Beantwoorden
TheDude
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?

Hoi Netweters,

Ik schotel jullie enkele vraagjes voor om zeker te zijn vooraleer ik toestellen en abonnement aankoop, bij voorbaat dank voor de input ! 😉

Omdat ik vind dat m'n internet door de jaren heen niet meer is wat het geweest is dacht ik om te upgraden naar OneUP (voor de 1Gbps)

Als ik overschakel wens ik ook m'n modem te switchen naar de CV8560E.

Daarachter zou ik dan deze zetten: TP-Link Archer AX73 router

1. Zijn deze 2 een goeie combinatie voor goed dekkend internet in een klein appartement (2 slaapkamers/2 verdiepingen)?

En wat ik me al enkele dagen afvraag maar nergens geen duidelijk antwoord op vind:

2. Die "Blauwe WAN" poorten, is dat om de 2 routers met elkaar te verbinden ?

Ik heb erover gezocht online but I'm still in the dark ! Voor zover ik begrepen heb is dat om een groot netwerk op te zetten voor bedrijven, niet nodig in mijn geval !

Maar omdat die 1Gbps ondersteund zou het wel handig zijn moest die de 2 routers kunnen verbinden...

Ik weet dat WAN = Wide Area Network. Zoals het www eigenlijk is.

Soit

Dat ik via de Telenet router geen wifi heb lijkt mij alleen maar veiliger, TP-Link heeft betere security settings voor zover ik weet.

3. En hoe zit het dan met bekabeling van LAN ? Is dat in deze nog steeds Cat5e zoals 10 jaar geleden of is andere beter, sneller ?

 

De overige vragen welke in m'n brein genesteld zijn ontgaan me even, misschien kom ik er later op terug 😉

Bedankt alvast,

Steven

0 Likes
12 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5204
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?

De hoge snelheid heb je voor een belangrijk deel te danken aan de hoge frequentie. Laat het nus juist zijn dat deze hoge frequentie minder ver draagt. Je zit met twee verdiepingen. Hoe is het plafond gemaakt? Gewapend beton, holle welfsels? Veel ijzer. Hoe zijn de muren? Ik vrees dat om overal snelle wifi te hebben je toch meerdere toeganspunten moet hebben. Dat kan dan gaan om mesh stations of op AP's. Als je kosten moet maken, zal mesh je meer comfort geven.

TheDude
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?

@janne_man 

Bedankt voor je reply !

Wel, het gebouw is gebouwd begin 1980 wat ook makkelijk waar te nemen is doordat ietwat conversatie op volume van een gebuur bijna hoorbaar is in onze living 🙂

Als onze buurvrouw voor de zoveelste keer weer ruzie heeft overstemt het lawaai makkelijk onze TV !!

Dus qua isolatie is het gene vette, qua plafondstructuur vermoed ik holle welfsels omdat ik de naden zag toen de bezetting naar beneden donderde na een waterlek.

Niet vergeten dat de vernoemde TP-Link router OneMesh ondersteund, ik heb het even nagekeken en ik zou desnoods een compatibele Power Adapter kunnen toevoegen.

Wat dan ook weer meegenomen is zodat ik m'n oude desktop met WIN-7 kan voorzien met kabel aangezien die geen Wifi kent...

Dit is geen must omdat die pc altijd offline is, enkel tijdens installaties maar dat kan desnoods ook in de woonruimte gebeuren.

Ik zou het eerst eens willen bekijken qua bereik en kan indien nodig een Extender toevoegen, op de website van TP-L staan degene welke ik achter m'n router kan hangen om een OneMesh te maken.

Eigenlijk is wifi op verdiep niet echt essentieel. Dat is bijkomstig...

We zitten ook onder het dak, dus geen bovenburen, links & rechts hebben ze ook geen wifi, onder ons ook niet...

Soit,

Als nu mijn vraagjes uit eerste bericht even beantwoord kunnen worden zodat ik weet of de router van Telenet & TP-L. samen kunnen aub ?

Merci

S.

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?


@TheDude  schreef:

1. Zijn deze 2 een goeie combinatie voor goed dekkend internet in een klein appartement (2 slaapkamers/2 verdiepingen)?

De Archer AX73 is een goede keuze als je die centraal in je appartement kan opstellen en via netwerkkabel kan aansluiten op de CV8560E.
De uitbreidingsmogelijkheden voor Wifi zijn wel beperkt tot de tragere OneMesh-extenders als de Wifi-snelheid op verdieping 2 zou tegenvallen. (Je gaat die 1 Gbps downloadsnelheid op verdieping 2 wellicht niet halen.)
Voor twee verdiepingen waar telkens een netwerkkabel beschikbaar is en 1 Gbps download via Wifi moet gehaald worden kies je best voor afzonderlijke Wifi-toegangspunten of volwaardige Wifi-mesh. Dat gezegd zijnde kan je ook opteren om niet te upgraden naar ONEup. De flessenhals is niet de downloadsnelheid maar de uploadsnelheid van maximaal 0,040 Gbps bij ONEup.

De enige noodzakelijke upgrade waar je behoefte aan hebt is wellicht een iets beter Wifi-netwerk dan wat je vandaag hebt.


@TheDude  schreef:

2. Die "Blauwe WAN" poorten, is dat om de 2 routers met elkaar te verbinden ?


Neen, de blauwe WAN van de Archer AX73 moet je aansluiten op de gele LAN van de CV8560E. De blauwe WAN van de CV8560E is niet actief. (Die WAN-poort zou Telenet kunnen gebruiken als internet niet via coaxkabel je woning binnenkomt, maar via glasvezel en er een glasvezelmodem met een klassieke ethernetpoort is geïnstalleerd.)


@TheDude  schreef:

3. En hoe zit het dan met bekabeling van LAN ? Is dat in deze nog steeds Cat5e zoals 10 jaar geleden of is andere beter, sneller ?


Dit voldoet nog voor 1 Gbps en 10 Gbps over korte afstanden van enkele tientallen meters. Momenteel wordt Cat 6A gebruikt om snelheden van 10 Gbps te ondersteunen over afstanden van 100 m.
Je computers en netwerkapparaten moeten die hogere snelheden wel ondersteunen. Anders gaat het sowieso trager gaan.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?

Hetgeen je wenst is perfect mogelijk. Bridging inschakelen op de Telenet modem/router en je eigen router krijgt dan een publiek IPadres. De blauwe poort op de Telenet modem/router is niet bruikbaar. Gewoon via de LAN poort naar je eigen router gaan. En zoals gezegd de upload zal maar max 40 Mbps zijn, de download ergens tussen de 600 en 950 Mbps afhankelijk van piek- of daluren. Bij Wifi gaat daar meestal een stukje van af, afhankelijk van afstand, hindernissen en dergelijke. Bedraad zal je nog altijd voldoende hebben aan cat5e (tot 1 Gbps = 1000 Mbps). Momenteel zijn er nog maar weinig betaalbare routers, Pc's, switchen die poorten hebben van meer dan 1 Gbps. Belangrijker is voor routers en switchen hun switchcapaciteit, dat moet een stuk hoger liggen dan 1 Mbps, maar dat wordt dikwijls verzwegen. Vergelijk het met een rondpunt waar 4 wegen samenkomen van 1000 voertuigen per uur. Daar moet het rondpunt ook meer dan 1000 voertuigen per uur kunnen verweerken anders heb je file.

En het is een mesh router die je gaat gebruiken. Een extra sateliet is dus mogelijk maar die moet wel geplaatst worden waar er nog voldoende Wifi is anders gaat het niet werken. En eentje werkt alleen maar als repeater (verbeterde repeater weliswaar) en draagt niets bij aan de definitie van Mesh.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?

@TheDude 

1. Het is een goede combinatie indien je apartement op 1 verdiep zou liggen. Alles hangt af van welk materiaal tussen de verdiepen aanwezig is. 

het zou ideaal zijn moest je een kabel tussen de verdiepen kunnen trekken zodat je deze kan verbinden met je TP link en op het andere verdiep met een Acces point. 

Zo heb je optimaal bereik op de 2 verdiepen. Je zou dan eigenlijk beter kiezen voor een Mesh systeem waar je de router en sateliet kan verbinden met een kabel (indien dit mogelijk is)

Is je bereik momenteel goed op het andere verdiep kan je dit mesh systeem gebruiken met de wifi backhaul zodat je geen kabels tussen de 2 toestellen moet trekken. 

Alles hangt af van uw materiaalsoort tussen de verdiepen. 

2. Die blauwe WAN poort is niet actief bij Telenet, dus daar kan je niets mee doen. Indien je uw eigen router wil gebruiken kan je dit in combinatie met de e-router doen.

Daar moet je uw mac adres van uw eigen router in bridging zetten zodat je een extern ip adres ontvangt op de WAN poort van je eigen router. 

Zo kan je de functionaliteiten van je router volledig gebruiken. 

3. Momenteel zit je nog goed met een CAT5E kabel omdat deze tot 1Gbps kan gaan. Maar voor toekomstgericht te zijn kan je natuurlijk een CAT6 of meer aankopen. 

Momenteel zal je er niet veel verschil tussen zien als je deze kabel gebruikt als internetkabel. Je zal deze wel moeten veranderen als het ooit naar 10Gbps zal gaan, maar dan moet je uw router ook aanpassen 😉


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TheDude
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Star Wars Day Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?

Hey, super bedankt @Ex-Netweter & @kristofDW & @igvfer & @janne_man !!

Ik ben weer een beetje wijzer geworden vandaag, dankzij jullie 😉

Ja top als ik dat allemaal zo lees, dan gaat deze mens één dezer dagen de klantendienst eens bellen om te upgraden...

Hopelijk willen ze m'n oude router inwisselen, ik heb nog een CH7465LG-TN 😞

Ding verbruikt teveel en is nog Eurodocsis 3.0.

Eigenlijk komt het quasi op hetzelfde neer als ik nu heb, namelijk een dualband in de leefruimte en een powerline adapter in de homestudio.

Ik denk opnieuw te opteren voor dit systeem door gewoon een TP-Link Powerline Adapter Set aan de TP-L-AX5400 te hangen ?

Dat zou dan OneMesh moeten zijn, ook al heb ik niet de nood om voortdurend de trap op en neer te huppelen om tegelijkertijd te eisen dat m'n stream op gsm niet wegvalt ofzo 🙂

Ik kan gerust leven met een korte onderbreking alsook schakelen de meeste smartphones vanzelf over naar beste Ap en hebben ze genoeg buffer... Toch ?

Het zal wel aan mij liggen ??

Verbetering van wifi boven door de Powerline is leuk, het is de mogelijkheid om te verbinden via kabel tussen Powerline & Desktop wat reuze is.

Voorlopig is er boven geen nood aan Giga snelheden...

Enkel opletten dus dat ik m'n router beter positioneer want nu staat die in het uiterste hoekje van onze woonst... Daar kwam Integan binnen destijds...

Alles wat meer centraliseren deze keer en als het dan werkt kan ik de nieuwe Home-assistant-os-release-10 installeren nu op Odroid-M1 !!

Ik voel reeds dat ik mezelf in de nesten aan het werken ben door alles zo onnodig ingewikkeld te maken...

Wat begon met één Google-Audio is redelijk uit de hand gelopen,

het werkt verslavend en daar waar m'n ene broertje IT-ingenieur is en alles op 1,2,3 kan programmeren heb ik er hele dagen voor nodig !

Merci voor de hulp iedereen, ik zal misschien nog een update plaatsen binnen enkele weken van een "hopelijk" geslaagde installatie 😉

Steven

Evdb
Experienced Meerweter
Berichten: 97
WOW, overzichtelijk! De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig!

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?

Ik heb OneUp genomen en heb de router TP-Link Deco XE75 Pro gekocht, met 1 satelliet (dus 2 toegangspunten). Daar ben ik zeer tevreden over.

Misschien kan je die oplossing ook eens bekijken?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?

Alles staat of valt met de goede uitgekiende opstelling van je apparaten. Vaste toestellen zoals printers, NAS, camera's enz. met UTP en eventueel POE. Enkel draadloos voor smartphones, laptops, tablets.

Voor echte WiFi Mesh heb je minstens 3 toegangspunten nodig. Met als basisregel dat ze elk in elkaars bereik moeten staan. En meestal is dat een 7-tal meter van elkaar.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
gvg1
Professional Weetjesweter
Berichten: 36
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Dat loopt vlotjes.

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?

Ik heb sinds dit weekend de DOCSIS 3.1 WiFi6 en ONEup. Deze staat op zolder en enkel daar haal ik met mijn laptop 740 Mbps. Beneden haal ik maximaal 400 Mbps, maar meestal veel minder. Bedraad haal ik beneden 930 Mbps.

Waarom zou je niet gelijk naar de laatste nieuwe modem gaan? Als je die zijn wifi niet wilt gebruiken, zal je die wel kunnen uitzetten neem ik aan, maar ik zou het interessant vinden om die zijn wifi snelheden eens te vergelijken met AX5400 van TP-link

Als je de TP-link gekocht heb, kan je dan eens laten weten welke snelheden je haalt? Want ik zou ook zo iets bij willen kopen om dan beneden te plaatsen.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?


@igvfer  schreef:

Voor echte WiFi Mesh heb je minstens 3 toegangspunten nodig. Met als basisregel dat ze elk in elkaars bereik moeten staan. En meestal is dat een 7-tal meter van elkaar.


Neen.

Jouw definitie van "mesh" is een andere dan wat we tegenwoordig "mesh" noemen, en wat Telenet bedoelt met hun 360° Pod mesh systeem (aka Plume).

  • een mesh systeem heb je, van zodra de verschillende access points informatie uitwisselen met elkaar en op die manier het ganse wifi netwerk beheren.
  • van zodra je 2 toestellen hebt (meestal één mesh master en één of meerdere mesh clients) kan je al spreken van een mesh systeem.
  • hoe die toestellen met jouw netwerk verbonden zijn, maakt helemaal niets uit. Dat kan via UTP (zoals een normaal access point), dat kan via WiFi (zoals een repeater), dat kan zelfs via een Powerline verbinding, via Moca, via fiber 😊 ...
  • de basisregel dat ze in mekaar's bereik moeten staan, geldt alleen als je de pods gebruikt als "repeater" (ze zijn draadloos met elkaar verbonden). Als je de pods gebruikt als "AP" (ze zijn via UTP met elkaar verbonden), ze moeten ze alleen "overlappen" (afstand tussen de pods kan dan groter zijn). Van zelfsprekend is een bekabelde oplossing altijd beter.
  • het grootse verschil van "mesh" is:
    • dat je één WiFi netwerk hebt: je ziet op de router alle toestellen die draadloos verbonden zijn (in een klassiek systeem zie je de toestellen die via een AP verbonden gewoon als "bedrade" toestellen).
    • het mesh systeem ziet dus van ieder toestel op welke band en aan welke snelheid die verbonden zijn, en communiceren dat voortdurend met elkaar.
    • het mesh systeem kan ieder toestel zelf (proactief) op een andere pod zetten, of op een andere band (in een klassiek WiFi systeem beslist het toestel op welke band, en welk AP het verbindt, en houdt soms hardnekkig vast tot het signaal tè zwak wordt).
  • één nadeel: je moet het systeem (kunnen) vertrouwen, dus geen noodzaak hebben om telkens zelf in te grijpen (dus niet nodig om aan ieder AP en iedere band een andere naam te geven) 😊

Hieronder een voorbeeld van mijn Fritz!Box Mesh wifi, en de voortdurende interacties tussen de "mesh amster" en de "mesh clients"

mesh wifi fritzbox.png

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?

@flip1953 

Niet om moeilijk te doen maar om bij te leren:

  • Mijn definitie van mesh is dezelfde als die van @igvfer.
  • Waar en wanneer werd er een "nieuwe" definitie opgesteld? En waar en hoe werd die officiëel aangekondigd?

Bij mijn weten betekent "mesh" een web, een net, waardoor het mogelijk is om van het ene willekeurige punt in het netwerk naar het andere willekeurige punt in het netwerk te communiceren via verschillende paden. De bedoeling is dat wanneer er hier of daar een stuk van het "web" niet of slecht functioneert de communicaties toch onverstoord kunnen verder functioneren. Het "web" kan zowel bedraad als draadloos zijn, geheel of gedeeltelijk.

En daar komt de basis van minstens drie toestellen vandaan. Met slechts twee toestellen heb je geen alternatieve route. Eén toestel down en je hebt geen netwerk meer ...

Het gaat ook verder dan minstens drie toestellen. Bijkomende eis; ieder toestel moet minstens binnen het bereik van twee andere zijn (vooral belangrijk bij draadloze elementen van het web, evident bij bedrade connecties). Ook weer om alternatieve routes te garanderen.

 

Ik geef toe, de laatste jaren heb ik het allemaal niet meer zo strikt opgevolgd. Maar hetgeen ik hierboven schreef is hetgeen ik erover geleerd heb destijds, IT en Telecom waren mijn job. Ik ben natuurlijk al enkele jaren gepensioneerd ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wifi 6 router van TP-Link achter Telenet router zetten?

De definitie van mesh is inderdaad zoals @StefaanH zegt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vermaasd_netwerk.

De kwaliteiten die @flip1953 aanhaalt zijn er inderdaad ook maar die hebben op zich niets met mesh te maken. Het internet is het grootste voorbeeld van een mesh netwerk.

Het bewijst alleen maar hoe onder de invloed van reklame bepaalde begrippen door elkaar gehaald worden. Net zoals bvb het begrip router nu door mensen begrepen wordt als zijnde wifi.

Met zo'n mesh systeem kan je inderdaad de clients bedraad aansluiten maar dan heb je geen mesh. Wat je wel hebt is dat het systeem ervoor zorgt dat je automatisch en snel op het sterkste AP wordt aangesloten. Maar dat is niet de definitie van mesh.

Maar mesh is een commercieel aantrekkelijke korte term.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.