gezin waar er door een groter aantal personen gelijktijdig gestreamd wordt in 4 of 8k dat ze daar mogelijk een voordeel mee kunnen doen. Mogelijk want zoals altijd: de zwakste schakel is bepalend, en dat zou dan wel eens het internetabonnement kunnen zijn.