Suzy
Community Manager

eSIM voor smartphones komt eraan!

Het is zo ver, we zijn als Netweters-team ontzettend blij dat we eindelijk mogen bevestigen dat de eSIM eraan komt! 
Binnenkort kan je als Telenet-klant dus effectief kiezen voor een eSIM in plaats van een fysieke simkaart. 

Wat is een eSIM?

Een eSIM is een geïntegreerde simkaart die je digitaal kan updaten. 
Binnenkort ontdek je alles over de eSIM op de Klantenservice van Telenet (deze pagina's staan nog niet live momenteel, nog even geduld dus ;-)).

Soft launch

Op 29/01 start Telenet met een soft launch van de eSIM. Dat betekent dat de eSIM eerst beschikbaar zal zijn via een beperkt aantal kanalen in januari. 
Later zal je de eSIM uiteraard ook via de online kanalen (MyTelenet of MyTelenet-app en onze website) beschikbaar zijn.

Hoe je fysieke simkaart omruilen of een nieuwe eSIM bestellen?

Wil je als klant:

  • je fysieke simkaart omruilen naar een eSIM? Dan kan dit tijdelijk uitsluitend via een Telenet-winkel.
  • een nieuwe eSIM bestellen? Dan kan je ook terecht in de Telenet-winkel of kan je dit regelen via de Telenet klantendienst.

Voila, bij deze dus de extra bevestiging waarop velen van jullie aan het wachten waren.

Uiteraard komt er nog extra informatie aan vanaf 29/01.
Zodra deze info live staat, zullen we deze aankondiging aanvullen met de nodige links naar deze artikels en pagina's.

Vragen zijn uiteraard altijd al welkom, maar de kans is groot dat we deze pas vanaf 29/01 gaan kunnen beantwoorden.

Artikel gestart door
104 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter

*wiiiiiiiiiii* (-:

DolfkeB
Experienced Weetjesweter

Eindelijk…

heeft wel enorm lang geduurd !

nu nog 8gbit symmetrisch internet met betaalbare prijzen zoals in Nederland en we zitten terug goed. 

Master-Magic
Professional Superweter

@DolfkeB  Daarvoor zullen enkele muxen moeten verdwijnen op de kabel met zenders en iedereen een docsis modem 3.1 minimum hebben, als je leest dat er nog klanten zijn met een docsis 2.0 modem dan vrees ik ervoor dat er dit jaar nog iets ga veranderen aan de snelheid.

er zijn nu al wijken dat met snelheids verlaging zitten door een overvolle node.

DolfkeB
Experienced Weetjesweter

Komt ervan nie me Fiberklaar mee te doen hé, en me verouderde technologie verder aan te modderen. 

sedert Telenet is overgenomen door de USA wordt de service enkel nog maar slechter en de prijzen hoger. 

van enige technologievoorsprong is er al lang geen sprake meer. 

wij wensen oplossingen zoals 8/8gbit symmetrisch en geen uitvluchten. 

prijzen zoude ook minstens gehalveerd mogen worden om op het Europees gemiddelde te kunnen komen. 

patrick37
Professional Superweter

@DolfkeB 

Dit topic gaat over de lancering van de E-sim en jij hebt het totaal over een ander onderwerp. Of wel je richten tot het topic of wel een nieuw topic starten. Dit gaat erg off topic en laten we proberen on topic te blijven over de E-sim. 

BEL
Freshman Meerweter

Is er al iets bekend i.v.m. de kostprijs van een esim? Telenet is een van de enige die nog €5 aanrekent voor een nieuwe sim, bij Base is dat zelfs €10.

patrick37
Professional Superweter

@BEL 

Ik vermoed zelf dat dit gratis gaat zijn. Maar ja je hebt wel een punt wat je aanhaalt want een vervanging van een nieuwe fysieke simkaart is € 5 wat ik persoonlijk ook niet echt van deze tijd vindt. 

Want je kan je E-sim binnenkort ook aanvragen via My Telenet zou dan straf zijn als je daarop klikt dat je in eens € 5 aangerekend krijgt. 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Ik verwacht dag er een "administratieve kost" aangerekend zal worden, maar voor 5 euro zal ik het niet laten. Eindelijk 2 nummers op 1 toestel! Enfin, we zullen wel zien hoe en wat.

luc55
Experienced Meesterweter

(er zijn nu al wijken dat met snelheids verlaging zitten door een overvolle node.)

Grappig dat je dat zegt vorige week is de snelheid verhoogd bij orange en hey

zeer licht maar is toch zo

luc55
Experienced Meesterweter

Zal 5 euro zijn  je zal wel op tijd moeten zijn

Er zijn er al die dag verlof hebben genomen voor  en zoals suzy zegt het blijft beperkt (testfase )

Willy14
Professional Weetjesweter

Beste,

Eindelijk, eSIM! Is dit de oplossing voor het bijna een jaar bekende probleem van de Apple Watch en One Number die niet goed werkt? De verbinding tussen de iPhone 13 en de Apple Watch Ultra gaat meerdere keren per dag verloren! Ja, dit probleem is via alle mogelijke kanalen (WhatsApp, e-mails en telefoon) aan Telenet gemeld. Maar er verandert niets… het bekende antwoord van het Telenet callcenter en de achterliggende diensten is: we kennen het probleem en we werken eraan.

Mijn excuses voor het callcenter en de mensen die naar deze problemen moeten luisteren en geen antwoord mogen geven. One Number en Apple Watch zijn een ramp.

Telenet heeft exclusiviteit met de Apple Watch. Als dit niet het geval was, zouden de Telenet-klanten met een Apple Watch al lang weg zijn bij Telenet. Een Apple Watch Ultra kost een fortuin, en de cellular watch is nog duurder.

Telenet, ik hoop dat met de eSIM het probleem met de verbinding zal worden opgelost.

Vroeger kon je de One Number vanuit Telenet verbinden en verbreken, en je wist meteen de status van je eSIM. Waarom hebben jullie deze optie uit MijnTelenet verwijderd?

En waarom alleen WhatsApp, X en bellen, en geen link om via Contact een mailtje te sturen zonder speciaal een klacht te moeten indienen na lang zoeken via welke webpagina?

WG94
Freshman Meesterweter

Dit gaat over eSIM voor smartphones, One Number is nog iets anders.

Voor de problemen met One Number volg je best dit onderwerp.


@Willy14  schreef:

Vroeger kon je de One Number vanuit Telenet verbinden en verbreken, en je wist meteen de status van je eSIM. Waarom hebben jullie deze optie uit MijnTelenet verwijderd?


Probleem is gekend en doorgegeven.


@Willy14  schreef:

En waarom alleen WhatsApp, X en bellen, en geen link om via Contact een mailtje te sturen zonder speciaal een klacht te moeten indienen na lang zoeken via welke webpagina?


Het contactformulier staat duidelijk als optie op de website: Contact > Technische vraag (telenet.be) 

De meeste bedrijven geven de voorkeur aan een contactformulier ipv een e-mailadres omdat ze dan zeker kunnen zijn dat bepaalde essentiële informatie (zoals klantennummer) zeker ingevuld is.

Ex-Netweter
 

@Willy14  schreef:

Is dit de oplossing voor het bijna een jaar bekende probleem van de Apple Watch en One Number die niet goed werkt?

Neen, dit gaat over de "soft launch" via fysieke winkels van een eSIM voor smartphones, dit gaat niet over smartwatches.
Dit heeft niets te maken met de eventuele problemen met Telenet One Number op de Apple Watch.

Willy14
Professional Weetjesweter

Dank je wel voor je antwoord.

“Soft launch” meer precies ? In praktijk ? Waarom?

En de fysieke kaart niet meer nodig in je iPhone? En de verbinding met de Apple Watch gaat via de eSim iingesteld op de  iPhone? 
mogelijkheud om een andere fysieke Sim- of Simdata kaart te kunnen gebruiken met deze nieuwe eSim?

Ex-Netweter
 

@Willy14  schreef:

“Soft launch” meer precies ? In praktijk ? Waarom?


Een beperkte lancering via winkels. Over het waarom is het gissen. Telenet zal wellicht nog niet klaar zijn om eSIM via de website aan te bieden. De identiteit van iedereen die een simkaart (dus ook eSIM) aanschaft, moet kunnen geverifieerd worden. In een fysieke winkel is dat eenvoudiger dan online via de website.


@Willy14  schreef:

En de fysieke kaart niet meer nodig in je iPhone?


Inderdaad, het fysieke simkaartslot is dan vrij om eventueel een tweede provider te gebruiken.


@Willy14  schreef:

En de verbinding met de Apple Watch gaat via de eSim iingesteld op de  iPhone?


De simkaart of eSIM zorgt voor de verbinding met het mobiele 4G-netwerk.
De Apple Watch (4G) heeft een eigen eSIM en 4G-verbinding. De verbinding met de iPhone verloopt via Bluetooth, Wifi of het mobiele 4G-netwerk.
Dus eigenlijk heeft de eSIM voor smartphones niet rechtstreeks iets te maken met je smartwatch.


@Willy14  schreef:

mogelijkheud om een andere fysieke Sim- of Simdata kaart te kunnen gebruiken met deze nieuwe eSim?


Ja, je kan op je iPhone twee verschillende providers instellen: één via de eSIM en een andere via de fysieke simkaart. Dat kan vandaag al want Proximus en Orange bieden al jarenlang eSIM voor smartphones aan.

WG94
Freshman Meesterweter

@Willy14  schreef:

En de verbinding met de Apple Watch gaat via de eSim iingesteld op de  iPhone? 

Zoals eerder gezegd gaat dit uitsluitend over eSIM voor Smartphones. eSIM voor Smartwatches blijft apart en noemt men Telenet One Number 


@Willy14  schreef:

En de fysieke kaart niet meer nodig in je iPhone? 

...
mogelijkheud om een andere fysieke Sim- of Simdata kaart te kunnen gebruiken met deze nieuwe eSim?


De meest recente modellen iPhone kan je een fysieke SIM en één eSIM tegelijk gebruiken. Of zelfs 2 eSIM's (zonder fysieke SIM dus). Maar dat is dus enkel nuttig als je een tweede abonnement hebt (al dan niet bij een andere provider). In één iPhone zowel een fysieke SIM als eSIM van Telenet die aan het zelfde telefoonnummer en abonnement gekoppeld zijn heeft immers geen nut.

Willy14
Professional Weetjesweter

Bedankt voor de info, had het artikel noet gelzen vooraleer.

Ik heb mijn vragen bij dit antwoord van jou :

"De simkaart of eSIM zorgt voor de verbinding met het mobiele 4G-netwerk.
De Apple Watch (4G) heeft een eigen eSIM en 4G-verbinding. De verbinding met de iPhone verloopt via Bluetooth, Wifi of het mobiele 4G-netwerk.
Dus eigenlijk heeft de eSIM voor smartphones niet rechtstreeks iets te maken met je smartwatch."

Als ik heden geen fysieke simlkaart in mijn iPhone heb, is het niet mogelijk om mijn eSim van van Apple Watch in te stellen. Heb een Ulta Watch van Apple en ik kan je zeggen dat ik nooit deze heb mogen activeren zonder eerst een fysieke simkaart in mijn iPhone te hebben.  Ik zeg niet dat dit éénmaal ingesteld, de Apple Watch kan werken op het mobiel netwerk, integendeel.

Nu moet je weten, maar dit is een ander onderwerp, deze eSim dikwijls zijn verbinding met de Telenet server of antenne verliest! Maar daarvan zal ik een ander ondrwerp plaatsen.

Hoop bij deze gelukkige te logen zijn die snel een eSim mogen ontvangen.

WG94
Freshman Meesterweter

@Willy14  schreef:

Als ik heden geen fysieke simlkaart in mijn iPhone heb, is het niet mogelijk om mijn eSim van van Apple Watch in te stellen. Heb een Ulta Watch van Apple en ik kan je zeggen dat ik nooit deze heb mogen activeren zonder eerst een fysieke simkaart in mijn iPhone te hebben.  Ik zeg niet dat dit éénmaal ingesteld, de Apple Watch kan werken op het mobiel netwerk, integendeel.


Uiteraard moet je iPhone op het moment van configuratie actief verbonden zijn met het Telenet-netwerk (en dus een actieve SIM hebben) om de Apple Watch te kunnen configureren (en daarna om de volledige functionaliteit te kunnen blijven gebruiken), dat klopt. Telenet had nog geen eSIM voor smartphones; dus is het toch evident dat een fysieke SIM vereist is/was? Alles over Telenet One Number 

DolfkeB
Experienced Weetjesweter

We vragen niet waarom het niet kan, maar wel oplossingen hoe het wel zal kunnen. 

in Nederland kan het blijkbaar WEL voor ca. 60€ …

DolfkeB
Experienced Weetjesweter

Je ontgaat mijn point dat Telenet, eens aan spits van de vooruitgang, langzaam maar zeker afstevend op oudere technologie en bijna geen vernieuwingen. 

nu eerst met een esim komen is too little too late om het tij te laten keren. 

telenet wake up, wij willen sneller vast én mobiel internet aan goedkopere prijzen. 

Master-Magic
Professional Superweter

@DolfkeB  Als je sneller en goedkoper internet wilt bestaan er andere providers daarvoor via andere verbindingen (lees fiber) mits het beschikbaar is op je adres en je wilt veranderen.

patrick37
Professional Superweter

@DolfkeB 

Jou punt ontgaat mij niet maar we gaan te veel off topic door er andere dingen bij te halen waar je niet mee tevreden bent dat is het punt. Daar kun je een ander topic over openen. 

Nu to the point , het is niet te laat om de E-sim te lanceren voor de gsm. Andere providers gingen voor maar welke provider , en noem me er minstens 1 , heeft een E-sim gelanceerd voor de smartwatch ...? Niemand inderdaad en daar heeft Telenet ook een streepje voor mee. Ik lees ook wel andere forums en daar vragen ze er achter om gelanceerd te krijgen maar is niet het geval. 

Ja ok de lancering van de E-sim voor de gsm toestellen is wat laat aangezien andere providers dit al eerder aanboden maar de reden die er is dat Telenet het uitstelt zal er ook wel zijn. En vermoedelijk gaat het grote deel met de nieuwe software te maken hebben intern die veranderd is en er zullen misschien nog andere redenen zijn dat er een uitstel is geweest. 

Maar uiteindelijk is Telenet nu wel de enige provider die de twee ondersteund voor E-sim en er zijn geen andere die dit ook kunnen zeggen. 

Master-Magic
Professional Superweter

@patrick37  De volgende stap is alles goed te laten werken met de E-Sims 😉

patrick37
Professional Superweter

@Master-Magic 

Eenmaal alles intern op punt zullen de problemen ook van de baan zijn 🙂 

luc55
Experienced Meesterweter

Dat klopt er zullen aantal zijn die geluk hebben wand deze moeten opgevolgd worden dat alles klopt wat ze doen

Daarmee dat ze het een “Soft launch” noemen  om in te grijpen bij problemen