Beantwoorden
Jelle_S
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

Beste,

 

Ik ben deze week veranderd van telenet account en wens graag mijn huidige mailadres te behouden, maar blijkbaar is dit niet mogelijk.

Ik dien eerst op de oude account het mailadres los te koppelen waardoor de mailbox volledig verwijderd wordt en dan kan ik op de nieuwe account dit mailadres terug aanvragen maar krijg dan een volledig lege mailbox.

Aangezien ik als zelfstandige werkzaam ben wens ik graag mijn mails te behouden aangezien hier toch wel belangrijke documenten insteken. bestaat er een manier om  deze mails op te slaan en dan daarna terug te importeren? 

 

Alvast bedankt voor de hulp.

0 Likes
29 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

De suggestie van @Janneke_Dust van 10:25 zou ik ook voorgesteld hebben.

 

Dit voorbeeld illustreert perfect dat het eigenlijk niet zo'n goed idee is om een emailadres van de provider te gebruiken. Zeker niet voor professionele doeleinden.  Het is nu te laat, maar als je bijv een gmail adres had (of eventueel een eigen domein ergens extern gehost) had je dit gedoe gespaard gebleven.
Maar @Janneke_Dust 's suggestie zal je wel uit de nood helpen. Het voordeel is dat je alles kan testen voor dat je de oude mailbox verwijdert aangezien je mails op 2 plaatsen staat.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Mailadres overzetten van telenet naar telenet


@Janneke_Dust  schreef:

Nu kan je een alias maken op uw nieuwe mailbox met het emailadres dat je wil behouden.


En dat kan mbv deze uitleg:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/telenet-e-mailadres-verplaatsen-naar-andere-telenet-mailbo...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

Mijn voorstel. 

Installeer op een pc Thunderbird en gebruik imap.

Haal alle mail binnen. Opgelet indien je submappen gebruikt. Die moet je abonneren.

In principe heb je minstens twee belangrijke mappen: Postvak in en Verzonden (= Postvak out).

Maak op in Thunderbird lokale mappen. Kopiëer alles naar lokale mappen. Opgelet Kopiëren is niet het zelfde als verplaatsen. Bij  kopiëren heb je alles dubbel en bij verplaatsen heb niets meer in de oorspronkelijke mappen. 

Maak in uw nieuwe account een ander e-mail adres. 

Verbind Thunderbird met imap met dit adres.

Kopiëer van de lokale mappen naar dit nieuwe adres.

Controleer met webmail of alles correct is.

Nu kan je het e-mailadres van je oude account verwijderen. 

Maak hierna een alias op het e-mailadres dat je in je nieuwe account hebt. Deze alias geef je dezelfde naam als je oude e-mailadres.

Je kan dan het oude e-mail adres verwijderen uit Thunderbird. Als er een probeem is heb je nog altijd een lokale kopie als backup.

0 Likes
_XiroN
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Say what?!

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

Waarom maken jullie het allemaal zo moeilijk en ingewikkeld?

 

 

In de Telenet webmail zit een import en export functie 😉

 

Je logt in op je oude e-mail, via de instellingen exporteer je alle e-mails naar een bestandje op je pc

 

Nadat dit gebeurd is geef je de e-mail vrij via mijn telenet door het lijntje waar de alias is ingevuld leeg te maken en op te slaan, vergeet daar niet wat naar beneden te scrollen en die specifiek alias volledig te verwijderen!

Nu kan je uitloggen!

 

Je ligt vervolgens in op mijn telenet met je nieuwe acc. Je voegt de net vrijgegeven alias toe aan je nieuw emailbox.

Nu kan je inloggen met je oude e-mail op je nieuwe email idd voorlopig volledig leeg, je gaat weer naar instellingen en kiest deze keer importeren en zoekt het bestandje op je pc.

 

Et voila je hebt je nieuwe mailbox, met je oude alias eraan gekoppeld eraan en bent geen enkele e-mail kwijt 😉

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

@_XiroN 

 

Voor zover ik het kan zien kan ik met die exportfunctie van webmail enkel contacten en agenda exporteren, maar dus geen mails.

 

Als het wel kan, kun je hier dan even uitleggen HOE je dat doet?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

@StefaanH Dat kan wel, maar op het ogenblik ligt de webmail blijkbaar plat. Hierdoor kan ik de juiste stappen niet vermelden. Als ik me goed herinner gewoon niets van de twee opties aanvinken, en vervolgens wel de juiste folders kiezen.

@_XiroN Dat klopt je kan dat doen met de methode die jij beschrijft. Toch zou ik die niet aanbevelen voor een onderneming. Het is een verwerking die één keer moet gebeuren en waarover de gebruiker geen ervaring heeft. In zulke gevallen wat kan mislopen zal mislopen. De export op zich kan je niet controleren. Pas bij het terug importeren kan je iets nakijken. Zeker voor professioneel gebruik moet je dubbel voorzichtig zijn. De methode die ik beschrijf is omslachtiger, maar veiliger. Het klopt ook dat je het copiëren naan en daarna van een lokale map kan overslaan, maar ook deze stap schrijf ik voor uit veiligheidsoverwegingen. In elke stadium heb je volledige controle je bent niet kwijt. 

@Jelle_S heeft nu verschillende voorstellen gekregen. Het is aan hem om te beslissen. 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

Ik zou ook zeker de methode van @janne_man aanraden, boven een lokale export. Eens je 2 IMAP accounts hebt geconfigureerd kan je duidelijk de inhoud van de originele en de nieuwe IMAP account met elkaar vergelijken. Ook de folder structuur kan je zo controleren.

Pas als alles naar wens is ontkoppel je het emailadres en maak je een nieuwe aan gelinkt aan de nieuwe IMAP account.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
_XiroN
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Say what?!

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

@StefaanH 

Helaas gaat dat voor de moment niet lukken 😭

Ik geraak niet in de webmail van Telenet...

clipboard_image_1.png

clipboard_image_2.png

 

@janne_man 

Bestaat er ooit een veilige methode? Er kan altijd iets mislopen toch?! 😋

Een andere optie is om aan de 'oude mailbox' (indien dit abo niet is stopgezet anders verlies je sowieso alles na 18 maanden!) een nieuwe fictieve alias te koppelen zodat deze altijd raadpleegbaar blijft 😁

En dus alsnog die huidige alias die in gebruik dient te blijven te kunnen koppelen aan de nieuwe mailbox, zo ben je zeker dat je altijd nog iets kan gaan raadplegen mocht je toch iets vergeten/kwijt geraakt zijn!

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

@_XiroN Absolute veiligheid bestaat niet. Vergelijk het met koorddansen. Dat kan gedaan worden met net of zonder net. Zelfs met net kan men bij een val uitzonderlijk heel ernstige letsels hebben en even uitzonderlijk kan men niets hebben bij een val zonder net. 

 

Je kan pas het mailadres van je oude account als alias gebruiken bij je nieuwe account nadat het mailadres van de oude account definiet verwijderd werd. Ongeacht welke aliassen er zijn, eens het mailadres verwijderd is, is deze mailbox verwijderd. Het is onmogelijk gelijktijdig een zelfde e-mailadres, zelfs als alias, op meer dan eens te hebben.  Voor zover ik weet kan een eigenlijk e-mailadres niet veranderd worden, tenzij met een omweg zoals voor twee verschillende accounts. Vermits er op dit ogenblik een aantal servers van Telenet niet bereikbaar zijn, kan ik ook niet controleren.

0 Likes
_XiroN
Professional Weetjesweter
Berichten: 44
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Say what?!

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

Je kan tot max 5 aliassen koppelen aan een mailbox, zolang er 1 alias blijft bestaan blijft ook de mailbox bestaan 😉

 

Dus een extra alias toevoegen en de gewenste vrijgeven gaat er wel degelijk voor zorgen dat de mailbox met inhoud blijft bestaan!

 

Enkel is deze mailbox dan toegankelijk via een andere login 😇 (= de nieuwe alias)

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

Je hebt sowieso 2 mailboxen, het oude en de nieuwe. Die hebben 2 verschillende paswoorden. Die moet je goed uit elkaar houden. Het is en blijft veilig als je extra aliassen aan maakt op je oude mailbox. Die blijven werken met het paswoord van de oude mailbox. Je moet maar voor 1 ding opletten met IMAP. Je moet zorgen dat je 2 IMAP accounts aanmaakt in je mailclient. Eentje voor je oude account en eentje voor je nieuwe account. Eens je oude account mails binnen zijn deze zo vlug mogelijk in je nieuwe account slepen, map per map.

Daarvoor prefereer ik een POP3 voor het oude account met 200 dagen resterende tijd op de server.. Eens de mails binnen staan ze op uw computer en moet je ze echt al gaan wissen om ze kwijt te zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

@Jelle_S 

Ik weet niet of je er ondertussen uit bent of niet, maar heb het hele proces, op uitzondering van het verplaatsen van mailadres naar nieuw account, eens uitgetest.

Ik heb gebruik gemaakt van een Thunderbird imap account.

Je ziet dus uw mails staan in webmail en thunderbird.

Stel op thunderbird uw account in voor archive in lokale mappen.

https://support.mozilla.org/nl/kb/gearchiveerde-berichten

Als je nu alle mails van een map (verzonden berichten) archiveert wordt onder lokale mappen een map archive/2019 aangemaakt.

Uw "verzonden berichten" map is na archiveren leeg. Ook in webmail.

Hernoem de lokale map 2019 naar verzonden berichten.

Neem de volgende map om te archiveren en herhaal het proces tot je alle mappen gearchiveerd hebt.

Webmail is nu leeg.

Als je uw e-mail verplaatst hebt naar uw nieuw account sleep je in thunderbird alles terug op zijn plaats.

Test eens uit, indien nog nodig, met waardeloze e-mails.

Groeten

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

Ik neem aan dat de TS, die al jaren dezelfde mailaccount gebruikt, zijn mails netjes heeft georganiseerd in mappen en submappen (volgens onderwerp, volgens klanten …).

Bij een goed gestructureerde mail account is de Inbox en de Map "verzonden items" altijd leeg (na behandeling van de mail) 😊.

Vergelijk het met je brievenbus thuis. Je stopt toch ook de brieven die je hebt gelezen niet terug in je brievenbus, maar je doet er iets mee (klasseren, weggooien, …)

Het transfereren van een oude account naar een nieuwe account is dus niet beperkt tot een map "Inbox" en een map "Sent items"  ...

 

@igvfer 

Jouw suggestie om POP3 te gebruiken voor de oude account vind ik een slecht voorstel. Bij POP3 kan je alléén de mails uit jouw Inbox binnenhalen. Dus geen complete mappen/submappen.

 

Daarom is het voorstel van @janne_man de enige juiste oplossing.

 

Het is wel nodig dat de TS goed het verschil begrijpt tussen een "mailbox" en een "e-mail adres", en dat hij ten onrechte denkt dat bij loskoppelen van het mailadres zijn oude mailbox automatisch verwijderd wordt (dit gebeurt alleen als het losgekoppelde e-mail adres het enige adres is van deze mailbox).

 

De volgorde zou dus moeten zijn:

  • maak een nieuwe alias op je oude mailbox (vb een e-mail adres voor je ouders).
  • koppel jouw e-mail adres los van je oude account.
  • koppel dit e-mail adres aan je nieuwe account (doe dot zo vlug mogelijk zodat niemand gaat lopen met jouw e-mail adres).

Vanaf nu komen je nieuwe mails (op jouw bestaand e-mail adres) binnen op je nieuwe account, en kan je de oude mails nog altijd raadplegen op je oude account.

 

Nu heb je rustig de tijd voor de transfer.

  • Gebruik hiervoor een goede mail client (Thunderbird is een optie, als je Office hebt kan je ook Outlook gebruiken).
  • Stel jouw 2 Mailboxen in als IMAP op deze Mailclient.
  • Nu kan je één voor één alle mappen/supmappen verschuiven van de ene naar de andere account. Je krijgt dezelfde mappenstructuur in beide accounts, en de mails gaan één voor één verplaatst worden...

Success.

 

 

 

 

 

 

 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

@Jelle_S Er is nog één puntje dat nog niet aangehaald werd.

Ongeacht welke methode je kiest, op zeker ogenblik zit je nog met je oorspronkelijk e-mailadres op je oude account en ben je in de transfer periode. Als je met de overdracht begint, zorg je ervoor je Inbox leeg is, dit werd reeds aangehaald in deze draad. Tussen dat ogenblik en het ogenblik dat je op de nieuwe account een alias aangemaakt hebt die identiek is aan je oud oorspronkelijk e-mailadres dat je wil behouden, verloopt een zekere tijd. In deze tussenperiode kan je nog e-mails krijgen in je oude account. Daarom raad ik aan om een regel te maken zodat alle e-mail die binnenkomt na het leegmaken van de inbox, automatisch doorgestuurd wordt naar de e-mail van de nieuwe account.

Ik kan best begrijpen dat je mijn reacties en ook andere onvoldoende duidelijk overkomen. Geen probleem, vraag dan maar om verduidelijking.

.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mailadres overzetten van telenet naar telenet

@igvfer Met standaard instellingen van POP3 verdwijnen uw mails van de e-mailserver zodra ze binnengehaald zijn. Omdat dit de standaard waarde is, raad ik dat af.

Met de opties die er vandaag bestaan in de e-mailclients is er uiteindelijk niet veel verschil meer tussen POP3 en IMAP. Je kan POP3 gebruiken zoals een IMAP en je kan ook IMAP gebruiken met een gedrag dat overeenstemt met POP3. Maar dat zijn afwijkende opties.

0 Likes