Beantwoorden
lw24
Professional Beetjesweter
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Play Sports via telenet.tv streamt enkel in 720p

Ik krijg sinds kort de foutmelding van op de afbeelding. Ik heb al op meerdere apparaten getest (windows, mac) en al deze apparaten zouden niet aan de normen van inhoudsbescherming voldoen? Deze melding komt ook enkel tevoorschijn op Play Sports zenders, niet op andere tv zenders.

Ik heb deze melding nog nooit gezien en ik kan er ook niks over terugvinden op het internet, heeft iemand een idee waarover dit zou kunnen gaan?image.png

48 reacties
Kcquipor
Experienced Meerweter
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Topicwurm!

Ik kreeg deze melding ook net op Play Sports 1 via Telenet.tv

- Windows 10

- Meest recentste versie van Chrome. 

zou het eventueel zijn omdat Windows 10 bijna out of support is en misschien Telenet.tv kijkt of je een TPM chip hebt of niet? 

Hofkens
Freshman Bijna Allesweter
Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? JACKPOT! De race is begonnen!

@Kcquipor  schreef:

Ik kreeg deze melding ook net op Play Sports 1 via Telenet.tv

- Windows 10

- Meest recentste versie van Chrome. 

zou het eventueel zijn omdat Windows 10 bijna out of support is en misschien Telenet.tv kijkt of je een TPM chip hebt of niet? 

Hier ook Chrome, maar al wel een pc met Windows 11 en ook dezelfde meldingen op de kanalen van Play Sports via de website van Telenet TV...

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Moderatorzouden jullie eens kunnen navragen bij de achterliggende dienst wat deze "beveiligingseisen" precies inhouden?

Gebruikers lopen tegen onderstaande beperkingen aan, zonder verdere informatie hoe dit te voorkomen. Alvast dank.

Content bescherming voor lineaire tv

Verbeterde content beschermingsmaatregelen voor live-tv. Gebruikers op bepaalde apparaten kunnen beperkingen in streamingkwaliteit ervaren als hun apparaat niet aan de beveiligingseisen voldoet. Echter, streaming blijft altijd beschikbaar in een lagere kwaliteit. Deze maatregelen gelden alleen voor specifieke content op verzoek van de contentaanbieder.

.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bjarne
Expert Moderator
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij?

@Arnie  schreef:

@Moderatorzouden jullie eens kunnen navragen bij de achterliggende dienst wat deze "beveiligingseisen" precies inhouden?

Gebruikers lopen tegen onderstaande beperkingen aan, zonder verdere informatie hoe dit te voorkomen. Alvast dank.

@Arnie Ik heb het intern nagevraagd wat de beveiligingseisen juist zijn en wat er aan gedaan kan worden om deze melding niet meer te ontvangen. We houden jullie op de hoogte. Bjarne

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

kiresnaj
Freshman Weetjesweter
De vernieuwde WIGO? Smile! O dierbaar België.. Say what?!

Abonnement Play Sports

Sedert enkele dagen krijg ik op de Play Sports zenders volgende melding op mijn desktop en laptop:

"Dit toestel voldoet niet aan de normen van bepaalde providers voor inhoudsbescherming. Daarom kan je bepaalde content niet streamen of stream je in lagere kwaliteit. Check de FAQ voor meer info."

Op andere Telenet zenders heb ik deze melding niet, ook niet op de DAZN zenders.

Kan iemand hier meer uitleg over gegeven. Bij voorbaat dank.

DeMMi
Expert Moderator
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? Topicwurm!

We hebben hierover intussen meer informatie! 

Deze melding wordt weergegeven wanneer jouw toestel of browser niet voldoet aan de vereisten die aan ons worden gesteld door onze contentleveranciers. 

Dit is niet iets wat specifiek is aan Telenet, maar wat al jaren het geval is in de streamingwereld. Je vindt hierover hier ook een interessant artikel terug via deze link: https://androidworld.be/tips/streamt-netflix-in-lage-kwaliteit-op-je-telefoon-dit-is-de-reden/

Samengevat gaat het voornamelijk om een verschil tussen toestellen en browsers waar de decryptie gebeurt in secure hardware een combinaties waar dit niet het geval is een decryptie in software. Dat laatste brengt bij het streamen een groter risico op piraterij met zich mee. Daarom nemen wij de nodige maatregelen om dit tegen te gaan, om zo ook te voorkomen dat onze rechten voor bepaalde content in het gedrang komen. 

Je kan de melding in de toekomst vermijden door "Niet meer tonen" aan te vinken wanneer je deze te zien krijgt! 

De 'beveiligingseisen' op zich zijn trouwens een dynamisch gegeven en onderhevig aan vereisten die Telenet contractueel opgelegd krijgt van de content leveranciers. Jullie recente meldingen (sinds release 5.16) zijn specifiek te linken aan het ontbreken van decryptie in secure hardware.

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewDeMMi | Expert Moderator

lw24

Dit lost dus weer niets op... Ik snap niet hoe het mogelijk is dat een gloednieuwe Macbook Air (letterlijk vorige week gekocht), een Macbook Pro van 2 jaar oud en mijn high-end vaste PC die niet meer dan 3 jaar oud is niet voldoen aan deze voorwaarden. (Dit alles terwijl enkele vrienden met gelijkaardige apparatuur geen enkel probleem ervaren)

Dan is het toch ook weer toevallig dat letterlijk elke andere streamingservice nog nooit een probleem heeft veroorzaakt, buiten Telenet. 

@DeMMi  schreef:

Je kan de melding in de toekomst vermijden door "Niet meer tonen" aan te vinken wanneer je deze te zien krijgt! 

Dit is ook werkelijk dé oplossing voor gebruikers met gloednieuwe apparaten, zodat we een stream kunnen ontvangen die de helft scherp is van de (reeds belachelijk lage) streamkwaliteit van Telenet.

Ik denk dat jullie eens terug in de code moeten duiken want dit kan allemaal niet de bedoeling zijn. En als dat wel zo is ben ik waarschijnlijk niet de enigste klant die vanaf nu opzoek gaat naar een alternatief, liefst een waar het woord Telenet niet in voorkomt.

lw24

En zeker niet te vergeten: dit heeft altijd gewerkt op deze apparaten inclusief Play Sports. Er is iets aangepast waardoor een 2 tal weken geleden mijn apparaten opeens niet meer voldeden aan deze eisen.

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

De verstrengde vereisten zijn slechts enkele weken geleden toegevoegd, dus uiteraard kreeg je niet eerder een foutmelding: Telenet TV-app: software versie R5.16 - De Netweters

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
lw24

Ik verwacht toch nog steeds een uitleg die bewijst waarom gloednieuwe apparaten van Apple hier niet aan voldoen terwijl mijn gsm van 4 jaar oud en tablet van 3 jaar oud hier wel nog aan voldoen..

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Het kan natuurlijk zijn dat er een fout zit in de controle, maar dat is slechts een theorie. Enkel Telenet en de ontwikkelaars kunnen dat bevestigen of ontkennen.

WG94 | Krak
lw24

Zo ver ben ik ook. Jullie kunnen hier ook allemaal doen alsof het effectief de bedoeling is dat gloednieuwe apparaten geflagged worden als onveilig en dat het algoritme selectief is in welke gebruikers wel of niet uit te sluiten met gelijkaardige apparatuur, maar daar ben ik niet mee geholpen.

lw24

In de tussentijd betaal ik evenveel als alle andere gebruikers voor mijn abonnementen..

WG94
Freshman Meesterweter

@lw24  schreef:

Zo ver ben ik ook. Jullie kunnen hier ook allemaal doen alsof het effectief de bedoeling is dat gloednieuwe apparaten geflagged worden als onveilig en dat het algoritme selectief is in welke gebruikers wel of niet uit te sluiten met gelijkaardige apparatuur, maar daar ben ik niet mee geholpen.

Je zit hier dan ook op een klantenforum, wij kunnen niet echt helpen. Je dossier bij de klantendienst is de enige weg naar potentiële een oplossing

WG94 | Krak
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@lw24  schreef:

Ik verwacht toch nog steeds een uitleg die bewijst waarom gloednieuwe apparaten van Apple hier niet aan voldoen terwijl mijn gsm van 4 jaar oud en tablet van 3 jaar oud hier wel nog aan voldoen..

Dat heeft niets met oude of nieuwe apparaten te maken, maar met verschil tussen software en hardware DRM.

Indien uw nieuw apparaat software gebruikt voor de decryptie (vb Wivedine) in plaats van secure hardware, dan voldoet dit niet aan de "normen van bepaalde providers voor inhoudbescherming". Deze beschouwen sofware decryptie als een grote risico voor piraterij.

Zo begrijp ik de reply van Telenet.

Ik kan geen iOS advies geven, misschien is er op de Macbook Pro een instelling waarmee je hardware decryptie kunt aan/uit zetten?

@lw24  schreef:

In de tussentijd betaal ik evenveel als alle andere gebruikers voor mijn abonnementen..

Kan Telenet niets aan doen waarschijnlijk, je moet klagen bij de content provider (Play Sports), zij leggen de regels op aan Telenet (die alleen een "doorgeefluik" is).

Maar het is goed dat het geflagged wordt ... dan kan Telenet nazien of er al dan niet sprake is van foute code, en of dit het gewenst resultaat is ...