Beantwoorden
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digibox niet interactief

In afwachting van een TV box, heb ik terug een oude digbox (DB-AD210) in gebruik genomen, in de hoop gebruik te kunnen maken van enkele interactieve diensten (zoals terugkijken).
Ik keek voordien enkel digitaal via CI+ kaartjes (3 stuks in totaal, waarvan 2 in TV's, de derde in een Gigabox sat/cable receiver).

Helaas blijkt de interactiviteit van de digibox niet te werken.


De digibox is een aangekocht model. Ik kan deze zien via mijn telenet. Ook alle basis-pakket zender worden gedecodeerd.
Ik kan ook ver in de toekomst kijken via de epg.


Echter wanneer ik iets meer wil komt de foutboodschap "Opgelet! Controleer of de netwerkkabel goed is aangesloten.....".

In het menu kan ik zien dat zowel het "ip address" alsook het "inhome ip address" een ip adres uit het 192.168.0.0/24 subnet toont.Er is geen adres uit het 10.x.x.x subnet zichtbaar.

Beide 192.168.0.X adressen antwoorden op ping, vanaf een PC binnen hetzelfde subnet.


Waar kan dit interactiviteits-probleem aan liggen, en wat kan ik doen?

 

Connectie tussen de digibox en de CV8560E verloopt via managed switches met een trunk verbinding ertussen. Beide apparaten bevinden zich in hetzelfde "telenet" VLAN.

 

EDIT: ik heb juist even een direkte kabel tussen CV8560E en digibox gebruikt; geen verschil. De digibox is nu rechtstreeks op de CV8560E aangesloten, maar krijgt geen interactiviteit.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
21 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox niet interactief

@Arnie 

 

ik zou eens testen met de digibox echt fysiek aan de e-router aan te sluiten (dus niet via de VLAN), Puur om het uit te sluiten.

Moest het dan toch werken weet je waar te zoeken. Werkt het dan ook niet zou ik aan de klantendienst vragen om uw digibox eens uit het systeem te halen en er weer in te steken. Het feit dat je geen 10.X adres krijgt is een duidelijk teken dat er ergens iets misloopt met de connectie naar Telenet.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox niet interactief

@Arnie 

 

Ik heb zonet uw EDIT gelezen, het maakt dus geen verschil.

Dan rest er volgens mij enkel de optie twee, uw digibox eruit laten zwieren en op de correcte manier terug provisioneren. 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digibox niet interactief

Nog andere interessante observatie; wanneer ik de kabel uit de digibox trek toont deze een IPv6 adres overeenkomstig het /56 net wat mij is toegekend. Dit zal dan via de coax verkregen worden?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digibox niet interactief

@Arnie probeer eens om de dhcp van de digirecorder af te zetten en nog eens je netwerkkabel in te steken zodat deze een ip krijgt van de modem/router van telenet.

Met de e-router kan je een intern ip adres krijgen maar dit is normaal omdat het mac adres zichtbaar op mijn Telenet.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Digibox niet interactief


@Arnie  schreef:

Waar kan dit interactiviteits-probleem aan liggen, en wat kan ik doen?

 

EDIT: ik heb juist even een direkte kabel tussen CV8560E en digibox gebruikt; geen verschil. De digibox is nu rechtstreeks op de CV8560E aangesloten, maar krijgt geen interactiviteit.


Jouw oude digibox heeft 2 MAC adressen:

  • 6A:63:59:x:x:x voor het INHOME adres (192.168.0.xxx)
  • 68:63:59:x:x:x voor de interactiviteit (10.x.x.x)

Jouw probleem is dus dat het 68:63::59 MAC adres niet in de MAC passtrough lijst staat in jouw CV8560E. Met andere woorden: jouw digibox is niet correct geprovisioneerd.

 

Je kan dat zelf gemakkelijk testen:

  1. Zet het 68:63:59 MAC adres in de Mac passtrough op mijn Telenet (in plaats van jouw UDM).
  2. Herstart jouw modem (soft reboot via Mijn Telenet).
  3. Herstart of herverbind jouw digibox.

Nu zal deze via de MAC bridge zichtbaar zijn voor Telenet, en een 10.x.x.x adres moeten krijgen.

 

Dit is natuurlijk geen oplossing (alleen een test).

Oplossing: Telenet moet deze digibox herprovisioneren (zie antwoord van @StefaanH )

 

PS - Kijk eens in Mijn Telenet onder "Televisie" of jouw digibox vermeld staat (naast jouw CI+ kaartjes). Er moet een DTV nummer zijn.

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digibox niet interactief

Bedankt. Ik ga dat vanavond eens even uittesten, op een tijdstip dat dit niet storend is voor de andere familieleden.

Ik heb intussen via whatsapp al contact gehad met de helpdesk; heel vriendelijk, maar helaas duidelijk merkbaar dat dit hun expertise te boven gaat.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Digibox niet interactief

Hey @Arnie, is het je nu gelukt?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digibox niet interactief

@Ex-Netweteren @flip1953 

Ik was er nog niet toe gekomen dit te testen, maar heb het zojuist gelijk gedaan.

Dit bleek geen oplossing te bieden. De digibox ontving nog altijd geen 10.x adres, echter een publiek IPv4 (94.x) adres. Daarmee werkte de interactiviteit ook niet.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox niet interactief

@Arnie 

Vraag eens aan de klantendienst of de interactiviteit is toegevoegd aan je digibox. Dit is wel iets apart wat men kan toevoegen aan je digibox of digicorder dus kan zijn dat ze dit vergeten zijn. 

 

Anders als die wel toegevoegd is , eens dit verwijderen en terug zetten en dan zien of het wel werkt. Maar dit moet en kan enkel de klantendienst doen wij kunnen dat niet. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digibox niet interactief

Ik zal eens bellen. Via whatsapp krijg ik vriendelijke, doch nutteloze antwoorden. Het laatste voorstel is een technieker langs te sturen. Daar heb ik geen behoefte aan.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digibox niet interactief

Succes !  Een vriendelijk helpdesk medewerker heeft het probleem kunnen oplossen. Na eerst even verschillende antwoorden van het standaard script lukte het toch tot de juiste akties te komen.

Ik heb nu een interactieve digibox 😊


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox niet interactief

@Arnie  

Soms moet je even de juiste aan de lijn hebben en verder kijken dan het is hé. Waarschijnlijk is het gegaan of gedaan zoals ik al zei maar ja dat zullen we niet weten. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox niet interactief

@Arnie 

 

En heb je nu een idee van wat er eigenlijk niet in orde was of hebben ze dat niet prijsgegeven?

 

Dat is toch wel interessante info voor mensen die eenzelfde probleem hebben ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Digibox niet interactief


@StefaanH  schreef:

En heb je nu een idee van wat er eigenlijk niet in orde was of hebben ze dat niet prijsgegeven?

Dat is toch wel interessante info voor mensen die eenzelfde probleem hebben ...

 


Helaas niet. In vermoed dat ze interactiviteit verwijderd hebben, en terug toegevoegd hebben.

Dit heeft er dan vervolgens voor gezorgd dat mijn digibox nu wel een 10.x adres ontving.

Gebeurt dit door middel van passthrough? Of is er een secondary IP address op de router LAN port actief, en wordt er gebruik gemaakt van een statische IP toewijzing op basis van het MAC adres? Om daar achter te komen zal ik misschien eens met wireshark mee moeten kijken bij een adres toekenning.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes