Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

Hello,
Ik heb een Belkin N300 USB adapter 300 Mbps met een driver tot Windows 7 .


Nergens op het internet is een stuurprogramma nog te vinden voor deze Belkin N300 micro wireless usb adapter 300Mbps die samenwerkt met een Windows 10.


Ja, onbetrouwbare programma's zoals Drivermax, Driverhub, Helpsoft die er alleen op uit zijn om een betaalbare tool of betaalbaar programma te kopen, die belooft om alle oude drivers op uw pc of laptop op te speuren en in een oogwenk te updaten of herstellen.


Zelfs het community van Windows raadt deze hulpprogramma's af, omdat ze uw bestanden kunnen beschadigen, met de bedoeling dat je dan nieuwe drivers zal kopen bij deze nepfirma's .
Waarom zie ik anders overal staan op de websites hoe je deze programma's opnieuw kunt verwijderen (how unstall Helpsoft ,Driverhub, enz.)


Dus omdat ik op het internet geen betrouwbare driver die goed werkt met Windows 10 kan vinden voor mijn Belkin N300 Mbps micro wireless usb adapter,zal ik een nieuwe usb wifi adapter kopen bij Bol.com.


Ik zie meerdere usb wifi adapters staan die verschillend zijn in snelheid.
Een snelheid van 1200Mbps en een snelheid van 150 Mbps.
Mijn Telenet abonnement Whop heeft een downloadlimiet van 200 GB, downloadsnelheid van 150 Mbps.
Uploadsnelheid: tot 15 Mbps.


Nu vraag ik me af of de snelheid 1200 Mbps nodig is voor mijn wifi netwerk als de snelheid van mijn abonnement maar tot 150 Mbps is ingesteld?


E dan nog het volgende:
Ik zie in Mijn Telenet Thuisnetwerk Signaal bij 2,5 GHz en 5 GHz dit staan:
Wi-Fi 6
Moet ik dan ook een usb wi-fi adapter koper met Wi-Fi 6 ?


Prime Driver Free 600Mbps Plug & Play Dual Band USB WIFI ADAPTER dus geen vereiste om een driver te installeren!

gil   WIFI  6 EN WELKE SNELHEID abonnement 150 Mbps 29 nov  2023.pnggil   usb adapter plug and play  29 nov 2023.png
grtz,
cooper

 

Titel gewijzigd door Bjarne (mod) | Vorige titel: USB Wi-Fi adapter Wi-Fi 6

13 reacties
BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

Als je modem WiFi 6 is, de nieuwste F@st modem van Telenet is WiFi 6, doe je er uiteraard best aan om de rest van je huis ook uit te rusten met WiFi 6 stuff (mesh, AP, ...).

Met de announced speeds moet u een beetje opletten, vaak wordt de phy speed aangegeven, maar dat is niet de doorvoersnelheid, bovendien telt men meestal de WiFi snelheid/capabilities van de 2,4GHz en 5GHz band samen, want in realiteit niet mogelijk is als max speed.  Pas vanaf WiFi7 met MLO kan er daar wat meer.

 

Vb maajt dit misschien duidelijker:

Een vbtje van bol.com:

""

De ASUS USB-AX55 Nano is een 2x2 dual-band WiFi 6 client waarmee u optimaal gebruik kunt maken van WiFi 6 routers. Hij biedt een totale draadloze bandbreedte tot 1800Mbps - 574Mbps op de 2.4GHz band en 1201Mbps op de 5GHz band. Dat maakt de USB-AX55 Nano tot 1,5x sneller dan een WiFi 5 client!*""

Zoals je ziet wordt de snelheid vd banden opgeteld. Waar je vooral moet op letten is dat het zeker een 2*2 is, die ook de link met snelheid zal maken.

Ook moet je niet direct naar je Telenet contract kijken denk k. ttz, je contract is 150/15Mbps, wat wil zeggen dat de snelheid bij een speedtest gecap'd zal zijn op deze 150/15Mbps, maar intern hogere snelheden hebben ook nut, het is niet puur wat je op de WAN krijgt.  Uiteraard is alles afhankelijk van wat je zelf gebruikt.

Hopelijk schept dit beetje duidelijkheid.

 

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1681
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

@gigi Je zou inderdaad best een nieuwe usb adapter kopen, want die je nu hebt is veel te traag.

Ik raad ook aan om een wifi 6E adapter te kopen omdat wifi 6E de volledige 6Ghz band gebruikt. 

Bij wifi 6 is dat een combinatie van wifi 2.4Ghz en 5Ghz. 

Als je nu al de laatste nieuwe Telenet router hebt kan je gebruik maken van die extra snelheid als je ooit naar een One Up abonnement overstapt.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

Bedankt.

Maar ben je er zeker van dat die nieuwe usb Wi-Fi adapter Wi-Fi 6e kan werken met de nieuwe modem?

Is de downloadsnelheid van mijn Telenet abonnement Whop geen struikelblok? De downloadsnelheid is 150 Mbps.

WHOP
Meer details
Downloadlimiet
200 GB
per mailbox
5 GB
Downloadsnelheid: tot
150 Mbps
Uploadsnelheid: tot
15 Mbps
mailboxen
10

 

grtz,

gigi

 

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

De Wifi standaard voor cooperatie met je modem is eigenlijk van geen belang.

Je kan alle standaarden combineren, dus je kan zowel een oude wifi4 (11n) met een WiFi6 (11ax) als elke andere standaard combineren.

Enkel qua behavior ga je mogelijks slechtere snelheden halen als je bvb aan zo een oude wifi AP connected zou zijn.

Persoonlijk zou ik gaan voor een WiFi6, niet 6E.  Agree, die heeft 6GHz support wat een plus is, maar nog relatief weinig devices met 6e support EN pas vanaf WiFi7 ga je optimaal kunnen de 6GHz benutten, eerder ergens einde 2024, begin 2025 waarsch.  Kost gaat hoger zijn, en dus kost vs opbrengst relatief klein, met een 6E AP/dongle.  Keuze gaat ook beperkter zijn.

Aan u de keuze natuurlijk.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

@gigi 

Je koopt niet voor vandaag en gisteren, maar voor vandaag en morgen (de toekomst). In een andere draad heb ik al een link naar gegeven naar een wifi6 usb. Het klopt dat de Wifi 6 toestellen en usb's iets duurder zijn dan de oudere modellen met wifi 5 of enkel wifi op 2,4 GHz.

BandR
Freshman Veelweter
Berichten: 197
Een bus vol! Warming up? BINGO! De volle 100!

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

agree zeker gaan voor wifi6m niets lager, maar 6E is niet direct future vind ik, future is wifi7, dus beter dan nu voor de wifi6 gaan, en ergens einde volgend jaar begin 2025 voor wifi7.

WiFi6E is wat dat betreft maar een teaser voor wat komt in wifi7.  WiFi 6e vandaag kan een plus zijn bvb in mesh setup, waar je dan de cleane 6Ghz als backhaul kan gebruiken, maar inhet kader van een usb dongle lijkt me dat van weinig nut.

Behalve de pixel 8 pro en een xiaomi device nog weinig wifi7 devices, maar gaat groeien, dus zeker ergens voor nabije toekomst, echter vandaag nog geen wifi7 dongles vermoed ik, dus wifi 6 als beste keuze in USB dongle land, alleszins dat is mijn mening, iedereen kiest zelf, en 6E mag zeker, maar prijs/efficiency lijkt me de wifi6 keuze voor usb dongle de betere keuze

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

In feite ben je als gewone klant toch altijd aangewezen op de snelle technische vooruitgang van de evolutie die de toekomst brengt.

Wel moet je opletten dat de technische vernieuwingen bij een computer of laptop ook een aanpassing aan het Telenet abonnement kunnen teweeg brengen.

Zeker als je een voorstander bent van de fiber connection die in opgang is.

Gelukkig werkt de nieuwe Telenet Docsis 3.1 F@ST3896LG-TN ook achterwaarts naar 801.11g, n,(wifi 4) ac,(wifi 5) ax.(wifi6).

Het prijskaartje stijgt in evenredigheid mee voor het snelste Telenet abonnement.

De allernieuwste 360° Telenet modem met de moderne pods zijn een opmerkelijke verbetering, maar aan de dure kant. Voor een Wi-Fi verbinding op de bovenverdieping blijken ze wel een zeer goed resultaat te halen. 

grtz,

gigi

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

Gezien je  van een oude USB dongle spreekt in combinatie met win7, toch even de vraag om wat voor PC het hier gaat, en hoe oud deze is? Over wat voor soort USB poorten bschikt deze? Het is goed mogelijk dat de PC hardware een probleem zal vormen om de maximum snelheid te behalen, wat wifi6e misschien een overkill maakt.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5240
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

Waarom wil je USB? Is PCIe geen optie?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

Thanks voor de uitgebreide professionele uitvoerige uitleg de USB Wi-Fi adapter Wi-Fi 6.

Ja, de prestaties en snelheden verbeteren met de komst van de Wi-Fi 6 en Wi-Fi 6e en de Wi-Fi 7 zal het nog beter doen.

Dit klinkt veel belovend indien alles naar wens verloopt.

Maar ik heb ervaren dat de omruiling van mijn Telenet modem Docsis 3.0 CH6643E met de nieuwe Telenet modem Docsis 3.1 F@ST3896LG-TN met Wi-Fi 6 niet zo vlot verloopt als men zou denken. En ook de gratis omruiling is een fabeltje want er is €50 teveel afgetrokken van mijn  Telenet domiciliëring.

Ondanks reeds tot viermaal toe de Telenet klantendienst te hebben ingelicht hierover en ze me telkens beloofden om een correctie aan te brengen is dit nog altijd niet gebeurd. De Telenet medewerkster vroeg mijn bankrekening nummer en zei dat binnen de 5 dagen de €50 euro die teveel was aangerekend zou worden gestort op mijn bankrekening nummer. Dit is niet gebeurd maar het teveel aangerekend bedrag is wel van mijn domiciliëring gegaan.

Maar soit. ik wil maar zeggen dat de tevredenheid niet enkel afhangt van de technische verbeteringen bij de producten van Telenet. Ook de medewerking en dienstverlening moet betrouwbaar zijn.

Dus de Wi-Fi 6 is een pluspunt als alle toestellen die samen werken met deze nieuwe  Telenet modem het aankunnen om met Wi-Fi 6 te werken. Mijn Lenovo laptop heeft een goede Wi-Fi verbinding en ook mijn 3 Samsung Galaxy tablets. 

Mijn 2 msi cr61 laptops hebben geen Wi-Fi connection en ik weet niet precies welke de oorzaak is. Met de vorige Telenet modem waren er geen Wi-Fi problemen met deze 2 msi cr61 laptops.

ik heb een Belkin N300 micro usb wireless adapter aangesloten en de Wi-Fi verbinding  is uitstekend. De tweede msi cr61 laptop heb ik met een utp kabel op de RJ45 poort aangesloten en ook een goede verbinding met de nieuwe Telenet modem.

Ik wil alleen maar opmerken dat de opkomst van de Wi-Fi 6 goed is als de toestellen allemaal zijn aangepast aan de instellingen en vernieuwingen van Wi-Fi6 of Wi-Fi6e.

Je kunt toch niet een laptop die nog uitstekend werkt maar geen Wi-Fi verbinding kan maken met de nieuwe Telenet modem met Wi-Fi 6 op straat gooien of toch wel?

De monsterachtige aanbieding van Telenet op hun websites met de modem 360° en de nieuwe bijhorende smart pods is een pluspunt.

Maar nogmaals als al uw toestellen daar dan ook goed kunnen mee werken. 

Niettemin, de 32 kanalen tegenover de 8 kanalen bij de oude Telenet modems is een grote verbetering die zorgt dat de Wi-Fi verbindingen in veel appartementen beter zullen presteren en minder storingen zal opleveren.

grtz,

gigi

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

Thank you.

Dat is een juiste aanbeveling.

Voorlopig werkt de Belkin N300 micro usb wireless adapter uitstekend met mijn msi cr61 i-3 4100M cpu. Gewoon het cd 'tje ingestoken en de installatie verliep vlot in mijn Windows 10, ondanks de technische specificatie tot Windows 7 is aangeduid op de cd.

De Realtec TRL 8723 AE Lan wireless  802.11n PCI-E NIC  moet niet uitgeschakeld worden in het apparaatbeheer onder Netwerken.

grtz,

gigi 

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

De Wifi standaard voor cooperatie met je modem is eigenlijk van geen belang.
Je kan alle standaarden combineren, dus je kan zowel een oude wifi4 (11n) met een WiFi6 (11ax) als elke andere standaard combineren.
Dat is heel correct.
Daarom dat ik niet goed begrijp waarom mijn msi cr61 laptop geen Wi-Fi verbinding kan maken met de nieuwe Telenet modem F@ST3896LG-TN. Met de vorige Telenet modem Docsis 3.0 CH6643E was dit geen probleem.
Persoonlijk zou ik gaan voor een WiFi6, niet 6E. Agree, die heeft 6GHz support wat een plus is, maar nog relatief weinig devices met 6e support EN pas vanaf WiFi7 ga je optimaal kunnen de 6GHz benutten, eerder ergens einde 2024, begin 2025 waarsch. Kost gaat hoger zijn, en dus kost vs opbrengst relatief klein, met een 6E AP/dongle. Keuze gaat ook beperkter zijn.
De evolutie gaat snel op dit gebied en de nieuwe laptops met de volgende generaties zullen zich aanpassen aan deze voortschrijdende technische vernieuwingen met draadloze verbindingen.
Dit is zo altijd al geweest met laptops en computers. Mijn zoon kreeg the game Commando's 3 (2 GB) en de harde schijf was toen maar 2,4 gb.
Dus pas als de harddisk van 20 GB uit kwam kon hij zijn spel beginnen spelen.
Dus de vraag voor mij is of nog andere Telenet klanten die hun oude Telenet modem moeten omruilen voor een nieuwe Telenet modem ook problemen zullen ondervinden met de Wi-Fi verbinding na de installatie.
grtz,
gigi

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke USB Wi-Fi adapter raden jullie aan voor Wi-Fi 6?

De msi cr61 laptop dateert van 2014. De driver release is 2016 voor de Realtec RTL8723 AE Lan 802.11n wireless PCI-E NIC .Er zijn 2 usb 3 poorten en 1 usb 2 poort.

Ik was ook verrast dat deze Belkin N300 micro usb wireless dongle met de bijgeleverde cd (windows 7) zou werken in mijn Windows 10.

De Wi-Fi verbinding met de nieuwe Telenet modem is uitstekend. 

Daarom dat ik niet goed begrijp waarom de ingebakken draadloze adapter Realtec RTL 8723 AE Lan 802.11n PCI-E NIC geen Wi-Fi verbinding kan maken met de nieuwe Telenet modem.

grtz,

gigi