25.144
netweters
|
154.847
antwoorden
|
20.967
vragen
|
In het huis dat ik gekocht heb komt de coaxkabel binnen in zo een blokje waar het splits in radio als tv.
Tot hier to snap ik het. En de vorige eigenaar zat bij Telenet.
Maar wat ik niet snap is waarom eruit dit bakje een zwarte kabel komt die eindig op zo een transfo achtig stekker.
Mijn ouders hebben ok telenet en daar hebben ze simpel de kabel in de kelder doorgeknipt en daar dan zo een telenet verdeel doos tussen geplaatst. En dan van daar uit naar het splitter bakje voor tv in de living.
En vanaf de verdeler naar de 2de tv
Zal een oude installatie zijn de straat kabel zwart komt in een wit bakje met 2 gaten een tv en radio aansluiting
onderaan zijn ook aansluitingen en loopt een zwarte coax kabel naar stekker blok wat in de stroom steekt
Gaat over deze
https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/NIU-WO-T1/td-p/81734
Kan het zijn dat je er zo eentje hebt ?
Als dat zo is dan is dat je NIU dat is nog een oude versie die heb ik thuis ook nog.
Je ouders gaan denk ik zo iets hebben als op de tweede foto. Maar dat is gewoon een aangesloten tv en radio splitter dat is aangesloten aan de NIU. Die NIU is apart gemonteerd en de splitter zit gewoon in de muur.
De oude NIU zoals op de eerste foto en de modernere zoals op de tweede heb je wel nodig. De NIU heb je wel nodig om je signaal te ontvangen van buiten op straat.
Je kan altijd Telenet bellen om dit te laten vervangen maar dat zal niet gratis zijn. Ik heb aller sinds zo als op de eerste foto en dat werkt prima.
ziet er zo uit
De zwarte kabel is de voeding voor de versterker in de witte box.
De telenet kabel die van straat komt is vast aangesloten in de doos.
De linkse F-connector (schroefverbinding) is voor het aansluiten van de telenet modem/router.
Op de rechtse F-connector kan je een kabel naar een TV aansluiten.
Op de voorkant van de stekdoos kan je ook een TV inpluggen.
De aansluiting FM heeft geen functie meer omdat er geen FM-signaal meer op de kabel is.
Bij mijn ouders is dat gans anders daar hebben ze de coach doorgeknipt en dan naar een Telenet verdeel rechthoekige doos waarop tot 4 tv kunnen aangesloten worden en dan naar het zelfde bakje opbouw.
Waarom is dat hier anders?
Er zijn meerdere types NIU in omloop. Dit is het compacte model dat meestal in oudere woningen in de buurt van de TV geïnstalleerd werd als daar de kabel het huis binnen kwam. De stekker, die nu op de grond ligt, moet in het stopcontact anders werkt het niet.
Bij woningen waar de kabel op een minder centrale plaats binnenkomt (garage, berging, ...) plaatste men sneller de brede NIU om dan verder te verdelen in huis.
Buiten dat deze minder aansluitingen heeft zal je hier functioneel geen verschil van merken. Je kan echter aan Telenet vragen om die te vervangen door een andere model (mogelijk niet gratis)
@x092845 schreef:Bij mijn ouders is dat gans anders daar hebben ze de coach doorgeknipt en dan naar een Telenet verdeel rechthoekige doos waarop tot 4 tv kunnen aangesloten worden en dan naar het zelfde bakje opbouw.
Waarom is dat hier anders?
Waarom het anders is? Omdat het bij deze installatie waarschijnlijk zo beter uit kwam 🤔.
De kleine NIU ("Living model") werd geplaatst in de woonkamer, de grote NIU met 4 TV uitgangen meestal in de garage, berging of technische ruimte.
De vraag is echter: waarom stoort het jou?
Gezien digitale TV via de coax verdwijnt, heb je zo'n grote NIU met 4 TV uitgangen in de toekomst niet meer nodig
@flip1953 schreef:
De kleine NIU ("Living model") werd geplaatst in de woonkamer, de grote NIU met 4 TV uitgangen meestal in de garage, berging of technische ruimte.
Zeker niet altijd. Bij mij in het appartement, in de living, heeft men de kleine, witte NIU behouden en daarlangs het grotere, zwarte model geplaatst. Ik was niet aanwezig bij de originele installatie, dus geen idee waarom ze het zo gedaan hebben. Bij mijn moeder hebben ze trouwens hetzelfde gedaan: klein én groot model, in de living.
Zo te zien zal je nog werken doen aan de woning anders verwijder je alles behalve de buiten kabel dat binnen komt
Dan wordt er een nieuwe installatie geplaatst
Als het Aansluitpunt op de gevel is is soms beter om een nieuwe kabel te trekken tot de plaats waar je wilt
https://static.telenet.be/assets/netaanleg/pdf/Werfbrochure_NL.pdf
Dan moet je de bakjes niet verstoppen achter het gordijn nu is het geen zicht