Beantwoorden
Manga
Freshman Meerweter
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Goed bezig!

Mijn e-mail adres is gehackt...

Op de website "Haveibeenpwned.com" blijkt dat mijn Outlook-client e-mail adres (de "... .telenet.be") gehackt is. ☹️  Ik kwam dat te weten doordat mijn verbinding opeens geweigerd werd. Nu lees ik mijn emails in de Telenet-webmail.

Ik heb het wachtwoord veranderd, maar daarmee is het probleem niet opgelost: Ik kan de Outlook niet meer gebruiken, maar als ik een nieuwe client installeer (bv. Thunderbird), dan lukt dat ook niet. Tenzij ik een ànder email-adres aanmaak, maar niet meer met dàt adres.  Het is besmet. 🙁 

Zou er een middel bestaan om dat adres terug te recupereren? Ik zou graag het verleden van mijn Outlook-agenda terugkrijgen, want zolang ik niet in Outlook kan ben ik die kwijt. 

En dan hoef ik ook geen nieuwe visitekaartjes te laten maken...

28 reacties
Manga
Freshman Meerweter

Oja, ik zal heel dankbaar zijn, maar ik weet nog altijd niet of een alias aanmaken hoedanook mijn probleem zal oplossen? (ik kan Outlook niet gebruiken, en ook geen andere client aanmaken, omdat er iets gebeurd is met mijn e-mailadres)

Als die alias aangemaakt is, dus niet xxx@example.com maar pakweg xxx@example.com, maar het wordt door Internet als een equivalent van mijn oorspronkelijk adres gelezen, dan zal dat alias-adres toch de "smet" van het oorspronkelijke overnemen?  Of begrijp ik het verkeerd?

Ik lees mijn mails voorlopig op de Telenet webmailbox. 

Inhoud gewijzigd door Christof (mod) | Reden: mailaliassen zichtbaar, gewijzigd naar xxx@example.com

Yince
Moderator
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm! Dag van de Chocolade

Hi! 

Dankjewel om dit aan ons te laten weten. Momenteel is dit het eerste wat ik hiervan hoor en dus is het goed dat je dit doorgeeft. 

Ik vroeg aan de collega's of zij misschien weten dat meer klanten hiermee issues ondervinden. Als dit zo is, maken we een dossier op naar de achterliggende diensten, zodat de collega's het in orde kunnen brengen. 

We houden jullie op de hoogte! 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngYince
Moderator
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Alle e-mail bij een onderneming die mail aanbiedt, gaat naar hetzelfde adres. Bij Telenet is dat smtp-telennet.be voor alle uitgaande mail en ofwel pop3 ofwel imap-telenet .be. Het is de possorteerder bij Telenet die iets doorstuurt naar een welbepaalde bus (e-mail box). Je kan je zogezegd hoofd mailadres ook beschouwen als een alias. Beschouw het als een grote lijst met de namen van de mailadressen en een interne naam van je box. Voor de buitenwereld hebben alle Telenet mail klanten hetzelfde ip adres.

ChristofM
Expert Moderator
Jij alziend oog. ;-) Champagne, lezer van het jaar! Waar zijn die handjes? De race is begonnen!

@janne_man Bedankt om dit te melden, we hebben dit doorgestuurd om verder te laten onderzoeken.

@Manga Ik heb in jouw tekst de mailaliassen wel gewijzigd naar xxx@example.com omdat we geen volledige e-mailadressen aanvaarden. Sowieso houden we jullie wel verder op de hoogte als we meer informatie hierover ontvangen. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngChristof
Expert Moderator

Manga
Freshman Meerweter

O, dankjewel, ChristofM, maar dat was niet nodig, hoor, dat waren verzonnen e-mailadressen als voorbeeld. Het algoritme had er hyperlinks op gezet, maar die zouden nergens naartoe geleid hebben. 😁

Hoedanook, ik heb nog altijd geen oplossing voor mijn Outlook-probleem! Ik heb de indruk dat de thread naar een ander topic afgedwaald is. Hoe kan het maken van aliassen, of dat nu lukt of niet, maken dat Outlook (niet Telenet) mijn e-mailadres terug aanvaardt?

ChristofM
Expert Moderator
Jij alziend oog. ;-) Champagne, lezer van het jaar! Waar zijn die handjes? De race is begonnen!

@Manga Je hebt inderdaad gelijk. Ik heb een ander topic gemaakt in verband met de storing met de mailaliassen, zo blijft alles hier over jouw storing apart staan. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngChristof
Expert Moderator

WG94
Professional Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Heb je je wachtwoord nu nogmaals gewijzigd zoals ik aanbevolen had?

Heb je intussen op een ander toestel (bvb smartphone) eens getest?

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
Manga
Freshman Meerweter

Hallo

Ik heb mijn wachtwoord al dozijnen keren tevergeefs hernieuwd sedert het probleem ontstaan is. Dat helpt niks.

En ja, of beter gezegd nee, op smartphone of computer maakt geen verschil. De enige manier waarop ik mijn e-mails kan lezen is via de webmail.

Volgens Telenet heeft mijn adres op een zwarte lijst komen te staan, en volgens HavIbeenpwned.com ben ik gehackt. 🙁

WG94
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

@Manga  schreef:

volgens HavIbeenpwned.com ben ik gehackt. 

Dat is helemaal niet waar Have I Been Pwned voor dient dus dat zeggen ze normaal ook niet. (En is al eerder uitgelegd aan je!)

Zij hebben geen toegang tot je account en kunnen dus ook niet zeggen dat je gehackt bent.

Wat zij wel zeggen is of je e-mailadres en/of wachtwoord opgedoken is in een “datalek”. Als dat zo is is het inderdaad wijs om je voorzorgen te nemen maar het zegt helemaal niets over het feit of je account(s) gecompromitteerd zijn.

@Manga  schreef:

Hallo

Ik heb mijn wachtwoord al dozijnen keren tevergeefs hernieuwd sedert het probleem ontstaan is. Dat helpt niks.

En ja, of beter gezegd nee, op smartphone of computer maakt geen verschil. De enige manier waarop ik mijn e-mails kan lezen is via de webmail.

Als het probleem zich voordoet in ALLE mailclients (en dus niet enkel Outlook!) dan is dat van die zwarte lijst onzin. Een client als bvb Thunderbird maakt rechtstreeks contact met de Telenet IMAP & SMTP servers.

Outlook werkt tegenwoordig echter anders, daar verloopt alles via Microsoft servers. Dus daar kan effectief een probleem zijn aan Microsoft kant.

Je deelde eerder al eens de foutmelding uit Outlook. Wat geven de andere clients (bvb Thunderbird) aan?

WG94 | Krak
Manga
Freshman Meerweter

Over HaveIbeenpwned.com: dat is waar, maar ik schreef "gehackt" om het kort te maken. 

Over die zwarte lijst: er zijn nog al mensen geweest die beweerden dat dat onzin is, maar het is wat de Telenet-persoon zei. Als het niet waar is, heeft hij gelogen. Ik ben geen expert genoeg om het tegendeel te kunnen bewijzen. Dus ik heb dat voor waar aangenomen.

Wat je quote betreft "Outlook werkt tegenwoordig echter anders, daar verloopt alles via Microsoft servers. Dus daar kan effectief een probleem zijn aan Microsoft kant.":  ... dat kan heel zeker kloppen. Vermits al het andere niet van toepassing is, is het dàt.  Hoe ik Microsoft tot betere gedachten kan brengen, weet ik echter niet.

En over Thunderbird: daar staat doodgewoon "kan geen verbinding maken". 

WG94

@Manga  schreef:

Over HaveIbeenpwned.com: dat is waar, maar ik schreef "gehackt" om het kort te maken. 

Over die zwarte lijst: er zijn nog al mensen geweest die beweerden dat dat onzin is, maar het is wat de Telenet-persoon zei. Als het niet waar is, heeft hij gelogen. Ik ben geen expert genoeg om het tegendeel te kunnen bewijzen. Dus ik heb dat voor waar aangenomen.

Vermits al het andere niet van toepassing is, is het dàt.

Gek dat je die conclusie trekt. Het werk in andere programma’s ook niet, dat schrijf je net zelf 🫠

@Manga  schreef:

En over Thunderbird: daar staat doodgewoon "kan geen verbinding maken". 

En je bent zeker dat je de juiste server, poort én beveiliging gebruikt?

Een screenshot van de instellingen (zonder persoonlijke gegevens) helpt altijd. Liefst van zowel Outlook als een andere mailclient (bvb Thunderbird)

WG94 | Krak
Manga
Freshman Meerweter

Toen de Telenetter met dat vertelde, heb ik dat voor waar aangenomen. Sedert men me er van alle kanten heeft op gewezen dat dat niet kan, weet ik natuurlijk dat het niet zo is.  Dus dat het aan een zwarte lijst zou liggen, is blijkbaar niet van toepassing. Dat is wat ik bedoelde.

Wat ook allemaal niet van toepassing is, is dat het aan mijn wachtwoord zou liggen, aan mijn antivirusprogramma, firewall, IP-adres, noch aan mijn server, poort of beveiliging; want dat is allemaal altijd hetzelfde gebleven. Dat is nooit veranderd.
In de instellingen staat altijd hetzelfde: bij inkomende mails Imap.telenet.be, poort 993, beveiliging SSL/TLS; bij uitgaande mails Mtp.telenet.be, poort 587, verbindingstype Start TLS, beveiliging SSL/TLS. Dat is altijd zo geweest is, ook vóór het moment waarop ik plotseling "uit de Outlook viel".  

Bij mijn pogingen om in Thunderbird een account te maken, vond de automatische detectie dezelfde gegevens als hierboven. En het resultaat was ook hetzelfde. 

Dus is dat ook niet van toepassing. Dan blijft er niks anders over dan dat Outlook/Microsoft server-geval, wat je daar zei.  Daarom vermoed ik dat het dàt is... Kun je me niet uitleggen, hoe ik moet maken dat Microsoft me terug laat "passeren", als je dat toevallig zou weten?

WG94

@Manga  schreef:

Dus is dat ook niet van toepassing. Dan blijft er niks anders over dan dat Outlook/Microsoft server-geval, wat je daar zei.  Daarom vermoed ik dat het dàt is... Kun je me niet uitleggen, hoe ik moet maken dat Microsoft me terug laat "passeren", als je dat toevallig zou weten?

Microsoft Support contacteren…

Maar als het probleem zich NIET uitsluitend bij Outlook voordoet is dat dus niet de oorzaak.

Ik vermoed nogsteeds een probleem aan de kant van Telenet.

Helaas heb ik niet genoeg informatie om je verder te helpen. Succes nog.

WG94 | Krak
Manga
Freshman Meerweter

Toch bedankt om te proberen...  Ik zal dan Microsoft maar proberen te contacteren, zeker?

Ik heb intussen iets zitten bedenken: om te weten te komen of het Microsoft is, zou ik misschien eens moeten zoeken naar iemand die een computer met Linux heeft, en aan dié persoon vragen om op zijn computer eens met mijn e-mailadres een Thunderbird-client aan te proberen maken!
Als het ook niet lukt op een computer die helemaal niks met Microsoft uitstaans heeft, dan ligt het toch vast niet aan Microsoft, of wel? 

Zou dat zin hebben?  Is dat een dom idee van mij, of niet? 🤔