Beantwoorden
omega
Freshman Weetjesweter
Berichten: 30
De vlam zit erin. π-DAY! Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD

Ik gebruik Telenet webmail en vroeg mij af hoe je van al je mails en folders daar een backup bestand kan maken op de harde schijf van je PC in het geval toch iets zou gebeuren met de servers van Telenet?

 

Bij Instellingen > Importeren/Exporteren zie ik alleen de mogelijkheid van de agenda of adresboek te exporteren, maar ik wil dus een backup bestand van al mijn mails en folders in webmail.

 

Kunnen jullie mij zeggen op welke manieren ik dit kan doen en welke manier het makkelijkste is? Alvast bedankt.

Tags (2)
0 Likes
15 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD

Bij exporteren moet je op 'alle mappen' klikken. Je kan de hoofdmap selecteren of een submap.

omega
Freshman Weetjesweter
Berichten: 30
De vlam zit erin. π-DAY! Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD

Ik zie nog steeds niet hoe ik al de folders en berichten (mails dus) uit Telenet Webmail kan backupen als een bestand naar mijn harde schijf?

 

Bij instellingen > im/exporteren kan je qua type export alleen kiezen tussen Agenda of Adresboek wat je eerst moet  aanvinken. Er is dus geen optie om je mails te kiezen. Als ik bvb Agenda neem en klik dan op "Alle mappen" dan kan ik alleen kiezen tussen een hoofdmap "Agenda's" of "Agenda" eronder, maar dat is dus niet wat ik zoek.

 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD


@omega  schreef:

Eerst moet je bij instellingen > im/exporteren ofwel de cirkel naast Agenda of Adresboek aanvinken. Er is geen optie om je mails te kiezen. Als ik bvb Agenda neem en klik dan op "Alle mappen" dan kan ik alleen kiezen tussen een hoofdmap "Agenda's" of "Agenda" eronder, maar dat is dus niet wat ik zoek.

 

Hoe kan ik al de folders en berichten (mails dus) uit Telenet Webmail backup'en als een bestand naar mijn harde schijf?


Je mag niet één van de twee aanvinken. Daar juist onder, naast 'Van:' klik je op 'Alle mappen'.

louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD

@omega 

Je kan op een eenvoudige manier met gebruik van thunderbird je mails back-uppen naar een zelfgekozen map op je HD.

Installeer Mozilla Thunderbird.

Koppel aan webmail

selecteer de mails die je wil archiveren.

kies message (engelse versie)

kies copy

selecteer lokale folders en map

 

Groeten

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD

"Koppel aan webmail", je bedoelt IMAP instellen?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD

Koppelen aan Telenet mail was beter uitgedrukt. Als je de mails maar te zien krijgt.

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD


@louishufk  schreef:

Koppelen aan Telenet mail was beter uitgedrukt. Als je de mails maar te zien krijgt.

Groeten


Niet akkoord, ik deel de mening van  @sb . Stel dat 'gekoppeld' wordt met pop, dan kan je alles kwijt zijn op Mijn Telenet.

 

Trouwens exporteren met Webmail is niet moeilijker dan met Thunderbird.  In het gecomprimeerde bestand staan allemaal eml bestanden. Je kan verder met om het even welk mailprogramma.

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD

Ik dring mijn antwoord niet op. De vraagsteller kiest de oplossing. Ik ga er ook vanuit dat men de mensen niet de hand moet vasthouden als er iets moet gedaan worden.

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
omega
Freshman Weetjesweter
Berichten: 30
De vlam zit erin. π-DAY! Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD


@janne_man  schreef:


Je mag niet één van de twee aanvinken. Daar juist onder, naast 'Van:' klik je op 'Alle mappen'.


Denk dat nu gelukt is. Kreeg een bestand "Alles-2019-03-01-101324.tgz". Deed het vanmorgen. Is dat het?

 

Als ik dat bestand zou importeren om te kijken of het gelukt is, ga ik dan alles dubbel hebben of gaat die alles overschrijven? 

 

Kan je dat bestand met dus .tgz extensie op de computer op één of andere manier bekijken of verstaat alleen webmail dit?

0 Likes
omega
Freshman Weetjesweter
Berichten: 30
De vlam zit erin. π-DAY! Complimentendag Dat loopt vlotjes.

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD


@sb  schreef:

"Koppel aan webmail", je bedoelt IMAP instellen?


Als je voor het eerst Thunderbird installeert, hoe moet je er idd voor zorgen dat al je mails niet van de webmail server worden weggehaald wat uiteraard niet mijn bedoeling is. Moet je eerst internet verbreken en dan IMAP instellen en moet je bij IMAP ook nog ergens aangeven dat je dus niet wilt dat mails gewist worden van de server. Is al tijd geleden dat ik mail software heb gebruikt vandaar mijn vraag. 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD

Als je IMAP kiest kan je zelfs niet beslissen om de mails te verwijderen uit je Telenet mailbox na openen in Thunderbird. Ze blijven overal zichtbaar tot ze ergens afgeleid worden.

Trouwens je bent ze ook nooit kwijt. Je kan ze bij ongelukjes nog altijd terugsturen naar jezelf.

 

Groeten

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD

Als je de mails van webmail naar uw PC haalt met bvb thunderbird gaan zelfgemaakte submappen op webmail NIET mee gedownload worden.

Ik heb al lang thunderbird op de PC en dat werkt prima (POP3), maar ik heb dus eens bij wijze van test op webmail submappen aangemaakt en daar mails ingezet. Die staan daar dus nog altijd en zijn NIET door thunderbird binnengehaald.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD

@omega schreef:

Denk dat nu gelukt is. Kreeg een bestand "Alles-2019-03-01-101324.tgz". Deed het vanmorgen. Is dat het?

 

Als ik dat bestand zou importeren om te kijken of het gelukt is, ga ik dan alles dubbel hebben of gaat die alles overschrijven? 

 

Kan je dat bestand met dus .tgz extensie op de computer op één of andere manier bekijken of verstaat alleen webmail dit?


Het is dat.

 

Om te testen kan je een nieuw e-mail adres aanmaken op Mijn Telenet (een nieuw, geen alias). Je kan dan je backup importeren. Elk compressieprogramma kan lichtjes anders werken. 

 

Een tgz is een compressieextentie die veel in Linux gebruikt wordt. Er zijn ook programma's voor Windows. Dit is er één.  Als je dit of een ander programma op je pc hebt, kan je de inhoud bekijken. Als je 7-zip gebruikt, voer uit, en verder werkt dit zoals verkenner. Als je een mail map opent, heb je telkens 2 bestanden voor één mail: een eml en een meta. Deze laatste is niet zo spannend. Als je op een eml klikt zal uw standaard e-mail programma openen. Uw standaard e-mail programma is het programma dat zodanig is aangeduid in de instellingen van Windows 10.

louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Hoe backup maken van alle mails in webmail naar HD

@StefaanH 

Ik selecteer de mails die ik wil houden en kies de map ergens op de HD waar ze gesaved moeten worden.

Het voordeel is dat de mails allemaal als aparte items opgeslagen worden. Los van Thunderbird.

Nadeel: Je moet ze zelf selecteren.

Voordeel: Je selecteert enkel wat je wil houden.

Groeten


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes