Beantwoorden
JoeriVH
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Wifi in bijgebouw onvoldoende sterk ondanks powerlines

In een bijgebouw in de tuin (ongeveer 30 meter van onze telenet modem) wil ik wifi om Yelo play te kijken en ter gelijker tijd op fietsprogramma (Zwift) te rijden.

1) In het bijgebouw in de tuin heb ik stopcontact en werkte ik met Powerline adapter (500 mbps): fietsprogramma werkt, maar yeloplay of YouTube werken niet.

2) Mijn tweede poging was de Powerline adapotor in stopcontact in huis insteken, zo kort mogelijk bij het bijgebouw (15m afstand). Iemand had mij verteld dat afstand op stopcontact vanaf modem tot stopcontact dan niet zo ver is en verlies kleiner zou zijn. Dan werkt yeloplay soms eens, maar in meeste gevallen niet.

 

Ik las op dit forum dat beste oplossing is om een utp kabel te trekken naar bijgebouw en te werken met acces point. Maar dan moeten we heel wat breekwerk doen in huis. Zou een krachtigere Powerline adaptor een oplossing kunnen bieden en hoe sterk zou die dan moeten zijn.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Onvoldoende sterk wifi in bijgebouw

0 Likes
11 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wifi in bijgebouw onvoldoende sterk ondanks powerlines

Hopelijk staat er geen aardstroomonderbreker tussen de 2 powerlines.

Het beste resultaat krijg je als de 2 powerlines op dezelfde kring zijn aangesloten en zeker geen verlengkoord gebruiken met overspanning (bliksem) beveiliging.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi in bijgebouw onvoldoende sterk ondanks powerlines

@JoeriVH 

Als de zekeringen voor het bijgebouw verschillend zijn van de zekeringen van in huis waar de ander pwl staat, dan is er een kans dat de verbinding enkel maar kan via de stroomverliesschakelaar.  Kijk eens na in uw elektriciteitskast. Als er in verband met pwl's gezegd wordt met korter bij, betekent dit niet de afstand in vogelvlucht, maar wel de afstand die moet afgelegd worden door het elektriciteitsnet van uw woning om van A naar B te gaan.

Gebruik je pwl's van het HomePlug AV (vb.dLan) type zal je daar meer hinder van hebben dan met HomeGrid pwl's (vb. de huidige pwl's van Telenet, Magic van Devolo).

Een aantal pwl's gebruiken ook de aarding om signalen door te sturen, dus een stopcontact zonder aarding geeft in die gevallen een slechtere verbinding.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi in bijgebouw onvoldoende sterk ondanks powerlines

@JoeriVH  als je inderdaad geen utp kabel wil leggen is het interessant om de devolo magic 2 te installeren. Deze powerline gebruikt ook je aarding als verbinding (net zoals een utp kabel maar dan via de aardingskabel).Deze versie van powerlines hebben minder last van storingen en kan dus langere afstanden afleggen. Je moet wel proberen om deze op dezelfde fase van het elektriciteitsnet aan te sluiten als je meerdere fasen gebruikt op je net. Zo zal je juiste snelheden hebben in je bijgebouw. De reden dat yeloplay en youtube niet zal werken en zwift wel is omdat de bandbreedte voor het fietsprogramma niet veel databandbreedte nodig heeft en dus kan werken. tegen streamingdiensten, daar heb je wel bandbreedte voor nodig.

veel succes !


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi in bijgebouw onvoldoende sterk ondanks powerlines

@JoeriVH 

Wat @kristofDW schrijft over de Magic 2 is van toepassing op alle HomeGrid pwl's.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifi in bijgebouw onvoldoende sterk ondanks powerlines

@JoeriVHhetgeen  @janne_man schrijft is niet helemaal waar. De oudere Devolo's of powerlines gebruiken alleen de + en - van het elektriciteitsnetwerk, de nieuwere gebruiken +,- en aarding.

Omdat ze snellere verbinding willen hebben hebben ze nu in de nieuwere powerlines de aarding erbij, zodat je een extra bandbreedte hebt. Voor optimale snelheden te halen moet je dus een 3 aderige leiding hebben, anders zal dit niet goed of niet werken.

lees maar volgende site : https://www.beterdraadloosbereik.nl/webwinkel/powerline-homeplug-adapters

Ik heb dit zelf uitgetest en inderdaad een stopcontact zonder aarding heeft minder snelheid dan met aarding. Tegenwoordig zijn de meeste stopcontact wel geaard natuurlijk maar in sommige huizen is dit nog niet het geval.Hou hier dus rekening mee.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Wifi in bijgebouw onvoldoende sterk ondanks powerlines


@kristofDW  schreef:

@JoeriVHhetgeen  @janne_man schrijft is niet helemaal waar. De oudere Devolo's of powerlines gebruiken alleen de + en - van het elektriciteitsnetwerk, de nieuwere gebruiken +,- en aarding.


Een laagspanningsnet thuis heeft eigenlijk geen + en -, maar een nul (N) en een fase draad (L) 🙂. Maar inderdaad, de nieuwe Powerlines gebruiken no ook de aardedraad.

 

Eigenlijk worden er nu 2 kanalen gebruikt (vandaar de dubbele snelheid):

  1. één kanaal tussen N en L
  2. één kanaal tussen N en de aardedraad

 

Dit geeft 2 voordelen:

  1. Door het gebruik van 2 datakanalen hebben de nieuwe powerlines een grotere bandbreedte.
  2. De oude powerlines werkten héél slecht (of zelfs niet) op 3-fasige aansluitingen, als deze toevallig op 2 verschillende fases aangesloten waren. Maar gezien de N-draad èn de aardedraad voor alle stopcontacten gemeenschappelijk is (ook als stopcontacten op verschillende fases aangesloten zijn), blijven ze werken op één kanaal.

@JoeriVH  schreef:

2) Mijn tweede poging was de Powerline adaptor in stopcontact in huis insteken, zo kort mogelijk bij het bijgebouw (15m afstand). Iemand had mij verteld dat afstand op stopcontact vanaf modem tot stopcontact dan niet zo ver is en verlies kleiner zou zijn. 


Alles hangt ervan af waar de kabel die naar het bijgebouw loopt in huis aangesloten is.

  1. Indien de kabel direct vanuit de zekeringkast komt, dan is de beste plaats voor de Powerline in huis zo dicht mogelijk van de zekeringkast. En liefst op dezelfde kring!
  2. Indien de kabel ergens aangesloten is in de woning (voorbeeld vanaf een stopcontact in huis) dan is de beste plaats voor de Powerline in huis ergens op dezelfde kring vanwaar de aftakking naar het bijhuis loopt.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wifi in bijgebouw onvoldoende sterk ondanks powerlines

@kristofDW 

Ik vrees dat je mijn bericht niet goed gelezen hebt. Er zijn twee belangrijke normen voor de pwl's.

 

Het oudere HomePug AV zoals de dLan series van Devolo.

 

De meest recente pwl's zijn HomeGrid gecertifiëerd. Voorbeelden hiervan zijn de Magic reeksen van Devolo (om het even Magic 1 of Magic 2 ) en de huidige powerlines van Telenet PG-9072LG-TN en PG-9082LG-TN.

0 Likes
JoeriVH
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Wifi in bijgebouw onvoldoende sterk ondanks powerlines

Bedankt allemaal voor jullie input. Zeker nuttige info voor een leek als ik.

Ik heb mij een Devolo Magic 2 besteld. Leidingen zijn 3-aardig, dus hoop dat deze oplossing gaat werken. Dinsdag wordt PWL geleverd. Moest ik nog issue hebben, zet ik het hier terug op. Maar ik hoop dan alles werkt en heel veel dank voor jullie input, zeer geapprecieerd.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Wifi in bijgebouw onvoldoende sterk ondanks powerlines

@JoeriVH dinsdag is gepasseerd, dus vermoed en hoop dat je het met de nieuwe powerline adapters opgelost hebt gekregen. 😉

 

Duid zeker nog even een antwoord als oplossing aan, liefst het antwoord dat jou het meeste heeft geholpen (al zijn meerdere oplossingen mogelijk). Zo kunnen andere leden met gelijkaardige problemen de oplossing sneller vinden. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
JoeriVH
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

Wifi in bijgebouw onvoldoende sterk ondanks powerlines

Ik was even euforisch door de nieuwe PL, maar was maar voor even.

Nieuwe PL gaf op de speedtest van Telenet een download van ongeveer 90 Mbps (zowel in huis als in bijgebouw) waar dit bij mijn oude PL maar rond de 10 Mbps zat. Ter vergelijking: ons acces point in huis dat met kabel met modem verbonden is, geeft ongeveer 58 Mbps. Dus ik dacht dat de oplossing gevonden was.

 

De eerste dag lukte ook mijn opzet (Zwift + Yelo tv op Macbook en via share screens de yelo tv dan bekijken op tv toestel), maar deze morgen liep het terug fout.

 

Na 10 minuten viel plots het internet volledig weg in het bijgebouw (zowel op MacBook als iPhone). Als ik dan het tv toestel ontkoppel van de MacBook, heb ik meteen terug wifi. Ik heb dan direct een speedtest van Telenet gedaan en zat dan maar rond 30 Mbps download.

 

Ter info mijn installatie:

- Basic internet abonnement

- nieuwe PL devolo die ik in bijgebouw op elektriciteitsnetwerk aansluit

- MacBook met opzetstuk waar ik dan een ANT+ stick (voor signaal fietstrainer) en hdmi kabel (voor tv scherm) op aansluit

- Bedoeling is dus om op de MacBook het fietsprogramma (Zwift )alsook yelo tv te kijken en dit laatste dan via share screen aan te sluiten op tv. Maar vanaf moment dat ik dat doe valt wifi uit.

 

Ben dus zoekende waar probleem kan zitten:

- Basic Telenet abonnement niet krachtig genoeg ?

- Macbook: het is toch als ik extern tv scherm aansluit dat wifi wegvalt, als ik ontkoppel heb ik dat signaal terug. Bij Apple hadden ze mij gezegd dat dit kwam door oud TV-scherm. Heb dus nu nieuw recent toestel aangeschaft, maar brengt ook geen soelaas.

 

Ter info: wat mij wel opvalt is dat de Zwift applicatie heel wat energie verbruikt op mijn MacBook (in activiteitenweergave staat dit op nog 270 de laatste 12 uur, waar dit voor andere applicaties rond de 5 schommelt.

 

Alle suggesties zijn dus meer dan welkom

 

0 Likes
Pascal1968
Professional Weetjesweter
Berichten: 42
De vlam zit erin. On a roll... Happy New Year! Dat loopt vlotjes.

Wifi in bijgebouw onvoldoende sterk ondanks powerlines

Ik heb wifi repeaters in huis die je ook buiten kan gebruiken. Dat is een toestel dat je in uw stopcontact steekt en verbinding maakt mat route via wps toets. Die maken en elke ruimte een wifi netwerk zelfde als je router. https://www.bol.com/nl/p/jc-s-wireless-wifi-versterker-stopcontact-inclusief-gratis-internetkabel-wi...

0 Likes