Beantwoorden
Friend
Experienced Meerweter
De volle 100! De vlam zit erin. Goed bezig! Say what?!

Welke fiber sluit Telenet aan? Hetzelfde als Proximus?

Vorige week is er iemand van Fluvius aan de deur komen bellen met de mededeling dat hier in straat de fiberkabel zal worden uitgelegd, en met de vraag of we deze willen laten binnen halen. Mijn partner zei dat ze dat eerst wou bespreken met mij en tekende nog niets.
Ik vroeg me af of dat dezelfde fiber is voor Proximus als voor Telenet, daar had die persoon niets over gezegd.
Enkel medegedeeld indien we het niet laten doen dat we nadien geen internet enzo zouden hebben, beetje pusherig dus.
Ik belde naar Telenet klantendienst en men zei mij dat er nu nog geen sprake is in onze straat dat de fiber naar binnen getrokken wordt.
Het zou dus gaan over de fiber voor Proximus, dat we enkel nodig zouden hebben indien we ooit zouden overstappen.
Die mevrouw zei ook dat de fiber van Telenet hier al ligt in straat en dat er enkel nog moet gezorgd worden dat het binnen getrokken wordt naar de woningen. Maar wanneer dat zou zijn in onze straat zou nog niet bekend zijn.

Wanneer het zover zou zijn, zouden we een brief krijgen van Telenet.
Ik deelde dit mee aan buren en één ervan wist me te vertellen dat de mensen van Fluvius bij haar zeiden dat die fiber zowel voor de klanten van proximus als voor de telenetklanten is.
Ik weet het dus even niet meer...twijfelde om een mailtje te sturen naar Telenet maar dat heeft geen zin, want spijtig genoeg als je mailt bellen ze terug in plaats van terug te mailen. Ik heb graag iets dat ik kan lezen en bijhouden.
In bepaalde gevallen/momenten heb ik ook veel last om mij verbaal uit te drukken. Dat staat dan wel los van mijn vraag over fiber, maar ik vind het toch belangrijk dat mensen die verbaal niet (tijdelijk) kunnen communiceren toch de kans krijgen om dit schrijvend te doen.

Hoe zou het nu zitten met die fiber?
Niet dat ik er zit op te wachten, wel zou ik hem graag gratis laten binnen halen zolang het kan.
Maar wie heeft nu gelijk? Die mevrouw aan de klantendienst of de mensen van Fluvius die aan de deur kwamen?

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Welke fiber?

0 Likes
28 reacties
MartijnS
Experienced Veelweter
De magic number! Lezersgoud. Respect! Even demarreren... Een bus vol!

@janne_man  schreef:

In landelijk gebied kan de glasvezelkabel gebruikt worden door zowel Telenet als Proximus en anderen.

Hier is helemaal nog geen akkoord over dus dit is een zeer voorbarige uitspraak 🙂

0 Likes
Kevin10
Experienced Weetjesweter
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

@flip1953  schreef:

Liegt Telenet, of is de info niet meer uo-to-date?

Telenet liegt zeker over de "onverenigbaarheid" met Proximus of Fiberklaar. Op de nieuwe locatie van ons bedrijf ligt er fiber van Telenet en fiber van Proximus. Ik heb enkele weken geleden de offertes binnengekregen voor internet. Het is beide XGS-PON over een gewone OS2 simplex fiberkabel met SC/APC connector.

Technologisch krak hetzelfde. Maar ja, concurrentie hé. Proximus is goedkoper en heeft betere voorwaarden dus ik heb al een vermoeden wat mijn baas gaat voorstellen.

Coaxkabel ligt er niet meer op de nieuwe locatie, dus als één operator massaal fiber aanlegt zullen de anderen ook snel op fiber overschakelen. Nog tien jaar coaxkabel blijven behouden naast Fiberklaar lijkt me geen realistisch toekomstscenario.

Maar Telenet gaat dat vandaag natuurlijk ontkennen. Er lopen al genoeg klanten weg richting Proximus fiber. 😅

0 Likes
Friend
Experienced Meerweter

Volgens de buurvrouw was het Fluvius.

Van een abonnement is niet gesproken.
Inderdaad, indien het toch om de fiber van Proximus zou gaan en deze ligt al binnen is dat welkom in geval ik zou overstappen.
Tenzij er tegen die tijd alternatieven zouden zijn, want het kan nog tot 2030 zonder fiber dacht ik.

0 Likes
Friend
Experienced Meerweter

Begrijp ik het nu goed dat de fiber van telenet die mogelijks al in straat ligt via de coax naar binnen komt?

0 Likes
Friend
Experienced Meerweter

Dus het zou kunnen dat ze al die werken (het binnenhalen van de fiber) voor niets?

0 Likes
Friend
Experienced Meerweter

Als het niet binnen halen van de fiber kabel in de toekomst voor heel hoge kosten kan zorgen dan zou daar wel eens duidelijker mogen over gecommuniceerd worden.
Men vindt een massa informatie over fiber, helaas kunnen ze niet eens duidelijk communiceren naar de klanten toe. Enkel al in mijn topic krijg ik veel tegenstrijdige antwoorden. Hoe is dat mogelijk voor diensten waar we hedendaags en in de toekomst dagelijks gebruik moeten van maken? Dit is geen verwijt naar u toe of naar de andere leden die antwoorden, integendeel ik waardeer elk van jullie bijdrage.

0 Likes
Friend
Experienced Meerweter

En dan zullen we nog de kans krijgen om deze van telenet gratis te laten aansluiten vermoed ik?
Maar indien we later zouden willen overstappen naar Proximus moet het via de glasvezelverbinding gaan waarvoor ze aan de deur kwamen en de kans om die gratis te laten binnen halen zullen we dan gemist hebben.

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Beetje bangmakerij om zoveel mogelijk aansluitingen te verwenzenlijken ...

Proximus Fiber ligt hier al een tijdje in de straat, en de aansluiting werd niet binnengetrokken terwijl ze "passeerden".

Ik heb nadien Proximus Fiber besteld (mijn VDSL2 abonnement omgezet). De installatie was volledig gratis, hoewel ze door mijn mijn hele voortuin hebben moeten graven, en het voetpad hebben moeten openen. Ik heb het goedkoopste Fiber abonnement (Fiber Essential aan 28€ per maand)

Er zullen wel altijd promoties zijn (zowel bij PX als bij Telenet) met gratis installlatie bij bepaalde abonnementen.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Wie de glasvezel legt is niet belangrijk. Wel belangrijk welke glasvezels van wie die legt. Vandaag moet de onderneming die vergunning heeft om glasvezel te leggen aan de andere ondernemingen dat laten weten. Die kunnen dan vragen om ook hun glasvezel te leggen. Fluvius kan ook glasvezel leggen voor Wyre en tegelijk ook voor Proximus, Fiberklaar, .... Hier is al eens een topic geweest die uitlegt hoe je aan de kleur van de glasvezelbescherming kan zien wiens glasvezel het is.

Ik neem aan dat de regelgeving die Telenet verplicht om aan andere aanbieders toegang te verlenen tot de coax en aan Proximum eenzelfde verplichting oplegt op dat netwerk de glasvezel niet uitsluit van die verplichting. 

0 Likes
Ex-Netweter

@flip1953  schreef:

Beetje bangmakerij om zoveel mogelijk aansluitingen te verwenzenlijken ...

Ik vind die bewering wat kort door de bocht. Ik ben vorig jaar naar een nieuwbouw verhuisd en mijn elektricien heeft zelf de coaxkabel moeten voorzien omdat Telenet dit niet deed. Voor de aansluiting en activering van de coaxkabel heb ik Telenet 100 euro betaald. Alles samen met de factuur van de elektricien was dat toch meer dan 250 euro alleen om een werkende internetverbinding te kunnen krijgen in mijn nieuwbouw. Het heeft mij ook meerdere telefoontjes gekost om Telenet duidelijk te maken dat er nog geen coaxaansluiting aanwezig was. De aansluiting voor mijn verhuis in orde krijgen was echt wel een koers met hindernissen.

Jammer genoeg ligt hier nog geen fiber in de straat want dan zou ik dat ook meteen laten aansluiten hebben. Ik begrijp niet waarom iemand een gratis fiberaansluiting zou weigeren.
Mij lijkt het efficiënter en dus goedkoper om meteen alle huizen in een straat op fiber aan te sluiten.

Fiber is toch de toekomst. Ik kijk echt uit naar de dag dat ik internet via fiber kan krijgen en van mijn miezerige upload van 20 mbit verlost zal zijn.

0 Likes
Friend
Experienced Meerweter

Omdat men bang is dat er door de werken schade berokkend wordt en omdat men niet happig is om onbekenden in de privé te ontvangen misschien?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

In veel plaatsen leggen ze tegelijk zowel die van Fiberklaar als die van Wire. En nu leggen ze in feite maar de lege buizen.  De glasvezels worden er later doorgeblazen en dan via verschillende versterkers met elkaar verbonden. En ze maken ook reklame dat elk zijn glasvezelke krijgt dat is waar en niet waar. Voor beide firma's geld hetzelfde. De aanleg gebeurt op een gelijkaardige manier zoals coax. Je krijgt een glasvezelke tot aan het aansluitpunt. Ieder aansluitpunt zal 4 of 8 aansluitingen hebben en de aansluitpunten zijn onderling verbonden met een andere glasvezel (al of niet single, single wil zeggen dat up- en download op dezelfde glasvezel gebeurt, in het andere geval is er een glasvezel voor de upload apart en eentje voor de download apart). Zowel bij fiberklaar of Telenet wil dat zeggen dat er tot 256 woningen op 1 glasvezel worden aangesloten. Dus de 10 GB waarvan sprake zal verdeeld worden over die 256 aansluitingen tot aan het volgende station of node. Daar gaat het dan terug verder met meerdere glasvezels tot aan de provider. Het is een illusie dat iedereen een apart vezelke krijgt tot bij de provider. Dat zou meer dan 5.000.000 aparte vezelkes zijn tot bij de provider.  In bijlage de foto's van wat ze nu in de straat leggen. In ieder buisje kunnen ze x-aantal glasvezelkes blazen.

20240605_101811_kl.png20240605_101740_ekl.png

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

De regelgeving iedereen krijgt altijd toegang alleen is de prijs anders dat beslist de eigenaar van de kabel

Als er 5 kabels liggen kan het zijn dat de aanbieder de goedkoopste neemt dat weet je zelf als gebruiker niet

Bedrijven zullen dit meestal weten wand als ze back up willen mag het niet de zelfde kabel zijn anders heb je er niets aan

0 Likes
luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! Vraagbaakkampioen!

Het klopt dat zijn er 2 blauwe buizen en zwarte buizen van Fiberklaar als die van Wire

Er gaan er nog komen dat is maar de start kabels.jpg

0 Likes