Beantwoorden
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Webmail prullenbak

Hallo ,

Wordt de prullenbak in webmail automatisch leeg gemaakt ? Zo ja , na hoeveel tijd ? Kan je zelf instellen hoelang mails (of hoeveelheid data ) bewaard blijven in de prullenbak ?

 

 

0 Likes
21 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Webmail prullenbak

@YvanVW24 

Ik kan u enkel zeggen dat de prullenbak van de webmail niet automatisch wordt leeggemaakt. Zolang de prullenbak niet vol is blijft alles er gewoon instaan, dat verdwijnt niet vanzelf.

Hoeveel mails je erin kwijt kan weet ik niet, dat wordt trouwens in MB of GB uitgedrukt, niet in aantal mails.

Wat er juist gebeurt wanneer uw prullenbak vol is weet ik niet, gaan de oudste weg of verdwijnen de nieuwste meteen, geen idee, bij mij krijgt de prullenbak de kans niet om vol te geraken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Webmail prullenbak

Ik persoonlijk gebruik de webmail niet of bijna niet. Mijn vrouw daarentegen wel. Als ik nu in haar prullenbak kijk , zie ik mails tot 15 november 2022 staan. Zij noch ik ledigen deze prullenbak systematisch . Dit weekend zocht ze een mail waarvan ze wist dat ze hem verwijderd had maar in de prullenbak was enkel tot 15 november nog beschikbaar , deze ervoor zijn allemaal verdwenen ...We hebben hier ook niets ingesteld wat betreft de grootte van de bestanden ( het aantal Gb ).  Daarom dat ik denk dat de prullenbak leeg gemaakt wordt na een bepaalde tijd  of dat de oudste mails telkens verwijderd worden na een tijd. Ik zou dus zelf willen instellen hoeveel Gb in de prullenbak kan vooraleer hij geledigd wordt. Of nog beter , volledig autonoom kunnen beslissen over de prullenbak hetgeen ik nu wel kan bij mijn Thunderbird...

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Webmail prullenbak

@YvanVW24 

Ik heb even gekeken in mijn webmail en kan u zeggen dat de mails in de prullenbak er nog instaan vanaf eind oktober. De mails in de inbox, die blijven er gewoon staan, er staan er nog van 2013. Of die periode aangepast kan worden heb ik niks teruggevonden. Maar het is toch al een maand langer dan bij u ...

Ook heb ik intussen gevonden dat de totale opslag van webmail 5 GB bedraagt, verdeeld over alle mappen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Webmail prullenbak

Het doet mij vermoeden dat ze misschien naast webmail ook een ander programma gebruikt, vanop een PC, welke de emails via pop3 ophaalt.

Bij pop3 wordt normaal de email gedownload, en van de server verwijderd.

Bij de microsoft mailclients was het een gangbare standaard instelling om de mails dan nog 2 weken op de server te behouden, alvorens ze te verwijderen.  Dat zou hier het geval kunnen zijn.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Webmail prullenbak

@Moderator 

Zou dat eens intern kunnen nagevraagd worden hoe het zit met die prullenbak van de webmail? Worden daar berichten effectief na een bepaalde tijd automatisch verwijderd (hetgeen ik dus vermoed maar niet zeker ben)? En kan die parameter al dan niet door de gebruiker aangepast worden? (hetgeen ik betwijfel, maar dus niet zeker weet).

Alvast bedankt,


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Webmail prullenbak

Vermits de webmail van Telenet het product Zimbra is, heb ik eens gegoocheld op Zimbra retention period trash.

janne_man_0-1670312794417.png

Vermits de afbeelding niet direct zichtbaar is: na 30 dagen worden ze automatisch verwijderd uit de prullenbak.

 

0 Likes
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Webmail prullenbak

En that's it ?? Dus na 30 dagen verdwijnen ze automatisch , en daar kan je niets aan doen ? Aangezien mijn vrouw haar mails van op verschillende plaatsen dient te bekijken is het ook geen oplossing om thuis op de laptop een mailprogramma te installeren  ...ze is gewoon "gedoemd" om via deze webmail haar mails te bekijken ?

Persoonlijk vind ik dit een zéér groot minpunt van telenet webmail ...het kan toch zo moeilijk niet zijn om je zelf te laten bepalen hoelang mails in je prullenbak blijven ? Sommigen kiezen dan mss voor een maand , zes maanden , een jaar , enz ...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Webmail prullenbak

Als je vrouw de emails liefst langere tijd wil bewaren, waarom verwijderd ze die dan? (verplaatsen naar prullenbak).

Misschien kiest ze anders liever een andere folder om ze naar toe te verplaatsen, bijvoorbeeld één die ze zelf aanmaakt met de naam "archief", "bewaren" of iets dergelijks?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Webmail prullenbak

Niet alleen ik, maar nog veel anderen gebruiken mailprogramma's of apps om hun mail op verschillende toestellen te bekijken. Waarom bestaat er zoiets als IMAP?

0 Likes
bert_
Expert Moderator
Berichten: 203
Lees je nog iets anders? ;-) It's your ninth party! Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

Webmail prullenbak

Hallo! We hebben het voor jullie nagevraagd en laten iets weten als we meer info hebben! 

Gr

 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBert | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Webmail prullenbak


@Arnie  schreef:

Als je vrouw de emails liefst langere tijd wil bewaren, waarom verwijderd ze die dan? (verplaatsen naar prullenbak).

Misschien kiest ze anders liever een andere folder om ze naar toe te verplaatsen, bijvoorbeeld één die ze zelf aanmaakt met de naam "archief", "bewaren" of iets dergelijks?


Ik ging net hetzelfde voorstellen 😉

  • maak een eigen folder aan en verplaats uw "te verwijderen" posts daar manueel naartoe ipv op "verwijderen" te klikken. Zo blijft uw inbox toch opgeruimd en wordt er niks na 30 dagen weggemoffeld.

Ik moet wel zeggen: die 30 dagen .. Zoals ik al gepost heb, ik heb in de prullenbak nog een mail van 25 oktober zitten. Dat is net iets meer dan 30 dagen ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Webmail prullenbak

De bedoeling is niet om mails lange tijd te bewaren in de prullenbak , laatst was ze op zoek naar een mail waarvan ze wist dat hij verwijderd was maar om een bepaalde reden had ze hem toch nog nodig vandaar dat ze in de prullenbak was gaan zien ...en waar hij ondertussen verdwenen is ...

En mapjes maken heeft ze van in het begin al gedaan , dat is niet het probleem. Het probleem is dat je geen controle hebt over je prullenbak . 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Webmail prullenbak

@YvanVW24 

Van alle mappen die standaard in de webmail staan, zijn er twee waarbij de gebruiker geen controle heeft over de bewaartermijn via eigenschappen (door rechts te klikken met de muis op de folder) en dat zijn de folders spam en Prullenbak. @Suzy is dat een bewust beleid van Telenet of is dat een beperking van Zimbra?

 

Wat je echtgenote wel kan doen is een nieuwe folder maken (MijnPrullenbak). Daar kan ze dan met eigenschappen opgeven en in het nieuwe venster kan men een bewaartermijn opgeven (in dagen, maanden of jaren). Ze moet dan wel de mail verplaatsen naar die folder in de plaats van te deleten.

0 Likes
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Webmail prullenbak

Heb net een nieuwe folder gemaakt , "Deleted items" . Maar hoe zorg ik er nu voor dat als men een mail verwijdert , hij daar automatisch in terecht komt ?

Of kan dit niet ?

0 Likes