24757
netweters
|
152454
antwoorden
|
20708
vragen
|
Sinds kort ervaar ik problemen met het versturen van mails komende vanaf HP scanners en postix.
Na wat debuggen kom ik tot de volgende conclusies:
1) enkel authenticated TLS poort 587 werkt nog (dat is al wel even)
2) het sender address MOET OFWEL je PRIMAIR adres zijn, OFWEL EEN ALIAS van je primair adres. -> DIT IS NIEUW!!
May 17 17:54:28 as87 postfix/smtp[3315581]: 6117528033D: to=<****@****.be>, relay=smtp.telenet.be[195.130.132.11]:587, delay=153, delays=153/0.02/0.23/0.01, dsn=5.1.0, status=bounced (host smtp.telenet.be[195.130.132.11] said: 550 5.1.0 <hpscanner0123456789@telenet.be> is not an alias of PRIMAIR_ADRES@telenet.be (in reply to MAIL FROM command))
Zodra je in Telenet webmail->instellingen->accounts hpscanner0123456789@telenet.be als alias van je primair adres toevoegt:
to=<****@****.be>, relay=smtp.telenet.be[195.130.132.10]:587, delay=0.31, delays=0/0/0.19/0.12, dsn=2.0.0, status=sent (250 2.0.0 Message accepted for delivery (QFusU2Cg0093gsda1BUWb06FguvUkv))
Gezellig dat men dit weer trial & error gewijs moet vaststellen zonder communicatie 😞
Geen idee hoe ik op die manier mijn postfix moet configureren gezien mijn oude subdomain.telenet.be ook al werd afgeschaft.
Dat Fiberklaar zich maar haast om mij aan te sluiten!
@JKel schreef:Sinds kort ervaar ik problemen met het versturen van mails komende vanaf HP scanners en postix.
Na wat debuggen kom ik tot de volgende conclusies:
1) enkel authenticated TLS poort 587 werkt nog (dat is al wel even)
Ik kan dit niet bevestigen. Overal waar ik een Fritzbox heb geïnstalleerd op een Telenet lijn gebruik ik als SMTP "uit.telenet.be" en poort 25 (zonder authenticatie).
Als afzender een fictief afzenderadres (wel een bestaand domein).
Tot op heden geen probleem ondervonden.
Ik zou dit geen restricties noemen maar maatregelen om SPAM te verhinderen via de Telenet servers.
Hetgeen flip1953 aanhaalt is eigenlijk een mankement bij Telenet dat eigenlijk zo snel mogelijk verhindert moet worden.
@Janneke_Dust schreef:Hetgeen flip1953 aanhaalt is eigenlijk een mankement bij Telenet dat eigenlijk zo snel mogelijk verhindert moet worden.
Waarom zou dat een "mankement" zijn?
Vroeger moest je dan telkens als je op een ander was (vb met je laptop op bezoek bij een Proximus klant) de mail settings wijzigen om de SMTP server van de betreffende provider te gebruiken.
Bij Proximus is dat ook zo: relay.proximus.be via poort 25 kan nog altijd gebruikt worden, op voorwaarde dat je op een PX aansluiting zit (ik heb op mijn FritzBox thuis nog nooit authenticatie moeten aanzetten voor push mails)
@flip1953 schreef:Waarom zou dat een "mankement" zijn?
Het is in principe een mankement op het vlak van veiligheid omdat het toestaat mails te versturen via een willekeurig mailadres.
@JKel schreef:2) het sender address MOET OFWEL je PRIMAIR adres zijn, OFWEL EEN ALIAS van je primair adres. -> DIT IS NIEUW!!
May 17 17:54:28 as87 postfix/smtp[3315581]: 6117528033D: to=<****@****.be>, relay=smtp.telenet.be[195.130.132.11]:587, delay=153, delays=153/0.02/0.23/0.01, dsn=5.1.0, status=bounced (host smtp.telenet.be[195.130.132.11] said: 550 5.1.0 <hpscanner0123456789@telenet.be> is not an alias of PRIMAIR_ADRES@telenet.be (in reply to MAIL FROM command))
Zodra je in Telenet webmail->instellingen->accounts hpscanner0123456789@telenet.be als alias van je primair adres toevoegt:
to=<****@****.be>, relay=smtp.telenet.be[195.130.132.10]:587, delay=0.31, delays=0/0/0.19/0.12, dsn=2.0.0, status=sent (250 2.0.0 Message accepted for delivery (QFusU2Cg0093gsda1BUWb06FguvUkv))
Ik vind het dus ook perfect normaal dat de Autenticated SMTP niet toestaat dat je mails verstuurd van een Telenet-adres dat niet gekoppeld is aan jouw account. Het is eigenlijk schandalig dat het dus tot voor kort gewoon werkte.
@JKel schreef:
Geen idee hoe ik op die manier mijn postfix moet configureren gezien mijn oude subdomain.telenet.be ook al werd afgeschaft.
Door een e-mailadres in te stellen dat jou wel toebehoort? Als alternatief voor je subdomain; een .be-domeinnaam is beschikbaar vanaf een paar euro per jaar.
Hoe je een smtp client moet configurere, vind je op de website van Telenet. Kijk bij mail configureren. De delen over IMAP of POP3 moet je niet bekijken. Het deel over SMTP moet je volgen. Al jaren staat er niets meer over de onbeveiligde verbinding met poort 25. Dus de informatie is er. Dat het bij sommige nog werkt, kan geen reden zijn om dat op te eisen.
Effe in de handleiding van je HP scanners kijken, kan ook helpen hoe te configureren.
Dat is toch al enige tijd zo. Je kan van de SMTP van Telenet geen mail versturen met als afzender een gmail of outlook of ander adres. Nogal logisch lijkt mij.
Ik weet niet of de SMTP van bijvoorbeeld gmail toelaat dat je mail verstuurd met als afzender een telenetadres. Ik heb domeinen bij one.com en daar kan ik ook geen mail versturen via hun SMTP server met een telenetadres. Ze doen dit nu eenmaal om Spam versturen te vermijden zoals @Janneke_Dust zegt.
@igvfer schreef:
Dat is toch al enige tijd zo. Je kan van de SMTP van Telenet geen mail versturen met als afzender een gmail of outlook of ander adres. Nogal logisch lijkt mij.
Ik kan dit niet bevestigen.
Als je via poort 25 / niet authenticated verstuurt, dan kan je een willekeurig afzender adres gebruiken, op voorwaarde dat het domein bestaat (en dat je verstuurt vanop een telenet internet verbinding).
Inhoud gewijzigd door Bjarne (mod) | Reden: E-mailadres stond zichtbaar
Maar ik vrees dat Telenet poort 25 aan het afsluiten is. Wat ze bij veel providers aan het doen zijn. Net om dergelijke praktijken te voorkomen. Wat op zich niet slecht is. Dat ontmoedigt een klein beetje de spammers en andere malafide gebruikers.
Benieuwd: werkt het ook met een adres van example.com, want het is in principe niet aan jou om een adres van een ander te gebruiken/misbruiken (tenzij het toch om jouw domein gaat).
@JKel schreef:
Sinds kort ervaar ik problemen met het versturen van mails komende vanaf HP scanners en postix.
Na wat debuggen kom ik tot de volgende conclusies:
1) enkel authenticated TLS poort 587 werkt nog (dat is al wel even)
2) het sender address MOET OFWEL je PRIMAIR adres zijn, OFWEL EEN ALIAS van je primair adres. -> DIT IS NIEUW!!
@JKel even hierop inpikken, je tweede statement klopt niet. Deze tweede regel is er altijd al geweest. Als je als klant authentificeert met een mailbox, kan je alleen mailen met de aliassen van die mailbox waarmee je geauthentificeerd bent, geen andere.
Wat ik verder nog kan meegeven van informatie is dat Telenet de unauthenticated SMTP op poort 25 inderdaad aan het uitfaseren is in het kader van anti-abuse. Deze verzendmethode wordt al vele jaren niet meer gedocumenteerd en wordt nu dus stapsgewijs uitgefaseerd. Authenticated SMTP op poort 587 blijft wel gewoon werken zoals altijd, dit is de aanbevolen (en enige gedocumenteerde) methode, zie dit Telenet-artikel: E-mail instellen.