Beantwoorden
CarineL67
Freshman Weetjesweter
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

TV-box opname afspelen en bewaren met andere software

Goedemiddag, 
als fan van Tina Turner, zou ik graag de opnames op BBC, TF1, CANVAS, ... nav haar overlijden voor eeuwig bewaren.  Helaas zullen ze na 1 jaar gewist worden (TV-BOX).   

Ik heb allerlei geprobeerd om de opnames op PC, IPAD, SAMSUNG gsm af te spelen en ondertussen op te nemen met VIMEO, XBOX GAME BAR, Movavi, ... of met de ingebouwde screencapture van IOS of van Android.  

Helaas bevat de opname enkel geluid en een zwart scherm als beeld.  Nochtans ben ik daar "vroeger" wel ingeslaagd  ???  Toen hadden we nog wel een digicorder en YELOTV ???

Er zijn genoeg ideeën terug te vinden op het internet maar als ik het dan zelf probeer met die tool is de tool niet meer voorhanden of is het resultaat eveneens zonder beeld. 
VLC zou het ook moeten kunnen maar daar ken ik te weinig van. 

Is er iemand die een positieve test/ervaring heeft met het opnemen van een digitale TV-opname zodat het bewaard kan worden (als MP4 bijvoorbeeld)? 

Een andere optie zou zijn als we een bepaald % van de TELENET- opnames voor eeuwig in de cloud kunnen bewaren. 

Alvast bedankt voor je hulp

Mvg, Carine

Titel gewijzigd door Vincent (mod) | Vorige titel: TVBOX opname afspelen en opnemen via ??? om te bewaren

0 Likes
20 reacties
Jari_Opsomer
Professional Meerweter
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Ja, dit is zeker mogelijk. Ikzelf heb een Capture Card HDMI naar USB, hiermee kan je van eender welke HDMI input - in dit geval jouw TV BOX - het beeld en audio opnemen. Zo'n klein apparaatje kost 15 euro, je hebt wel een pc nodig om het apparaatje op aan te sluiten. Als je dat hebt gedaan, hoef je enkel nog OBS te downloaden op je pc. Dan maak je in OBS een scène aan en voeg je de "Video opname-apparaat" bron toe, je kiest het apparaat en klikt op "Start het opnemen".

CarineL67
Freshman Weetjesweter

Dank je wel, Jari .... met links en al bij. 😊  

Voor alle duidelijkheid.
1. Je steekt de  "Capture Card HDMI naar USB"  in je PC (USB) ==> Te kopen.

2.  Een (aparte ??) HDMI-kabel verbindt het apparaatje met de TV-BOX (of is het eerder met de SmartTV?)

3. OBS staat blijkbaar al geïnstalleerd op mijn laptop. Update gedaan.

4. Dan maak je in OBS een scène aan.  Done

5. Daarna voeg je de "Video opname-apparaat" bron toe, je kiest het apparaat (maar dat kan dus pas als je het apparaatje met de TV(-BOX) via een HDMI-kabel hebt verbonden). 

6. Klik dan op  "Start het opnemen" in OBS.  Want je hebt ook de mogelijkheid "Streaming starten. " 

Voor mij ontbreekt er nog een stapje: Start (=Bekijk) je ook de opname op je TV?  Of hoe zie je wat hij aan het opnemen is? 
(In Chrome, Youtube, ..., op mijn PC, start ik een video terwijl ik de recording al gestart heb in VIMEO.)

0 Likes
WG94
Experienced Allesweter
De nieuwe Einstein! Krak Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar!

Je HDMI gaat van de TV-box naar de Capture Card inderdaad.

Wanneer je in OBS het opnameapparaat geselecteerd hebt, dan zie je het beeld van de TV-box in OBS. Je kan dan het menu doorlopen en de opname laten afspelen.

In OBS kies je inderdaad voor opnemen, en niet voor streamen. Dit doe je net voor je de opname laat afspelen op de TV-box.

Veel succes!

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent!

@Jari_Opsomer @WG94  heb ook zo een apparaatje en gebruik dit ook soms, maar dit wordt soms heel warm bij gebruik en je beeld begint dan te flikkeren in je opname.

hoe meer je het gebruikt hoe erger het wordt, weet nu niet aan wat dit ligt, het apparaatje zelf of de usb kabel naar de pc.

in begin had ik dit dus niet.

heb het hoofdapparaat (Apple TV HD) ingesteld op 1080p 50 frps, al lagere resoluties geprobeerd, resultaat blijft hetzelfde.

heb geen andere usb kabel liggen om te testen en geen ander apparaatje.

dus het resultaat kan niet verbeterd worden spijtig genoeg.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
0 Likes
Jari_Opsomer
Professional Meerweter
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Vreemd, ik heb deze problemen nog nooit gehad. Ik heb het apparaatje vermeld die ik gebruik en aanraad, dus voor @CarineL67 zou dit geen probleem moeten zijn.
Misschien heb je een van een ander merk of is er iets aan?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent!

BBE2E92A-FB48-4FF2-A541-806C9C44F827.jpeg

@Jari_Opsomer ik heb deze, ene met HDMI in en out en gevoed door voedings usb kabel,

heb die dat je vermelde besteld, eens testen of dit een betere optie is dan wat ik nu heb, voordeel van die van mij was dat je via de tv ook kon mee volgen en dus je aflevering kon volgen tijdens opname,

Dinsdag komt de bestelling toe en gaan we eens testen, hoop dat het beter gaat dan,

moet ik elke keer ik het gebruik de kabel uittrekken van de HDMI kabel van de Apple TV naar het kleine bakje omdat ik ruis en groen beeld heb, krijg die groene flitsen ook veel meer dan in het begin.

we zullen zien dinsdag wat het geeft.

Master-Magic | Krak
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter

@Jari_Opsomer @WG94 

Hier ben ik weer, de nieuwe HDMI naar usb stick in bezit, nog steeds zelfde probleem van flikkeringen in beeld.

heb de firma waar ik dit heb gekocht ook ingelicht over dit probleem.

begin te denken dat het aan de 3 meter usb kabel ligt naar de pc.

die is usb 2.0 en het stickje 3.0, misschien daar het probleem.

weet niet of dit de reden is???

Master-Magic | Krak
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter

@Jari_Opsomer 

ondertussen zelf opgelost, eens de usb3.0 op pc aan de achterkant gebruikt en opeens geen flikkering meer in het beeld, werkt weer zonder problemen.

of hoe een usb poort op een pc kan verschillen in soort.

heb m’n moederbord pdf eens gelezen, kennelijk zijn de achterste 3.2 usb poorten.

voor mij is dit afgesloten, weet niet of @CarineL67 met deze optie ook geholpen is.

kan het je sterk aanraden alvast 😉

Master-Magic | Krak
CarineL67
Freshman Weetjesweter

Dank je wel, Master-Magic.

Ik heb pas tijd in het weekend om alles eens te proberen.  Maar alvast bedankt voor de tip. 

Ik heb 3 USB-poorten maar geen idee of ze alle drie usb-3 zijn.  Ik heb er 2 links en 1 rechts.

Maar in apparaatbeheer zie ik enkel staan 

CarineL67_0-1686668776704.png

Dus geen idee, welke USB de hoofdhub is.  Waarschijnlijk de alleenstaande.  Hoe kan ik dat zien ?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter

@CarineL67 

Je kan dit doen door je merk en type van moederbord eens op te zoeken, in de pdf file van je moederbord vind je normaal gezien dan de info over de usb poorten dat je bezit op het moederbord.

of je merk van de pc en type eens op te zoeken.

Master-Magic | Krak
0 Likes
FrederikC
Ex-Moderator
Een bus vol! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

@Jari_Opsomer  schreef:

Ja, dit is zeker mogelijk. Ikzelf heb een Capture Card HDMI naar USB, hiermee kan je van eender welke HDMI input - in dit geval jouw TV BOX - het beeld en audio opnemen. Zo'n klein apparaatje kost 15 euro, je hebt wel een pc nodig om het apparaatje op aan te sluiten. Als je dat hebt gedaan, hoef je enkel nog OBS te downloaden op je pc. Dan maak je in OBS een scène aan en voeg je de "Video opname-apparaat" bron toe, je kiest het apparaat en klikt op "Start het opnemen".

@Jari_Opsomer @CarineL67 @Master-Magic Het zwarte scherm dat CarineL67 vermeld, krijg je omdat de content die je bekijkt via de TV-app auteursrechtelijk beschermd wordt. Het gebruiken van een capture card kan deze beveiliging inderdaad omzeilen. Telenet blijft echter wel verantwoordelijk voor de content die gedeeld en besproken wordt op De Netweters. Ik moet hier dan ook duidelijk stellen dat het niet de bedoeling is dat je content kopïeert zonder toestemming. Een alternatieve oplossing is om de betreffende zendermaatschappij te contacteren, en te vragen of ze deze uitzending ter beschikking kunnen stellen. Houden jullie hier rekening mee? We zullen het topic voorlopig wel gewoon laten openstaan.

Frederik | Ex-Moderator

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter

@FrederikC 

Is het niet zo dat we al hebben betaald voor de rechten op onze opnames en als we dit in huiselijke kring bewaren dit mag???

ik dacht van wel, en voor 1 of 2 opnames gaan we toch niet over vallen, de auteursrechten en uitzendrechten zijn betaald.

ik gebruik het vooral om af en toe een video opname digitaal te maken van wat ik nog heb staan op een dvd recorder met hdmi uitgang, een opname van een trouw of geboorte dat nog op dat toestel staat, ook krijg ik af en toe de vraag voor een VHS video opname te digitaliseren van iemand zijn feestje ofzo of een opname dat nog op hun digitale camera staat en dat ze zelf niet digitaal kunnen omzetten naar een ander formaat.

met dit hdmi naar usb kan je meer dan enkel die opname van de tvbox 😉

daarom dat dit handig kan zijn voor andere omdat je niet gebonden bent tot enkel opnames van Telenet, je kan er ook opnames mee maken van je race spel van de PlayStation of Xbox of whatever spelconsole.

Master-Magic | Krak
Ex-Netweter

@FrederikC Een thuiskopie in familiekring is altijd toegelaten, iedere consument betaalt daar ook voor: https://www.auvibel.be/nl/

0 Likes
FrederikC
Ex-Moderator
Een bus vol! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

@Master-Magic  schreef:

@FrederikC 

Is het niet zo dat we al hebben betaald voor de rechten op onze opnames en als we dit in huiselijke kring bewaren dit mag???

ik dacht van wel, en voor 1 of 2 opnames gaan we toch niet over vallen, de auteursrechten en uitzendrechten zijn betaald.

ik gebruik het vooral om af en toe een video opname digitaal te maken van wat ik nog heb staan op een dvd recorder met hdmi uitgang, een opname van een trouw of geboorte dat nog op dat toestel staat, ook krijg ik af en toe de vraag voor een VHS video opname te digitaliseren van iemand zijn feestje ofzo of een opname dat nog op hun digitale camera staat en dat ze zelf niet digitaal kunnen omzetten naar een ander formaat.

met dit hdmi naar usb kan je meer dan enkel die opname van de tvbox 😉

daarom dat dit handig kan zijn voor andere omdat je niet gebonden bent tot enkel opnames van Telenet, je kan er ook opnames mee maken van je race spel van de PlayStation of Xbox of whatever spelconsole.

@Master204

Zeker goede punten, ik heb dit ook voor de zekerheid afgetoetst met andere collega's om correct te kunnen informeren. Capture cards zijn an sich zeker een goede tool om opnames te digitaliseren! Alleen is het zo dat je opname bij Telenet maar gedurende een jaar bewaard blijft. Door een capture card te gaan gebruiken, ga je dus de ingestelde kopieerbeveiligingen omzeilen om deze langer bij te houden.
Ik begrijp ook zeer goed dat dit een grijze zone is, waar er veel voor interpretatie vatbaar is. Daarom vragen we ook om het topic af te ronden, maar sluiten we dit niet af zodat andere Netweters deze info wel nog altijd kunnen raadplegen. Mijn comment was vooral bedoeld als nuance, om door te geven dat het niet de bedoeling is dat je beveiligingen gaat omzeilen om kopieën te maken. 
@Ex-Netweter 
Kan je jouw bijdrage hier nuanceren? Naar mijn weten is de opname via je TV-box of de TV-app wel degelijk een privékopie. Het is niet zo dat dit plots verandert omdat je gebonden bent aan de voorwaarden van Telenet voor het bewaren van deze kopie. Wanneer je echter deze kopieën verder gaat "verdelen" kom je op het randje van wat mag terecht. Zelfs al maak je een kopie voor privégebruik, dan nog balanceer je op het randje van wat kan of mag door moedwillig beveiligingen te omzeilen. 

Het is hier zeker niet de bedoeling om de grote boze wolf te komen spelen, maar zoals eerder vermeld blijven we verantwoordelijk voor de content die hier gepost wordt. Het lijkt me dan ook redelijk normaal dat we hier wel een duidelijk standpunt willen innemen.

Frederik | Ex-Moderator