Beantwoorden
Friend
Experienced Meerweter
De volle 100! De vlam zit erin. Goed bezig! Say what?!

Welke fiber sluit Telenet aan? Hetzelfde als Proximus?

Vorige week is er iemand van Fluvius aan de deur komen bellen met de mededeling dat hier in straat de fiberkabel zal worden uitgelegd, en met de vraag of we deze willen laten binnen halen. Mijn partner zei dat ze dat eerst wou bespreken met mij en tekende nog niets.
Ik vroeg me af of dat dezelfde fiber is voor Proximus als voor Telenet, daar had die persoon niets over gezegd.
Enkel medegedeeld indien we het niet laten doen dat we nadien geen internet enzo zouden hebben, beetje pusherig dus.
Ik belde naar Telenet klantendienst en men zei mij dat er nu nog geen sprake is in onze straat dat de fiber naar binnen getrokken wordt.
Het zou dus gaan over de fiber voor Proximus, dat we enkel nodig zouden hebben indien we ooit zouden overstappen.
Die mevrouw zei ook dat de fiber van Telenet hier al ligt in straat en dat er enkel nog moet gezorgd worden dat het binnen getrokken wordt naar de woningen. Maar wanneer dat zou zijn in onze straat zou nog niet bekend zijn.

Wanneer het zover zou zijn, zouden we een brief krijgen van Telenet.
Ik deelde dit mee aan buren en één ervan wist me te vertellen dat de mensen van Fluvius bij haar zeiden dat die fiber zowel voor de klanten van proximus als voor de telenetklanten is.
Ik weet het dus even niet meer...twijfelde om een mailtje te sturen naar Telenet maar dat heeft geen zin, want spijtig genoeg als je mailt bellen ze terug in plaats van terug te mailen. Ik heb graag iets dat ik kan lezen en bijhouden.
In bepaalde gevallen/momenten heb ik ook veel last om mij verbaal uit te drukken. Dat staat dan wel los van mijn vraag over fiber, maar ik vind het toch belangrijk dat mensen die verbaal niet (tijdelijk) kunnen communiceren toch de kans krijgen om dit schrijvend te doen.

Hoe zou het nu zitten met die fiber?
Niet dat ik er zit op te wachten, wel zou ik hem graag gratis laten binnen halen zolang het kan.
Maar wie heeft nu gelijk? Die mevrouw aan de klantendienst of de mensen van Fluvius die aan de deur kwamen?

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Welke fiber?

0 Likes
28 reacties
WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Zeker dat het Fluvius was? Fluvius en Telenet hebben hun netwerk gebundeld in Wyre. Dus ik zou verwachten dat men dan ook onder die naam aan uw deur komt, maar het kan... Zowel Telenet als Orange zullen de fiber van Wyre gebruiken. 

Je hebt dan het andere fibernetwerk, dat is (afhankelijk van waar je woont) Proximus of Fiberklaar die aan de deur komt.

@Friend  schreef:

Ik vroeg me af of dat dezelfde fiber is voor Proximus als voor Telenet, daar had die persoon niets over gezegd.

...

Ik deelde dit mee aan buren en één ervan wist me te vertellen dat de mensen van Fluvius bij haar zeiden dat die fiber zowel voor de klanten van proximus als voor de telenetklanten is.

Neen, dat zijn twee aparte netwerken en dus twee verschillende kabels. Proximus of Fiberklaar enerzijds en Wyre anderzijds.

De wachtbuizen (waar later de fiberkabels in komen) in de straat worden normaal wel tegelijk gelegd; zo moet de straat niet meermaals open.

@Friend  schreef:

Enkel medegedeeld indien we het niet laten doen dat we nadien geen internet enzo zouden hebben, beetje pusherig dus.

Dat je zonder internet valt is sowieso zever. Je bent momenteel bij Telenet aangesloten via coax. Die zal de eerste jaren nog niet afgekoppeld worden. Daarnaast zal Telenet ten vroegste deze zomer zijn eerste fiberabonnement aankondigen (bron). Als je een bericht wil krijgen wanneer Telenet Fiber activeert in jouw straat dan kan je dit formulier invullen.

Je verhaal klinkt heel gelijkaardig aan andere verhalen over Fiberklaar, vandaar mijn twijfels dat het over Fluvius zou gaan; maar het kan natuurlijk.

Los van alle verwarring. Het kan geen kwaad om de kabel binnen te laten leggen als je dat wil & als ze dit effectief gratis doen. Je weet maar nooit dat je later wil overschakelen. Laat je echter niet verplichten tot het aangaan van een nieuw abonnement.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Stadhuis2
Professional Meerweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! BINGO!

De fiber die nu overal wordt aangelegd is NIET voor Telenetklanten. Telenet heeft al vele jaren fiber liggen in de straten. Enkel de aansluiting daarop gebeurt nu nog met een coaxkabel. Bedoeling van Telenet is om op termijn, fiber to the home (= vervangen van de coaxkabel door Wyre) te voorzien. Dat zal wel in fasen gebeuren en denk niet dat die fases nu al gekend zijn

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@Stadhuis2  schreef:

De fiber die nu overal wordt aangelegd is NIET voor Telenetklanten. Telenet heeft al vele jaren fiber liggen in de straten. Enkel de aansluiting daarop gebeurt nu nog met een coaxkabel. 

Dat is niet helemaal waar. De Fiber van Wyre wordt wel actief gelegd momenteel, ook legt Wyre dus al wachtbuizen klaar wanneer Fiberklaar/Proximus aan het werk is (of bij andere nutswerken).

Vaak ligt deze inderdaad al tot in je buurt waarna deze verder gaat als coax (de zogenaamde hybride fiber-coaxnetwerk HFC). Maar daarom ligt er nog geen fiber tot in je straat.

Bij de lancering van Wyre in 2023 gaf men mee dat er 120.000 “homes ducted" (huizen waarlangs infrastructuur loopt waarin glasvezel kan worden aangelegd zonder dat er hiervoor nog werken in de straat moeten gebeuren) waren. Vlaanderen telt uiteraard veel meer woningen.

@Stadhuis2  schreef:

Bedoeling van Telenet is om op termijn, fiber to the home (= vervangen van de coaxkabel door Wyre) te voorzien. Dat zal wel in fasen gebeuren en denk niet dat die fases nu al gekend zijn

Ook daar zijn ze dus sinds de lancering van Wyre actief mee bezig - of toch op z'n minst tot voor de deur. Echter communiceren ze niet openbaar over die fases.

Bron: Gloednieuw infrastructuurbedrijf Wyre start met aanleg netwerk van de toekomst  

WG94 | Krak
luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Het probleem is dat het niet duidelijk is er zijn 4 spelers die kabels leggen en soms voor andere aanbieder of voor meerdere aanbieders

Zou het laten doen kan nooit geen kwaad

Kan ook zijn dat de kabel gelegd wordt en nooit gebruikt wordt dit hoor je meer en meer

De overheid heeft met prox een overeenkomst om overal fiber te leggen om iedereen snel internet te krijgen ook in afgelegen plaatsen

die niet rendabel zijn deze kosten betalen de overheid

Je weet ook niet wat de toekomst breng van de coax kabel als ze hem niet overal willen blijven onderhouden

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

In landelijk gebied kan de glasvezelkabel gebruikt worden door zowel Telenet als Proximus en anderen.

fiberman
Freshman Weetjeslezer
Primeur! De kop is eraf! Hi there!

@Friend  schreef:

Hoe zou het nu zitten met die fiber?

Het fibernetwerk wordt aangelegd voor verschillende (toekomstige) internetproviders met een voorziene gebruiksduur van meer dan 100 jaar. De personen die aanbelden zijn de enige die weten dat ze jouw woning op fiber kunnen aansluiten. De klantendienst van je huidige provider weet daar niets over.

Het klopt dat de oude netwerken op basis van koperkabels in de toekomst zullen uitgeschakeld worden wanneer het fibernetwerk in jouw gemeente voltooid is en alle providers ook diensten via fiber zullen aanbieden. Dit is toekomstmuziek maar zeker geen "zever" zoals sommigen hier valselijk beweren.
Want er is een duidelijke economische reden om over te schakelen op fiber. De oude kopernetwerken verbruiken veel elektriciteit en zijn duur in onderhoud, het nieuwe fibernetwerk is in vergelijking spotgoedkoop in onderhoud. Economisch gezien zal in de toekomst iedereen op fiber overschakelen.

Je laat je woning dus best voorzien van een gratis fiberaansluitpunt om alle opties voor de toekomst open te houden.
Als je toch besluit om te weigeren dan kan je in de toekomst wel eens voor een onaangename financiële verrassing komen te staan wanneer je je op een bepaalde dienst die uitsluitend via fiber beschikbaar is zou willen abonneren.  Want als er speciaal voor jouw woning een graafploeg moet terugkomen dan zal je wellicht zelf de aansluitkosten moeten betalen.

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@janne_man  schreef:

In landelijk gebied kan de glasvezelkabel gebruikt worden door zowel Telenet als Proximus en anderen.

Over welke glasvezelkabel heb je het dan? Bron? 

Ik heb geen weet van plaatsen waar Telenet en Proximus gebruik maken van dezelfde glasvezel. Jij wel?

Telenet publiceert hierover het volgende:

Ik kreeg een aanbod van Fiberklaar. Wie zijn dat?

Fiberklaar is een joint venture tussen Proximus en het Zweedse bedrijf EQT. Zij leggen samen een open glasvezelnetwerk aan waarop vooral Proximus-klanten kunnen worden aangesloten. Telenet ontwikkelde een eigen glasvezelnetwerk om haar klanten een optimale connectiviteit en de hoogste kwaliteitsgaranties te bieden. Het netwerk van Proximus en Fiberklaar is dus niet verenigbaar met het aanbod van Telenet en omgekeerd.

bron: Alles wat je over fiber moet weten | Telenet > Veel gestelde Fibervragen

Liegt Telenet, of is de info niet meer uo-to-date?

WG94
Freshman Meesterweter

@flip1953  schreef:

@janne_man  schreef:

Ik heb geen weet van plaatsen waar Telenet en Proximus gebruik maken van dezelfde glasvezel. Jij wel?

...

Liegt Telenet, of is de info niet meer uo-to-date?

De waarheid ligt ergens in het midden. Er is vandaag nog geen enkele openbare communicatie geweest over zo een samenwerking.

De kans is echter niet onbestaande dat dit in landelijk gebied zal gebeuren. Daar is het voor de operatoren een grote kost voor kleiner aantal klanten, waardoor ze dus zouden kunnen kiezen om samen te werken.

Daarnaast is ook het BIPT vraagende partij voor zo een samenwerking. De grote operatoren mogen echter ook niet zomaar samenwerken Mededeling van 10 oktober 2023 over samenwerking bij de uitrol van FTTH-netwerken (bipt.be) 

WG94 | Krak
WG94
Freshman Meesterweter

@fiberman  schreef:

Dit is toekomstmuziek maar zeker geen "zever" zoals sommigen hier valselijk beweren.

Je moet wel begrijpend willen lezen hé.

Ik schreef dat het zever is in dat @Friend zonder internet zal vallen als hij vandaag de fiber kabel niet laat binnen leggen (zoals men hem aan de deur probeerde wijs te maken)

Meteen erna zeg ik ook dat de coax de eerste jaren nog niet afgekoppeld zal worden. Eens de afkoppeling aan de orde is zal Telenet zeker contact opnemen met de klant. En dat zal dan niet zijn door een random persoon aan de deur te laten komen aanbellen met een vage uitleg.

WG94 | Krak
Hofkens
Freshman Bijna Allesweter
Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? JACKPOT! De race is begonnen!

@flip1953  schreef:

@janne_man  schreef:

Hier staat een artikel over mogelijke samenwerkingen buiten de grote steden om de kosten te drukken: https://datanews.knack.be/nieuws/telecom/infrastructuur/proximus-en-telenet-gaan-samenwerken-voor-gl...

0 Likes
luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Dat klopt wat je zegt de andere gaan allemaal maar 1 kabel gebruiken (in landelijk gebied )

Zal er wel druk op worden 1 kabel maar nog in gebruik om iedereen toegang te geven

Het staat vast de rest de oude systemen gaan ze uit zetten je ziet dit al bij buurlanden (in landelijk gebied )

0 Likes
luc55
Freshman Meesterweter

Fiberklaar heeft een overeenkomst met prox  maar sommige plaatsen legt prox  zelf liever de kabel

valt te zien hoeveel klanten er zijn

Voor afnemen moet prox ook betalen aan Fiberklaar

Soms is beter om zelf een kabel te trekken dan heb je de maandelijkse kosten niet

0 Likes
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Hofkens  schreef:
Hier staat een artikel over mogelijke samenwerkingen buiten de grote steden om de kosten te drukken: https://datanews.knack.be/nieuws/telecom/infrastructuur/proximus-en-telenet-gaan-samenwerken-voor-gl...

Dat is (verre) toekomstmuziek (en eigenlijk de enige logische beslissing).

Maar wat @janne_man schrijft dat "In landelijk gebied de glasvezelkabel gebruikt kan worden door zowel Telenet als Proximus en anderen" is op dit ogenblik voorbarig.

Er is - voor zover ik weet- nog geen enkele Telenet klant die op de glasvezelkabel van Fiberklaar aangesloten is (of omgekeerd).

@WG94  schreef:

Daarnaast is ook het BIPT vragende partij voor zo een samenwerking. De grote operatoren mogen echter ook niet zomaar samenwerken Mededeling van 10 oktober 2023 over samenwerking bij de uitrol van FTTH-netwerken (bipt.be) 

Het BIPT heeft zijn mening voor 180° graden gewijzigd. Het BIPT heeft zich tot voor kort altijd verzet tegen zo'n samenwerking. Ze vonden dat 2 aparte glasvezelnetwerken de concurrente tussen operatoren zou bevorderen.

Nu zij ze "bereid om de ontwerpovereenkomsten te voor een gezamenlijke uitrol te bestuderen". Met andere woorden: ze zullen het "oogluikend" (= tegen hun zin) toestaan, dat is nog iets gans anders dan dat ze "vragende partij" zijn...

0 Likes
Hofkens
Freshman Bijna Allesweter
Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? JACKPOT! De race is begonnen!

@flip1953  schreef:

@Hofkens  schreef:

Dat is (verre) toekomstmuziek (en eigenlijk de enige logische beslissing).

Maar wat @janne_man schrijft dat "In landelijk gebied de glasvezelkabel gebruikt kan worden door zowel Telenet als Proximus en anderen" is op dit ogenblik voorbarig.

Er is - voor zover ik weet- nog geen enkele Telenet klant die op de glasvezelkabel van Fiberklaar aangesloten is (of omgekeerd).

Voor zover ik weet is er inderdaad nog geen enkele Telenet-klant aangesloten op de glasvezelverbindingen van Fiberklaar. Echter is het geen overbodige luxe om de aansluiting binnen te laten leggen van Fiberklaar. Indien Telenet in de toekomst (dit zal nog wel zeker 10-15 jaar duren) zijn huidige netwerk zou stopzetten en in bepaalde gebieden toch het netwerk van Fiberklaar zou gaan gebruiken, dan kan het wel eens zijn dat er inderdaad installatiekosten aan verbonden zullen worden. Terwijl je nu tijdens hun werken het netwerk gratis tot in uw woning kan laten leggen, zonder enige aankoopverplichting. Ook toekomstige spelers, die mogelijks goedkoper zullen werken dan Telenet en misschien betere kwaliteit bieden waardoor je zou overstappen, kunnen mogelijks het Fiberklaar-netwerk gebruiken. Dus er lijkt me geen enkele reden te zijn om het feit dat je een aanbieding om een nieuw netwerk gratis tot in je woning te brengen te weigeren.