Beantwoorden
Thewookie
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Problemen phishingfliter Telenet

Beste allemaal,

Ik ervaar al geruime tijd een groot probleem met het spam/phishingfilter van Telenet. Iedere dag ontvang ik ongeveer vijf spam of phishing-mails in mijn inbox, en dag in en dag uit rapporteer ik deze rechtstreeks aan Telenet via de "raporteer spam" functie. Helaas lijkt dit niets te veranderen aan de situatie.

In mijn beleving onderschept Telenet minder dan 10% van de spam/phishing-mails. De filterfunctie voelt daardoor als een lege doos, hij werkt gewoon niet naar behoren.

Spam en phishing zouden topprioriteit moeten zijn voor elke ISP-provider, en zeker voor een bijna-nationale provider zoals Telenet. Elke dag horen we in het nieuws dat mensen in België opgelicht worden via e-mailfraude. Als ISP heb je daar ook een verantwoordelijkheid in om klanten te beschermen.

Ter vergelijking: Google Mail weet bijna 99% van de spam/phishing-mails te onderscheppen, en dat terwijl dit een open platform is met enorm veel gebruikers. Hoe kan het dat een grote Belgische provider hierin zo achterblijft?

Gelieve hier echt een aandachtspunt van te maken. Het is niet normaal dat klanten voortdurend hun inbox moeten schoonmaken en rapporteren zonder dat er merkbare verbetering optreedt.

Alvast bedankt voor de aandacht.

Met vriendelijke groeten,

Pieter

6 reacties
ChristofM
Expert Moderator
Champagne, lezer van het jaar! Waar zijn die handjes? De race is begonnen! WOW!

@Thewookie Als het niet meer helpt om mails als spam te markeren, kan je best contact opnemen met onze klantendienst om dit verder te bekijken wat er dan misloopt. Via deze weg kan je onze klantendienst contacteren. 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewChristof | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Thewookie
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Hallo Christof,
Het probleem is niet dat ik geen mails als spam kan markeren, dat werkt zonder probleem. De mails worden wel naar de spamfolder verplaatst, maar Telenet past op basis van mijn actie hun algoritmen niet aan om gelijkaardige spam in de toekomst automatisch te blokkeren.

Daardoor geeft het markeren van spam vooral een vals gevoel dat je iets doet dat uiteindelijk een verschil zal maken.

Groeten,
Pieter

Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

Bedankt @Thewookie, we hebben jouw feedback gedeeld met de collega's die hier dagelijks mee bezig zijn. Ze geven graag iets meer info over hoe we hier bij Telenet mee omgaan en met wat we bezig zijn.

Bij Telenet begrijpen we zeker dat het zeer vervelend is om dagelijks geconfronteerd te worden met phishing- en spammails, ondanks het consequent rapporteren ervan. Bedankt dat je jouw ervaring deelt en aangeeft hoe belangrijk een krachtig anti-phishingbeleid is. E-mail blijft inderdaad één van de grootste aanvalsvectoren voor cyberfraude.

Telenetgroup is lid van het Belgian Anti-Phishing Shield (BAPS). Dit betekent dat alle verdachte meldingen die via verdacht@safeonweb.be binnenkomen, automatisch door ons systeem worden opgepikt en dat we hier direct de nodige acties op ondernemen. BAPS werkt samen met verschillende organisaties om phishing te detecteren en te voorkomen, deze samenwerking versterkt onze aanpak.

Binnen het Stop Phishing-project werken we met gerenommeerde bedrijven aan voortdurende verbeteringen van het detectieplatform van Telenet. Dankzij deze gezamenlijke inspanningen zien we al wat concrete resultaten en blijven we ons inzetten om de veiligheid van onze gebruikers verder te verhogen.

Met deze verbeteringen is de spam gezakt sinds 2024 van gemiddeld 15 miljoen per dag naar 2 miljoen per dag. Van die 2 miljoen, blokkeren we nog eens 50% voor dat ze onze klanten bereiken. Enorme stappen zijn gezet en we werken natuurlijk elke dag verder om verbeteringen aan te brengen.

Uiteraard kan je ons bij detectie altijd ook het nodige melden via Abuse (Telenet) naast verdacht@safeonweb.be.

We begrijpen hoe belangrijk veiligheid is en nemen elke melding serieus en zullen ons blijven inzetten voor een veiligere digitale omgeving!

Laat gerust weten als je nog vragen of suggesties hebt: jouw feedback helpt ons om ons platform steeds beter te maken.

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Suzy  schreef:

Uiteraard kan je ons bij detectie altijd ook het nodige melden via Abuse (Telenet) naast verdacht@safeonweb.be.

@Suzy 

Ik heb al altijd geweten dat Abuse (Telenet) alléén bedoeld was voor het melden van strafbaar gedrag van Telenet-klanten op het Telenet-netwerk?

Ook abuse@telenetgroup.be is toch alleen als je iets te melden hebt over een Telenet klant en niet voor het melden van binnenkomende Pishing mails of Spam ...

Willen jullie nu dat wij alle spam doorsturen naar verdacht@safeonweb.be en naar  abuse@telenetgroup.be ??? [confused] 🙄

Of begrijp ik het verkeerd?

WG94
Experienced Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen!

@flip1953  schreef:
Willen jullie nu dat wij alle spam doorsturen naar verdacht@safeonweb.be en naar  abuse@telenetgroup.be ??? [confused] 🙄

Safeonweb zou moeten volstaan

@Suzy  schreef:

Dit betekent dat alle verdachte meldingen die via verdacht@safeonweb.be binnenkomen, automatisch door ons systeem worden opgepikt en dat we hier direct de nodige acties op ondernemen. 

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
luc55
Experienced Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Jij alziend oog. ;-)

Dat klopt Safeonweb doet zijn werk zeer goed 

Wel een paar maanden wachten maar komt goed dat zie je (zeker de bank app mails en Bpost tracking link mails zijn  verdwenen )