Suzy
Community Manager

eSIM voor smartphones komt eraan!

Het is zo ver, we zijn als Netweters-team ontzettend blij dat we eindelijk mogen bevestigen dat de eSIM eraan komt! 
Binnenkort kan je als Telenet-klant dus effectief kiezen voor een eSIM in plaats van een fysieke simkaart. 

Wat is een eSIM?

Een eSIM is een geïntegreerde simkaart die je digitaal kan updaten. 
Binnenkort ontdek je alles over de eSIM op de Klantenservice van Telenet (deze pagina's staan nog niet live momenteel, nog even geduld dus ;-)).

Soft launch

Op 29/01 start Telenet met een soft launch van de eSIM. Dat betekent dat de eSIM eerst beschikbaar zal zijn via een beperkt aantal kanalen in januari. 
Later zal je de eSIM uiteraard ook via de online kanalen (MyTelenet of MyTelenet-app en onze website) beschikbaar zijn.

Hoe je fysieke simkaart omruilen of een nieuwe eSIM bestellen?

Wil je als klant:

  • je fysieke simkaart omruilen naar een eSIM? Dan kan dit tijdelijk uitsluitend via een Telenet-winkel.
  • een nieuwe eSIM bestellen? Dan kan je ook terecht in de Telenet-winkel of kan je dit regelen via de Telenet klantendienst.

Voila, bij deze dus de extra bevestiging waarop velen van jullie aan het wachten waren.

Uiteraard komt er nog extra informatie aan vanaf 29/01.
Zodra deze info live staat, zullen we deze aankondiging aanvullen met de nodige links naar deze artikels en pagina's.

Vragen zijn uiteraard altijd al welkom, maar de kans is groot dat we deze pas vanaf 29/01 gaan kunnen beantwoorden.

Artikel gestart door
104 reacties
marcel3X
Freshman Meerweter

Volgens mij zou er nog extra informatie beschikbaar komen ivm e-sim omdat vandaag de softlaunch is, is er al iemand in de winkel langsgeweest?

Patrick6611
Professional Weetjesweter

Ben vanmiddag naar Telenetwinkel geweest voor aanvraag esim, super snel geholpen. Ze hebben je GSM nummer nodig en identiteitskaart. Eenmaal dat ze de aanvraag gedaan hebben ontvang je een e-mail met QR- code. Zorg dat je je pin code bij de hand hebt van je huidige sim kaart. Dan open je de mail bijvoorbeeld op je PC scan de QR code met je camera.  bevestig dat je de esim wil downloaden. Geef dan nog je pin code in voor je esim die je ontvangen hebt via mail, dat is het. Maak je naast esim ook gebruik van een sim kaartje geef dan nog je voorkeuren in omtrent welke kaart je wil gebruiken voor data en sms. Bij mij is alles vlot verlopen.

m-jan20
Freshman Meesterweter
Ik ga dan denk ik ook eens passeren in de winkel, aangezien ik de komende maanden een kaar keer buiten de EU ben en dus best een lokale sim gebruik (e-sims nog vrij duur in het buitenland als prepaid).
Mr_BananaPants
Experienced Beetjesweter

Ben net naar de Telenet winkel in Oostende gegaan. Medewerker die mij bediende wist niet van de lancering van de eSIM. Na gesprek met de manager was hij op de hoogte en heeft hij mijn SIM omgezet. Heb geen identiteitskaart moeten tonen of dergelijke. Enkel het telefoonnummer moeten zeggend ik zou willen omzetten naar een eSIM (wat wel wat verontrustend is aangezien iedereen dit dus voor iedereen kan veranderen).

iets later kreeg ik een e-mail met de QR code om mijn eSIM in te stellen. Dit ging zonder problemen op mijn iPhone 13 Pro. Mijn fysieke SIM werkt nu niet meer.

patrick37
Professional Superweter

@Suzy 

Gaat op termijn ook de data simkaart op E-sim kunnen gaan of enkel maar de gewone simkaarten ? 

marcel3X
Freshman Meerweter

Dus als iemand jou sim zou willen kapen, dan merk je dat gelijk...

marcel3X
Freshman Meerweter

Waarom zou er verschil zijn met een data kaart, ga er maar vanuit dat dat nu al kan...

luc55
Experienced Meesterweter

Zal niet lang duren of iedereen zal de e sim kunnen gebruiken  op zijn  toestel

https://techpulse.be/nieuws/456205/google-lanceert-esim-transfertool-voor-alle-android-telefoons/

 

Willy14
Professional Weetjesweter

30 januari 2924 : “Op 29/01 start Telenet met een soft launch van de eSIM. Dat betekent dat de eSIM eerst beschikbaar zal zijn via een beperkt aantal kanalen in januari.”

Gisteren  wist niemand in de boetiek noch via de helpdesk iets van ?!

Wat zijn dzee ”beperkt” en “aantal kanalen” in praktijk?

Kan ik in een boetiek binnen stappen vandaag en deze omruilen (ik veronderstel let QR code vergezld?

BillyX
Freshman Bijna Allesweter

@luc55  schreef:

Zal niet lang duren of iedereen zal de e sim kunnen gebruiken  op zijn  toestel

https://techpulse.be/nieuws/456205/google-lanceert-esim-transfertool-voor-alle-android-telefoons/


De transfer tool waarnaar je refereert is niet een hulpmiddeltje om van je fysieke SIM kaart een eSIM te maken. Deze tools zijn er om ervoor te zorgen dat je je huidige eSIM eenvoudiger in een nieuwe of andere telefoon kan gaan gebruiken. Een fysieke SIM kaart kan je razendsnel verwisselen naar een andere telefoon. Een eSIM echter niet. Diverse operatoren gebruiken hun eigen procedures en bij bepaalde telefoons is het nog eens lastiger dan bij andere.

Willy14
Professional Weetjesweter

Beste, heb net mijn eSIM in de Telenet boetiek geactiveerd met een QR-code die ik heb ontvangen via e-mail. Paniek! Had geen telefoonverbinding meer met de mast dus geen actieve telefoonlijn meer. Terug naar de boetiek en waar lag het probleem? Met mijn vorige fysieke Woezel simkaart had ik de pincode van de simkaart op pdf gezet en deze pincode was dus niet actief. Na de eSIM te hebben geactiveerd bij Telenet, moet je deze nieuwe pincode eerst en vooral (de eerste maal) terug activeren en dus de nieuwe pincode intojoen die met de nieuwe eSim is gegeven via e-mail om het mobiel netwerk te doen werken. Dus niet vergeten om uw pincode de eerst maal terug te gebruiken zelf als u deze nadien gaat wissen!

BillyX
Freshman Bijna Allesweter

Is er nu al iemand die meer informatie heeft over de eSIM bij Telenet? 

Wordt bijvoorbeeld het protocol eSIM Carrier Activation ondersteunt? Of is het alleen maar mogelijk om nu en in de toekomst alternatieve methodes zoals een QR code of de Telenet app te gebruiken voor de activatie van de eSIM?

Wat met het overzetten van de eSIM naar een ander toestel? Wordt het protocol eSIM Quick Transfer ondersteunt?  Indien niet, kan je dit dan volledig zelfstandig uitvoeren via de 'MyTelenet' app? Of heb je hiervoor opnieuw ondersteuning van de klantendienst nodig?

Zijn er al enkele die de overgang hebben gerealiseerd met een Telenet One Number? Zijn er hiermee problemen mee?

marcel3X
Freshman Meerweter

Volgens mij is 't systeem in Beta, dus je kan gaan speculeren over protocollen, maar nu is 't QR code, trouwens net nog mijn Mobile Vikings esim overgezet met QR code vanuit de App en dat kost 1 minuut, nu kan ik mooi 4 lijnen op 1 telefoon hebben...

Willy14
Professional Weetjesweter

Hallo iedereen,

Ik heb gisteren in een winkel een eSim gevraagd en dus een nieuwe eSimkaart die geen fysieke kaart is. Eenmaal dat de bediende deze via hun systeem heeft aangevraagd, vervalt automatisch de oude fysieke kaart in je telefoon en wordt deze weggenomen van het Telenet netwerk.

Enkele momenten nadien, heb ik een mailtje ontvangen die deze nieuwe bevestigd (dat ik dus een nieuwe eSimkaart heb) en dit is het mailtje waarvan ik de de QR code heb gewist zoals tevens de pin- en pukcode van deze eSimkaart.!

Je scant dus de QR met de app scanner of andere van je mobiele telefoon (als je de mail op een computer opent) en wat heel belangrijk is, je moet de NIEUWE pincode van de eSim invoegen anders krijg je GEEN verbinding met de “mast” van Telenet en dus geen enkel signaal!!!

Nadien was alles ok en je mag de “oude” fysieke simkaart weggooien.

Ps.  Ik heb gelezen dat je met een iPhone tot 8 eSimkaarten kan activeren maar moet dit door Apple Store laten bevestigen.

Uiteraard is het, voor de een “only data” simkaart, dezelfde procedure maar je kan er dus niet mee bellen,daar je nummer je niet toelaat om te bellen (wel via facetime audio, whatsapp, enz.).

Alles werkt perfect. Veel plezier en het beste aan allen.

"

Dag Willy,

Je koos onlangs voor een Telenet-eSIM voor het nummer XXXXXXXXX. Goede keuze! Je activeert snel en eenvoudig je eSIM met behulp van onderstaande instructies. Overloop de stappen en je bent klaar om aan de slag te gaan met je eSIM!

Hoe activeren?

Je activeert je eSIM makkelijk door de QR-code hieronder te scannen met het toestel waarop je je eSIM wilt installeren.
Tip: Zorg ervoor dat je een stabiele internetverbinding hebt.

  • Gebruik je momenteel een computer? Dan kan je de QR-code hieronder gewoon scannen en je eSIM-profiel downloaden.

  • Gebruik je momenteel een mobiel toestel? Neem dan een screenshot van de QR-code hieronder met je mobiele toestel. Daarna ga je naar de optie eSIM toevoegen in je toestel en scan je de QR-code door de screenshot te selecteren.

Je pin- en pukcode

Om je nieuwe eSIM te kunnen gebruiken, heb je je pincode nodig. Pincode verloren of vergeten? Dan moet je je pukcode ingeven. Hou deze gegevens goed bij. Je vindt ze ook altijd terug in Mijn Telenet onder Je simkaarten.

  • Je pincode: XXX
  • Je pukcode: XXXXXXX

Veel plezier met je eSIM!

Vriendelijke groeten,
Het Telenet-team

BillyX
Freshman Bijna Allesweter

@Willy14 Heb je nu extra instellingen via je eSIM in de MyTelenet app? Want hoe zet je nu je eSIM over naar een andere telefoon? Kan je via de app een nieuwe qr code aanmaken of ben je genoodzaakt om terug contact met de helpdesk te maken?

Aangezien er met qr codes gewerkt wordt ga ik ervan uit dat eSIM Quick Transfer niet wordt ondersteund. 

Willy14
Professional Weetjesweter

Als je op de iPhone (weet niet op Android slmartphones) de eSim toevoegt (add eSim) heb je de keuze of van je huidige mobiele telefoon de gegevens naar een andere telefoon door te sturen dus ik veronderstel dat dan je eSim mee wordt ingegeven maar ik persoonlijk heb dirt niet gedaan, heb maar één iPhone in gebruik.

Op MijnTelenet onder mijn  nieuw eSimkaartstaat nu het volgende geschreven :

"

Informatie over je eSIM voor een smartwatch
Status
Active
eSIM opnieuw toewijzen

Koppel het eSIM-profiel opnieuw aan een andere gebruiker.

eSIM opnieuw toewijzen
Blokkeren

Blokkeer alle uitgaande gesprekken, sms'en en mobiele data.

Blokkeer eSIM-profiel
Gedeeltelijk blokkeren

Blokkeer eenvoudig en tijdelijk bepaalde diensten zoals gesprekken, sms'en en mobiele data in België of in het buitenland.

Blokkeer een dienst
Nieuwe fysieke simkaart (€ 5)

Vraag een nieuwe fysieke simkaart aan met behoud van je huidige mobiele nummer. Je zal je nieuwe simkaart per post ontvangen.

Nieuwe fysieke simkaart aanvragen
eSIM voor smartwatch deactiveren

Je kan de eSIM (voor je smartwatch) deactiveren terwijl je de mobiele nummerdiensten actief laat op de fysieke simkaart.

eSIM voor smartwatch deactiveren"
 
B zetreffende Quick Transfer moet dit lukken daar ik neit denk dat hiervoor iets aan veranderd, je kaart is gewoon wzeg niet fyiek in het toestel maar is uit te proberen azls je dit moet doen.
Beste aan allen.
BillyX
Freshman Bijna Allesweter

@Willy14  schreef:

Als je op de iPhone (weet niet op Android slmartphones) de eSim toevoegt (add eSim) heb je de keuze of van je huidige mobiele telefoon de gegevens naar een andere telefoon door te sturen dus ik veronderstel dat dan je eSim mee wordt ingegeven maar ik persoonlijk heb dirt niet gedaan, heb maar één iPhone in gebruik.

Dat is nu net mijn vraag omdat ik vermoed dat die procedure niet gaat werken. Telenet is bij Apple (nog) niet aangemeld als een telecom die Quick Transfer ondersteunt. Aangezien er ook gekozen is voor de qr codes vrees ik dat die methodes nooit ondersteunt gaan worden. Jammer want dat maakt het wel eenvoudig voor degene die toch geregeld wisselen van telefoon. 

Hoe het dan nu zit blijft dan nog een vraagteken. Misschien kan je wel zelfstandig aan de slag met de MyTelenet app of misschien ook niet. 

Suzy
Community Manager

@BillyX  schreef:

Is er nu al iemand die meer informatie heeft over de eSIM bij Telenet? 

Wordt bijvoorbeeld het protocol eSIM Carrier Activation ondersteunt? Of is het alleen maar mogelijk om nu en in de toekomst alternatieve methodes zoals een QR code of de Telenet app te gebruiken voor de activatie van de eSIM?

Wat met het overzetten van de eSIM naar een ander toestel? Wordt het protocol eSIM Quick Transfer ondersteunt?  Indien niet, kan je dit dan volledig zelfstandig uitvoeren via de 'MyTelenet' app? Of heb je hiervoor opnieuw ondersteuning van de klantendienst nodig?

Zijn er al enkele die de overgang hebben gerealiseerd met een Telenet One Number? Zijn er hiermee problemen mee?


@BillyX we hebben jouw vragen over de protocollen intern een nagevraagd. Het antwoord dat we kregen is dat men bij Telenet zeker nog zal bekijken hoe de journeys voor de eSIM verder verbetert kunnen worden, maar dat er nog geen concrete timings gekend zijn hiervoor.

@patrick37  schreef:

@Suzy 

Gaat op termijn ook de data simkaart op E-sim kunnen gaan of enkel maar de gewone simkaarten ? 


@patrick37 Ook deze vraag hebben we gesteld, al waren we al redelijk zeker van het antwoord. 😉
Maar we kunnen bevestigen dat je als klant ook voor de datasim zonder problemen een eSIM kan aanvragen.

PhilipP
Freshman Weetjesweter

Eindelijk ... ben net naar de Telenetwinkel geweest (op instructie van de Business Klantendienst - ze konden dit niet vanop afstand regelen, ik moest fysiek in een winkel gaan voor de omruiling) en de omruiling is nu succesvol.

Ik stelde in de winkel wel vast dat de winkelbediende (die dat voor de eerste keer moest uitvoeren) met een paar muiskliks op zijn computer dit geregeld heeft, en dat ik vervolgens een mail kreeg met QR-code. Met andere woorden, ik had helemaal niet naar die winkel moeten rijden (half uur tijdverlies en 22 km met de auto), de klantendienst had dit dus WEL vanop afstand kunnen in gang zetten.

Waarom is het voor een communicatie-bedrijf toch zo moeilijk om duidelijk te communiceren? Trouwens, als het niet was voor deze mededeling in de Netweters, zou ik niet eens geweten hebben dat het nu mogelijk is ... op de Telenet site is het ofwel NIET vermeld ofwel heel goed verstopt ...

Werk aan de winkel voor de communicatie-dienst van Telenet ...

marcel3X
Freshman Meerweter

Snap 't probleem niet helemaal, was je verplicht om een esim te nemen?
Staat ook duidelijk in 't artikel, dat 't in testfase is, en idd omdat 't nog niet officieel is wordt 't niet gepromoot...

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Vandaag binnengesprongen bij Auva (Telenet-winkel) in Hasselt en gevraagd om mijn tweede nummer om te zetten naar een eSIM. Er werd wel degelijk gevraagd achter mijn eID, naam en nummer. Op een paar minuten was alles geregeld en terwijl ik nog in de winkel stond ontving ik een mail met QR-code en nieuwe PUK/PIN code. Thuisgekomen QR-code gescand, enkele instellingen gedaan (standaardnummer instellen voor telefoon en SMS, PIN-code veranderd) om zo makkelijk de eSIM toe te voegen aan mijn Pixel 6. Even getest en jawel: bellen/gebeld worden en sms werkt.

Voor deze functie hoeft niemand ons dus nog door te sturen naar een andere provider. <eg> Ik zal er alvast reclame voor maken. Dankjewel, Telenet!

Nota bene: Het omzetten van SIM naar eSIM is gratis en ook mogelijk voor SIM zonder abo (prijs volgens verbruik).

(Eén nadeel: als ik mijn ene toestel misplaatst heb thuis, dan kan ik het andere niet meer gebruiken om mezelf even te bellen. First world problem...)

MartijnS
Experienced Veelweter

@PhilipP  schreef:

Ik stelde in de winkel wel vast dat de winkelbediende (die dat voor de eerste keer moest uitvoeren) met een paar muiskliks op zijn computer dit geregeld heeft, en dat ik vervolgens een mail kreeg met QR-code. Met andere woorden, ik had helemaal niet naar die winkel moeten rijden (half uur tijdverlies en 22 km met de auto), de klantendienst had dit dus WEL vanop afstand kunnen in gang zetten.


Daarom is het dus een soft-launch, dwz test periode. Niet alle advisors van de telefonische klantendienst hebben de juiste rechten in het systeem om een eSIM te wisselen. De gewone klantendienst kan dit dus nog NIET op afstand. Dit is een bewuste keuze van Telenet om als er problemen optreden klanten meteen vooruit te helpen (moesten er toch problemen optreden kan er meteen teruggegrepen worden naar een fysiek simkaart - anders moet die per post verstuurd worden en zit de klant zonder ontvangst).


@PhilipP  schreef:

Waarom is het voor een communicatie-bedrijf toch zo moeilijk om duidelijk te communiceren? Trouwens, als het niet was voor deze mededeling in de Netweters, zou ik niet eens geweten hebben dat het nu mogelijk is ... op de Telenet site is het ofwel NIET vermeld ofwel heel goed verstopt ...


Waarom is begrijpend lezen voor mensen toch zo moeilijk? In Suzy haar aankondiging stond duidelijk dat het enkel via een beperkt aantal kanalen gaat in een eerste fase.

luc55
Experienced Meesterweter

Het klopt is een test periode je moet naar de winkel om de nieuwe e sim te testen

bij fouten moet je het melden in de winkel die maken een dossier op

DolfkeB
Experienced Weetjesweter

Hoe kan ik met mijn iPhone die QR code scannen als ik geen ander toestel heb om die e-mail van Telenet te lezen ??

ik gebruik uitsluitend een iPhone voor al mijn zaken maar kan daar uiteraard geen mail mee scannen die ik daarop ontvang !

BillyX
Freshman Bijna Allesweter

@DolfkeB  schreef:

Hoe kan ik met mijn iPhone die QR code scannen als ik geen ander toestel heb om die e-mail van Telenet te lezen ??

ik gebruik uitsluitend een iPhone voor al mijn zaken maar kan daar uiteraard geen mail mee scannen die ik daarop ontvang !


Maak met je iPhone een foto van die QR code of neem een screenshot hiervan zodat deze ook in je foto bibiliotheek komt te staan.

Ga dan naar 'Instellingen', kies 'Mobiel netwerk' en maak dan de selectie 'Voeg e-sim toe'. Selecteer dat je gebruikt wenst te maken van een QR-code. Daar heb je de mogelijkheid met 'Open Foto's' om de gemaakte foto van de QR code te selecteren.