24747
netweters
|
152257
antwoorden
|
20683
vragen
|
‘S avonds valt al een paar dagen achter elkaar de Wifi weg van onze Telenet modem (model: CH7465LG). Nu was het toch weer een week geleden maar vandaag weer. Ik merk het omdat mijn Apple TV of Chromecast geen verbinding meer krijgen, net als de smartphones. Modem staatceen verdiep lager in de kelder. Al gebeld met de klantendienst en zij zien geen probleem en als de modem heropstarten werkt het weer tot de dag erna. De medewerkster raadde me aan de router die ertussen zit te ontkoppelen, gedaan maar nog steeds..
ik wil nog wel eens bellen maar de medewerkster zei dat als het aan hier ligt en niet aan hun dat wij opdraaien voor de kosten van de technieker. Wat ze gerust voor één van hun oudste klanten eens mogen laten vallen..
Dus ik twijfel wat.
Wanneer dat nog eens gebeurt, ga meteen naar de modem gaan kijken en check de lampjes.
https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-mijn-telenet-modem/
Laat ons weten wat je dan ziet.
Gaat het over Wifi op 2,4 GHz of op 5 GHz.? Als het een verbinding is op 5 GHz kan het zijn dat je toevallig op een gedeelde frequentie zit en er een bevoorrechte gebruiker is.
Voor meer informatie hierover, zie hier en scroll naar beneden tot de kop: Vele mensen weten niet dat de 5 GHz. frequentie een gedeelde frequentie is.
@RonC Misschien zetten de buren een wifi op waardoor dit het signaal stoort.
werk je met powerlines of gewoon met kabel en wifi?
Het kan zijn dat een bepaald toestel thuis je dan storingen geeft en het signaal verbreekt.
Noteer altijd het tijdstip en zien wat er dan actief is in het huis van elektrische toestellen.
Scan ook eens naar de wifi ssid's in de buurt en zien dat het dezelfde zijn s'avonds als je storingen hebt. Indien er dan een ssid bijkomt dat je niet kent, kan het zijn dat dat signaal jou wifi wegdrukt.
Hier valt ettelijke keren per dag het wifi signaal weg.
Bellen naar de helpdesk heb ik jaren geleden al opgegeven,
want telkens is er volgens hun kant niks mis.
Dit probleem sleept intussen al meer als 15 jaar aan, menig technieker en modems/router zijn hier al de revue gepasseerd. Misschien na meer dan 22-23 jaar pandora klant te zijn toch maar de oversteek maken naar een andere provider. Maar ook daar zijn de nodige hichups.
Heb je veel toestellen die per wifi verbinding maken?
Ook bij mij gebeurt het weleens dat de wifi verbinding wegvalt, hoor. Ik heb dit grotendeels kunnen tackelen door zoveel mogelijk toestellen per ethernet te verbinden. M.a.w., tracht de toestellen die per wifi verbinden tot een minimum te herleiden.
Ter info, voor mijn Chromecast heb ik het volgende aangekocht:
https://www.ugreen.com/products/micro-usb-to-rj45-lan-ethernet-adapter
Hiermee kan je o.a. een Chromecast per ethernet - 10/100 Mbps weliswaar - verbinden met je netwerk. Afhankelijk van het type zul je mogelijks een micro usb to usb c adapter erbij moeten aanschaffen.
Sindsdien verliest mijn Chromecast niet meer de verbinding.
@Ex-Netweter
Vooraan brandt wit lampje en achteraan steekt er een ethernetkabel in poort 3 en 4. Poort 4 flikkert en is tevens enigste lampje
@janne_man waar zie ik dit? Ik zie bij mijn Telenet instellingen automatisch staan en de 2,5 & 5,0.
@kristofDW ik kan alleen mijn eigen modem en Wifree vinden. Als verbinding wegvalt zie ik ook mijn Chromecast wat normaal niet mag tussen de draadloze mogelijkheden. Geen powerlines, etc,.. enkel een splitter van de modem naar de Apple TV en digicorder.
Update: TV-Theek doet het ook niet en terugkijk valt ook uit
Als je in mijn Telenet één netwerk uit zet, dan kan je een verschillend SSID geven aan beide frequenties (ik doe dat door bij de 5 GHz een 5 toe te voegen aan het SSID). De wachtwoorden mogen hetzelfde blijven. Op deze manier kan je weten of het inderdaad de 5 GHz is die uitvalt of ook de 2,4 GHz. Bij kanaalkeuze kan je automatisch afzetten en een kanaal kiezen. Ik raad aan om een programma of app (vb. Wifi Analyzer op Android t) te gebruiken om te zien welke kanalen het meest vrij zijn. Voor 2,4 GHz kies je doorgaans bij voorkeur kanaal 1, 6 of 11. Voor GHz de laagste kanaalnummers.
@RonC schreef:@kristofDW ik kan alleen mijn eigen modem en Wifree vinden. Als verbinding wegvalt zie ik ook mijn Chromecast wat normaal niet mag tussen de draadloze mogelijkheden. Geen powerlines, etc,.. enkel een splitter van de modem naar de Apple TV en digicorder.
@RonC Wat bedoel je precies met "een splitter"? Bedoel je een switch? Maak eens een foto ervan.
Hetgeen @janne_man voorstelt lijkt me een heel goed idee, zo zal je twee draadloze netwerken hebben: eentje voor 2.4ghz en eentje voor 5ghz. Indien je je er niet comfortabel bij zou voelen om zelf die wijzigingen te maken in je Mijn Telenet, neem dan gerust contact op met de klantendienst, zij zullen je ongetwijfeld verderhelpen.
Welke toestellen je verbindt met het 2.4 dan wel 5ghz netwerk, vind je hier beknopt uitgelegd (in 't Engels weliswaar):
https://www.centurylink.com/home/help/internet/wireless/which-frequency-should-you-use.html
M.a.w., je Apple TV en Chromecast verbind je met het 5ghz netwerk.
@RonC schreef:@kristofDW enkel een splitter van de modem naar de Apple TV en digicorder.
Je Apple TV is dan toch per ethernet (bedraad) verbonden met je modem?
Soit, gezien je modem het enige toestel is dat wifi uitdeelt en zich nota bene in de kelder bevindt, raad ik je aan om een access point van Telenet te overwegen. Die installeer je dan op het gelijkvloers teneinde een betere wifi-dekking te bekomen.
https://www2.telenet.be/nl/business/klantenservice/alles-over-mijn-telenet-access-point
@janne_man @Ex-Netweter
dit bedoel ik dus (Switch ja.. sorry) die je gratis bij Telenet kon gaan halen (oranje lampje loopt naar digicorder maar is altijd zo)
update: gebeld naar klantendienst. Zij zagen dat er genoeg binnenkwam maar dat uitgaand zwak was. Het IP-adres was ook goed.. ze denken dat het aan de modem lag en ik heb een nieuwe mogen halen. We zullen zien..
Bedankt voor de hulp!
@RonC schreef:@janne_man @Ex-Netweter
en ik heb een nieuwe mogen halen. We zullen zien..
@RonC Houd ons zeker op de hoogte! Grts
Doorgaans, wanneer op een switch één (of enkele) poort(en) een andere kleur lampje heeft / hebben wil dat zeggen dat het apparaat dat met die poort verbonden is slechts 100 Mb/s aankan. Of die UTP kabel kan geen 1000Mb/s aan, dat kan ook.