Beantwoorden
kurtgr
Freshman Meerweter
Berichten: 55
Al 25 duimen! Say what?! On a roll... Happy New Year!

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

Op de website van telenet lees je bij wat betekend de overgang van play naar streamz voor u:
Je themazenders, zoals Discovery World of Stingray Music, verdwijnen op 6/10. Je kan ze vanaf dan dus niet meer bekijken in Streamz.

Volgens de klantendienst zouden er enkel twee themakanalen verdwijnen uit streamz en overgaan naar streamz+ zijnde Discovery World en Stingray Music.

 

Hoewel het voor mij als klant nog steeds moeilijk te verteren is dat er themakanalen, die jaren te krijgen waren rond de 9 euro, nu overgeheveld worden naar een prijs van 20 euro, ben ik toch blij dan het maar één televisie kanaal zou betreffen, wel spijtig juist een discovery.

Omdat voor mij de themakanalen het enige is waarom ik nog play (streamz) ben, heb ik aan de klantendienst gevraagd om zoals bij proximus een boeket te maken van de themakanalen zodat je op deze themakanalen kunt abonneren, los van al de series en films die de streamz aanbieden.

294 reacties
Ex-Netweter
 

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz


@WillyH  schreef:

Het officiële antwoord van Telenet dat maar 1% van de klanten de themazenders bekijkt slaat nergens op....

Arrogante en klantonvriendelijke houding van Telenet. Het behouden van de themazenders op Play is maar een peulschil in verhouding met het geld dat Telenet uitgeeft aan marketing (reclame) en sponsoring. 


Eigenlijk moet je dit anders zien: Telenet heeft Play gewoon gestopt 😖.

Tegelijk is er een nieuwe speler, namelijk "Streams BV". Dit is een joint venture tussen DPG Media en Telenet. Telenet kan dus niet beslissen wat er in Streamz zit of niet, dat beslist exclusief de nieuwe maatschappij.

 

Het is dus "Streamz BV", en niet Telenet, die de onderhandelingen doet met de zenders, en de aanbieders van films en series.

Streamz BV heeft dus de contracten voor de films en series overgenomen, en opnieuw onderhandeld. En heeft ook beslist dat de themazenders niet thuishoren in hun aanbod (geen lineaire uitzendingen).

 

Na het stopzetten van Play zit Telenet dus "opgescheept" met de themazenders, die ze nu in Play More hebben ondergebracht (waar anders konden ze onderbrengen, gezien "Play" niet meer bestaat?

 

De enige link tussen Play en Streamz, is dat Telenet (ongevraagd) alle vroegere Play klanten automatisch geabonneerd heeft op Streamz ...

Telenet is dus een "reseller" voor Streamz BV.

wwwwim
Freshman Weetjesweter
Berichten: 14
Wereld gedichtendag Star Wars Day Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

Hieruit kan je afleiden dat dit een beslissing is geweest puur uit commercieel en marketing oogpunt. Een voorbeeld dat, een groot bedrijf zoals Telenet zelden zal beslissen wat het belangrijkste/beste is voor alle klanten.

Ze konden bijvoorbeeld ook een pakket Channelz (😉 naar de naam Streamz) van 11,95 euro maken met de themazenders + 7 dagen terugkijk TV. Dan zou die 1% dat pakket nemen en de 99% andere dan overgaan naar Streamz. Alle 100% huidige Play klanten tevreden toch? En geen omzetverlies voor Telenet.

 

Maar waarom zouden ze? Als maar de helft van die 1% klanten toch overstapt naar Play More en de andere helft Play/Streamz opzegt, maken ze meer winst.

Klanten die dan uit ontevredenheid volledig overstappen naar Orange, Proximus of TV-Vlaanderen (wat sowieso weinig zal zijn, ondanks het snel roepen van velen), worden dan gecompenseerd met nieuwe abonnees van Streamz die nog geen Play klant waren.

Dus hoofdzakelijk winstkansen voor Telenet.

Dat zal de enige beslissingoverweging zijn geweest.

Uit commercieel oogpunt kan je het hun zelf niet kwalijk nemen. Als gedupeerde 1% klant moet je dit gewoon slikken en opstappen vrees.

 

Ben ik hier zelf mee blij, nee... maar helaas hebben we als klant weinig andere keuzes.

riji
Experienced Meerweter
Berichten: 114
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

"

Er is een officieel antwoord van Telenet:
De themakanalen worden door slechts één procent van de Play-klanten actief bekeken. Play was al bij uitstek een product om films en series op te vragen, niet om lineair te kijken. Een alternatief uitwerken, zoals de themazenders in een apart pakket steken en zo aanbieden, is voor zo’n kleine doelgroep niet rendabel."


Uiteindelijk toch enige uitleg door TN.
- door 1% van de Play klanten bekeken: dit bevestigt eigenlijk dat die klanten, zoals wij die nu opkomen voor het behoud van de documentaire themazenders, al die tijd teveel hebben betaald voor Play en dat deze niet in een bundel zoals Play thuis hoorden
- themazenders zijn nu verplaatst naar Play More: daar geldt bovenstaande nog meer en nu zal die 1% nog verminderen, daar veel van die kijkers zullen afhaken omwille van de verdubbeling van de prijs
- een apart pakket met die (documentaire) themazenders is voor zo'n kleine doelgroep niet rendabel: hier rijst de vraag hoeveel TN er moet aan verdienen en in welke mate klantbinding voor TN belangrijk is?
Ik vrees voor: VEEL verdienen en WEINIG belangrijk.
Ik heb Play opgezegd per 30/9 en heb van dPlay.nl antwoord gekregen dat er hard gewerkt wordt om ook in België beschikbaar te worden. Zo krijgen we toch een alternatief, tevens veel goedkoper.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

@riji  en @Ex-Netweter 

 

Het is reeds meermaals aangehaald: de themazenders verhuizen niet naar Play More. Die hebben er altijd al ingezeten. Ze worden enkel afgeschaft in Play, nu dat Streamz geworden is.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WillyH
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Tien op tien! Dat loopt vlotjes. A born reader! Handje vol!

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

Vroeger kon je gewoon bepaalde themakanalen extra bekomen bij Telenet. Als ik me niet vergis betaalden wij er 5 euro extra voor. Dat staat compleet los van Streamz, BV of niet. Dat Telenet die themazenders er niet beschikbaar maakt heeft niets te maken met Streamz, maar alles met onwil, arrogantie en winstbejag.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

@WillyH Dat Telenet die themazenders er niet beschikbaar maakt heeft niets te maken met Streamz, maar alles met onwil, arrogantie en winstbejag.

 

Doe zoals ik,links laten liggen.

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

Telenet kiest gewoon resoluut voor de formule van Bundels, je kan daar voor of tegen zijn, hangt er vanaf. Een voorbeeld: 

  • Voor Play Sports betaalt ons gezin €19,95/maand. Maar voor deze prijs kijken we hier wekelijks naar voetbal, golf, Formule 1, NBA & NFL. Véél goedkoper dan alles apart nemen dus. 
    • Maar, als je als klant alleen Belgisch voetbal wilt kijken, betaal je ook diezelfde €19,95, zeer duur dus. 
  • Play had films & series op aanvraag + terugkijk-tv + themazenders. Niet zo duur, als je ze alle 3 gebruikt. Maar nadelig voor mensen die slechts 1 van deze willen gebruiken. 

Ikzelf ben tevreden dat ze Streamz hebben opgericht en (deels) losgekoppeld van Telenet. Nu kijk ik gewoon al mijn programma's via Netflix, Disney, Amazon & Streamz. Ze moésten dit doen, want mijn generatie (2000) kijkt geen gewone tv meer. Alles is online.


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

@Ex-Netweter interessant, zo had ik dit zelf nog niet bekeken. Maar ik heb dit zonet ook gelezen op de officiële kanalen van Telenet, dus het zal ook wel kloppen. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
riji
Experienced Meerweter
Berichten: 114
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. Al 25 duimen!

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

@m-jan20 

"Telenet kiest gewoon resoluut voor de formule van Bundels, je kan daar voor of tegen zijn, hangt er vanaf....."  

Zo "gewoon" is dit niet: wel dat je minder moet betalen voor een bundel dan voor een individueel product, maar niet dat je dit individueel product niet afzonderlijk kunt nemen. Daarbij komt dan nog dat die bundels heterogeen zijn samengesteld zoals PLAY (themazenders, terugkijk, videotheek) en PLAY SPORTS (verscheidene soorten sporten en competities). TN maakt hier misbruik van het gebrek aan concurrentie.

 

 "Ikzelf ben tevreden dat ze Streamz hebben opgericht en (deels) losgekoppeld van Telenet. Nu kijk ik gewoon al mijn programma's via Netflix, Disney, Amazon & Streamz. Ze moésten dit doen, want mijn generatie (2000) kijkt geen gewone tv meer. Alles is online."

 

Ik heb een tijd geleden in een uitvoerige reactie geprobeerd om uw enthousiasme voor streaming te temperen. Blijkbaar zonder resultaat.

 

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz


@riji  schreef:

Ik heb een tijd geleden in een uitvoerige reactie geprobeerd om uw enthousiasme voor streaming te temperen. Blijkbaar zonder resultaat.


Ik betaal nu minder voor meer aanbod, dan is het inderdaad moeilijk om m'n enthousiasme te temperen 😉 

 

Maar ik kan perfect begrijpen dat je als linear TV gebruiker deze veranderingen en bijkomende 'symptomen' (afschaffing thema zenders) absoluut niet aangenaam vindt. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

(antwoorden op de bedenkingen van streaming van @riji)

  • niets eenvoudiger dan het huidig traditioneel TV-kijken 

Hier thuis kan de 'oudere generatie' perfect alles bekijken via 1 bakje: Apple TV. Is inderdaad even aanpassen, maar werkt op den duur quasi even gemakkelijk/gemakkelijker dan TV Box.

  • educatie: onder de huidige TV-zenders zijn er toch enkele bij wie er aandacht is voor educatie 

Hier wordt nog dagelijks gekeken naar VTM, VIER & VRT (Terzake, De Afspraak, Politie 24/7, Pano, Telefacts, Niveau 4, Nieuws, ...) worden hier nog dagelijks bekeken via VTM Go & VRT Nu. 

  • finaliteit: streaming richt zich bijna uitsluitend op fictie 

Grote spelers als Netflix, Amazon & Disney richten zich uiteraard op fictie. Maar ze beginnen zich meer en meer op informatieve programma's & series te richten. Bijvoorbeeld de Netflix Documentaires, zeer interessant allemaal. Ook op Streamz vindt je interessante informatieve programma's als Justice for All, Strafpleiters, Niveau 4, ... 

  • cultuur & taal vreemd: daar zou Streamz misschien verbetering kunnen brengen...

Ik ben inderdaad zéér blij dat Streamz dit gat opvult. Heb de afgelopen weken naar Black Out & FairTrade gekeken; zalig! 

  • individualisme: ik verwacht dat het on-demand kijken veruit het meest solo zal gebeuren... niet bevorderlijk voor familiale cohesie & educatie

Hier heb je dan weer 100% gelijk in. Vroeger werd er elke vrijdag avond met het gezin naar de VTM Show gekeken (Belgiums Got Talent, The Voice, ...). Nu kijkt iedereen zelf waar hij/zij zin in heeft. Soms is dat wel spijtig, aangezien dat wel gezellige familiemomenten waren. Al geldt hier wel (gelukkig) de regel: allemaal samen eten en geen schermen aan tafel! 

  • reclame & financieel aspect 

Er zijn 3 soorten inkomsten: reclame, paywall & belastingen. Ik gebruik ze alle 3: reclame (VTM Go), paywall (Netflix, Disney, Amazon & Streamz) & belastingen (VRT Nu). Nadeel is natuurlijk dat je altijd voor VRT zal betalen, of je dat nu wil of niet. 

  • het uitbreiden van het aanbod met streaming zoals nu bij TN, zal deels ook ten laste komen van de klanten die aan streaming geen boodschap hebben

In deze fase beginnen inderdaad meer en meer lineaire kijkers vervelende neven effecten te ondervinden van deze shift. Het is zeer moeilijk om hier een goede tussen oplossing voor te vinden. 

  • Ik zie streaming nog lange tijd een aanvullende keuze zijn bij het traditioneel TV-kijken.

Ik ook, al zie ik dat van de jongvolwassenen (18-24) nog maar 36% lineaire tv kijkt. In Nederland is dit zelfs gezakt naar 21%. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
leen333
Freshman Meerweter
Berichten: 51
Say what?! Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien!

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

Dat is er voor mij teveel aan, allemaal films en series die van heel, heel vroeger zijn, wat een mopje, haha,  de rijke kunnen er maar goed mee zijn !!!

Ik kan er niet meer om lachen, ik denk erover na alles te laten afsluiten, eerst en vooral die vervanger van Play, gsm abonnement ook, 

Voor mij als alleenstaande weduwe is mij dat teveel,

Telenet:gelijk aan Telerijk !!!

0 Likes
leen333
Freshman Meerweter
Berichten: 51
Say what?! Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien!

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

Beste WilleH

Ik ben het meer dan helemaal met U eens, maar naar ons luisteren ze niet, hun portefeuille moet nog dikker worden !!!

0 Likes
leen333
Freshman Meerweter
Berichten: 51
Say what?! Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien!

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz

maar nu zijn het maar 7 dagen terugkijk tv, waar het voor Streamz(play) 14 dagen was, 

0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Themazenders uit Play verdwijnen in Streamz


@leen333  schreef:

maar nu zijn het maar 7 dagen terugkijk tv, waar het voor Streamz(play) 14 dagen was, 


Dit is altijd al 7 dagen geweest. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.