24748
netweters
|
152276
antwoorden
|
20688
vragen
|
Goed nieuws voor de Telenet klanten die een eigen modem willen gebruiken.
Onze Fritz!Box 6660 Cable draait nu probleemloos op de kabel (in plaats van de Telenet modem).
Hiermee is Telenet de eerste Provider waarbij de lang verwachte vrije modemkeuze gerealiseerd is 😃.
Volgende stappen werden doorlopen:
Het enige wat ik moest doen in de F!Box was de Internettoegang wijzigen van “Internettoegang via ‘LAN 1’ naar “Internettoegang via de kabelaansluiting”
Pas op:
Op het ogenblik dat je de Internet toegang van “WAN (LAN1)” naar “kabel” wijzigt wordt de WAN poort terug een LAN poort.
Ik geraakte dus even niet meer op de Web Interface van de F!Box, omdat de UTP kabel tussen F!Box en de Telenet modem nog in zat (eventjes paniek) - tot ik het door had dat er nog een verbinding was met de Telenet modem (IP conflict) 🙄.
Tip: Onder Systeem > Toesten en Leds kan je zelf bepalen bij welke gebeurtenis de "INFO" Led oplicht. Kies hier voor "actieve internetverbinding"
VOIP
En nu het slechte nieuws: de F!Box is niet goedgekeurd door Telenet voor telefonie ☹️
De reden hiervoor is dat Telenet Network-based Call Signaling (NCS) gebruikt voor Telefonie, dit ondersteunt de F!Box niet.
Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Network-based_Call_Signaling
De F!Box kan echter wel gebruikt worden met andere VoIP aanbieders (die wel SIP ondersteunen).
Als je Telenet klant bent met vaste telefonie (vb One/OneUp) en je vraagt een modemswap naar de Fritz!Box, dan wordt alléén de internet toegang omgezet.
De vaste telefoon blijft echter actief op de Telenet modem. Dan heb je wel een NIU nodig waarop 2 modems kunnen aangesloten worden.
Hiervoor moet een afspraak ingeboekt worden met een technieker (tip: afspraak kan vastgelegd worden tijdens het terugbelmoment van de Back Office).
Nog enkele screenshots ter info:
Overzicht pagina
Hier zie je de snelheid waarmee de modem is geprovisioneerd (250/20 Mbit/s is de snelheid van One).
In geval van problemen kan je dus wel zien of de modem correct geprovisoneerd is 😊
Kanalen
Hier zie je welke kanalen er gebruikt worden:
Downstream
Upstream
Spectrum
Dit is een grafisch overzicht van de signalen op de kabel (zoals weergegeven op de F!Box).
In de 2de screenshot heb ik de DVB-C kanalen in het rood gekleurd (ter info).
Internet
De eigen router krijgt:
Hiermee kan je dus zelf nog verder onderverdelen (één /56 Prefix naar 256 /64 subnetten
Ter vergelijking:
DVB-C
De Fritz!Box Cable heeft ook ondersteuning voor DVB-C. Deze heeft 4 DVB-C tuners aan boord, waarmee je dus alle niet-versleutelde zenders op de kabel kan ontvangen (Compact Signaal). Dat zijn 3 TV zenders in HD (VRT’s), 20-tal TV zenders is SD en 60+ radiozenders.
Er kunnen dus gelijktijdig tot 4 verschillende radio- of TV zenders gestreamd worden over jouw lokaal netwerk (of via VPN naar een remote locatie 😉).
Voorwaarde is natuurlijk dat je een actief kabelabonnement hebt!
sceeenshot hieronder: voorbeeld van de de radiozenders (sommoge zenders zonder logo (omdat deze logos nog niet op de servers van AVM staan).
PS.
Indien jouw TV-toestel “SAT>IP” ondersteunt (vb Loewe) kan de F!Box TV tuner ook de versleutelde zenders naar jouw toestel streamen (dan heb je een CI+ kaartje nodig).
Gezien DVB-C door Telenet afgebouwd wordt (Q1/2030) is deze feature niet meer zo belangrijk in de toekomst .
IPTV
Last but not least: Een foto van de opstelling:
Conclusie
Eindelijk! Misschien dat Fritz!Box VOIP van Telenet binnenkort wel kan na een software update 🙂 ?
Bedankt voor de mooie samenvatting op veel plaatsen uitverkocht zien we
was wel te denken
fritz!os 8 is maar net uit benieuwd hoe snel daar nog versies bovenop gaan komen
@DylanVanAssche schreef:Eindelijk! Misschien dat Fritz!Box VOIP van Telenet binnenkort wel kan na een software update 🙂 ?
Tenzij Telenet - zoals alle andere providers - telefonie zou aanbieden via het SIP protocol 🤔
Of - op wens van de klant - hun telefoonlijn switchen naar SIP?
Want het is niet de bedoeling om 2 modems te gebruiken 🙄
ja maar toch. buiten dat dat misschienniet eenvoudig kan, zouden ze ineens ook het voip nummer moeten koppelen aan de nieuwe kabelmodem zijn mac adres ofzo. of om om verbinden enkel mogelijk te maken binnen de range van telenet oid. om het delen van éen nummer te verhinderen - toen de app triiing nog bestond was het nog anders? werkte die binnenin met sip , heeft iemand daar info over. misschien is het mogelijk ja, zou voor de gebruikers van eigen modem + vaste lijn wel fijn zijn. voor telenet zelf is het waarschijnlijk wel makkelijker, hun eigen modem blijft toch ineens bij de klant , dan zijn ze zekerder daar die daar effectief blijft en niet verloren geraakt misschien. en als wifree nog bestaan had kon dit ook gewoon blijven op die modem dan, maar da's weg ik moet 't alleen nog vergeten 😄. bestaan er softclients of ata/ pbx die met het telenet formaat overweg kunnen? als je stelt dit te gaan installeren mag je misschien wel de login gegevens van je nr gebruiken? hoewel het hele telefonie gedeelte zit misschien (waarschijnlijk) wel in een apart gescheiden ip netwerk en de fritz heeft maar 1 ip ? technish is er wel wat aan. er zijn fritzboxes waar je de telefoniemodem mee kan doorverbinden om er alsnog zo mee te bellen maar niet de 6660. ik geraak er niet aan uit of de 6690 dit nu wel of niet kan https://en.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-6690-Cable/234_Enabling-or-disabling-outside-...
*edit /update - even verdergezocht hierop en ook de 6690 kan niet aan een bestaande analoge telefoonlijn. in de revieuws van de fritz zag ik iemand vermelden dat ziggo nederland wel de telefonie ondersteunt maar hoe het daar tewerk gaan geen idee
@thomasdb schreef:bestaan er softclients of ata/ pbx die met het telenet formaat overweg kunnen? als je stelt dit te gaan installeren mag je misschien wel de login gegevens van je nr gebruiken? hoewel het hele telefonie gedeelte zit misschien (waarschijnlijk) wel in een apart gescheiden ip netwerk en de fritz heeft maar 1 ip ?
Als je compatibele EMTA modem hebt (telefonie) dan kan je op Registratie van je eigen modem | Telenet
De Fritz!Box modem heeft naast het CM MAC ID ook nog een MTA MAC ID (voor telefonie), dat zullen dus inderdaad 2 verschillende IP adressen zijn (ik veronderstel dat het IP adres voor telefonie een "intern" Telenet adres zal zijn.
Dat zal het "nomadisch" gebruik tegenhouden ...
@thomasdb schreef:er zijn fritzboxes waar je de telefoniemodem mee kan doorverbinden om er alsnog zo mee te bellen maar niet de 6660
Alleen de VDSL2 Fritz!Boxen (reeks 7xxx) hebben nog de mogelijkheid om een externe vaste lijn aan te sluiten. De Fiberboxen (reeks 5xxx) en de kabelboxen (reeks 6xxx) hebben geen analoge telefooningang meer. Er wordt er vanuit gegaan dat alle telefonie op kabel- en fiberlijnen VoIP is 😊
Ik zal dus (jammer genoeg) de Fritz!Box 6660 terug swappen naar de Fritz!Box 7590 (met de Telenet E-router). Anders kan ik de Telenet telefonielijn niet gebruiken via de FritzBox 🙄.
De FritzBox 6660 Cable gaat dan volgende week naar een andere dochter die op BASE zit (alleen internet) - van zodra BASE hun instructies vrijgeven 🤗.
(wordt vervolgd)
@flip1953 schreef:De FritzBox 6660 Cable gaat dan volgende week naar een andere dochter die op BASE zit (alleen internet) - van zodra BASE hun instructies vrijgeven 🤗.
Het registratie formulier staat op deze pagina: Je eigen modem gebruiken | BASE Het is enkel beschikaar voor aangemelde klanten, dus kan niet zien of het al effectief werkt.
Ik ben niet vies van wat experimenteren, maar voorlopig ga ik er nog niet aan beginnen. Maar als ik er aan begin, dan kan ik terugvallen op jouw uitvoerige uitleg, so tnx!
@flip1953 bedankt om zo gedetailleerd jouw ervaringen te delen hier op De Netweters. Heel inzichtelijk!
De gesprekken op onze community de afgelopen maanden en jaren tonen dat een selectie van de Telenet klanten hier zeker interesse in heeft. Daarom hebben we op De Netweters een nieuwe groep gemaakt met de naam 'Eigen modem'. Dit is een open groep, wat betekent dat iedereen lid kan worden en de gesprekken kan meevolgen. Vanaf nu kan je dus in de groep terecht om te praten over eigen modem ervaringen of gewoon om mee te volgen met anderen die een eigen modem installeren.
Ik heb dit onderwerp alvast verplaatst naar de nieuwe omgeving.
Bestaat er ook een modem met alles er op maar ZONDER wifi.
Op de Telenet pagina https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/internet/modem-en-andere-toestellen/eigen-mode... staat een lijst met een aantal modems die aan de specifcaties voldoen.
Daar kan je al je zoektocht mee beginnen. Je kan ook Googlen naar "Docsis 3.1 modem": https://www.google.com/search?q=docsis+3.1+modem
Pas op als je een modem koopt dat deze EURODOCSIS ondersteunt. Amerikaanse modems ondersteunen meestal geen Euro Docsis 3.0
Mooie write-up! Hoe zit het met een vast IPv4 adres en eigen firewall bij een business abonnement?
Kan je deze nog toewijzen aan je firewall of is dit nu enkel en alleen maar mogelijk voor je eigen modem?
Zelf ben ik aan het kijken naar deze Hitron Coda 57 om te verbinden met mijn eigen firewall.
@DonZalmrol schreef:Zelf ben ik aan het kijken naar deze Hitron Coda 57 om te verbinden met mijn eigen firewall.
De Hitron Coda 57 is een "modem-only" met een 10 Gbps LAN poort.
De modem krijgt dus zelf geen publiek IP, maar wel je achterliggende firewall (in te stellen via Mijn Telenet).
Maar ... ik ben niet zeker of deze EURO Docsis ondersteunt? Indien niet, dan is deze hier niet bruikbaar.
[EDIT]
Gezien deze op de Telenet lijst staat, ga ik ervan uit dat de Hitron Coda 57 dus wel ondersteund wordt. In dat geval kan deze perfect de 7160E vervangen als modem-only (zonder Voice).