Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

Beeld encoders op de kabel gestoord??

Merk sinds een week dat de encoders van enkele zenders ontregeld zijn of niet goed zijn afgesteld op dvb-c kabel.

play reality heeft er veel last van ( bij snelle bewegende beelden valt het fel op) bv bij de reclame bij het bol reclame van effe bollen merk je het fel op en bij de dash reclame dat veel vertoont wordt op die zender merk je het ook fel op, vtm series heeft er ook last van bij snelle beelden.

Is hetzelfde fenomeen dat op VRT voorkwam tijdens de Olympische spelen van enkele jaren geleden toen er door (volgens Suzy) bij VRT nieuwe encoders werden gebruikt naar Telenet toe, maar nu ik hetzelfde fenomeen ervaar op enkele zenders op Telenet heb ik het voorgevoel dat dit bij Telenet zelf het probleem wordt veroorzaakt door de gebruikte encoder.

ook de bitrate blijft hangen tussen de 3.0 en 4.0 voor beeld waardoor ik zeker ben dat er iets foutloopt bij de encoders waarbij de zenders geen hogere bitrate krijgen bij snelle beelden en ze beperkt zijn en dan een minderwaardige kwaliteit geven.

@Moderator  kan dit probleem eens opgevolgd worden want is al een week bezig.

heb de beeldinstzllibgen van de tv ook al aangepast om dit fenomeen te verbeteren maar het is van bij jullie uit dat dit is en kan geen verbetering krijgen.

als ik naar een 4K film kijk is er geen probleem met het beeld, dus moet wel bij jullie zijn. 
daarvoor was er geen geen beeldproblemen via de kabel.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
35 reacties
VanLeemhuyzen
Experienced Beetjesweter
Jij bent af! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

“Constante bitrate van maar 7 Mbps, mijnheer! Ja, dan is het natuurlijk niet verwonderlijk dat de beeldkwaliteit bij snel bewegende beelden wat… euh… minder fantastisch is. Een encoder met variable bitrate zou natuurlijk veel efficiënter zijn: die kan bij complexe beelden tijdelijk meer bits gebruiken en bij rustige beelden wat minder. Ik heb zo’n vermoeden dat Telenet een beetje aan het besparen is op de beeldkwaliteit.

Alle beetjes helpen, hé, om die tv-brol iepee maar verkocht te krijgen!

Proficiat trouwens, je hebt de encryptie eraf gepietst. VTM 2 is normaal toch niet te kopieren?

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Telenet ontvangt geld dus beeld moet goed zijn of hij via app of via coax kabel kijkt het moet perfect zijn 

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@VanLeemhuyzen  schreef:

“Constante bitrate van maar 7 Mbps, mijnheer! Ja, dan is het natuurlijk niet verwonderlijk dat de beeldkwaliteit bij snel bewegende beelden wat… euh… minder fantastisch is. Een encoder met variable bitrate zou natuurlijk veel efficiënter zijn: die kan bij complexe beelden tijdelijk meer bits gebruiken en bij rustige beelden wat minder. 

Dat doen ze nu al voor de Play Sports zenders (vb: DAZN Pro League 1 NL op 282 MHz heeft een variabele bitrate tussen 5.4 en 9.0 Mbps, gemiddeld 7.1 Mbps). Idem voor DAZN 2 NL. bron: https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=C022&liste=1&live=212&lang=en

@VanLeemhuyzen  schreef:

Ik heb zo’n vermoeden dat Telenet een beetje aan het besparen is op de beeldkwaliteit. Alle beetjes helpen, hé, om die tv-brol iepee maar verkocht te krijgen!

Dit zijn weer van die goedkope insinutaies ...

Telenet wil zo snel mogelijk af van DVB-C, en is inderdaad al wat aan het schuiven. Als ze al enkele van de hogere DVB-C muxen kunnen uitschakelen, dan kunnen ze het Docsis 3.1 kanaal nog wat verhogen ...

orton
Professional Weetjesweter
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Topicwurm!

Het gaat hier niet om een geïsoleerd probleem met de beeldkwaliteit. Ik heb het ook al opgemerkt en gemeld en het is er nog steeds.

Ik heb de proef op de som genomen en een tweede tv-box gehuurd (op basis van streaming via iptv). Via iptv is er inderdaad geen ruis of blokjesvorming te merken. Dat heb ik gisteren vastgesteld tijdens de uitzending van de wedstrijd van Anderlecht op VTM2. Via de tv-box die werkt via DVB-C was er daarentegen wel ruis en blokjesvorming te zien bij snel bewegende beelden en close-ups. 

Dat beide technologieën (DVB-C en iptv) op een andere manier werken en dat er daardoor een verschil in beeldkwaliteit is, zal ik niet betwisten. Alleen is het zo dat het hier gemelde probleem via DVB-C zich tot drie weken geleden niet voordeed en dat het dus niet ineens te wijten kan zijn aan bepaalde onvolmaaktheden van transmissie via de kabel. Ik ben ervan overtuigd dat de mindere beeldkwaliteit via DVB-C niet bewust wordt veroorzaakt, maar wel te wijten is aan een of andere verkeerd ingestelde parameter bij de provider. 

Het spreekt voor zich dat je het beter zal merken op een groot scherm dan op een klein scherm en meer specifiek bij bepaalde content (vooral bij voetbalwedstrijden is het opvallend). Tijdens uitzendingen met weinig beweging in beeld kan je het niet vaststellen.

Suzy
Community Manager
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! Tag away, my dear! TAGGING MASTER!

@Master-Magic @orton kunnen jullie nog even verduidelijken of jullie ervaring met de mindere kwaliteit qua beeld de hele dag door merkbaar is of enkel tijdens primetime tv? De meeste programma's die jullie benoemden in jullie reacties lijken in de avonduren te zijn geweest. Zo ja, kunnen jullie misschien nog wat voorbeelden geven van tijdstippen en programma's waarbij jullie het dan opmerkten? 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@Suzy  Was even aan het zappen en kwam op vtm2 terecht en in het programma van 15.55 tot 16.40 achter gesloten deuren zijn er veel snelle bewegingen en dan zie je het ook duidelijk.

andere vtm en play zenders nog niet geprobeerd.

update: op vtm tijdens het nieuws bij de sport bij snelle bewegingen zie je het ook fel.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be

Fiber: 8500/2400