Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

Beste forumleden, 

ik stuur regelmatig eens een foto naar mijn ouders hun Telenet email adres. 

Deze foto's worden gestuurd vanop mijn iPhone. Ik maak dan een foto, en stuur deze dan rechtstreeks door. 

Het probleem is nu, bij elke foto die ik doorstuur, krijgen ze de foto's omgekeerd in hun Telenet webmail.

Als ik bijvoorbeeld een foto doorstuur naar andere mensen die een gmail adres hebben, wordt deze foto wel correct weergegeven. 

Dit probleem is ook aanwezig als ik een foto doorstuur via mijn iMac. 

Is het mogelijk dat er een instelling verkeerd staat bij Telenet webmail? Nog even vermelden, mijn ouders hebben een windows 10 besturingssysteem en ze openen hun emails rechtstreeks in Google chrome op de site van Telenet webmail. In bijlage een voorbeeld van een foto. 

Bedankt voor jullie reacties en feedback. 

Schermafbeelding 2019-08-02 om 19.25.06.png

 

0 Likes
27 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@fieldoxide 

Ik heb nog wat geëxperimenteerd met GIMP. Daarin kan je de metadata zien van de foto en wordt dan ook de oriëntatie gegeven. Het interessante van Gimp is dat men de foto's heel simpel kan draaien. 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone


@louishufk  schreef:

@fieldoxide 

Ik heb nog wat geëxperimenteerd met GIMP. Daarin kan je de metadata zien van de foto en wordt dan ook de oriëntatie gegeven. Het interessante van Gimp is dat men de foto's heel simpel kan draaien. 


Dat kan met Irfanview ook. Net zoals GIMP gratis, maar neemt niet zo veel in (5x minder dan GIMP).

 

Edit: Dat draaien kan volgens mij ook gewoon onder Windows Explorer (Verkenner). (Maar de OP heeft iOS, dus...)


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@sb @louishufk Ik maak de foto's inderdaad met IOS13 op mijn iPhone Xs. 

Vandaag heb ik wel iets interessants ontdekt. Via de camera app op mijn iPhone is er ook een portret modus, als ik deze selecteer en met mijn iPhone verticaal een foto neem wordt deze foto wel correct weergegeven via Telenet webmail. 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@fieldoxide

 

Je hebt nog altijd niet gereageerd of de foto's worden bewaard als HEIC of als JPEG. Je kan het instellen als JPEG. Heb je dat al eens gedaan en dan opnieuw de test?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@sb Enig idee waar ik dit kan instellen op mijn iPhone? 

Als ik de foto's bekijk in mijn fotobibliotheek op mijn iMac zie ik als bestand HEIC staan. 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone


@fieldoxide  schreef:

@sb Enig idee waar ik dit kan instellen op mijn iPhone? 

Als ik de foto's bekijk in mijn fotobibliotheek op mijn iMac zie ik als bestand HEIC staan. 


Dat staat in de link die ik al eerder gaf:

https://www.techjunkie.com/heic-to-jpeg-iphone/

 

Is wel in het Engels.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@sb Ik heb de instelling gevonden, zonet twee foto's genomen, 1 met de iPhone verticaal en 1 met de iPhone horizontaal. 

De afbeeldingen werden doorgestuurd in JPEG formaat naar mijn Telenet webmail maar de eerste foto staat weer op zijn hoofd, de tweede is correct. 

Het vreemde is wel, als ik ze opsla op mijn iMac worden ze wel correct gecentreerd. 

 

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

Ja, maar dat is omdat die iMac slimmer is. (-;

 

Maar het blijft dus een mysterie. Ik heb juist wel eens gezocht op 'iphone picture upside down' en dit geeft verschillende resultaten. Heb je al eens in die richting gezocht?

 

Ik heb er een paar bekeken en blijkbaar is het een kwestie van snelheidswinst. In plaats van die oriëntatie op een bepaalde manier te bewaren kiest de iPhone voor een andere manier (wegschrijven naar EXIF), zodat de gebruiker sneller foto's kan trekken. Maar blijkbaar kan niet elke software (M$) goed om met deze informatie.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

Het orientatieprobleem is niet specifiek Apple, maar algemeen. Elke smartphone gebruikt hiervoor de info in de exif, net als elk digitaal fototoestel. Dit is reeds zo sinds ongeveer 15 jaar. 

In 1999 had ik mijn eerste digitaal fototoestel (Casio QV-7000SX). Dit had geen exif informatie. Elke foto staande foto moest ik toen roteren. Toen ik in 2004 mij een Canon Ixus aanschafte, deed ik hetzelfde en als resultaat stonden mijn foto's verkeerd gedraaid. Hier werd de exif info gebruikt.  

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@fieldoxide Interessante thread! 📸 Ik heb de vaststellingen over Telenet Webmail alvast naar de juiste contactpersoon doorgestuurd. Zodra ik feedback hierover heb, deel ik het met jullie. 

 

Voor ons platform De Netweters zal ik nog enkele tests doen en maak ik indien nodig ook een ticket aan voor verder onderzoek. Bedankt alvast voor de inzichten! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@fieldoxide Ik heb ondertussen wat meer kadering gekregen van onze Webmail engineer binnen Telenet. Hier komt het op neer: 

 

Die rotatie is een metatag in de foto, de foto zelf staat wel degelijk in 'breedbeeld', maar met een tag erbij dat die 90° gedraaid moet worden in display. Het blijkt ook iPhone-specifiek om foto's alleen te labelen met die oriëntatie-tag i.p.v. de afbeelding effectief te draaien, wat quasi alle andere (foto)toestellen doen. Het issue is gekend bij Zimbra, maar zij verwijzen door naar de browsers om dit correct weer te geven. De browsers vervolgens zijn het onderling oneens over de juiste oplossing.

 

Gmail zal wellicht zelf actief iets doen om de afbeelding te draaien via css, maar eigenlijk is het niet de bedoeling dat Webmail hier iets aan doet. De afzender moet het correct doorsturen en de ontvanger (browser of mailcliënt) moet het correct weergeven. 

 

Later dit jaar wordt het Zimbra platform geüpgraded, men gaat hier binnen Telenet nog wat meer testen rond doen en vervolgens met Zimbra bekijken of dit opgelost kan worden. Het wordt bij Zimbra enkel niet gezien als een bug, het is eerder een dispuut over hoe de tag (die in praktijk enkel door iPhone gebruikt wordt) geïmplementeerd moet worden.

 

Betekent dat erop korte termijn niet direct een oplossing aan zit te komen, maar het wel geweten is nu. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@Suzy Bedankt voor deze deskundige uitleg. 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Afbeeldingen in Telenet webmail verzonden met iPhone

@Suzy Je reactie is allicht correct ten opzichte van de inleidende vraag van deze draad.  @fieldoxide  heeft enkele reacties later een voorbeeld gegeven van drie foto's genomen in drie verschillende standen. Op de netweters zijn deze foto's gekomen zonder rekening te houden met de orientatie. Op een andere plaats in de Netweters had ik een foto gezet die eveneens omgekeerd getoond werd. Deze foto heb ik genomen met een Samsung smartphone onder Android 8. Voor het opladen van deze foto stond deze correct afgebeeld op mijn scherm. Het probleem van de rotatie zit hem niet noodzakelijk in de weergave maar allicht in het conversieprogramma. Mijn jpg foto werd (zeer terecht) bij het opladen geconverteerd naar een veel kleiner formaat. Bij deze conversie werd echter de volledige exif informatie van de foto gewist. Hierdoor is uiteraard de orientatie indicatie verdwenen. Als op de site van de Netweters tijdens het kleiner maken van de foto, de foto tevens gepast gedraaid wordt stoort het niet dat alle exif data gewist wordt.

0 Likes