24754
netweters
|
152374
antwoorden
|
20697
vragen
|
Ongelofelijk maar waar:
Telenet heeft de deadline gerespecteerd - opgelegd door het BIPT - om de specificaties te publiceren voor de eigen modems:
De vele sceptici hier op Netweters, die beweerden dat dit nooit ging gebeuren bij Telenet, hebben dus ongelijk gekregen 😀 .
Dit is de informatie voor modem fabrikanten, die hiermee aan de slag moeten.
Informatie voor de klanten (hoe we onze eigen modem moeten provisioneren) volgt later.
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Vrije modemkeuze
Opgelost! Ga naar oplossing.
Even melden dat mijn voorbeeld van m'n fiber aansluiting niet hetzelfde is zoals hier wordt beschreven, de Modembox die hangt er al en wordt enkel via utp een verbinding gemaakt op de router, het zou anders zijn moest ik een fiber modem aansluiten van de ONT naar die modem van mezelf, dan kan ik nog kiezen welke ik gebruik, deze van mij of deze van de provider.
maar daar dat het nog niet echt wordt aangeraden nu al een eigen modem aan te sluiten op fiber daar de nodige info nog niet voor handen was toen ik de aansluiting kreeg op fiber is dat geen punt en is het enkel via UTP en Vlan 20 dat de router een verbinding maakt (iets wat niet bij elke installateur van proximus geweten is).
maar de vraag is, wat zal het voordeel zijn van een eigen modem dan wat ik nu heb, belangrijkste is dat het internet werkt en stabiel is.
(Het kan ook zijn dat Telenet het gebruik van digicorders/digiboxen op een eigen router niet zal ondersteunen, gezien deze toestellen toch uitgefaseerd worden.)
Zou een niet slimme zet zijn nog inkomsten kwijt en tv heeft de laatste jaren veel klanten verloren door dat toestellen niet goed werkte
En we zullen dit moeten bijpassen weer
En wat gaan ze doen met de tv box en de ip box ook buiten dienst zetten
We denken het niet
Er zal altijd een testmodem worden mee geven in geval van een probleem
Niet de bedoeling om nog meer toestellen en problemen en zeker geen splitter te gebruiken
@WG94 schreef:
Wat @luc55 beschreef is de manier waarop het in Nederland werkt bij Ziggo (zusterbedrijf van Telenet): Eigen modem | Ziggo Je hebt dan effectief nog een modem van hen, bij problemen activeren ze die (inderdaad niet plug & play). Dat ze het daar zo doen, wil natuurlijk niet zeggen dat Telenet het op dezeflde manier zal aanpakken; maar het is mogelijk.
OK, op die manier. Maar dan moeten ze inderdaad de reserve modem terug activeren ...
@StefaanH schreef:Dat is nu ook al het geval hoor. Ik heb een eMTA modem met eigen router. Mijn twee digicorders zijn rechtstreeks op de eMTA modem aangesloten (en krijgen enkel een 10.x.x.x adres). Via mijn eigen router zouden ze niet werken.
Tussen haakjes: die twee IP adressen voor een digicorder is dus enkel wanneer aangesloten op een HGW, zoniet dus enkel het 10.x adres
Via jouw eigen router zouden ze wel werken .... als deze router de mogelijkheid zou hebben om de 68:63:59: MAC adressen te bridgen naar de WAN poort ...
Dan zouden je digicorders ook 2 IP adressen krijgen 🙂
Zoals je zegt je bent blij met het internet nu en meer diensten of aanpassingen moeten niet dan laat je zo
Er zullen mensen die fiber liever met eigen modem zullen aansluiten na november zal dit kunnen
De ip-box gebruikt geen coax. Dus is niet terzake. Als de andere tv-boxen nog niet afgeschreven zijn, kunnen ze met de (aangepaste) software van de tv-box ook ip-boxen worden.
Alles wat DVB-C nodig heeft wordt dan waardeloos.
Vanaf 1 november 2024 is de eigen modemkeuze in België geldig. Wie gaat de Telenet router/modem verfangen door een andere router/modem?
Mvg
M_
Ik zou wel willen, maar weet niet goed waarmee. Vroeger had ik een modem-only, die vervangen werd door een versie die je in bridge-mode kunt zetten. Toch was de responstijd van de modem-only veel beter. Idealiter zou ik er graag één willen met een 2,5Gb-poort, in de hoop dat Telenet ooit echte gigabitsnelheden aanbiedt met overboeking. Dromen mag altijd, toch?
Vanaf 1 november 2024 is de eigen modemkeuze in België geldig. Wie gaat de Telenet router/modem verfangen door een andere router/modem?
De Fritz!Box 6660 staat hier al klaar om aan te sluiten, in afwachting van registratie door Telenet.
Het Telenet web formulier waarmee je het CM en MTA MAC adres kon ingeven van de eigen modem is intussen off-line gehaald 🙄
Voorlopig werkt alleen de ingebouwde DVB-C tuner (waarmee je TV zenders op je netwerk kan verdelen) 😊.
Ik zal hier uiteraard op Netweters verslag uitbrengen:
@flip1953 Ah de Fritzbox, ja. Wij hebben hier nog een ouwe 4090 (als ik het juist heb), maar dat ding is als tussen station, aangesloten op 't internet van Telenet. Werkt nog uitstekend! Heel content en ik ben ook voorstander van een eigen modem.
Dromen zijn bedrog. Ik ben ruim tevreden met de gigabitsnelheid die ik nu heb. De Upload zou wat meer mogen. En ik ga mij de last van een eigen modem niet op de hals halen. In de settings van de modem zal je toch niet veel kunnen doen. Daar zal je geen winst halen denk ik. Een eigen router is met die bridging al mogelijk. Al lang eigenlijk. Alles hangt veel af van de sites die je bezoekt. Je zal dan wel 2.5 Gbps of meer download hebben, als die niet kunnen volgen????? En ik heb ook geen 10 computers die tegelijk aan het downloaden zijn. Ik ben dik tevreden met wat ik nu heb. Als ik zie dat, in tegenspraak van wat ze altijd beweren, dat het in het buitenland beter en sneller is, en dan merk dat een aansluiting in de Ardeche van Orange amper 25 Mbps down en 1.5 Mbps up haalt............ Dat is trouwens ook de snelheid die Proximus mij hier aanbiedt waar ik woon.
Er is toch al een topic waar dit allemaal al besproken is, kan dit beter niet samen gezet worden met dat ander topic, daar kunnen klanten dat een eigen modem willen gebruiken veel info vinden.
De Fritzbox begint in Belgie meer en meer op te duiken
Heeft al vele jaren ervaring