Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Database software voor foto's

Ik weet niet goed waar dit te plaatsen.

Op mijn PC staan duizenden foto's in mappen. Soms een map "reis land", soms map op datum, ook mappen met familiefoto's, oude ingescande, nieuwe enz. Ik zoek nu software waar ik op een of andere gemakkelijke manier tags kan toevoegen aan foto's zoals bij familiefoto's de namen, data enz., bij natuurfoto's bijvoorbeeld wolken, gras, spiegeling. En waarbij ik dan op die tags kan zoeken . Gebruiken jullie al zoiets? Ik geraak er eigenlijk niet aan uit bij mijn zoektocht op internet.

Als voorbeeld neem ik een familiefoto met meerdere personen. Ik wil daar de verschillende personen op aanduiden, jaartal enz. zodat ik daar kan op gaan zoeken.

Of ander voorbeeld een foto van een landschap met water, wolken een mooie spiegeling enz. Ik wil daar volgende zoektags aan toevoegen, wolken, spiegeling, plaats, water, datum enz. Zodat ik met de software kan zoeken naar de locatie(map enz.) van alle foto's waarbij wolken zijn aangeduid.

Dit heeft allemaal niet echt met computerproblemen of Telenet te maken maar misschien zijn er onder jullie wel mensen die dergelijke software naar tevredenheid gebruiken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (3)
0 Likes
15 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Database software voor foto's

@igvfer je kan kiezen voor lightroom, daar kan je metadata toevoegen zodat je deze gemakkelijker kan terugvinden.Beetje info : https://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/fotomanagement/

Een andere tool is FastPhotoTagger, daar kan je puur op tagging werken per foto.

Je moet hiervoor eens kijken op google, daar kan je wat info vinden.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Database software voor foto's

Geen ervaring, maar steek hier je licht anders eens op:

https://forum.belgiumdigital.com/


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Database software voor foto's

Ik ben amateurfotograaf, en gebruik sinds jaar en dag Adobe Lightroom.

Een geweldig programma, ook voor heel grote collecties.

 

Zoeken op personen en jaartallen is geen probleem. Je kan ook "slimme verzamelingen" maken die automatisch foto's opnemen die aan bepaalde criteria voldoen (bijv tags, of genomen met een bepaalde lens).  Een foto kan zo in verschillende verzamelingen zitten, terwijl hij maar één keer op je harde schijf staat.

 

Naast het catalogiseren is het ook een bewerkingsprogramma. Het voordeel is dat bewerkingen in een metabestand worden opgeslagen, zonder dat het originele bestand wordt aangepast.  Je kan dus altijd terug gaan, of zelfs helemaal opnieuw beginnen.

Dit werkt met RAW bestanden, maar ook met compressed image formats zoals jpeg.  Hier is deze manier van werken heel belangrijk, want elke keer dat je een Jpeg opslaat, gaat er info verloren (door compressie).  Door te werken met een apart bestand met wijzigingen, heb je dit nadeel niet.

Zo kan je ook virtuele copieën maken: 1 source bestand (de jpeg file bijv) en elke copie verwijst dan naar een apart meta bestand met enkel de wijzigingen.

Zeer krachtig.

 

Lightroom is tegenwoordig enkel nog verkrijgbaar als subscription: 12,09 euro maand (dan heb je ook Photoshop).

https://www.adobe.com/be_nl/creativecloud/plans.html


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Database software voor foto's

Behalve de hier reeds voorgestelde oplossingen is er nog de ingebakken mogelijkheid van Windows 10.

Als je rechts klik op een foto en eigenschappen kiest, kan je onder de tag Details volgende zaken ingeven:

  • Titel
  • Onderwerp
  • Labels (verschillende labels na elkaar gescheiden door een puntkomma)
  • Opmerkingen

Daartussen kan je ook een waardering geven van geen tot 5 sterren

 

In Verkenner kan je elke van die velden tonen door rechts te klikken op de balk boven en de gewenste onderwerpen te selecteren.

 

Ik raad u wel aan, bij om het even welke oplossing je gebruikt, om zoveel als mogelijk op kopies te werken.

0 Likes
Koen6500
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Happy New Year! Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi!

Database software voor foto's

Bijkomend kan je in de foto's app van Windows 10 ook gebruik maken van de "slimme" zoekfunctie. Hij herkent gezichten, en vraagt jou wie de persoon is. Eens je de persoon hebt getagd kan hij eenvoudig (bijna) alle foto's met deze persoon op vinden. 
Je kan ook zoeken op algemene termen als "huisdieren", "water", "wolkenkrabber" en dergelijke. Ook dan toont hij jou de foto's uit jouw collectie met deze onderwerpen. 

Het blijft echter een "native" windows 10 deel, en werkt wat trager met hele grote collecties. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Database software voor foto's

@Steven-E  Ik gebruik het goedkopere alternatief om foto's te bewerken. Affinity Photo. Eenmalige aankoop van 56€ of zoiets. Daar zit voorlopig nog zoiets niet in als lightroom maar het komt naar het schijnt. Ondertussen zijn er al veel naar Affinity overgestapt, ook fervente adobegebruikers omdat het praktisch zoveel kan als Adobe.

@janne_man @Koen6500  De ingebakken mogelijkheid in win10 is mij bekend maar ik zoek iets meer.

Ik had al veel dingen zien passeren en ze beloven allemaal het beste maar ik zag door het bos de bomen niet meer en ik wilde gebruikerservaringen horen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Database software voor foto's

https://www.digikam.org/

Met deze gratis opensource software kun je exif data aan foto's toevoegen, maar ook gelijk een database aanleggen met die informatie, zodat zoeken en sorteren heel makkelijk wordt.

Daarnaast bevat het programma ook de nodige editting mogelijkheden.

 

Ik gebruik dit al jaren onder linux, maar het is ook beschikbaar voor de andere operating systemen.

Ik ken Lightroom niet goed, maar geloof dat Digikam redelijk in de buurt komt, en dat volledig gratis.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Database software voor foto's

Ondertussen FastFototagger en digikam geïnstalleerd. Digikam werkt volgens mij vlotter en is uitgebreider. Mijn eerste indruk is dat Digikam, eerst en vooral makkelijker installeert en vervolgens nog een iets makkelijker leercurve heeft (voor mij toch).



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Database software voor foto's

Omdat je specifiek naar database software vroeg, is het misschien interessant Digikam te gebruiken in combinatie met een centrale mysql database.

Ik gebruik een mysql datatabase gehost op mijn NAS, waarop ook de foto's zelf staan. Voordeel is dat je dan vanaf meerdere PC's de foto's kunt raadplegen en de database kunt updaten.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Database software voor foto's


@Arnie  schreef:

Omdat je specifiek naar database software vroeg, is het misschien interessant Digikam te gebruiken in combinatie met een centrale mysql database.

Ik gebruik een mysql datatabase gehost op mijn NAS, waarop ook de foto's zelf staan. Voordeel is dat je dan vanaf meerdere PC's de foto's kunt raadplegen en de database kunt updaten.


Daar zou ik graag meer over te weten komen. Ik heb een kopie van mij fotobestanden op mijn NAS staan. Automatisch wordt die bijgewerkt als ik een foto op mijn PC zet. Kan je mij uitleggen, via links ofzo, hoe ik zo'n centrale database aanmaak specifiek voor die foto's.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Database software voor foto's

Ik weet niet of het bij de windows versie precies hetzelfde is, maar bij de linux versie kun je naar: setting -> configure digikam.

In het nieuwe venster wat opent kun je de database setting veranderen, van standard SQLite naar MySQL Server. Daar geef je dan de gegevens in van je mysql database.

Ik heb een mariadb database opgezet op mijn NAS (Synology, MariaDB is standaard beschikbaar in de Package Center).

 

In hetzelfde config venster kun je bij collections de lokatie opgeven van je foto's. Ik heb de NAS gemount (met NFS) en kan hier dus gewoon het mount-path opgeven bij "Collections on Network Shares".


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Database software voor foto's

@Arnie  We gaan eens op zoek. Altijd erbij als we wat kunnen bijleren.

Dank u.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Database software voor foto's

@Arnie 

Hartelijk dank voor uw suggestie van DigiKam.

Ik gebruikte vroeger altijd Picasa en gebruikte daarin de functie gezichtsherkenning. Ik vreesde dat al mijn werk in Picasa verloren was. Ik was zeer aangenaam verrast dat Digicam de gezichtsherkenning van Picasa overgenomen heeft, zonder dat ik hiervoor iets moest doen. In elke folder met gezichten zette picasa een bestand .picasa.ini met informatie waar de gezichten staan.

De leercurve begint.

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Database software voor foto's

@janne_man@Arnie  Digikam begint mij ook meer en meer te bevallen. Ook die gezichtsherkenning is een plus punt. Ik gebruikte dat nog niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes