Beantwoorden
Freakazoid
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

Hallo

 

Sinds kort hebben wij een wifibooster (telenet) geïnstalleerd omdat wij op de eerste verdieping van onze woning geen wifisignaal hadden. Dit probleem werd hiermee opgelost. 

 

Zowat tegelijkertijd hebben wij eveneens zonnepanelen laten installeren en werd ook de omvormer hiervan geïnstalleerd, in de buurt van onze modem.

 

Sindsdien stellen we vast dat ons wifi-signaal geregeld wegvalt op onze toestellen. We hebben uiteraard verschillende toestellen die zich kunnen verbinden met het wifinetwerk maar het wifisignaal lijkt niet op alle toestellen tegelijkertijd te verdwijnen : wanneer het signaal op de laptop wegvalt, blijf ik bv wel wifi hebben op smartphone, wanneer de melding op de smart-tv verschijnt, heb ik wel signaal op laptop,...

 

Iemand een idee waaraan dit kan liggen? Of wat hieraan kan gedaan worden?

 

Kan ik verder ergens nagaan wanneer het wifisignaal exact verbroken werd op laptop (wordt dit ergens gelogd?) - er is geen automatisch herverbinding met het internet.

 

Alvast bedankt

0 Likes
34 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@Steven-E de zonnepanelen geven niet veel storingen, het is vooral de omvormers met een eigen signaal, dus niet alle omvormers. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Freakazoid
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

UTP Kabel is idd geen optie...

 

Heb het kanaal alvast eens gewijzigd. Alles stond initieel op kanaal 11.

 

WIFI staat nu op 6 - omvormer staat blijkbaar op 1 (wel geen idee hoe die daar plotskomt...)

 

Ga dit eens in het oog houden en indien negatief, de namen eens wijzigen.🤞

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@louishufk 

 

Voor zo ver ik weet heeft mijn omvormer geen wifi versterker. De omvormer is verbonden met mijn eigen netwerk en dat 24/7 (tenzij er onderhoud is). Naast opbrengst van de zonnepanelen toont mijn SolarEdge installatie immers ook mijn stroomverbruik. Iets wat ik kan raadplegen via een app.

 

Bij de buurvrouw is dat anders. Zij werkt met een omvormer van Huawei en ik zie dat die om een of andere reden wél een signaal (SSID) uitzendt. Niet elke installatie is dus hetzelfde.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@sb 

Je hebt nog niet opgemerkt of dat SSID wegvalt bij duisternis?

Als dat zo zou zijn kunnen storingen na invallen van de duisternis niet de oorzaak vinden in wifi problemen met omvormers.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@louishufk 

 

24/7, dat betekent dat mijn netwerk de hele tijd beschikbaar blijft. 😉


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@louishufk 

 

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.

 

1. Mijn SolarEdge omvormer zendt géén SSID uit.

 

(2. Mijn modem zendt ook geen SSID uit.)

 

3. Mijn router, verbonden via kabel met mijn modem, zendt een SSID uit. Dit signaal werkt 24/7 en valt dus niet weg.

 

4. Mijn omvormer is verbonden met het 2.4 GHz SSID van mijn router, zodat data online doorgegeven kan worden. De zeldzame keren dat de omvormer niet verbonden was was te wijten aan werken aan de servers van SolarEdge. (Weet ik omdat mijn moeder aan telefoon om te melden dat haar app ook geen updates meer kreeg.) Maar dat heeft niets te maken met het draadloze signaal dat mijn router uitzendt.

 

De Huawei installatie van mijn buurvrouw zendt blijkbaar wél een SSID (SUN2000L-*********) uit. Ik heb dit opgezocht en dit dient blijkbaar zodat de app (FusionHome) verbinding kan maken met de omvormer om zo instellingen te doen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@sb   Wat niet wegneemt dat een omvormer het Wifi signaal kan storen, net zoals slecht afgeschermde LED transfo's, slecht afgeschermde microgolfoven enz.. Een omvormer is tenslotte ook een soort transfo die x volt gelijkstroom omzet naar 230-240 wisselstroom.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@sb 

Wat ik me afvroeg is of de wifi van een omvormer blijft werken op het ogenblik dat deze gestopt is. Dus niet uw omvormer, want die is anders aangesloten.

Uit de laatste alinea van uw post leid ik wel af dat het altijd in werking blijft. Anders zou men in de nachtelijke uren geen instellingen kunnen veranderen.

Als er iemand met een gestoorde wifi zit kan dat dus gedurende de ganse dag zijn oorzaak vinden in de omvormer. "Kan", want zeker is dat niet.

Edit: uit de interventie van @igvfer kan dan ook nog afgeleid worden dat het de omvormer zelf kan zijn.

 

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@louishufk  Bij mij is de omvormer en het uitlezen ervan 2 aparte dingen. Het is een SolarLog200, die verbonden is met de omvormer om die uit te lezen en de data te verzamelen en anderzijds via UTP verbonden is met mijn netwerk. Al of niet via Powerlines. Ik heb geen mogelijk tot Wifi verbinding. Mijn installatie is nu wel al 11 jaar oud en die SolarLog200 werkt niet meer naar behoren. Ik ben ondertussen een deel van de data kwijt en die is enorm traag geworden. Mocht er iemand een betaalbare suggestie hebben?

Ik vermoed dat dergelijke dingen nu ingebouwd zitten in de omvormer zelf.

Ik kan in principe dag en nacht alles bekijken maar mijn omvormer werkt maar van zodra er licht is. 's Nachts hoor ik die niet draaien hoor. Er zit daar een koelsysteem in die sneller draait naarmate er meer energie moet verwerkt worden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Freakazoid
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

Wifi viel daarnet weer weg maar ik merk dat de omvormer weer op het WIFI kanaal zit (toen die op het andere kanaal zat, hadden we hier op het eerste zicht geen problemen)

 

Omvormer betreft hier een Huawei SUN2000 4KTL1

louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@igvfer 

De omvormer die ik ken is een fronius. Deze zou ook elf jaar oud geweest zijn als er in het 1ste jaar geen 2 vervangingen zouden geweest zijn. (Kleine overspanning op het net. 255V)

Deze heeft geen communicatie mogelijkheid en kan dus niets van deze problemen veroorzaken.

@Freakazoid 

Is er geen mogelijkheid om hem op een ander net te plaatsen?


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Freakazoid
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@louishufk wat bedoel je met  "op een ander net plaatsen" 🙂

 

Wifisignaal valt blijkbaar ook weg als omvormer nog op een ander kanaal (1) staat dan wifi (11)...

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@Freakazoid 

Het spijt me, maar eigenlijk zie ik geen oplossing. Die twee toestellen bij elkaar is niet goed, maar hoe haal je die uit elkaar.

Ik hoop dat er anderen zijn die echt kunnen helpen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Freakazoid
Professional Beetjesweter
Berichten: 10
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

No problem hoor @louishufk 

 

Mijn broer heeft dezelfde omvormer en dezelfde opstelling en die heeft geen problemen.

 

Ik denk dat ik moet zien hoe de omvormer toch op het andere kanaal geraakt, zonder over te springen naar  (in mijn vorige post zat die blijkbaar nog op het kanaal van de powerline...)

 

Ik heb ondertussen het netwerk eens gesplitst. Is er een probleem als ik mijn wifi eens verbind via de 5GHZ? Of gaat dit niet? (geen flauw idee wat het verschil is met de 2.4GHZ)

 

Ik heb van telenet ook bericht gehad dat mijn modem nog uit de oertijd stamt, zou dat een verklaring kunnen zijn?

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Wifisignaal weg na installatie wifibooster/zonnepanelen

@Freakazoid 

Je mag je toestellen verbinden met elk signaal waarmee het kan.

Maar nog 1 puntje: Als je broer geen probleem heeft met hetzelfde type omvormer (hopelijk op een gelijkaardige manier geplaatst). Kan je het probleem niet eens van de andere kant benaderen. Laat via de installateur de fabrikant van die omvormer eens opdraven. Hij moet zijn toestellen toch storingsvrij maken. Probeer zelfs om een andere omvormer te laten plaatsen.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes