Beantwoorden
JKel
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Wijzigingen SMTP restricties smtp.telenet.be

Sinds kort ervaar ik problemen met het versturen van mails komende vanaf HP scanners en postix.

Na wat debuggen kom ik tot de volgende conclusies:

1) enkel authenticated TLS poort 587 werkt nog (dat is al wel even)

2) het sender address MOET OFWEL je PRIMAIR adres zijn, OFWEL EEN ALIAS van je primair adres. -> DIT IS NIEUW!!

 

May 17 17:54:28 as87 postfix/smtp[3315581]: 6117528033D: to=<****@****.be>, relay=smtp.telenet.be[195.130.132.11]:587, delay=153, delays=153/0.02/0.23/0.01, dsn=5.1.0, status=bounced (host smtp.telenet.be[195.130.132.11] said: 550 5.1.0 <hpscanner0123456789@telenet.be> is not an alias of PRIMAIR_ADRES@telenet.be (in reply to MAIL FROM command))

 

Zodra je in Telenet webmail->instellingen->accounts hpscanner0123456789@telenet.be als alias van je primair adres toevoegt:

to=<****@****.be>, relay=smtp.telenet.be[195.130.132.10]:587, delay=0.31, delays=0/0/0.19/0.12, dsn=2.0.0, status=sent (250 2.0.0 Message accepted for delivery (QFusU2Cg0093gsda1BUWb06FguvUkv))

 

Gezellig dat men dit weer trial & error gewijs moet vaststellen zonder communicatie 😞

Geen idee hoe ik op die manier mijn postfix moet configureren gezien mijn oude subdomain.telenet.be ook al werd afgeschaft.

 

Dat Fiberklaar zich maar haast om mij aan te sluiten!

 

10 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1699
Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis!

Wijzigingen SMTP restricties smtp.telenet.be


@JKel  schreef:

Sinds kort ervaar ik problemen met het versturen van mails komende vanaf HP scanners en postix.

Na wat debuggen kom ik tot de volgende conclusies:

1) enkel authenticated TLS poort 587 werkt nog (dat is al wel even)


Ik kan dit niet bevestigen. Overal waar ik een Fritzbox heb geïnstalleerd op een Telenet lijn gebruik ik als SMTP "uit.telenet.be" en poort 25 (zonder authenticatie).

Als afzender een fictief afzenderadres (wel een bestaand domein).

Tot op heden geen probleem ondervonden.

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2300
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Wijzigingen SMTP restricties smtp.telenet.be

Ik zou dit geen restricties noemen maar maatregelen om SPAM te verhinderen via de Telenet servers.

Hetgeen flip1953 aanhaalt is eigenlijk een mankement bij Telenet dat eigenlijk zo snel mogelijk verhindert moet worden.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1699
Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis!

Wijzigingen SMTP restricties smtp.telenet.be


@Janneke_Dust  schreef:

Hetgeen flip1953 aanhaalt is eigenlijk een mankement bij Telenet dat eigenlijk zo snel mogelijk verhindert moet worden.


Waarom zou dat een "mankement" zijn?

  • Als je een vast toestel op een Telenet lijn gebruikt, dan is er geen noodzaak van authenticatie om de SMTP server van Telenet te gebruiken. Poort 25 werkt alleen binnen Telenet.
  • Authenticatie is er in de eerste plaats gekomen om jou toe te laten om met een draagbaar toestel, mails te kunnen versturen via de Telenet SMTP server, vanop een niet-Telenet verbinding.

Vroeger moest je dan telkens als je op een ander was (vb met je laptop op bezoek bij een Proximus klant) de mail settings wijzigen om de SMTP server van de betreffende provider te gebruiken.

Bij Proximus is dat ook zo: relay.proximus.be via poort 25 kan nog altijd gebruikt worden, op voorwaarde dat je op een PX aansluiting zit (ik heb op mijn FritzBox thuis nog nooit authenticatie moeten aanzetten voor push mails)

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1337
De nieuwe Einstein! Krak Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar!

Wijzigingen SMTP restricties smtp.telenet.be


@flip1953  schreef:


Waarom zou dat een "mankement" zijn?


Het is in principe een mankement op het vlak van veiligheid omdat het toestaat mails te versturen via een willekeurig mailadres.

 


@JKel  schreef:

2) het sender address MOET OFWEL je PRIMAIR adres zijn, OFWEL EEN ALIAS van je primair adres. -> DIT IS NIEUW!!

 

May 17 17:54:28 as87 postfix/smtp[3315581]: 6117528033D: to=<****@****.be>, relay=smtp.telenet.be[195.130.132.11]:587, delay=153, delays=153/0.02/0.23/0.01, dsn=5.1.0, status=bounced (host smtp.telenet.be[195.130.132.11] said: 550 5.1.0 <hpscanner0123456789@telenet.be> is not an alias of PRIMAIR_ADRES@telenet.be (in reply to MAIL FROM command))

 

Zodra je in Telenet webmail->instellingen->accounts hpscanner0123456789@telenet.be als alias van je primair adres toevoegt:

to=<****@****.be>, relay=smtp.telenet.be[195.130.132.10]:587, delay=0.31, delays=0/0/0.19/0.12, dsn=2.0.0, status=sent (250 2.0.0 Message accepted for delivery (QFusU2Cg0093gsda1BUWb06FguvUkv))

Ik vind het dus ook perfect normaal dat de Autenticated SMTP niet toestaat dat je mails verstuurd van een Telenet-adres dat niet gekoppeld is aan jouw account. Het is eigenlijk schandalig dat het dus tot voor kort gewoon werkte.

@JKel  schreef:

Geen idee hoe ik op die manier mijn postfix moet configureren gezien mijn oude subdomain.telenet.be ook al werd afgeschaft.


Door een e-mailadres in te stellen dat jou wel toebehoort? Als alternatief voor je subdomain; een .be-domeinnaam is beschikbaar vanaf een paar euro per jaar.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5238
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wijzigingen SMTP restricties smtp.telenet.be

Hoe je een smtp client moet configurere, vind je op de website van Telenet. Kijk bij mail configureren. De delen over IMAP of POP3  moet je niet bekijken. Het deel over SMTP moet je volgen. Al jaren staat er niets meer over de onbeveiligde verbinding met poort 25. Dus de informatie is er. Dat het bij sommige nog werkt, kan geen reden zijn om dat op te eisen.

Effe in de handleiding van je HP scanners kijken, kan ook helpen hoe te configureren. 

 

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7799
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wijzigingen SMTP restricties smtp.telenet.be

Dat is toch al enige tijd zo. Je kan van de SMTP van Telenet geen mail versturen met als afzender een gmail of outlook of ander adres. Nogal logisch lijkt mij.

Ik weet niet of de SMTP van bijvoorbeeld gmail toelaat dat je mail verstuurd met als afzender een telenetadres. Ik heb domeinen bij one.com en daar kan ik ook geen mail versturen via hun SMTP server met een telenetadres. Ze doen dit nu eenmaal om Spam versturen te vermijden zoals @Janneke_Dust zegt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1699
Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis!

Wijzigingen SMTP restricties smtp.telenet.be


@igvfer  schreef:

Dat is toch al enige tijd zo. Je kan van de SMTP van Telenet geen mail versturen met als afzender een gmail of outlook of ander adres. Nogal logisch lijkt mij.


Ik kan dit niet bevestigen.

Als je via poort 25 / niet authenticated verstuurt, dan kan je een willekeurig afzender adres gebruiken, op voorwaarde dat het domein bestaat (en dat je verstuurt vanop een telenet internet verbinding).

  • van: [Voorbeeld mail] zal niet doorgaan
  • van: [Voorbeeld mail] zal wel doorgaan

 

Inhoud gewijzigd door Bjarne (mod) | Reden: E-mailadres stond zichtbaar

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7799
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wijzigingen SMTP restricties smtp.telenet.be

Maar ik vrees dat Telenet poort 25 aan het afsluiten is. Wat ze bij veel providers aan het doen zijn. Net om dergelijke praktijken te voorkomen. Wat op zich niet slecht is. Dat ontmoedigt een klein beetje de spammers en andere malafide gebruikers.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5272
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wijzigingen SMTP restricties smtp.telenet.be

Benieuwd: werkt het ook met een adres van example.com, want het is in principe niet aan jou om een adres van een ander te gebruiken/misbruiken (tenzij het toch om jouw domein gaat).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Suzy
Community Manager
Berichten: 7425
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Wijzigingen SMTP restricties smtp.telenet.be


@JKel  schreef:

Sinds kort ervaar ik problemen met het versturen van mails komende vanaf HP scanners en postix.

Na wat debuggen kom ik tot de volgende conclusies:

1) enkel authenticated TLS poort 587 werkt nog (dat is al wel even)

2) het sender address MOET OFWEL je PRIMAIR adres zijn, OFWEL EEN ALIAS van je primair adres. -> DIT IS NIEUW!!


@JKel even hierop inpikken, je tweede statement klopt niet. Deze tweede regel is er altijd al geweest. Als je als klant authentificeert met een mailbox, kan je alleen mailen met de aliassen van die mailbox waarmee je geauthentificeerd bent, geen andere. 

Wat ik verder nog kan meegeven van informatie is dat Telenet de unauthenticated SMTP op poort 25 inderdaad aan het uitfaseren is in het kader van anti-abuse. Deze verzendmethode wordt al vele jaren niet meer gedocumenteerd en wordt nu dus stapsgewijs uitgefaseerd. Authenticated SMTP op poort 587 blijft wel gewoon werken zoals altijd, dit is de aanbevolen (en enige gedocumenteerde) methode, zie dit Telenet-artikel: E-mail instellen.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.