Beantwoorden
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Bij een hotel is men dit voorjaar overgestapt naar Business Fibernet en heeft Telenet er een nieuw modem geplaatst. Sindsdien zijn er vele klachten.

Aan de installatie in het hotel is niets veranderd.

 

In de oude situatie was er een losse modem (model is mij onbekend) en een losse router (HP-MSR2003_JG411A )

Het nieuwe modem is het type CH7465LG-TN  waarbij de router en het modem één apparaat is.

 

Sinds dat het nieuwe modem er is zijn er veel klachten gekomen. Door de gasten wordt gemeld dat de verbinding vaak kort onderbroken wordt.

 

Na veel zoekwerk zijn we er achter gekomen dat de nieuwe modem-router een IP-adress voor 30 min least en, dat dit (wel erg vaak voorkomende) proces zover we het nu zien de problemen veroorzaakt.

 

Volgens berichten op het netweters forum is de lease tijd op de CH7465LG-TN vast ingesteld op 30 min. en niet aan te passen is. Ook de Telenet medewerker meldde mij vanmorgen hetzelfde.

Het blijkt ook niet mogelijk een koppeling te maken van een MAC adress met een IP-adress. Daarmee kan je apparaten die altijd aangesloten zijn en 24h per dag werken een vast IP-adress geven. Voor dergelijke apparaten is het zowiezo zelden nodig dat het IP-adress vernieuwd moet worden.

 

De oude router (HP-MSR2003_JG411A ) is er nog en deze heb ik ook uitgelezen. Het is een router van Telenet ( Er staat op: “Property of Telenet”) Bij dit apparaat blijkt elke 4 uur het IP-adress vernieuwd te worden. Een IP-adress wordt bij de oude router dus maar hooguit 6 maal per dag vernieuwd; bij de nieuwe CH7465LG-TN  48 maal. Ofwel bij de nieuwe modemrouter gebeurd dit 8 keer vaker.

Je kan je voorstellen dat een korte onderbreking agv. Een IP-adress vernieuwing eenmaal per 4 uur door vele gasten niet eens opgemerkt gaat worden omdat ze toch korter online zijn dan deze 4 uur.

 

Anyway, een lease-time van een half uur is voor veel apparaten onwerkbaar.

Het probleem is volgens het forum te omzeilen door een CV8560E modem te gebruiken en er zelf een router op aan te sluiten via bridging.

Eind deze morgen heb ik de business klantenservice gebeld om het modem om te ruilen voor een CV8560E. Dit was mogelijk, meldde de medewerker.

Keurig netjes vertelde hij me naar welke Telenet shop ik het beste kon gaan.

Nadrukkelijk vroeg ik nog of het gewenste modem daar op voorraad was. Het werd mij bevestigd dat het gewenste modem er was.

 

Jammer genoeg bleek, toen ik daar aankwam, dat er  helemaal geen CV8560E modems in deze shop lagen. De medewerker gaf mij  het adres van een andere shop waar men ze wel zouden hebben.

Echter ook daar waren enkel vele modems van het type die ik juist niet nodig had; het gewenste modem was niet verkrijgbaar. Oorzaak zouden productie problemen in China zijn.

 

Eerste vraag is nu waarom Telenet medewerkers wel beloven dat een gewenst modem in een shop op voorraad is terwijl dat voor de 2 shops waar ik geweest ben al niet klopt.

 

Tweede vraag is waar het gewenste modem nu wel ECHT te verkrijgen is opdat de problemen daadwerkelijk opgelost kunnen worden.

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: Omruilen modem

0 Likes
44 reacties
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Steven-EOp de router die ik er tussen heb gezet heb ik op de WAN zijde geen fixed IP adres gezet.
( Ik weet niet ( en kan ook niet zien ) hoe het Telenet modem daarmee om gaat.)

 

Aan de LAN zijde heb ik wel voor alle bekende apparaten die 24h/24h moeten blijven functioneren de IP-adressen gereserveerd en gekoppeld aan de MAC adressen.

 

Het werkt enkele uren zo en nu de gasten binnen komen, lijkt alles wat achter die router zit stabiel te werken.

0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@ArnieDat was al eerder geprobeerd, en zo had Telenet het in maart ook voorgesteld: op de datum van wijziging het stekkertje uit de oude modem halen en dan in de nieuwe steken. Maar toen liep alles fout.

 

Het begon ermee dat zowel de nieuwe CH7465LG-TN alsook de HP router beide in de IP-range 192.168.0.××× werkten. . . .

Maar toen ik in de CH7465LG-TN de range gewijzigd had werkte het nog niet. In de HP router kijken kan ik niet omdat dit ook een afgesloten Telenet apparaat is.

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Heeft/had een van je interne machines misschien hetzelfde vast IP adres als je Telenet router: dit is default 192.168.0.1 .


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Steven-EDat is inderdaad altijd een puntje waar je op moet letten. Maar toen ik er 192.168.127.1 van gemaakt had bleef het probleem.

In de oude situatie werkte de HP router ook in de 192.168.0. × range. En deze router had net als de nieuwe modem-router hetzelfde IP-adress 192.168.0.1.

Zo als ik al eerder meldde is de oude modem en de HP router eruit gegaan en daarvoor is de nieuwe modem-router gekomen. Het apparaat dat in de oude situatie het IP-adress 192.168.0.1 had is er dus  niet meer

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Willem_Antenne vraag een e-router en gebruik je eigen router. Veel gemakkelijker en beheerbaarder. Je zet daar de DHCP lease op 24u of 1 dag en het probleem is opgelost.

Ik doe dit meestal bij mijn klanten en ze zijn zeer tevreden 🙂

Als het elke keer dezelfde toestellen zijn die verbonden zijn kon je dhcp reservatie doen, dus met een vast intern ip adres. Zo zou dat probleem ook opgelost zijn, maar in uw geval is dit geen optie.

conclusie, een e-router bestellen en een eigen router plaatsen.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@kristofDW  Wat je beschrijft is precies de opzet die ik wil. : Reservatie voor toestellen die altijd aangesloten zijn. Voor de andere apparaten een lease-tijd die praktisch is.

Wanneer je vaker dit werk doet vindt je ook heel normaal dat je zelf zoiets kan instellen, maar helaas worden deze instellingen bij de apparaten van Telenet geblokkeerd.

 

De tijd dat er helemaal geen internet zou zijn moest zo kort mogelijk zijn ; hooguit 2 tot 3 uren. Zelf omruilen bij een winkel was de snelste optie. 

De andere optie was de huidige router EERST terugsturen waarna je na verloop van tijd het juiste type nieuwe modem krijgt.  Misschien is dit in een privé situatie nog acceptabel, maar niet bij een professionele klant.

 

Wbt. de e-router is het wel zo dat ze die dan dus ook echt moeten hebben. In andere stukjes had ik al beschreven dat er beloofd was dat zo'n apparaat in een winkel af te halen was, en dat ze dit voor mij ook nog gecheckt hadden. In werkelijkheid was daar niks op stock.

0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@robatoras  @Steven-E 

Of het huidige modem ook met Docsis 3.1. kan werken, weet ik niet, maar het is best mogelijk. Of dat werkelijk gebeurd en/of die automatisch terugschakelt naar Docsis 3.0 als Docsis 3.1 niet (goed) doorkomt, weet ik niet. (kan zoals eerder gemeld bij deze modems niks uitlezen)

Docsis 3.1 kan met met een hogere QAM-modus werken en dat houdt ook in dat de signaal/stoor afstand aanzienlijk groter moet zijn. Anderzijds zitten er trucjes in Docsis 3.1 om storingen te herkennen en te omzeilen.

Het oude modem (modem-only) zal hooguit met Docsys 3.0 hebben kunnen werken.

 

Met die wetenschap ben ik verder gaan zoeken / kijken.

 

Omdat er best wel wezenlijke verschillen tussen deze Docsys varianten zijn, (en daarmee ook of er al dan niet een grotere kans bestaat op internet haperingen ) ben ik eens het binnenkomende signaal gaan bekijken. Hoewel ik nog geen apparatuur heb om ook Docsys signalen te meten, kan je al wel een idee krijgen als je de TV signalen meet.

 

Het Telenet mannetje (of vrouwtje) had 3 maanden terug op de allerlaatste tap de NUI aangesloten met daarachter het modem. Voorheen zat hierop ook het oude modem aangesloten (wat dus altijd goed gefunctioneerd heeft).

De 298 MHz waarop vele FTA programma's zitten gaf een C/N van 33 -  - 34 dB Dat DVB-C signaal is in QAM 256 . Volgens de theorie is dan minimaal een C/N van 32 dB nodig. Het erg kleine verschil gaf mij te denken.

 

Nu ga ik niet beweren dat mijn huidige meter alles 100% juist weergeeft. Want als op de allereerste tap, helemaal boven, een C/N van bijna 40 dB gemeten wordt is dat toch opmerkelijk. Ook is daar het signaal een stuk sterker.  Nu is dat op zich wel logisch, maar als je het geheel doorrekent hadden de verschillen aanzienlijk kleiner moeten zijn. Anyway, dat is verder niet mijn probleem. Kabeltje naar boven gelegd en daar aangesloten. Nu is, beneden bij de NUI, de C/N op 298 MHz ook +/- 40dB (en geen 33 meer) Op deze frekwentie is dus nu 7 - - 8 dB ruimte ipv. 1 - - 3. Hoewel zonder details te kennen niks zeker is, is het dus niet onwaarschijnlijk dat de voor het modem bedoelde Docsis signalen ook beter geworden zijn. 

 

Met hoop op een goede afloop heb ik het zo een tijdje aangekeken. .

 

Maar helaas, nog geen (serieuze) verbeteringen geconstateerd.

 

Middels een "Circumstantial Evidence" methodiek had ik inmiddels ook gezien dat de korte internet onderbrekingen willekeurig lijken op te treden, en niet gelijktijdig / synchroon met het moment dat het IP-adres vernieuwd wordt.

 

Lijkt het toch het modem echt niet OK te zijn.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Willem_Antenne Hoe doen het andere hotels die Telenet docsis3.1 gebruiken.

Jullie zijn lang niet de enige die Telenet business als provider hebben.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Willem_Antenne de CV8560E en CH8568LG modems ondersteunen DOCSIS 3.1, maar Telenet gebruikt dit nog niet op zijn netwerk. Dus draaien ze nog op DOCSIS 3.0, welliswaar 32x8 kanalen. De oudere modems ondersteunen slechts 24x8.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Je zegt dat je je netwerk hernummerd hebt. Is dit voor of achter je eigen router?  Wat is de range achter de Telenet modem. En wat is de range achterje eigen router?

 

En heb je alle machines nu achter je eigen router verhuist? Ook deze met een vast IP?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@robatoras  Ik zie in een andere bijdrage dat Docsis 3.1 (nog) niet toegepast wordt, ofwel verschil in Docsys variant lijkt het niet te zijn. Alleen de grootte van het kanalen-blok. (32 ipv. 24 ×8MHz)

Wat ik gisteren wel op de Telenet site zag is dat er binnenkort werken zijn waardoor er een aantal uren het internet en TV weg zal vallen.

 

Moet binnenkort ook nog naar een ander hotel waar ze vorig jaar al een andere modem hebben gekregen. Situatie is daar heel anders:

1: Er zijn  daar 2 modems, de nieuwe is voor gasten-gebruik. Problemen daar zijn met name in de  kamers gelijkvloers (mogelijk omdat de access-points te ver weg zitten).

2.: Het management heeft een eigen modem (modem-only met daarachter een router). Van het management daar heb ik nooit gehoord dat zij zelf problemen ondervonden.

0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

Beide aangepast naar een elk een andere range waarvan het onwaarschijnlijk is dat die al in gebruik is. De combinatie 192.168.0.× en 192.168.1.× komt heel vaak voor in apparatuur als ze nog in originele toestand staan.

(Ben het ook vaker tegengekomen dat men een router als switch wil inzetten en de instellingen niet correct aangepast worden. Als die dan op het netwerk wordt aangesloten heb je een probleem.)

 

Nu heeft de Telenet modem-router de range 192.168.125.× en de router erachter  192.168.127.× .

 

Op de Telenet modem-router is nu enkel de extra router aangesloten en heeft het IP-adres 192.168.125.128 gekregen.

De extra router is een TP-link TL-ER7206_v1.0 . Bij dit apparaat kan ik een log uitlezen waardoor tenminste enig inzicht verkregen wordt van wat er gebeurd.

 

Alle apparaten die 24/7 nodig zijn (zoals bijv. access-points) hebben middels reservatie een vast IP-adres gekregen

 

Het probleem is zeker niet weg, maar voor dat ik er vrijdag weg ging kreeg ik wel de indruk dat met deze opstelling in geval van een korte onderbreking de reakties van de aangesloten apparatuur zelf minder vervolg-problemen lijken te veroorzaken.

0 Likes
Willem_Antenne
Freshman Beetjesweter
Berichten: 21
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Steven-E  Sorry het was even mis gegaan. Ik had Steven-E willen antwoorden ipv. @robatoras ..

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?

@Willem_Antenne De docsis3.0 voldoet vandaag nog ruim voldoende voor 1Gbps.

Waarom de modem only nu al vervangen.Opzettelijk wordt deze gecapt op 400Mbps.

Niet iedereen wil de Compal CV8560E HGW 3.1.

Als je ziet hoeveel mensen er  klagen over de Compal CH8568LG HGW 3.1.

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welke modem heb ik nodig voor de beste verbinding?


@Willem_Antenne  schreef:

@Steven-E  Sorry het was even mis gegaan. Ik had Steven-E willen antwoorden ipv. @robatoras ..


Je hebt steeds tot twee uur na het posten de mogelijkheid om uw eigen posts aan te passen of verbeteren. Op het neerwaartse pijltje rechts bovenaan klikken en "antwoord bewerken" aanklikken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes