Beantwoorden
Duradel
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

WiFi powerlines beter dan Access points?

Dag allen

 

Ik las iets héél vreemds op de website van Telenet, en ik denk dat het om een vergissing gaat. Er wordt namelijk gezegd dat een nadeel van een Access Point is dat WiFi er trager op is dan via Powerlines (zie: https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-mijn-telenet-access-point subcategorie 'wat is een access point'). 

 

Als ik mijn access point verbind via een Cat6 met mijn modem, heb ik volgens mij een véél betrouwbaardere en snellere verbinding dan via Powerlines, niet? 

Ik woon in een gerenoveerd huis waar we de elektrische installatie hebben kunnen behouden, maar die is wel wat gedateerd. Mijn ervaring met powerlines is negatief (niet stabiel, trager dan access points).

 

Mis ik iets of gaat het om een foutje op de website? Ik kan begrijpen dat access points trager zouden werken als je ze als boosters gebruikt (wifi oppikken en opnieuw uitzenden) of als je naar de antiekwinkel gaat achter een cat4-kabel ofzo, maar goed...

 

Enfin, alvast bedankt voor jullie inzichten.

6 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

WiFi powerlines beter dan Access points?

@Duradel  als je iedere AP aansluit met kabel (cat 6) dan zal deze sneller zijn dan powerlines. 

Maar vermits de meeste AP's met elkaar verbonden worden via wifi zal dit in de meeste gevallen trager zijn dan powerlines. Ik zeg in de meeste gevallen want als je een AP neemt met triband functie zal deze zijn hoge doorvoersnelheid behouden. (bijvoorbeeld een Netgear Orbi mesh router)

Powerlines zijn niet altijd de oplossing vermits alles afhangt van de kwaliteit van de elektrische bekabeling.Soms kan je zelfs geen of weinig internet hebben als deze is aangesloten op een andere fase van het elekrisch netwerk.

Dus conclusie : je bent beter met een bekabelde AP dan powerline in de meeste gevallen.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WiFi powerlines beter dan Access points?


@Duradel  schreef:

Dag allen

 

Ik las iets héél vreemds op de website van Telenet, en ik denk dat het om een vergissing gaat. Er wordt namelijk gezegd dat een nadeel van een Access Point is dat WiFi er trager op is dan via Powerlines (zie: https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-mijn-telenet-access-point subcategorie 'wat is een access point'). 

 


Deze stelling is een dwaling op de pagina van Telenet. @Suzy kan je dit eens laten nakijken?

Duradel
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

WiFi powerlines beter dan Access points?

@kristofDW, bedankt voor je antwoord, net zoals ik dacht dus. 

 

Ik denk wel dat ze ervan uitgaan bij een access point dat je bedraad verbindt. Dat leid ik af aan het volgende:

 

Wanneer gebruikt u het?

Wanneer het bereik van het Wifi-signaal van uw hoofdstation onvoldoende is in bepaalde ruimtes van uw zaak en u wel UTP-kabel heeft tot in die ruimtes.

 

en nog een nadeel dat ze oplijsten is dat het minder gemakkelijk te verplaatsen is (omdat je het via UTP  verbindt).

 

Het zal dus gewoon om een vergissing gaan op deze pagina, op een andere pagina over AP's wordt dit nadeel niet vermeld. Hopelijk schrapt iemand dat nadeeltje op deze pagina, gezien het geen steek houdt.

 

Prettige dag verder!

 

 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

WiFi powerlines beter dan Access points?

@Duradel 

 

Ik heb mij net dezelfde bedenking gemaakt toen ik indertijd die tekst las. Ik heb toen wel niet de moeite gedaan om er iets over te schrijven.

Ik ben dus ook van mening dat het een fout is in de tekst. Via UTP is altijd sneller dan powerline via het e-netwerk.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

WiFi powerlines beter dan Access points?


@janne_man  schreef:

@Duradel  schreef:

...

Ik las iets héél vreemds op de website van Telenet, en ik denk dat het om een vergissing gaat. Er wordt namelijk gezegd dat een nadeel van een Access Point is dat WiFi er trager op is dan via Powerlines (zie: https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-mijn-telenet-access-point subcategorie 'wat is een access point'). 


Deze stelling is een dwaling op de pagina van Telenet. @Suzy kan je dit eens laten nakijken?


@janne_man ik heb het intern eens nagevraagd. Lijkt me persoonlijk ook wel wat vreemd. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

WiFi powerlines beter dan Access points?

@janne_man ondertussen bevestiging gekregen, deze info klopt inderdaad niet. In tegendeel, via een access point zal je vaak zelfs een snellere verbinding hebben, omdat je niet afhankelijk bent van je elektriciteitsnetwerk. 

 

Het werd doorgegeven aan de Business collega's, zodat het artikel aangepast kan worden. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.