24775
netweters
|
152604
antwoorden
|
20723
vragen
|
Beste Netweters,
Sinds een tijdje (enkele maanden) heb ik regelmatig het probleem, dat mijn iPhone X en iPhone 6s (beiden werken iOS12), wel verbinding maken met het wifi netwerk, maar geen internetconnectie hebben.
Wanneer ik op mijn telefoon in vliegtuigmodes inschakel en weer uitschakel, werkt de internetverbinding in sommige gevallen weer en kan ik gewoon surfen. Na een paar minuten valt de internetverbinding op mijn iPhone weer weg. Op dat moment kan ik wel gewoon via mijn pc (middels UTP verbonden) en Windows Tablet (verbonden met zelfde wifi netwerk) surfen. Deze lijken nergens last van te hebben.
Ook wanneer ik een aparte AccessPoint ( Ubiquiti UniFi AC Pro AP) aansluit op witte Telenet modem en de iPhones verbinding laat maken met dit Wifi netwerk, heb ik hetzelfde probleem.
Ik heb van Telenet al een nieuw modem gehad en er is een installateur van Telenet geweest, echter kon deze geen problemen constateren in de verbinding en/of het wifi signaal. Ook hij heeft gezien dat mijn iPhone niet konden browsen, maar wist de oplossing niet. Zou probleem van Apple zijn.
Nu geloof ik gelijk dat Apple/iOS12 niet foutloos is :-), maar ik heb geen problemen met internet wanneer ik op andere (niet-Telenet) wifi netwerken zit. Mensen die bij mij thuis op bezoek komen en ook gebruik willen maken van mijn wifi netwerk ervaren (als ze een iPhone hebben), dezelfde problemen als ik.
Vandaag sprak ik iemand op het werk en toevallig kwam het onderwerp wifi ter sprake en hij heeft sinds een tijdje exact hetzelfde probleem als ik. Ook hij heeft een wit telenet modem staan en ook bij hem valt de internetverbinding (niet het wifi signaal) regelmatig weg op zijn iPhone 7 met iOS12. Keer wifi op iPhone uit aanzetten en dan lijkt hij het weer even te doen.
Ik heb inmiddels al van alles geprobeerd, maar begin nu stilaan "out-of-options" te geraken:
Wat heb ik gedaan:
- SSID veranderd
- 2.4 uit, enkel 5ghz aan
- 5ghz uit, enkel 2.4 aan
- 2 lossen netwerken voor 2,4 en 5 ghz
- wifi kanalen gecheckt op overlappen (zitten geen andere wifi netwerken in de buurt)
- 2 wifi boosters aangesloten
- nieuw AccessPoint aangesloten en wifi op telenet moden uitgeschakeld
- google DNS servers handmatig ingevoerd in iPhones
- op iPhone wifi netwerk verwijderen en opnieuw ingeven
- op iPhone de netwerk instellingen gereset
- de iPhone volledig gereset
- Tevens Google afgestruind en aantal tips uitgevoerd
-- locatie voorziening wifi netwerken uitgeschakeld op iPhone
-- Bluetooth uitschakelen op iPhone (zou interferentie kunnen geven op wifi signaal)
-- Datum/tijd automatisch instellen op iPhone uitgeschakeld
Wie of wie heeft de oplossing? (nee niet overstappen op Android ;-))
Alvast bedankt!
Gr. Ruud
Opgelost! Ga naar oplossing.
Me gisterenavond even beziggehouden met wat tests die Telenet kan vooruithelpen :
AS-IS opzet :
Voorste deel woning
Achterste deel woning ( afstand 25-30 m )
Geen overlappende wifi channels op 5GHz en 2.4GHz
In de woonruimte enkel met iPhone XR wifi issues ( connectiviteit is quasi steeds 100 % - signal strength ) , maar met momenten geen internet toegang. Wifi even uitzetten en terug aanzetten lost het probleem meestal tijdelijk op. Krijg hierdoor geen nieuw ip van modem, oude blijft behouden ( tot de lease period loopt uiteraard, maar geen zicht op )
Statisch IP Zetten op iphone = zelfde probleem
Google DNS handmatig instellen op iphone = zelfde probleem
---------------------------------------------------------------------------
Achterste ruimte geen enkel probleem met iPhone XR. Volledige connectivity en altijd internet toegang.
Tests 1 :
Conclusie : of het nu toeval is of niet, maar modem op singleband laten werken lijkt t probleem op te lossen. Wil het nog niet helemaal uitsluiten tot de technieker van Telenet bij Ruud is langsgeweest uiteraard.
Test 2 :
Conclusie : op mijn eigen wireless router met beide bands werkende heb ik geen enkel issue
Dus voor zover ik het kan zien is het echt gerelateerd aan de telenet modem , ALS beide wifi bands actief zijn.
Misschien helpt het Telenet in hun onderzoek.
Het ligt zeker en vast aan de combo Telenet apparatuur en bepaalde iPhones.
Ik heb mijn HGW en access points terug gebracht naar Telenet wegens conflicten en ik gebruik nu een Linksys Velop Mesh systeem en heb geen problemen meer ondervonden.
Wellicht gaat het gewoon om software bug waardoor het zelfs mogelijk is dat bepaalde mensen met dezelfde apparatuur geen problemen ondervinden.
@Suzy: dank je wel om dit mee te nemen !
Nu ik draai al 2 dagen in een specifieke 'tijdelijke' opzet :
- telenet modem enkel op 5GHz
- Linksys router in bridged modus op 2.4GHz
Geen problemen op de iPhone XR die steevast op de 5GHz van Telenet blijft.
Dus vrijwel zeker dat het iets te maken heeft met de dual band setup van de Telenet modem.
Hopelijk krijgen we snel een oplossing hiervoor, want ik wil geen extra apparatuur schakelen om een issue op te vangen uiteraard
grtjs en succes allen
@Suzy kan u ons even een svz geven? Wat was her oordeel v d technieker en wat zijn de komende acties?
alvast bedankt
en fijn weekend allen
Rob
@rolelael, vorige donderdag is er een technicus bij @RuudVis langs gegaan. Deze is hier een tijdje geweest om alles volledig te kunnen analyseren. Blijkbaar waren er een aantal zaken die mogelijks voor problemen konden zorgen (2 access points vlak naast elkaar ingesteld op hetzelfde kanaal, teveel access points in het algemeen, iOS kon recent geüpdatet worden).
Tegen het einde van het bezoek stond alles terug optimaal ingesteld, was alles uitgemeten en leek het goed te werken. @RuudVis gaat het nu een week evalueren en zal ons iets laten weten via De Netweters.
Het is dus nog even af te wachten wat het eindresultaat zal zijn.
Bedankt @Suzy voor de feedback. Ik heb voorlopig het wifi signaal uitgeschakeld op de telenet docsis modem en mijn eigen router actief gezet.
Eind van de week 🙂 enige feedback ? Ik heb hier via via vernomen dat er wel degelijk issues zijn met de witte HGW's en wifi connectie ( al dan niet met iPhones ). Telenet is gefaseerd begonnen met de firmware up te graden sinds begin februari . 1/3 de zou reeds gedaan zijn op de Hop van mechelen. Ik zit daar toevallig op en bij mij dus niet de oplossing ( een eerdere fix werd teruggedraaid ook ) . Er werd bij mij een firmware downgrade gedaan op mijn modem ( dit zal ik dit weekend verder testen ). Eveneens single ssid even gedisabled… dat leek ook te helpen
Mogelijks helpt dit in dit verhaal ook . En kan ik ook zo meehelpen bij een oplossing en sturing.
Ter zijde; wou een modem only gaan halen, maar kan je enkel door een technieker afroep laten installeren, 85 eur kost. Zeer jammer. Telenet centers hebben ze ook niet meer in stock om die reden hoor ik ( omdat de activatie modus iets anders is dan voor gewone HW's ) . Mocht het op een andere manier kunnen dan hoor ik het ook graag... Maar 85 euro neerleggen hiervoor. Neen dank je
Is dat zo, dat van die modem-only? Bij mijn weten kon je die toch zelf afhalen, inruilen tegen uw HGW, en dan zelf mee naar huis nemen en installeren. Het activeren gebeurt toch door Telenet vanop afstand...
Wat is er dan zo ingrijpend veranderd? technisch gebaseerd of politiek gebaseerd?
Een modem-only kan je gratis afhalen in een Telenet Center en die installeer je gewoon zelf. Wel neem je best even contact op om je ervan te verzekeren dat ze zo'n toestel in voorraad hebben.
Hello
ik heb gisteren hiervoor gebeld en ze hebben deze niet in stock. Ze konden het enkel regelen via een technieker en dan zou t 85 eur kosten. Vanuit het telenetcenter activeren zou niet meer kunnen.
wie andere up to date info heeft , graag delen....
mvg
Dit lijkt me onzin om de mensen geld uit hun zakken te kloppen of omdat ze geen zin hebben dit te regelen; daar verdienen ze immers niet aan. Heb je al eens geprobeerd om een ander Telenet Center te contacteren?
Ik ben enkele weken geleden ook een modem only gaan wisselen in een Telenet center, er werd helemaal niet moeilijk gedaan en deze waren gewoon op voorraad.
Wanneer je dit door een technieker wil laten doen komt dit inderdaad op €85