24814
netweters
|
152885
antwoorden
|
20752
vragen
|
Enkele weken geleden heeft Telenet de glasvezellijn aangelegd. Ik verwachtte dat de bridging niet zou werken, dus kocht ik een XGS-PON ONT van ZARAM om deze in mijn UDM Pro te installeren. Ik heb het geïnstalleerd, de configuratie gedaan volgens de instructies van Telenet (https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/eigen-mode...), maar het werkte niet. Het serienummer is geregistreerd bij Telenet, maar het werkt nog steeds niet.
Heeft iemand succes gehad met het gebruiken van zijn eigen fibermodem?
Titel gewijzigd door Laurence (mod) | Vorige titel: Eigen fibermodem Zaram XGS-PON ONU SFP+
@Olga een goeie stap voor stap info kan je hier vinden = https://www.netweters.be/t5/Eigen-modem/Vrije-hardwarekeuze-vanaf-1-11-2024/m-p/193247#M94
daar kan je nog eens checken wat je nog moet doen enz.
of @flip1953 kan je misschien helpen 😉
Ik denk dat de technicus iets verkeerd heeft gedaan. Het lukte hem aanvankelijk niet om de Telenet modem te registreren. Toen ik hem vertelde dat ik een eigen modem had, probeerde hij die te registreren. Dat werkte niet en nu denk ik dat de instellingen gewoon verkeerd zijn. Hij heeft de coax-modem opnieuw geïnstalleerd, maar in de Telenet-configuratie staat dat ik glasvezel heb.
Misschien is het het beste om hen eerst te vragen de installatie opnieuw te doen en de procedure te volgen die je hierboven hebt vermeld.
@Olga schreef:Hij heeft de coax-modem opnieuw geïnstalleerd, maar in de Telenet-configuratie staat dat ik glasvezel heb.
Wat bedoel je hiermee? Hoe kan een technieker een coax-modem installeren als je glasvezel hebt?
Welke Telenet modem heb je? Normaal zou dat de Fiberbox moeten zijn, de F(a)ST5685LGB-TN
Hoe is de modem aangesloten?
Met welke fiber kabel probeer je jouw Zaram ONT aan te sluiten?
In principe moet dat een SC/APC naar SC/UPC kabel zijn: aan de kant van de aansluitdoos een SC/APC (grote groene connector) en aan de kant van de Zaram module een SC/UPC (grote blauwe connector).
Heb je de WAN poort op de UDM Pro correct ingesteld (voor DATA VLAN-ID = 1081 / Pbit = 0)
De enige correcte manier is:
@Olga schreef:Heeft iemand succes gehad met het gebruiken van zijn eigen fibermodem?
Neen, ik denk dat jij hier de eerste bent die vragen heeft over een Telenet Fiber aansluiting
@Olga schreef:Hij heeft de coax-modem opnieuw geïnstalleerd, maar in de Telenet-configuratie staat dat ik glasvezel heb.
Deze zin inrigeert mij.
Als je het werkelijk over een coax-modem hebt, m.a.w. de Telenet F(a)ST3896LG-TN, dan heb je geen XGS-PON aansluiting, maar een RFoG aansluiting 🤔
Bij RFoG komt wel een glasvezel in je woonst, maar wordt het signaal terug omgezet naar coax, waarachter een Telenet coax modem geplaatst wordt.
In dit geval kan je wel een eigen modem gebruiken, maar dan spreken we van een kabelmodem (waarbij je dan het HC-MAC adres moet opgeven voor regstratie).
Vandaar mij vraag in de vorige post welke Telenet modem je nu juist hebt
I will switch to English as Dutch is not my native language and maybe then I can explain a bit better.
Approximately one month ago, fiber cabling was installed in my premises. About two weeks ago, a T-unit technician was scheduled to install the Telenet fiber modem. During this visit, the technician encountered difficulties registering the Telenet fiber modem.
It was also noted that my previous coax modem operated in bridge mode, a capability the technician stated was not available on the new fiber modem. I advised the technician that I intended to use my own networking equipment (specifically a UDM Pro with a Zaram XGS-PON module) and would therefore not require bridge mode on the Telenet device.
Instead of completing the standard installation process to ensure the Telenet fiber modem was fully activated and functional, the technician attempted to install my personal equipment directly. This direct installation was unsuccessful, leading the technician to determine that the issue required assistance from a more experienced colleague.
Subsequently, the old coax modem was reinstalled. However, my account status on the Telenet portal now indicates I have fiber service, while the old coax modem remains active, resulting in an undesirable double NAT configuration. My prior network configuration seems to have been overwritten.
It appears the issue stems from the installation procedure being incomplete or incorrect, specifically the attempt to bypass the standard Telenet modem setup.
My proposed next step is to request Telenet perform the official service switch to fiber correctly using their standard procedure. Once the fiber connection is confirmed to be stable and active via the standard setup, I can then proceed with transitioning to my own equipment.
Thank you for all the advice you have given me regarding this situation. I will keep you informed of how it goes and share the outcome of my next steps.
Thanks again everyone!
If I understand well ..
I guess the best thing is indeed to keep using the cable modem (without bridge), waiting for the next technician to come and install the Telenet Fiberbox first - before you switch to the Zaram in a 2nde step 🙂
Update
Last week telenet sent a technician to fix the installation. They finally installed the telenet fiber modem/router . The technician tried to see with his colleagues if switching to the Zaram XGS-PON is possible. He was told that despite that on paper it might be compliant, they might not want to add the profile in their system to allow this modem to be used. They also do not seem to have much knowledge in this field. They were surprised that it works for some of their competitors (it works with Edpnet, Proximus, Mobile Vikings, Scarlet, FASTfiber, WAN-connect & Mixtus).
I will still try to request the switch via the form, I might break my internet if it will not work.
@Olga schreef:They were surprised that it works for some of their competitors (it works with Edpnet, Proximus, Mobile Vikings, Scarlet, FASTfiber, WAN-connect & Mixtus).
What does that even mean? Why wouldn't it work...
@Olga schreef:they might not want to add the profile in their system to allow this modem to be used. They also do not seem to have much knowledge in this field.
It's not the technicians job, so it's normal that he doesn't know.
Telenet also doesn't have a choice. If it's compliant to the specifications (listed here in the “FTTH XGS-PON (Telenet)” pdf) they need to allow it. But it's the people you contact using the form that have the necessary knowledge for this and they'll perform the changes.
I agree with you. It should work but they have to allow the modem profile in the system (whatever that means) and its not about the serial number. Currently there is no other profile but their own modems.
The technician was in fact in contact with Telenet engineers (via WhatsApp or whatever chat they use internally). There seems to be some internal debate at telenet and it seems that I am the first one to be asking to use my own modem on fiber. I really hope they want to work with me to get it working, they have the opportunity to test it for the first time. I am willing to be the "Guinee pig" here 🙂.